ad Hans S.:
1) Zkus se na to dívat třeba obráceně. Když by hrozil konflikt, Luftwaffe by se ze Španělska stáhla. Nehledě na to, že ve Španělsku sloužil skutečně jen zlomek sil celé Luftwaffe.
…………....................................................................................................
Nebylo by to tak snadné. F ani It. totiž, v případě konfliktu, nechtěly dovolit LW přelet svého území, a to bez ohledu na Mnichov. Samozřejmě-každý z jiných důvodů.
.............................................................................................................
2) Uch..? Co má společného umístění nádrže na Bf 109 s tímto tématem? Znáš snad na Bf 109 vhodnější místo pro nádrž? Obecně vzato jsou nádrže s palivem pilotovi dosti blízko u většiny druhoválečných stíhaček. To je spojené s výhodným soustředěním hmotnosti blízko těžiště letounu (a u nádrží to platí dvojnásob).
………………...............................................................................................
Ono nepotěší sedět na barelu benzínu a nechat po sobě střílet zápalnejma

. Umístění nádrží u B-534 bylo výrazně bezpečnější-jak čas ukázal. Hlavní je však to, že nad PL (kde sami Němci své letecké úspěchy hodnotily jako nečekaně slabé vzhledem k síle soupeře-letectvo PL totiž do konce bojů bylo schopno startovat a operovat/byť s výsledky nevalnými/) již Němci nádrže, poučeni z předchozích nezdarů

, pancéřovali. Nad ČSR by tyhle případné nezdary byly zřejmě velmi krvavé. Připomeňme si, že ta opovrhovaná B-534 měla, v posledním provedení, abs.rychlost nad 400Km/h (krom jiných viz Macoun), excelentní manévrovatelnost, minimální náročnost údržby a schopnost bezpečně zvládat vysokou míru poškození v boji. K tomu nezapomínejme ještě na faktor násobitele sil, který LW ve všech svých bojových vystoupeních prakticky ignorovala (ale o tom již na „ROK 1938 - Mohli jsme se bránit? A ubránit?"). Já tím neříkám, že by ČSL na podzim 1938 získalo vzdušnou převahu. Jen zastávám názor, že by nebylo vyřazeno ze hry, a to by mohlo stačit-viz dále.
---------------------------------------------------------------------------------------
ad hydrostar:
1) Co se týká B-35 a B-135, tak nesmíme zapomínat, že po září 1938 ustal vývoj téměř všech našich konstrukcí. Nebo spíše byl utlumen, takže se dá předpokládat, že v případě opravdového ohrožení by byl vývoj urychlen. Třeba jako právě u trbou zmiňovaného Fw 190A.
…………………………......................................................................................
Souhlas-je však třeba ještě připočíst i to, že do ekonomiky, jako celku, ihned přestávají proudit peníze z vyzbrojovacích úvěrů. Stejně tak k B-35 není nejvhodnější argumentovat podmotorovaností. Je pravda, že jí to naši piloti vyčítali, ale do značné míry proto, že doufaly v 1000 koní (předpokládáno až pro B-135, ty stroje NELZE volně zaměňovat). B-35 byla výslovně projektována pro maximálně rychlé zavedení do výroby. Největší časovou náročnost by tak mohlo přinést přezbrojování útvarů. Nové stroje samozřejmě dostávají nejdříve útvary elitní-což snižuje i nároky na zaškolování. To za války probíhá většinou vůbec celkem rychle-vzpomeňme, že letci Normandie (později Normandie-Nemen) přesedávají ze západních strojů (=velmi odlišná pilotáž) na JAKy a již po 14-ti dnech (od jejich obdržení-JAKů) operují nad frontou-s velmi dobrými výsledky.
A ještě k jinými zmiňované podmotorovanosti B-35; on na tom, po této stránce, Bf 109-D také nebyl nejlépe. Konečně v míru zaváděný Havcker huricane byl z 2-oj plošníku na dolnoplošník předělán prakticky za chodu a obratem po zadání této koncepce výrobci. Přístup ke konstrukci B-35 (ano B-135 je další typ) byl velmi podobný. Rychlost zavádění Havckeru (1935/1937) tak byla dána spíše ochotou britské vlády k vojenským nákupům.
.............................................................................................................
2) O letectvu jsme zapomněli dodat, že se blížilo špatné podzimní počasí, které by sehrálo jistě velkou roli a letectvo by na dlouhé doby jistě uzemnilo.
…………………………......................................................................................
To je samozřejmě doprovodný argument, ale ne od věci-vzpomeňme na Ardeny. Potvrzuje to mé přesvědčení-ČSL by se nejspíše jen tak vyřadit nepodařilo.
---------------------------------------------------------------------------------------
Pátrač:
Johan – pane kolego jestli jsem dobře pochopil vše co jste napsal, tak jste přesvědčen o tom že jsme se bránit měli a to bez ohledu na předpokládané ale neprokázané následky. To je pokud se nemýlím Váš názor a já ho ctím i když já to vidím jinak.-
Zdá se, že některé Vaše argumenty jsou pro mě nepochopitelné a bylo by možná dobré dát vědět odkud pro ně čerpáte podklady.
Budu tedy některé vaše pasáže vyjímat a podrobím je kritice v porovnání s tím jak to vidím já.
Píšete:
Diskuse se vedou/vedly? o číslech +/- 1 200 000 vojáků až +/- 2 200 000 vojáků po mobilisaci. V tom s Vámi naprosto souhlasím. Stejně budu souhlasiti i s tím, že 2 200 000 je plný tabulkový stav a nemohlo ho tedy býti dosaženo. Naopak 1 200 000 předpokládal neuposlechnutí povolávacích rozkazů ze strany prakticky všech menšin i velké části Rusínů.
Pane kolego, všechny zdroje co znám tvrdí že válečný stav naší armády v roce 1938 byl:
23 divizí mírově stavěných
42 divizí a 2 samostatné brigády pak válečně.
To dávalo dohromady:
238 000 vojáků v mírových počtech a
1 280 000 vojáků při válečných počtech. Tak to prostě bylo a šmidra. Kde jste sebral ty 2,2 miliony?
……………………...........................................................................................
Zdůrazňuji, že 2 200 000 (jak jsem i zmiňoval)není početní stav, který bych já akceptoval-byť z jiných důvodů. Tedy 1 250 000 např. Wikipedia a 2 200 000 např. M. Tobiaš (ale znovu 2 200 000 není „můj“ údaj). Samozřejmě-p. Tobiaš odvozuje svůj údaj od tabulkových stavů (údajů-jestli chcete) v registru obyvatel; to by sice odpovídalo 2 200 000-ům, ale prakticky je to nereálné.
……………………...........................................................................................
Jinde píšete:
Jde v podstatě o to, že obě armády byly zhruba vyrovnané a zabalit to, v takovém případě, bez výstřelu je hůře než trestuhodné.
Rozebírat obě armády do mrtě je práce na půl roku. Já si to zjednoduším na ty aspekty, které rozhodly válku v Polsku a v západní Evropě. Tedy na tanky a letectvo a hlavně jejich progresivní použití. My jsme na tom byli takto:
Československá armáda koncem září 1938 měla ve své výzbroji celkem:
- 70 tančíků (vzor 33)
- 348 lehkých tanků. Toho 50 kusů vzor 34 a 298 kusů vzor 35. Většina těchto strojů byla zařazena jako bojové k polní armádě, zbylá část sloužila k výcviku, byla v opravě nebo se porouchala při přesunech. Aby si armáda zajistila vůbec nějakou zálohu, zabavila tanky vyráběné pro Peru a Švýcarsko a opravované tanky z Rumunska, tedy celkem asi 45 strojů, peruánské a švýcarské zřejmě v různém stupni rozestavěnosti, např. švýcarské neměly věže.
Pokud jde o letadla, podle oficiálního výkazu ze dne 25. září 1938 bylo u polní armády zařazeno celkem 576 bojových strojů.
Spolu s kurýrními letadly (6 letek po 6 letadlech) šlo o stroje tzv. 1. linie určené k okamžitému zásahu proti nepříteli.
Další letadla uvedených typů byla v záloze, zůstala u zápolních útvarů k výcviku, nalézala se v opravě nebo nebyla momentálně letuschopná. Jejich počet lze odhadnout na 350 strojů, takže celkový počet nových typů letadel ve výzbroji československé armády činil (bez kurýrních letadel) 920 strojů.
Kromě toho armáda měla ještě k dispozici starší typy vojenských letadel (stroje tzv. 2. linie) a letadla převzatá z civilního sektoru. Jednalo se například o 17 dopravních letadel, která armáda chtěla upravit a využít pro transportní účely, případně nouzové bombardování. Počet těchto letadel se určuje obtížně a pohyboval se zřejmě v rozmezí 100 až 200 strojů. Jejich bojová hodnota byla ovšem sporná, a proto nejsou započítána do celkového součtu
Jistě si dovedete dohledat stejná čísla u protivníka. Já jsem na to líný. Celý spor o Aradech, Messerschmittech a našich Aviích a dalších je natolik mimo realitu, že jen tiše žasnu. Předpokládat jak by se nám bojovalo s letadly B-135 nebo B-35 - používáte obě označení a jelikož tomu nerozumím předpokládám že jde o dva různé typy. O tom druhém nevím vlastně nic. Jen jsem trochu proběhl net a našel jsem jakousi srovnávačku ze které jsem vyčetl že podobná srovnávací studie vyšla v jednom z posledních čísel časopisu "Letectví a kosmonautika".
Například maximální rychlost u Bf-109 verze B a C asi 470 km/h, u 2. prototypu B-35 asi 500 km/h. Musíte však vidět, že Avia B-35 existovala jen v prototypu a sériová výroba, která mohla mít poněkud odlišné parametry, nebyla nikdy zahájena. Naopak Messerschmitt Bf-109 se vyráběl ve velkém množství a celé řadě verzí, jejichž parametry se pochopitelně také lišily - četl jsem, že verze D již dosahovala rychlosti asi 520 km/h.
Jistě, stíhací letadla Avia B-135 by bezesporu byla pro naše vojenské letectvo přínosem a zvýšila by šance na dlouhodobější odpor v případě německého útoku. Její výroba ale nebyla pro naši armádu nikdy rozběhnuta. Situaci tedy zachránit nemohla. Navíc i Německo vyvíjelo a zavádělo nové typy letadel, a díky svému průmyslu ve větších počtech, ale hlavně by se nijak nezměnila otázka leteckého zabezpečení československé armády. Vojenská letiště byla díky geografické poloze Československa snadno dostupná a tím dosti zranitelná, oprava poškozených letadel byla za války problematická a výroba nových strojů prakticky nemožná. Jenže Johane nám hrozila válka v roce 1938 takže výroba v roce 1939 by nám byla platná asi jako houpacímu koni brzda. Pokud by i tyto stroje byly tak dobré a pokud ty dvouplošníky-B - 534 byly rovnocenné nebo se tomu blížili o čemž naprosto klidně pochybuji, tak Němci měli takovou převahu, že by je smetli z oblohy v pár akcích.
Dokonce jsi psal jaké že dosáhly vojenské úspěchy, tedy sestřely. Johane, napište mi jaké. Myslím si, že to co uvedl Cassius Chaerea o jejich výkonech proti sovětskému letectvu sedí.
(Ne zcela-vzhledem k rázu nasazení je i to úspěch, ale: a)LW slovákům uznává více sestřelů i na B-534 a dodnes se vedou spory, zda to brát za bernou minci; b) připočtěme i registrovaná poškození-bylo jich více; c) připočtěme sestřely ze SNP, tedy z konce války a d) úspěchy proti Maďarům, a že sl.letectvo tou dobou bylo prakticky v rozvalu, takže-s nadsázkou řečeno-každý zásah za 10

)
Jsem bývalý voják , logistik a týlař. Mě celé roky učili, že pokud musím jít do války tak do ní vstoupím s tím co mám a ne s tím co budu mít za rok nebo později.
……………………………....................................................................................
Ono-o tohle právě jde. Němci měli zásoby střeliva, bomb i PHM na 14 dnů „poklidných“ bojů, na týden těch intensivních. Pak sucho. My měli zásobovací trasy zajištěny (přes Balkán) a vybaveni jsme byli na podstatně delší (a i intensivní) konflikt. Aby Němci ve 14-ti dnech uspěli, museli by nebe „spláchnout“ do azurova, a to opravdu nepředpokládám. A ve vleklém konfliktu se již bojuje i s tím co dokážete vyvinout a vyrobit (nepřehlížejme tedy, prosím, ani kapacity opravárenské, ani ty výrobní-např. právě u obrněné techniky, která se 1938 navíc k útvarům vracela urychleně). Rychlost postupu v případě B-135 vytváří předpoklad, že by věc nemusela být až tak bídná. K tomu připočtěme i to, že německý zásobovací systém pracoval zhruba stejně (jsme v roce 1938) jako ten náš (tedy hypotrakce), ovšem na výrazně větší vzdálenosti (ale i o tom viz „ROK 1938 - Mohli jsme se bránit? A ubránit?“)
…………………………………………….......................................................................
Také mě učili, že kdo zaspí ve vývoji techniky potřebné pro válku je na tom tak, jako by jednostranně odzbrojil. Kdo techniku má ale používá ji zastarale je dopředu poražen a to z poloviny vlastní chybou .
Naše armáda splňoval oba atributy v obou těchto základních druzích techniky -letadlech i tancích a splňovala je i ve statickém pojetí války podle francouzského vzoru. Myšlenkám de Gaula nikdo nedal sluchu ani ve Francii na tož tak třeba u nás.
…………………………………………….......................................................................

Nevím zda u nás naslouchali myšlenkám de Gaula nebo spíše sledovali své potencionální soupeře. Pravdou ovšem je, že zde byl velký rozpor mezi politiky a vojáky. Politici prosazovali Fr.model-to je nepochybně pravda. Vojáci ovšem své mechanisované a obrněné síly cvičily a roku 1938 i nasazovaly podle zásad bleskové války (opět viz: J. Macoun „Stručná historie-Československé pevnosti“; ale i jiní-případně dodám). Roku 1938 byly navíc rychlé divise ne jen na plných stavech, ale zažívaly i poměrně masivní posilování. Celkově se naše vojenská doktrína opírala o předpoklad mobilní války (ale i to rozebíráno již na: „ROK 1938 - Mohli jsme se bránit? A ubránit?“-tenhle článek, samozřejmě neuvádím jako zdroj; jen pro upozornění, že věc již byla diskutována a lze tam dohledat část argumentace), jezdectvo rychlých divizí mělo plnit úkoly zajišťování území a zásobovacích tras, průzkumu a bojové podpory (trochu, opakuji !trochu!, jako dnešní motostřelectvo), tedy bojovat po způsobu, kterým jízdu Sověti úspěšně používaly ještě celkem dlouho po válce. Obrněné jednotky pak měly představovat hlavní údernou sílu nasazovanou ve velkých formacích. Takže tady je třeba s p.kolegou „Hydrem“ souhlasit. Samozřejmě netvrdím, že tahle 2-oj kombinace jízdy a obrněnců byla ideální. Ale nebyla ani neobvyklá, a to i u Němců.
…………………………......................................................................................
Statické pojetí i vidět i zpomalé motorizace armády. Stačí se podívat na tato data:
Čs. armáda na sklonku roku 1918 disponovala pouze 466 motorovými vozidly, z toho 107 osobními automobily, 360 nákladními automobily a 1 traktorem.
V prosinci 1934 se jejich počet zvýšil na 2.126, z toho 260 osobních, 825 nákladních a 410 speciálních automobilů, 274 traktorů a 357 motocyklů.
K 15.3.1939 se celkem jednalo o 11.756 motorových vozidel, z toho 1.238 motocyklů, 2.110 osobních, 7.176 nákladních a 829 speciálních automobilů, doplněných 403 traktory.
………………………………………...........................................................................
Netvrdím, že zde (převážně politická) rozhodnutí nevyrobila problém. Jenže Němci na tom tehdy nebyli o mnoho lépe.
…………………………………….............................................................................
Dále si myslím si, že to hlavní proč rozhodli jak rozhodli byla totální deziluze ze zrady spojenců. TO co nám udělali bylo natolik demoralizující že prostě ztratili vůli něco řešit na místě a hned. Emigrace tak rozhodnutí odložila a možná si mysleli že další vývoj - a v tom by měli pravdu - situaci povede tak jak potřebovali - k napravení toho co se stalo. Navíc tím nápravu tohoto stavu přenesli i když to tehdy nemohli vědět na jiné národy než na ten vlastní.
Cena kterou jsme za těch 6 let zaplatili na lidských životech byla vlastně tak nízká že by v porovnání s tím co zaplatili za svoji svobodu jiné národy nestála za řeč.
………………………………..................................................................................
Tohle je to, co naší (možná nejen) tehdejší politické garnituře vyčítám naprosto zásadně. Oni opravdu, s určitou nadsázkou řečeno, měli větší starost o spojence, než o vlastní stát. Nebylo přeci jejich úkolem bránit zemi JEN se spojenci, ale BRÁNIT zemi. Jestli je zrada spojenců (v mezinárodních vztazích krutě běžná věc) fakt natolik zdeptala, tak neměli na svých místech co dělat! A jestliže předpokládám, že stát může existovat jen z blahovůle jeho spojenců, pak takový stát ani nezakládám, ani nebuduji!
Při všech způsobech vyčíslování našich ztrát zůstáváme u toho, že jsou značné. Vyšší než u některých z válčících mocností. A u žádného spojeneckého státu se nevedlo tolik diskusí o tom, zda ho vůbec obnovit a jestli, tak zda v původních hranicích. A teď si vemte, že rozhodnutí nebojovat padlo po té, co se k nám dostávaly již velmi přesné informace židovské emigrace (navíc potvrzované rozvědkou). V situaci, kdy jsme měli více než jasno o slovech „Koncentrační tábor“. A v situaci, kdy A.H. nikterak netajil, že tohle chce i pro Slovany. Nebojovat byl tedy neskutečný hazard s holou existencí státu, národa a populace.
……………………………………………………………….......................................................
A to jsme z války vyšli s posíleným a téměř nedotčeným průmyslem, s reputací vítězů (rozhodně ne-za ty jsme byli považováni pouze formálně)…
……………………………………………………………….......................................................
Národnostní problematika československé armády v letech 1918 až 1939 nebyla dosud systematicky studována, a informací tak není bohužel mnoho. V článku o národnostní struktuře důstojnického sboru čs. armády 1918-1938 (Historický časopis 1993, č. 5-6, s. 637) byla publikována následující tabulka národnostní struktury mírové armády k 25. 10. 1934: ale neumím je překopírovat takže je nebudu moc řešit. Každopádně jsme byli mnohonárodní stát kde lidi jiných národů řešili své mindráky.
Navíc pokud na 105 tisíc Čechů a 25 000 Slováků v armádě - mírový stav v roce 1935 - připadalo 32 tisíc Němců a 9 tisíc Maďarů je to na pováženou. Rozhodně to nepovažuji za pozitivní.
………………………………………...........................................................................
K národnostní problematice jsem se vyjadřoval myslím dosti zřetelně. Je třeba říci, že roku 1938 byla národnostní loajalita na poměrně vysoké úrovni. Chcete-li další zdroj, tak např.o míře vstřícnosti k mobilisaci u Němců v ČSR píší i internetové Toulky českou minulostí.
---------------------------------------------------------------------------------------
ad vencour:
Dovolím si svou malou poznámku: mám dojem, že spousta lidí je zajata ve vleku zkušeností a vědomostí a Německém blitzkriegu, jak jim to šlapalo, proto soudí, že stejně by i Němci smetli nás v roce 1938. Mně přijde pravděpodobné, že po prvním zaskřípání, větších ztrátách při našem odporu, by se mohli Němci rozklížit, tedy spoléhám na to, že by si to Německá armáda/velení srovnalo s nacisty (Hitlerem) samo.
………………………………..................................................................................
Tohle je, samozřejmě, otázka. Jsou (poměrně pádné) důvody domnívat se, že případný neúspěch by A.H. stál mnoho-zda i život a funkci…? Ovšem-máme zároveň takřka jistotu, že by to u nás opravdu „zaskřípalo“. Už jen proto, že A.ČSR měla strategii hodně podobnou blitzkriegu v roce 1938.
………………………………………...........................................................................
Nejsem si jist, jak moc by Rusáci propluli Polskem (jak nůž máslem?), kdyby se Poláci rozhodli chtít Těšínsko. Podezřívám je, Rusáky, že měli na Poláky "pifku".
.............................................................................................................
Tak tohle už není otázka. Měli-a nejen pifku. Rusko má, v polském prostoru, dlouhodobé (u nich to znamená-již několik staletí trvající) strategické zájmy. Proto tak spěchali „pomoci“ ČSR v naší věci. O nic jiného než o Polsko jim nešlo. Jenže to stačilo-ono 40 divizí (=prakticky stejná síla jako A.ČSR po mobilisaci) u hranic, to byl argument, který Poláky minimálně zaskočil
---------------------------------------------------------------------------------------
Ještě poznámku k letectvu. Po taktické stránce měli Němci určitou výhodu, že se ZAČÍNALI učit nový způsob boje, ale na podzim roku 1938 ho i u nich ovládalo jen pár osobností. Uvážíme-li, že všechna letectva, která se s LW střetávala po delší dobu (a domnívám se, že to by byl i náš případ) dokázala od Němců jejich metodu okopírovat velmi rychle a prakticky za chodu (Anglání přímo v průběhu bitvy o Británii; za bojů o Francii to zvládli i „žabáci“). Problém by to tedy byl (hrubím odhadem) do listopadu, a to v situaci, kdy by se učili jedni od druhých za velmi podobných výchozích podmínek co do kvalit pilotů. Navíc ČS piloti měli jeden z nejintensivnějších letových výcviků vůbec a počasí podzimu 1938 bylo létání velmi nepříznivé-i v tom má argument p.kolegy „Hydra“ svou váhu.
Co do strategie byl náš přístup velmi moderní a naopak LW ho nedokázala převzít do konce 2.sv.v. Značná síla bitevního letectva (nad LW jsme měli v tomto ohledu dokonce převahu), strategická bombardovací záloha (naopak slabina-nedostatečná výrobní základna) a stíhací svazy 2-ou typů (menší-pro ochranu jednotek v poli a bitevníků; a větší na 26-ti vnitrozemských základnách). Plán předpokládal zachycování nepřátelských vzdušných úderů a následně prudké stíhací údery proti nim ze zápolí (s tím uspěli Britové), dále pak útoky bitevníků proti nastupujícím jednotkám a strategických bombardérů do jejich (nastupujících jednotek) seřadišť a výchozích prostor (s úspěchem používáno Rusy-mimochodem i na Kukuruzinech

).
Velmi dobrá byla i struktura leteckých základen. Většina našich strojů mohla startovat z kdejaké louky-což roku 1938 i činily. Páteřní základny pak byly dobře kryty. Není náhodou, že Tri duby ani po potlačení SNP Němci nedokázali dohledat. Systém byl tedy takový, že útoky (zvláště vzdušné) by znamenaly „honění po lese velmi mnoha zajíců“, a to ještě když ti „zajíci“ umí velmi obstojně střílet. Konečně i v bitvě o Británii se útoky proti základnám, kombinované s ignorováním faktoru násobitele sil, nakonec ukázaly být 1.krokem LW do pekel.
Ptáte-li se mne, zda bychom se ubránili, pak musím odpovědět, že nevím. Ptáteli se mne, zda jsme se měli bránit, pak odpovídám, že ano. Stát má povinnost se bránit-diskusi o tomhle bych vnímal jako velmi podivnou. A ptáte-li se mne, zda jsme se mohli ubránit-pak se domnívám, že jsme rozhodně nebyli bez šancí!
Zajímavostí na okraj je i to, že LW měla zákaz bombardování civilních částí měst. Šlo o německé menšiny v každém větším našem městě-Áda si (ještě) nemohl politicky dovolit ztratit aureolu osvoboditele všeho německého
