Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

To skelet, ZSSR vedelo narabat s titanom, ale 1. kto ho pouzil na stihacich strojoch boli americania (a 12 rokov naskok je vletectve strasne vela) a 1. kto postavil celotitanove vojenske lietadlo boli zase len USA.

Co sa tyka titanu v stihacich lietadlach ZSSR 1. bol Mig-25 vo vevsej miere az Su-27/Mig-29.
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Jak čím obrábět titan ?Třísky nehoří , hoří a jsou samozápalné velmi jemné piliny či spíše prach.
Tak, tak -akorat ze hodne druhu kovu jemnych pilin nebo prachu hori. Napriklad ordinerni hlinik.
Hlavní problém ve výrobě titanu je zbavení se TiO, které činní titan křehkým. Dalšími problémy je jeho obrábění a tváření (např. čím ho obrábět - nitrid titanu je tvrdší než korund,
Ono se daleko lepe obrabi tepelne nezpracovany Titan nebo slitiny.
Obtizna opracovatnelnost je dost podobna ocelim s velkym obsahem chromu.
Mimochodem nebyla nahodou technologie pro povlakovani Nitridem Titanu vyvinuta na VA Brno...
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

S tím že USA umí všechny slitiny titanu dříve než SSSR je to zajímavé, například že na alfa titan nemají ani dosud normy.
Přesunutí ČR do sféry vlivu USA zákonitě vedlo k likvidaci provozů, které mohly konkurovat provozům v USA/EU, a Poldovka byla jednou z nich.
Víte, že ČSSR vyráběla z titanu vyrobeného v Poldovce letadlo? Zlín Z-50, který na MS 1980 všem natřel prdel.
O oceli ATABOR asi také spousta lidí neslyšela, takže kupujeme maximálně v licenci vyrábíme litinové kontejnery Castor. No a máme POLDI Hütte s.r.o. s velmi omezeným původním sortimentem a ztrátou kontinuity.
Kdo z nás tady zná historii tohoto závodu a jeho konce, abychom mohli hodnotit historii několika desítek závodů v SSSR a USA?
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

In fact, much of the titanium bought by Lockheed to make Blackbirds was imported from the Soviet Union. Initially, 80% of the titanium delivered to Lockheed was rejected due to metallurgical contamination.
Pokus o preklad:
Prvá veta - mnoho titanu nakúpeného Lockheedom pre stavbu Blackbirdov malo pôvod v Sovietskom zväze.
Druhá veta - spočiatku až 80% titanu dodaného do Lockheedu muselo byť odmietnuté pre metalurgickú kontamináciu.

prvá veta nehovorí vôbec nič o tom, koľko percent celkových dodávok tvoril titan zo ZSSR - "mnoho" môže mať rozsah od 25 do 99%

druhá veta hovorí o tom, že dodávaný titan bol spočiatku veľmi nekvalitný bez rozlíšenia zdrojov - nekvalitný bol teda evidentne titan americký i ruský.

Altaj - proti použitiu titanu na bojových lietadlách hovorí jeden laicky málo diskutovaný problém - opraviteľnosť po bojovom poškodení. Bez značne špeciálneho vybavenia je oprava titanovej konštrukcie neriešiteľná.

Ad horľavosť titanu - zistite si niečo o jave zvanom "titanový požiar" - jav je známy aj z lietadiel L-39 a ide o požiar v titanovom labyrinte prúdového motoru, inak je to príčina niekoľkých leteckých havárií a katastrof L-39.
Je pravdou, že titanová trieska sa zapaľuje dosť špatne, ale keď už raz trieska vzplanie, tak sa ešte horšie hasí - horiaci titan reaguje s takmer všetkým.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Ja sa nesnazim tvrdit, ze titan je najlepsi material na stavbu vysokorychlostnych strojov (sice tam asi je) a stihacok obecne, ale to, ze jeho spracovanie americania zvladli podstatne skor ako ZSSR. V case ked amici posielali k nebu stovky nadzvukovych Sabrov rusi sa mohli nadalej divat na svoje hlinikove rakvy Mig-19S. A to, ze sa neda v bojovych polnych podmienkach opravit jeho poskodenie? To mam brat ako vyhovorku preco neboli schopny skonstruovat obdobny stroj? Preco ma potom drak Su-27 tak vela titanu (viac nez F-15)? A konstruktery F-22 si to tiez jaksi nezobrali k srdcu .... zadna tepelne namahana cast draku ma 67 percentny podiel titanu... Jaksi im to nevadi.

Titan nepouzili preto, lebo ho nevedeli pouzit.
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Altaji nejde o to kdo co udělal první. Na příkladu MiG-19 vs F-100 vidíš, že Sověti byli schopni postavit stroj obdobných parametrů bez titanu.
Porovnávat MiG-25 s SR-71 je stejné jako porovnávat cihlu s luxferem.
Oba stroje byly určeny pro jiné úkoly a jiný způsob nasazení. Je otázkou jestli by Amíci zvládli nasadit celotitanový letoun v takovém rozsahu jakým byl nasazen ocelový MiG-25. V dané době by vývoj, výroba a údržba stály neuvěřitelné prachy. I toto byly důvody proč byly odstřeleny projekty YF-12 nebo XF-108.
S postupem času se titan zlevňoval až na úroveň, kdy se začal cpát všude.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ktoré diely na F-100 boli z titanu? Celkom by ma to zaujímalo...

SR-71 vyžadoval viac ako 200 "človekohodín" vysokokvalifikovanej pozemnej obsluhy na hodinu letu - to je ešte ako tak akceptovateľné pre špeciálne prieskumné stroje alebo bombardéry (s výhradami) na strategickej úrovni (používateľ si volí čas a miesto nasadenia), ale nie pre stíhacie mašiny, zaradené do systému PVOS alebo stroje taktického letectva. Black Bird bol stroj mimoriadny po všetkých stránkach - výkonmi aj v náročnosti na obsluhu, zabezpečenie a údržbu. Pri počtoch, v akých bol nasadený Mig-25 je niečo podobné nepredstaviteľné.

To, že sa titan používa dnes celkom hojne je samozrejme dané rozvojom technológií jeho spracovania - napríklad aj zváranie TIG (Tungsten Inert Gas, wolfrámovou elektródou v ochrannom plyne) alebo GTAW (Gas tungsten arc welding), využiteľné pri opravách poškodenia, sa objavuje už začiatkom 50. rokov, ale agregáty vhodné pre "poľné použitie" sa objavujú až v 70. rokoch, dovtedy to boli skôr stacionárne priemyslové zariadenia. Klesajúca cena titanu, jeho širšie použitie a rozvoj technológie spracovania idú ruka v ruke.
A opäť - otázka opraviteľnosti je pomerne málo významná pri špecializovaných strategických prieskumných strojoch ktorá získavajú v "mierovej dobe" informácie, ktorých platnosť je mesiace až roky ale celkom podstatná u bojových lietadiel, u ktorých je pravdepodobnosť poškodenia výrazne vyššia. Zvlášť v podmienkach, v akých predpokladali použitie letectva sovieti - pod úderom, s veľmi obmedzenými možnosťami zásobovania náhradnými dielmi, čiže za predpokladu, že maximum opráv sa bude vykonávať silami jednotiek.
hlinikove rakvy Mig-19S
:roll: ehm....
porovnanie Mig-19 / F-100 SuperSabre
Dolet 685(2200)km / 3,210km???
Max. rýchlosť 1,455 km/h / 1,390 km/h
dostup 17,500 m / 15,000 m
Stúpavosť 180 m/s / 114 m/s
plošné zaťaženie krídla 302.4 kg/m² / 352 kg/m²
Pomer ťah/hmotnosť 0.86 / 0.55
Výzbroj 3×30 mm / 4×20 mm
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Alchymista

O podílu titanu na F-100 se dočteš skoro všude ale zatím jsem neviděl údaj o konkrétním procentuálním podílu.

Takže začneme s tím, co si sice ověřit přímo nemůžeme ale jeví se jako věrohodné:
1. holý F-100 vážil asi 8 tun,
2. bylo jich vyrobeno asi 2000 kusů.

Tak, a začneme spekulovat. Dejme tomu, že ten podíl byl 5%. To jest, u jednoho stroje 400 kg. Při počtu 2000 ks by to dělalo 800 000 kg titanu. Při zde deklarované neschopnosti USA titan vyrábět a opracovávat by to znamenalo, že dobrotivý strýček Joe neohlídal 800 tun strategického materiálu, který nakonec nakoupil lstivý nepřítel, aby mohl vyrábět letadla, konkurující jeho vlastním v době, kdy byla horká válka na spadnutí.,
Ufff, a nyní tu o červené karkulce.....
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Raytheon, jenže ten podíl mohl být klidně 20 jako 0,02% :) Bez konkrétních čísel nám to neřekne vůbec nic.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Podľa http://everything2.com/e2node/F-100%2520Super%2520Sabre
The Super Sabre prototypes were the first aircraft to use titanium in important parts of the fuselage, mainly to withstand the heat generated by the supersonic air friction. From 1952 to 1954, NAA used 80% of all the titanium produced in the United States to build the F-100. Because of the use of titanium, the cost per aircraft skyrocketed. Excactly how much the prototypes finally did cost is unknown. The cost for a production Super Sabre was calculated later to around USD 664,000.
Pokiaľ zoberiem čísla, ktoré uviedol Rosomák, v rozmedzí rokov 1952-1954 vyrobili USA 7875 ton titanovej huby - 80% predstavuje 6300 ton, pri 2000 lietadlách to vychádza viac ako 3 tony titanovej huby na jedno lietadlo :shock: teda zhruba tretina prázdne hmotnosti lietadla (9200-9500kg). Samozrejme, titanová huba nie je použiteľný kov, budú tam asi nemalé straty.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Alchymista. Titan bol na F-100 pouzity ,,koli teplu vznikajucom pri treni s drakom stroja´´. To je vsetko co sa dozvies, na nete nenajdes ani podel ani ktore dielce.

OT. Mig-19 bol hlinikovou rakvou najme koli obrovskej poruchovosti, neskutocnym poctom havarii, neoblubenosti u pilotov a pozémneho personalu a silne obmedzenej funkcnosti ovladacich prvkov pri nadzvukovych letoch.
Ta stupavost a T/W je hodne optimisticka, podla toho http://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-19/mig-19.htm linku je to naopak. Navyse s titanom to nema moc suvis, alebo bolo pouzitie titanu limitujucom prvkom, ktory zhorsil areodinamicke vlastnosti Super Sabre??

OK porovnavanie Foxbatu a SR-71 je mimo, ale co ekvivalentne mali rusi v case Blackbirdu? Mig-25R? Ten rozhodne nedosahoval vykony americkeho protajska, mach-3 dokazal drzat len kratkodobo z dovodu paliva, dolet pri nadzvukovej (nie max) rychlosti je 1500km pricom Blackbird ma pri maximalke dolet 4800 km. Mozno v dostupe sa mu vyrovna standardna verzia mala zo 4 PLRS dostup 20 700 m SR 24 km.
Nehovoraci o moznej vyssej RCS.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

To o "19" slyším prvně. Většinou jsem slyšel jen pochvalné bručení. Ale nehádám se
A jak a k čemu by sovětům byla jejich verze SR-71. Odkud by ji provozovali? Vzlétla by z Kamčatky, přeletěla pár tisíc kilometrů k hranicím USA, pak by absolvovala dalších pár tisíc kilometrů nad USA a přistála na Kubě? :shock:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
pinkolin
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 200
Registrován: 4/6/2007, 18:39

Příspěvek od pinkolin »

To si asi plete 19 s 15. Hlavne ze kvuli MIG-17 (ano, podzvukovyho hlinikace) zalozili americani TOP GUN, protoze jim migy davaly ve vietnamu svoji obratnosti katastrofalne na prdel, nejenom krapu F-100, ale i mach2 F-105. Ale holt co je americke, je dobre a naopak.
Kdo čest nemá, druhému jí nedá.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

HM, v tom manuálu k SR-71 se píše, kdy může dosáhnout jaké rychlosti, v jaké výšce, s jakým množstvím paliva.
Nechce si mi to hledat, ale bylo to myslím limitované 25 km, max. 2/3 paliva, náklonem nižším než 3°, zatáčka 2-6° podle množství paliva.
Takže jediná šance byla letět rychle a rychle a rychle. A plánovat trasu daleko od MIG-25 nebo tak, aby ji nestačila doletět.
BTW, nezapomeňte, že SR-71 málem sundala (zkazky o tom proč nevystřelila jsou zajímavé) naše MIG-23 a ta létala o hodně pomaleji. Zde to nebylo o rychlosti, ale o umění naší PVOS, které ji dokázala navést na vstřícné kurzy.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Ad Mig-19. Cerpal som z 1 stranky, neviem ci to tak je, alebo nie, na mojom zdroji som cital inaksi nazor. Nechcem tu rozohravat OT takze to necham tak.

Ad SR-71. Z Kamcatky na Aliasku. Tam toho bolo dost, trebars aj zakladna PVO s F-15A, ktora tam predsa musela neco chranit pred zvedavymi sovietskymi ocami.
Ta Kuba tiez nie je zly napad. Z nej tak startovat ponad Chicago a spet.

A to ze nas ceskoslovensky Mig-23 takmer zostrelil SR-71, lebo sa mu ho podarilo zamerat? Odkial to mas, lebo ja som na military cital, ze sa mu len par krat mihol na radare a koniec.
Nehovoriac o tom, ze zamerat SR-71 sa dalo pomocou S-200 celkom lahko, horsie to bol z jeho rychlostou a systemom REB. Na Blackbirda sovietska PVO odpalila 1000 rakiet a vsetky minuli. Raz pocas jedinej misie dostala posadka hlasenie od RWR o 290 zameraniach!!!
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

K tomu SR-71 x MIG-23. Přečti si, co jsi napsal. Párkrát mihl na radaru...
Co je to párkrát? ;-)
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Par krat? To je smiesne. To urcite nebude 290x !!!!!!!!!!!!! Mig-23 to SR-71 ani nezameral na radare bol prilis kratko aby ho mohol uzamknut pre SAR strelu. A keby aj, zasa mu zmizol a musel ho hladat znovu. Navyse nezabudat, ze Safir na Floggeroch mohol mat problem aj s dosahom, predsa len RCS u Blackbirda bola hodne znizena ()aj ked asi neumyselne).
Tebe je 1000 neuspesne odpalenych striel a to len z pozemnych stredisk PVO (S-75, S-200) na tych 40 strojov malo?
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

SR-71 měla při M3+ manévrovaelnost balistické rakety, ostatně jak píše rosomák, slavné výkony dosahovala jen za velmi speciálních podmínek a to uměl Mig-25 taky. Ostatně, výkony tohodle ocelového křápu ve speciální konfiguraci jsou nepřekonané dodnes a to je těmto rekordům už i 40 let.

A co se týče Titanu na F-100, to, že není uvedeno co přesně z titanu bylo, lze předpokládat, že ho zas tak moc nebylo ale hlavně, že se nejspíše jednalo o vcelku jednoduché konstrukce typu náběžná hrana atd. Opravdu zmáknutou práci s titanem prokázali američané až při stavbě SR-71, tedy v době, kdy už lze těžko Rusům upřít, že si s titanem v průmyslovém měřítku věděli rady lépe něž američtí soupeři.

Jinak nechci se plést, ale pokusily se někdy SR-71 o přelet, jaký dělali U-2ky bežně? Tedy durch SSSR? Protože takové ty vtípky, typu let při M3 po oblouku kdy lehce škrtneme přes hranice - to je narosto o ničem a nic to nedokazuje. Dokud není totiž letoun v nepřátelském prostoru, nelze jej ani zamknout střeleckým radarem a při tak vysoké rychlosti je okno pro sestřel krátké (teď narážím na náš zážitek ČSSR PVO vs. SR-71). Ostatně Izrael taky nebyl schopen sestřelit Syrské Mig-25 jinak než pomocí léčky a to byly často Syrské přelety skrz. Jenže když při M3 přelétnete Izrael po delším rozměru za 200 sekund a v příčném i za 30 sekund tak s tím PVO nic moc neudělá a nijak to nevypovídá o kvalitách Mig-25 nebo izraelské PVO.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Asi tak Černakusi. Byl v našem vzdušném prostoru příliš krátce. Kdyby ale prolétal tehdy napříč, tak byl dole, Tamara jej měla zaměřeného perfektně. Aspoň jsem to tak tehdy slyšel.
S tím titanem souhlas. pár speciálních součástek, např. výtokové trysky, náběžné hrany je dosti velký posun od draku letounu.
Tou balistickou raketou určitě nemyslíš hlavici, že? ;-)
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

Nee, myslím balistickou raketu(nosič). "Hýbat" se může, ale je to tak aby se neřeklo :-)

Ono by si to taky velké AOA moc nerozuměly s náporovou částí J-58.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“