Re: Kabinet Kuriozit
Napsal: 30/5/2023, 19:18
"Nejde o to kam jdeme, ale co s sebou si neseme." No tak asi tímto směrem uvažovali u římského vojska, kdy v legiích měli speciální hodnost - nosiče zpodobnění samotného Císaře (vlastně i boha v jedné osobě). "Imaginifer" nesl standartu se zpodobněním císaře, jako stálou připomínku věrnosti vojáků. Hodnost byla přidána do legií za vlády Augusta, spolu se založením císařského kultu. Základem byl trojrozměrný portrét vyrobený z tepaného kovu. Šlo o natolik vzácnou věc, že se jí mohla pyšnit pouze první kohorta. Zde na fotografii můžeme vidět rekonstrukci od švýcarského spolku "Legio XI Claudia". Škoda že se tato tradice nedochovala až do dnešních časů - tvář prezidenta by jistě "uklidnila" (srazila do bláta a pošlapala pýchu) nejednoho zpupného vojáka! Ideálně, pokud by měl v očích kamery a ukrytou tiskárnu k rozdávání pokut .))
Pomalu ale nezadržitelně se mám blíží oběd, tak pro vás dnes mám jeden skvělý námět. Magdalena Dobromila Rettigová (1785-1845) jej sice ve svých kuchařkách opomenula zmínit, ale je báječný, zažene hlad a obsahuje všechno co máme rádi! Hmmm, kuřecí pařátky! .))
Nejnepravděpodobnějším autem na Rallye Paříž-Dakar je nepochybně Rolls-Royce Corniche
Pouštní motoristický maraton Rallye Paříž-Dakar pořádaný od roku 1979 svou náročností přitahoval dobrodruhy všeho druhu. Jedním takovým byl i Thierry de Montcorgé. Ten se se svými kumpány jednoho veselého večera u sklenky pastisu vsadil, že závod z Paříže do Dakaru zdolá ve svém voze Rolls-Royce. Dobří kamarádi svého přítele samozřejmě vždy podpoří, a tak sázku přijali. Podobný podnik je finančně i časově náročný, proto bylo potřeba najít sponzora. Tím se stal Christian Dior a jeho voda po holení jménem Jules. Sériový Rolls-Royce by v terénu moc parády neudělal, zásadní přestavba vozu byla tedy nevyhnutelná. Nutno říct, že z původního mondénního modelu Corniche zbyla jen karoserie a interiér. Osmiválec Rolls-Royce nahradil hrubý V8 od Chevroletu, jehož 350 koní bylo díky systému z tehdejší Toyoty Land Cruiser posíláno na všechna kola. Dojít muselo i na další úpravy spíše symbolického charakteru. Zatímco soška Spirit od Ecstasy na monstrózním chladiči byla zachována, za své musela vzít klimatizace a lednička na šampaňské. Po téměř 2000 hodinách práce to tedy Rolls-Royce Corniche úplně nebyl, spíše šlo o jeho repliku. To však nikomu nevadilo, protože pohled na obří kupé jedoucí pouští stál za to. Každou noc hluboko na Sahaře de Montcorgé a jeho spolujezdec Pelletier, ovonění parfémem Jules svého sponzora, postavili za svým Cornichem improvizovaný bivak a z piknikového koše vytahovali ústřice a další gastronomické dobroty, aby zmírnili bolest při boji s největší pouští světa. Zatímco na startu se dobrodruhům s Rollsem všichni soupeři smáli, když anglo-francouzské monstrum drželo v polovině závodu 13. místo, smích je přešel. Rallye Rolls byl navržený tak, aby byl pevný a pohodlný, musel vydržet až 900 perných kilometrů denně, na ničem jiném nezáleželo. Po veleúspěšné první polovině závodu stihla posádku velká nepříjemnost. Táhlo řízení nevydrželo nástrahy náročného terénu a zlomilo se. Oprava byla složitá a v pekelných pouštních podmínkách zabrala příliš mnoho času, pořadatelé tak byli nuceni Rolls-Royce ze závodu diskvalifikovat kvůli propásnutí startu do další etapy. Sázka je sázka a bílý Rolls-Royce bylo nutné dostat do Dakaru stůj co stůj. A tak se nakonec Rolls-Royce Jules u Růžového jezera, kde býval do roku 2006 cíl Dakaru, skutečně objevil. Sice už mimo oficiální pořadí, ale podařilo se, posádka dokončila všech 17 etap a absolvovala celou 10 000 km dlouhou trasu jednoho z nejnáročnějších závodů planety. V roce 1984 se de Montcorgé na Dakar opět vrátil s netradičním vozem – ještě bizarnější šestikolkou Jules II. To už je ale jiný příběh.
Moč je kapalný odpad vylučovaný ledvinami a po nahromadění v močovém měchýři vyloučený z těla procesem zvaným močení (urinace).
Ještě před rozvojem chemického průmyslu byla moč využívána jako skvělý zdroj dusíku při výrobě střelného prachu i hnojiva. Už starověcí Římané používali moč ke zjišťování těhotenství žen a spolu s kozím mlékem též k bělení zubů - obsahuje totiž amoniak, který má bělící vlastnosti. Ještě před nástupem pivních kvasinek pekaři v Evropě místo nich pro přípravu těsta před pečením používali právě moč. Obdobně se vyžívala k výrobě sýrů - urychluje totiž kvašení a vylepšuje jejich chuť. Močovina (urea) je dnes vysoce ceněna kosmetickým průmyslem. Najdeme ji v různých krémech, šampónech a dalších přípravcích. Dobře si tedy rozmyslete co vyhazujete, když splachujete záchod! Pejska na fotce můžete sledovat na jeho účtu @toby_gentleman.
Pomalu ale nezadržitelně se mám blíží oběd, tak pro vás dnes mám jeden skvělý námět. Magdalena Dobromila Rettigová (1785-1845) jej sice ve svých kuchařkách opomenula zmínit, ale je báječný, zažene hlad a obsahuje všechno co máme rádi! Hmmm, kuřecí pařátky! .))
Nejnepravděpodobnějším autem na Rallye Paříž-Dakar je nepochybně Rolls-Royce Corniche
Pouštní motoristický maraton Rallye Paříž-Dakar pořádaný od roku 1979 svou náročností přitahoval dobrodruhy všeho druhu. Jedním takovým byl i Thierry de Montcorgé. Ten se se svými kumpány jednoho veselého večera u sklenky pastisu vsadil, že závod z Paříže do Dakaru zdolá ve svém voze Rolls-Royce. Dobří kamarádi svého přítele samozřejmě vždy podpoří, a tak sázku přijali. Podobný podnik je finančně i časově náročný, proto bylo potřeba najít sponzora. Tím se stal Christian Dior a jeho voda po holení jménem Jules. Sériový Rolls-Royce by v terénu moc parády neudělal, zásadní přestavba vozu byla tedy nevyhnutelná. Nutno říct, že z původního mondénního modelu Corniche zbyla jen karoserie a interiér. Osmiválec Rolls-Royce nahradil hrubý V8 od Chevroletu, jehož 350 koní bylo díky systému z tehdejší Toyoty Land Cruiser posíláno na všechna kola. Dojít muselo i na další úpravy spíše symbolického charakteru. Zatímco soška Spirit od Ecstasy na monstrózním chladiči byla zachována, za své musela vzít klimatizace a lednička na šampaňské. Po téměř 2000 hodinách práce to tedy Rolls-Royce Corniche úplně nebyl, spíše šlo o jeho repliku. To však nikomu nevadilo, protože pohled na obří kupé jedoucí pouští stál za to. Každou noc hluboko na Sahaře de Montcorgé a jeho spolujezdec Pelletier, ovonění parfémem Jules svého sponzora, postavili za svým Cornichem improvizovaný bivak a z piknikového koše vytahovali ústřice a další gastronomické dobroty, aby zmírnili bolest při boji s největší pouští světa. Zatímco na startu se dobrodruhům s Rollsem všichni soupeři smáli, když anglo-francouzské monstrum drželo v polovině závodu 13. místo, smích je přešel. Rallye Rolls byl navržený tak, aby byl pevný a pohodlný, musel vydržet až 900 perných kilometrů denně, na ničem jiném nezáleželo. Po veleúspěšné první polovině závodu stihla posádku velká nepříjemnost. Táhlo řízení nevydrželo nástrahy náročného terénu a zlomilo se. Oprava byla složitá a v pekelných pouštních podmínkách zabrala příliš mnoho času, pořadatelé tak byli nuceni Rolls-Royce ze závodu diskvalifikovat kvůli propásnutí startu do další etapy. Sázka je sázka a bílý Rolls-Royce bylo nutné dostat do Dakaru stůj co stůj. A tak se nakonec Rolls-Royce Jules u Růžového jezera, kde býval do roku 2006 cíl Dakaru, skutečně objevil. Sice už mimo oficiální pořadí, ale podařilo se, posádka dokončila všech 17 etap a absolvovala celou 10 000 km dlouhou trasu jednoho z nejnáročnějších závodů planety. V roce 1984 se de Montcorgé na Dakar opět vrátil s netradičním vozem – ještě bizarnější šestikolkou Jules II. To už je ale jiný příběh.
Moč je kapalný odpad vylučovaný ledvinami a po nahromadění v močovém měchýři vyloučený z těla procesem zvaným močení (urinace).
Ještě před rozvojem chemického průmyslu byla moč využívána jako skvělý zdroj dusíku při výrobě střelného prachu i hnojiva. Už starověcí Římané používali moč ke zjišťování těhotenství žen a spolu s kozím mlékem též k bělení zubů - obsahuje totiž amoniak, který má bělící vlastnosti. Ještě před nástupem pivních kvasinek pekaři v Evropě místo nich pro přípravu těsta před pečením používali právě moč. Obdobně se vyžívala k výrobě sýrů - urychluje totiž kvašení a vylepšuje jejich chuť. Močovina (urea) je dnes vysoce ceněna kosmetickým průmyslem. Najdeme ji v různých krémech, šampónech a dalších přípravcích. Dobře si tedy rozmyslete co vyhazujete, když splachujete záchod! Pejska na fotce můžete sledovat na jeho účtu @toby_gentleman.