Stránka 11 z 69
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 12:40
od Juraj Tichý
Nesher:
Tatrovacky podvozok bude k dispozícii, kym bude existovat Tatratrucks.
Delo a konstrukcia automatu je DMD holding. Ostatne je zakazkova vyroba na základe technickej dokumentácie od Konstrukty. To dokaze prakticky ktokoľvek so skúsenosťami zakazkovej strojnej vyroby.
Keďže SR teraz kupilo svojich 25 hufnic, musi si dalej udrzat schopnosť opravy toho najdôležitejšieho. Dela a toho všetkého co je vo vezi. Vsetko ostatné je na trhu nahraditelne.
Hufnice EVA a Zuzana maju delo a nabijaci automat rovnaký.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 12:52
od Nesher
Já nevím, SŘP u T 72MCZ4 je také v podstatě identický s tím co mají Italové v Ariete a jaké jsou s tím dnes problémy.
Prostě to není tak jednoduché. Ale uvidíme. Pokud se nedohodne nějaký barter, tak se zřejmě půjde tvrdě po ceně a tady si myslím, že bude mít obrovskou výhodu právě ATMOS díky obrovské objednávce IDF v stovkách kusů. To se prostě na ceně projevit musí. Technicky to asi nebude ideální, ale život prostě ideální většinou není.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 13:03
od skelet
u T-72M4 jsme dodavatelský řetězec přerušili my, nikoliv dodavatelé.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 13:13
od Juraj Tichý
Ale SRP je nieco ine. Ak ste odignorovali nejaky dolezity upgrade... Ale to iste sa Vam stane aj pri ATMOS, Caesar ci Eve. Zohnat vyrobcu 20 rokov starej elektroniky pojde veľmi ťažko.
Akonáhle je tam nejaky počítač, treba ratat s neustálym upgradom aspoň každých 5 rokov.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:06
od Nesher
skelet píše:u T-72M4 jsme dodavatelský řetězec přerušili my, nikoliv dodavatelé.
Vážně? Co jsem slyšel, tak problém je v tom, že se prostě ten systém v Itálii už nevyrábí. Ostatně jedním z důvodů proč se Italové chystají modernizovat Ariete je skutečnost, že jim došly ND, které na rozdíl od nás měli.
Jinak samozřejmě máš pravdu, ten řetězec jsme přerušili my, ono ho udržovat pro 33 tanků asi není dlouhodobě možné.
A to je ten problém, který může nastat i u slovenských houfnic (neříkám, že nutně nastane) , udržet výrobu a celý řetezec pro pár desítek děl a ještě k tomu ve třech verzích asi nebude úplně selanka.
Ale jak říkám, uvidíme. Pokud se při zachování základních technických požadavků (které nejsou nijak přehnané) půjde po ceně, což se dá zřejmě předpokládat, tak to bude třeba proti Atmosu těžké.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:36
od Arthur
Nesher:
Zaujímavé pokiaľ je mi známe takýto problém napr. pri ShKH ZUZANA 2000 za 20 rokov nenastal tak prečo by mal nastať?
A ýno pokiaľ by ste neplatili za upgrady a updaty ako bolo vyššie naznačené tak si to samozrejme viem predstaviť. Samozrejme to závisí aj od samotného kontraktu resp. jeho príloh servisných zmlúv a pod.
P.S. taká mala paralela pre predstavivosť by mohla nastač po dvoch rokoch od dodania F-16 keď skončí servis... kedy sa counter začne krútiť... 
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:42
od Lynx
Nesher: vy sa bojíte že zanikne to, alebo ono a pritom mate vo v zbroji Danu, od toho istého výrobcu..
Niekto tu spomínal, že veža Zuzany vyzerá ako z krizniku. Síce to loď nie je, ale pri integrácii radaru by to bol pekný systém obrany pobrežia.
Porovnávali ste tu dynamické odozvy na výstrel Zuzany a Evy, ale nezabúdajte, že Eva môže strieľať +/- 40deg od pozdĺžnej osi a Zuzana +/-60deg.
Inak na Evu vo verzi 6x6 by som nezanevrel, ale skôr s hlavnou 155/45. Ušetrila by sa hmotnosť a aj rozmery by viac priali leteckej preprave..
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:50
od Nesher
Arthur píše:Nesher:
Zaujímavé pokiaľ je mi známe takýto problém napr. pri ShKH ZUZANA 2000 za 20 rokov nenastal tak prečo by mal nastať?
A ýno pokiaľ by ste neplatili za upgrady a updaty ako bolo vyššie naznačené tak si to samozrejme viem predstaviť. Samozrejme to závisí aj od samotného kontraktu resp. jeho príloh servisných zmlúv a pod.
P.S. taká mala paralela pre predstavivosť by mohla nastač po dvoch rokoch od dodania F-16 keď skončí servis... kedy sa counter začne krútiť... 
Protože to, že se něco nestalo neznamená, že se to stát nemůže. Navíc už se nám něco podobného stalo. Prostě je to něco co se musí vzít v úvahu, toť vše.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:53
od Arthur
Nesher:
Však to je úplna samozrejmosť takpovediac pri každom obchode... ide o to akým spôsobom ste to podali vo vzťahu k slovenským húfnicam...
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:56
od Nesher
Lynx píše:Nesher: vy sa bojíte že zanikne to, alebo ono a pritom mate vo v zbroji Danu, od toho istého výrobcu..
Niekto tu spomínal, že veža Zuzany vyzerá ako z krizniku. Síce to loď nie je, ale pri integrácii radaru by to bol pekný systém obrany pobrežia.
Porovnávali ste tu dynamické odozvy na výstrel Zuzany a Evy, ale nezabúdajte, že Eva môže strieľať +/- 40deg od pozdĺžnej osi a Zuzana +/-60deg.
Inak na Evu vo verzi 6x6 by som nezanevrel, ale skôr s hlavnou 155/45. Ušetrila by sa hmotnosť a aj rozmery by viac priali leteckej preprave..
No právě, většina z nich je už velmi obtížně použitelná, ostatně také proto se mají kupovat nové. Já se na to snažím nahlížet že všech úhlů. A když vidím tu v podstatě kusovou výrobu na Slovensku, navíc ještě s relativně velkými přestávkami, tak to chápu jako riziko, které by se v případě nákupu Evy (který rozhodně není jistý) muselo nějak řešit.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 14:58
od Nesher
Arthur píše:Nesher:
Však to je úplna samozrejmosť takpovediac pri každom obchode... ide o to akým spôsobom ste to podali vo vzťahu k slovenským húfnicam...
A jakým způsobem? Nepřehánite to s tou hypersenzitivitou?
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 15:15
od Scotty87
Hlavní problém SŘP T-72M4CZ je že jeho výrobce Officine Galileo zaniklo, respektive stalo se součástí Leonarda. Ti momentálně nabízí novou verzi TURMS-D, která bude patrně základem pro nový SŘP T-72M4CZ. Také je zajímavé že jsou údajně problémy s díly pro powerpack od firmy Nimda. Opravdu jsem zvědav co všechno se na tom tanku bude muset měnit.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 16:43
od Juraj Tichý
Nesher ma v tomto uplne pravdu. Samozrejme, že to riziko je. A arthur, teda neviem kde si na hento prišiel. Nesher normálne diskutuje a riesi pre neho jeden zasadmy problem a jeden fakt, ze ATMOS bude zrejme lacnejší.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 17:49
od skelet
Nesher: ano, vazne. Pokud si jednou za dvacet let vzpomenes na to, ze nakoupis nahradni dily, tak je problem na svete. Pro nase krasne oci to nikdo vyrabet nebude. A za dvacet let elektronika proste zastara a prestane se vyrabet.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 19:24
od Flader
Zuzana 2 sa nenakupuje kvôli problémom s funkčnosťou vz.2000. Tie prechádzajú pomerne pravidelne pravidelným servisom (nie je nič zvláštne stretnúť na D1 kolónu húfníc). Hlavným dôvodom nákupu je DELOSYS. Zuzana vz. 2000 nedokáže naplno využiť všetky jeho funkcie (ona veža Z2 nie je väčšia iba tak). Ďalším dôvodom môže byť aj to, čo spomenul v jednom rozhovore NGŠ - po dodaní Zuzany 2 budú OSSR schopné postaviť druhý delostrelecký oddiel.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 20:08
od Rase
Docela mě překvapilo cenové srovnání nedávných nákupů. Slovensko pořídilo 25 houfnic Zuzana 2 za 172 mil euro, Norsko zaplatilo za 24 pásových houfnic K9 a šest muničních K10 162 mil euro, Švédsko za 24 houfnic Archer 122,4 mil euro. Hlavně to srovnání s K9 je dost zajímavé a myslím že se tím i vysvětluje prodejní úspěch této houfnice. Přeci jen pásy jsou pro většinu států tak nějak zajímavější a snáz obhájí vyšší cenu oproti kolům (ty tradičně nahrazují spíš tažené houfnice). ps. ty ceny berte s hodně velkým nadhledem, jelikož se nákupy vždycky špatně srovnávají.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 8/5/2020, 21:57
od Juraj Tichý
Rase píše:Docela mě překvapilo cenové srovnání nedávných nákupů. Slovensko pořídilo 25 houfnic Zuzana 2 za 172 mil euro, Norsko zaplatilo za 24 pásových houfnic K9 a šest muničních K10 162 mil euro, Švédsko za 24 houfnic Archer 122,4 mil euro. Hlavně to srovnání s K9 je dost zajímavé a myslím že se tím i vysvětluje prodejní úspěch této houfnice. Přeci jen pásy jsou pro většinu států tak nějak zajímavější a snáz obhájí vyšší cenu oproti kolům (ty tradičně nahrazují spíš tažené houfnice). ps. ty ceny berte s hodně velkým nadhledem, jelikož se nákupy vždycky špatně srovnávají.
No pravé ta posledná veta.
25 Z2 nás vyslo 150mil €.
Neviem odkial mas cenu za Norske K9.
Cena bola 245mld wonov, ciže 226mil USD (cca 205mil€)
Cenu za Archer som nenasiel, ale tam Nori aj Svedi financovali vyvoj.
Mne príde práve EVA, že by mohla mať väčší úspech. Hneď ako štátna Konstrukta začne byť aktívnejšia, alebo sa podarí predať prvé kusy do zahraničia. Bohužial, armádne zákazky su castokrat na prvom mieste o politike, a tam bude Slovensko vždy zaostavať.
Nemyslím si, že zahraničie niekedy siahne po tazkej kolesovej hufnici. Pre nas je to overena zalezitost, ale v zahranici keď vláda hlada tažku hufnicu, chce pásy. Výhody kolies nevidia, lebo proste s tým nemajú skúsenosti.
A celkom by sa mi pacila na zaklade Evy, postaviť nejaké menšiu 105mm hufnicu, s automatom, vhodnu na instalaciu na vozidla typu Gerlach, Patriot (4x4 alebo 6x6)
Od MSM by som ocakaval, ze uz budu mat zvladnutu specialnu municiu. Zaminovaciu, osvetlovaciu, a nebať sa aj navadzanej. Teda v rovine PGK. Excalibur mne osobne zmysel v symetrickom konflikte nedava, z dovodu jeho ceny.
Je skvele, že MSM zo Slovenska vyvaza 155 delostrelecku municiu do 18 štatov a 152mm do 12 statov, ale čo z toho keď tam nie je žiaden vývoj, len evolucia existujucich.
Konstrukta by sa mala zameriat na další rozvoj Evy. Z videa mi napríklad príde, ako keby Eva nemala dva hydraulické okruhy. Jeden pre podpery a druhy pre elevaciu hlavne. Prislo mi to tak z videa, keďže hlaven zacala klesat az potom, co boli podpery vytiahnute. Pri dvoch okruhoch, by sa to mohlo diat zaroven, cim by sa opat zrychlila priprava na strelbu a opustenie priestoru po dokonceni strelby.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/5/2020, 17:06
od MMartin
Zdravím páni, ja mám dva dotazy...
riešilo sa tu, že nižšia rýchlosť paľby súvisí s celkovou stabilizáciou vozidla po výstrele - veža v strede vozidla, podpery...Nemala by mať potom DIANA ako pásová húfnica spolu s uložením veže vyššiu kadenciu? Podľa prospektu je rýchlosť strelby totožná ako pri Zuzane/Eve.
https://kotadef.sk/projekty/diana/
Druhý dotaz sa týka, toho, či je rýchlosť paľby naozaj taká rozhodujúca.
Názor Vladimíra Bednára:
https://vladimirbednar.blog.sme.sk/c/52 ... senim.html
vs článok na Armádnich novinách:
https://www.armadninoviny.cz/komentar-e ... daru2.html
PS. pod tým článkom na AN sa strhla z môjho pohľadu tak odborná debata medzi niektorými diskutujúcimi (nie všetkými samozrejme), pri ktorej som nevedel posúdiť kto má bližšie ku pravde

Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/5/2020, 17:18
od Flader
Ono ide skorej o stabilizáciu samotnej hlavne. Tú majú všetky 3 rovnakú. Ona by rýchlosť zrejme išla zvýšiť, otázny je ale vplyv na presnosť streľby.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/5/2020, 17:39
od Zemakt
Nemala by mať potom DIANA ako pásová húfnica spolu s uložením veže vyššiu kadenciu?
Navážu na Fladera. Také záleží jak se ta "kadence", rychlost střelby, počítá, či ohýbá

. Dle mého názoru u moderních houfnic je rovněž podstatná rychlost zaujetí palebné pozice. Tedy od příjezdu na palebný post do prvního výstřelu. Budemeli se bavit v řádu desítek sekund, minut, pak houfnice na pásech je s absencí pro kolové dělo nutných podpěr o něco rychlejší, a zároveň i rychlejší i při opuštění palpostu. O kolik, si umí si z videí přibližně spočítat každý sám. Na druhou stranu, kolová houfnice bude dominovat v rychlosti přesunu po zpevněných komunikacích - výrazně a polňačkách. Po lesních cestách bych řekl na stejno. V těžším terénu/podmáčeném pak naopak. Samotná kadence, tedy tak jak by se měla chápat, by měla být stejná. Bo podpěry nahrazují stabilitu pásového podvozku.
Názor laika.