Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Odpovědět
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

V posledním ATM je článek který zprávu o možnosti licenční výroby UH-1 na Ukrajině dememtuje. Bell žádnému ukrejinskému podniku neprodal výrobní licenci na jakoukoli generaci vrtulníku UH-1. Podle dalších vyjádření onoho podniku plánují pouze výrobu vrtulníku podobných parametrů jako má Iroquois.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Julesak »

Na UA sa vzhľadom na charakter "investora", s najväčšou pravdepodobnosťou žiadna výroba UH-1 ani ich dielov nikdy nespustí.

Koniec koncov, originálny výrobca ukončil produkciu tejto rady pred viac ako 30 rokmi.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

tomas.kotnour píše:Venomy klidně vzít, ale první Vipery jsou postavené na rámech původních AH-1W. Ty raději ne.
Detaily o předělávce z AH-1W na AH-1Z viz https://www.flightglobal.com/cutaway-ah ... 16.article

Obrázek

P.S. Výroba zcela nových AH-1Z pro USMC bude pokračovat někdy do roku 2022 (poslední objednávka byla zveřejněna roce 2019 jako "lot 16")


P.P.S. Do určité míry alternativou k těm pár UH-1Y předělaným z UH-1N je upgrade starých HUeyů. Jak jednomotorových (A)B-205/UH-1D/-1H tak dvoumotorových (A)B-212/412/UH-N. I samotný Bell nabízí svoji verzi upgrade UH-1H jako "Huey II" https://www.airforce-technology.com/pro ... elicopter/. Za posledních cca 10 let Bell zajistil upgrade na verzi HUey II cca 60 ks. Dalším takovým příkladem je Bell 210. Nicméně zejména pro civilní trh byl jako nástupce HUeyů navržen Agusta-Bell 139, nyní prodávaný firmou Leonardo jako AW-139 (poté co Bell ze společného vývoje vycouval)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

Huey II je lákavý jen pro státy, který má ve vlastnictví UH-1H, jinak už je to stará modernizace z devadesátých let. Pro ostatní je za UH-1Y alternativou Bell 525 nebo Bell 412EPI.
AW139 byl navržený jako náhrada za licenční Agusta Bell 412.
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

skelet píše:Huey II je lákavý jen pro státy, který má ve vlastnictví UH-1H, jinak už je to stará modernizace z devadesátých let. Pro ostatní je za UH-1Y alternativou Bell 525 nebo Bell 412EPI.
Každý asi mluvíme o něčem jiném. Já navázal na výše rozběhlou debatu, ve které padaly výrazy jako "zdarma" pro AČR v souvislosti s redukcí počtu UH-1Y/AH-1Z provozovaných USMC... To je nesmysl, nic jako "zdarma" neexistuje.
Nicméně -
a) jestli AČR má potřebu navýšit počet 8xUH-1Y a 4xAH-1Z o vrtulníky v podobné kategorii a
b) pokud AČR nemá peníze na nové,

...tak cenově nízké možnosti jsou k dispozici (konec konců např. Bahrajn ke svým AH-1Z nemá žádné UH-1Y, ale starší HUeye)

ad Venomy UH-1Y
koupit starší Hueye a modernizovat je. Krom obou příkladů "továrních" upgradů jsou k dispozici i jiné nabídky na upgradů, od jiných firem než je Bell. Stačí se zeptat u ozbrojených sil, které provozují desítky či stovky starších HUeyů - např. Řecko, Itálie, Kolumbie, Thajsko, Turecko,
Já si totiž myslím, že i kdyby v rozpočtu AČR byly k dispozici peníze na nákup zánovních UH-1Y z inventáře USMC,řekněme za 60% ceny nových, tak žádné zánovní přebytečné UH-1Y nebudou na prodej, neboť předpokládám, že přebytečné Venomy UH-1Y od USMC si primárně rozeberou jiné státní složky USA.

ad Vipery AH-1Z
Pokud jde o odkup přebytečných AH-1Z od USMC, tak předpokládám, že primárně budou nabízeny státům v oblasti Oceánie (Filipíny, ...), a ostrovním státům východní Asie (Malajsie, Thajsko, Taiwan, ? Indonésie, ? Jižní Korea ?Vietnam, ).

Nicméně snad cenově zajímavou možností by snad mohly být vyřazené AH-1W od USMC. Řekněme 2 kusy pro AČR se zčásti modernizovanou avionikou by mohlo být reálné řešení. Zejména pro přechodovou fázi z Mi-24/35. Proč riskovat, že při přechodu se z důvodu "nováčkovského" omylu rozbije zcela nový Viper AH-1Z? A věřím, že Bell by se nebránil provést upgrade za dosti příznivou cenu.

Ono totiž se změna inventáře USMC týká patrně i Ospreyů -MV-22. Což je dominantní část výnosů Bellu z dodávek pro ozbrojené síly (Bell má objednávky na cca 2 až š roky, ovšem jestli od USMC budou k dispozici přebytečné Ospreye, tak patrně bude zrušena část objednávek Ospreyů od US Navy a ten cca tucet Ospreyů pro japonské ozbrojené síly je zhruba půlroční vytížení výrobní linky). Dle dnes veřejných čísel předpokládám, že ta část výroby Bellu, která je určena pro ozbrojené síly, bude velmi citelně redukována někdy od roku 2022. Není jasné, jestli redukce bude trvalá či dočasná, neboť se čeká jak dopadnou soutěže na nové typy výzbroje (např. Valor V-280 či Invictus Bell 360). Tj. v mezidobí předpokládám, že Bell bude ochotný se zabývat upgradem těch několika desítek starých AH-1W pro chudší zákazníky jako AČR. Věřím, že za jednotky milionů dolarů (=desítky milionů Kč) by mohla být šance koupit pro AČR pár AH-1W s upgradem zejména co se avioniky týče.


skelet píše:AW139 byl navržený jako náhrada za licenční Agusta Bell 412.
To je zjednodušení. Ve skutečnosti šlo o jeden ze 3 společných projektů Bellu a Agusty (-139, -609 a předělávka AW-101 na VH-71 Kestrel).

Trvám na tom, že zejména pro civilní uživatele - zejména za Bell 412EP - Bell připravoval náhradu ve spolupráci s Agustou = dnešní AW-139. Proč přesně se tento společný projekt "rozvedl", přesně nevím.... Bell dostal od Agusty pár desítek milionů USD jako kompenzaci vývojových nákladů na AB-139 cca kolem roku 2005.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

hodně složité konstrukce ..

1) vrtulníky zdarma tu zmínil jen jeden člověk, a to ještě uštěpačně, nikoliv vážně.
2) nakupovat UH-1H/N a modernizovat je? Který, že se to píše rok? 1981? Nikoliv, píše se rok 2021 a UH-1H/N jsou prostě už olítané staré vergly, které jsou pro nás i zadarmo drahé.
3) Logice typu "k AH-1Z se nedostaneme, protože půjdou na Filipíny, ale k AH-1W se můžeme dostat" moc nerozumím. Vrtulníky dostaneme za necelé tři roky, a armáda si žádné AH-1W nepořídila. Proč taky? Benefit to má pro nás nulový.
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

skelet píše:1) vrtulníky zdarma tu zmínil jen jeden člověk, a to ještě uštěpačně, nikoliv vážně.
A já doplnil svůj názor, proč jde o nereálný nonsens.
skelet píše:2) nakupovat UH-1H/N a modernizovat je? Který, že se to píše rok? 1981? Nikoliv, píše se rok 2021 a UH-1H/N jsou prostě už olítané staré vergly, které jsou pro nás i zadarmo drahé.
viz např. staré po upgradu na HueyII pro Bosnu http://flyingbosnian.blogspot.com/2019/ ... -four.html = 5 mil. USD za 4 kousky.
Jasně, že nové je nové. Ale má na to AČR?
Výše jsi psal, že alternativou je např. Bell 412EPI. Jeden takový by koupen pro Policii ČR. V roce 2015. Za cca 470 milionů Kč ...

skelet píše:3) Logice typu "k AH-1Z se nedostaneme, protože půjdou na Filipíny, ale k AH-1W se můžeme dostat" moc nerozumím. Vrtulníky dostaneme za necelé tři roky, a armáda si žádné AH-1W nepořídila. Proč taky? Benefit to má pro nás nulový.
Tak to je spíše dotaz na ty, kteří objednali 4x AH-1Z a pak následně začalo probleskovat do médií, že optimum není 4 kousky, ale 12...

A nesouhlasím s tím, že AH-1W by nebyl využit. Právě naopak. Ono se totiž zapomíná, že 4x objednané Vipery AH-1Z nejsou jen k 8x Venomům, ale taky k 15 Mi-171Š, které budou vyřazeny někdy zhruba za 10 až 15 let (neboť jsou zhruba v půlce časové životnosti, což je hrubým odhadem 30 let od jejich výroby tj´. cca iod 2003/4). Tj. byl by sladěn životní cyklus transportních Mi-171Š i jejich eskortních (AH-1W) vrtulníků. ...

Plus předpoklad, že případě konfliktu dojde k mobilizaci civilních vrtulníků, jejichž počet je v ČR dosti nadprůměrný, vztaženo k počtu obyvatel a vztaženo k faktu, že v ČR není nezbytná civilní potřeba, kvůli které je provozována spousta vrtulníků v hornatém Švýcarsku či Rakousku. V ČR provozováno civilními užiteli cca 170 vrtulníků. V Polsku cca 250, v Německu necelých 750. Tj. jde o vrtulníky, kterté mají limitované možnosti (např. vesměs postrádají FLIR), tj. jako průzkumnné vrtulníky (na potlačení případné ojedinělé PVO) před těmito zmobilizovány civilními vrtulníky, by bylo fajn poslat nějaké vybavenější/vyzbrojenější. A AH-64/AH-1Z jsou "overkill".
Naposledy upravil(a) zzz dne 6/4/2021, 15:52, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

1) Důvod proč by náš stát neměl na nové vrtulníky? Světe div se nové vrtulníky této kategorie nakupuje i Policie České republiky. Nápad nakoupit UH-1H je asi tak 50x šílenější, než modernizovat BVP-2.
To už můžu rovnou zkoupit z civilního trhu Bell 412 nebo Agusta Bell 412 a zároveň nakoupit konverzní sady u CFD International. A stejný postup můžu použít i u nových Bell 412 EPI (když se tedy budu držet Bellu)
2) Důvod proč nakoupit AH-1W místo AH-1Z, byť přestavěné z AH-1W nevidím. Mrhání časem a prostředky.
3) Nikdo na souběh provozu H-1 a Mi-171 nezapomíná. Na to zapomínají pouze ti, kteří si myslí, že H-1 nahrazuje Mi-171.
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

Já se vyjadřoval k události, že USMC bude mít část výzbroje přebytečné. Fakt je, že není reálná výše nastíněná myšlenková linka = přebytečné zánovní vrtulníky od USMC levně/za pár šupů pro AČR.

Co by ale fungovat mohlo (v dnešní době, kdy AČR bude mít seškrtány peníze na investice kvůli čínskému viru), je to co jsem nastínil:
- Využít přebytečnosti AH-1W (neboť jim budou konkurovat zánovní AH-1Z a dále jim bude konkurovat zájem Bellu udržet výrobní linku) a za levno odkoupené nechat lehce upgradovat (v oblasti avioniky).
A pár starších vrtulníků AH-1W pořídit.


Nižší vytížení Bellu předpokládám v období zhruba od 2022-23 do cca 2027, kdy snad Bell začne dodávat první Bell 360 Invictus (bude-li Invictus vybrán)
The US Army wants FARA to be designed, built, tested, flown and fielded to its first unit by 2028.
https://www.flightglobal.com/helicopter ... 35.article


Současně si ale nemyslím, že Bell by dokázal dodat nové UH-1Y či AH-1Z s nějakou velkou slevou, např. za polovic. Neboť provozní marže (jak za civilní tak za vojenské vrtulníky) je v Bellu cca 10 až 15%. A když AČR předloni - v době ekonomické hojnosti - neměla miliardy navíc na objednání 12 Viperů + 12 Venomů, tak i kdyby dnes Bell brutálně slevil - o cca 20% - za nové Vipery a Venomy, tak budoucí nižší rozpočet AČR (kvůli čínskému viru) neumožní, aby AČR doobjednala nové Vipery a Venomy k nynější objednávce 4+8.



Nově vyrobené Venomy UH-1Y či nové Belly 412EPI (militarizované) jsou IMHO řádově několikanásobně dražší. Samozřejmě s mnohem vyšší užitnou hodnotou. Akorát, když člověk vidí naši situaci, tak je nereálné předpokládat, že opravdu dojde k provozování 12 Venomů +12 Viperů v AČR, co napsal Rase:
Vyřazování Viperů a Venomů je tedy zajímavou příležitostí pro Armádu ČR. Česká armáda prozatím získá čtyři Vipery a osm Venomů. Do kýženého počtu 12+12 je potřeba získat stejný počet vrtulníků, ale v opačném gardu.
Opakuji svůj odhad, že by mohlo jít o desítky milionů Kč za pár AH-1W.

A svůj názor, že je šílené mluvit o starých HUey, můžeš jít vysvětlit např. do:
ozbrojených sil, které provozují desítky či stovky starších HUeyů - např. Řecko, Itálie, Kolumbie, Thajsko, Turecko
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

zzz píše:viz např. staré po upgradu na HueyII pro Bosnu http://flyingbosnian.blogspot.com/2019/ ... -four.html = 5 mil. USD za 4 kousky.
Bosna je někde jinde. Po všech stránkách.
zzz píše:Jasně, že nové je nové. Ale má na to AČR?
Otázka spíš zní - Má na to ČR? Odpověď je ano má.
zzz píše:A nesouhlasím s tím, že AH-1W by nebyl využit. Právě naopak. Ono se totiž zapomíná, že 4x objednané Vipery AH-1Z nejsou jen k 8x Venomům, ale taky k 15 Mi-171Š, které budou vyřazeny někdy zhruba za 10 až 15 let (neboť jsou zhruba v půlce časové životnosti, což je hrubým odhadem 30 let od jejich výroby tj´. cca iod 2003/4). Tj. byl by sladěn životní cyklus transportních Mi-171Š i jejich eskortních (AH-1W) vrtulníků. ...
AH-1W je plus mínus současník Mi-24V. Jaký má smysl vyřazovat bitevní vrtulník pro zastaralost a poté nakoupit jiný stejně starý? Žádnou. AH-1W není v ničem podstatném kompatibilní s Z. Znamenalo by to v podstatě provozovat dva typy bitevního vrtulníku. To už se může rovnou modernizovat Mi-24V. Ty už alespoň máme.
zzz píše:před těmito zmobilizovány civilními vrtulníky, by bylo fajn poslat nějaké vybavenější/vyzbrojenější. A AH-64/AH-1Z jsou "overkill".
Poslat nějakého civila do bojové zóny je v podstatě jako ten vrtulník ztratit. Tedy pokud by k nějakému zabavování vrtulníků došlo budou použity k týlové službě. Žádná potřeba bitevních vrtulníků k nim nebude.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

Scotty87 píše:
zzz píše:Jasně, že nové je nové. Ale má na to AČR?
Otázka spíš zní - Má na to ČR? Odpověď je ano má.
Oponuješ názoru od Rase, který odstartoval diskuzi na kterou jsem navázal:
Rase píše:Vyřazování Viperů a Venomů je tedy zajímavou příležitostí pro Armádu ČR. Česká armáda prozatím získá čtyři Vipery a osm Venomů. Do kýženého počtu 12+12 je potřeba získat stejný počet vrtulníků, ale v opačném gardu.
Jeho celý názor je na předchozí stránce tohoto vlákna
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

Scotty87 píše:
zzz píše:A nesouhlasím s tím, že AH-1W by nebyl využit. Právě naopak. Ono se totiž zapomíná, že 4x objednané Vipery AH-1Z nejsou jen k 8x Venomům, ale taky k 15 Mi-171Š, které budou vyřazeny někdy zhruba za 10 až 15 let (neboť jsou zhruba v půlce časové životnosti, což je hrubým odhadem 30 let od jejich výroby tj´. cca iod 2003/4). Tj. byl by sladěn životní cyklus transportních Mi-171Š i jejich eskortních (AH-1W) vrtulníků. ...
AH-1W je plus mínus současník Mi-24V. Jaký má smysl vyřazovat bitevní vrtulník pro zastaralost a poté nakoupit jiný stejně starý? Žádnou. AH-1W není v ničem podstatném kompatibilní s Z. Znamenalo by to v podstatě provozovat dva typy bitevního vrtulníku.
A v čem spatřuješ rozdíly mezi AH-1W v USMC a -1Z?
zzz píše:
tomas.kotnour píše:Venomy klidně vzít, ale první Vipery jsou postavené na rámech původních AH-1W. Ty raději ne.
Detaily o předělávce z AH-1W na AH-1Z viz https://www.flightglobal.com/cutaway-ah ... 16.article
USMC řadu let provozovala současně AH-1W i -1Z.

Jen pro upřesnění - mluvím o AH-1W, které byly vyrobeny od druhé poloviny 80.-tých do první poloviny 90.-tých let. Nemluvím o cca 20% AH-1W v USMC, které vznikly předěláním z prastarých AH-1T ... tyto nebrat
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

1) Řecko, Itálie, Kolumbie, Thajsko, Turecko jsou dlouholetými vlastníky UH-1H/N (u Itálie pak 205/212/412). My ne.
2)
Fakt je, že není reálná výše nastíněná myšlenková linka = přebytečné zánovní vrtulníky od USMC levně/za pár šupů pro AČR.
Nikdo se jich na to ani neptal. Takže nevíme jak je tato verze reální, či ne.
3)
Současně si ale nemyslím, že Bell by dokázal dodat nové UH-1Y či AH-1Z s nějakou velkou slevou, např. za polovic.
Není důvod proč by to kdokoliv dělal. Ať už Bell nebo Leonardo.
4) proč kupovat AH-1W, když můžeme poptat vyřazované AH-1Z? (no ta bene, když v nevadské poušti jsou uložené pakistanské AH-1Z)
5) Diskuzi na toto téma rozjel ty, nikoliv Rase.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

zzz píše: Oponuješ názoru od Rase, který odstartoval diskuzi na kterou jsem navázal:
Rase píše:Vyřazování Viperů a Venomů je tedy zajímavou příležitostí pro Armádu ČR. Česká armáda prozatím získá čtyři Vipery a osm Venomů. Do kýženého počtu 12+12 je potřeba získat stejný počet vrtulníků, ale v opačném gardu.
Jeho celý názor je na předchozí stránce tohoto vlákna
Myslím že ničemu neoponuji. Odpovídal jsem na to jestli má ČR na nákup dalších H-1. Navíc podle posledního vyjádření NGŠ je cílový počet 20 kusů. Ovšem to zatím opravdu není na pořadu dne.
zzz píše:A v čem spatřuješ rozdíly mezi AH-1W v USMC a -1Z?
Motory, avionika, zesílení některých konstrukčních celků případně jejich úplná výměna.
zzz píše:USMC řadu let provozovala současně AH-1W i -1Z.
Pár let během přechodu na standard Z. Po dodání dostatečného počtu došlo k vyřazení W. Právě systém H-1 byl vyvinut pro vzájemnou kompatibilitu Venomu a Viperu. Ne pro kompatibilitu se SuperCobrou.
zzz píše:Nemluvím o cca 20% AH-1W v USMC, které vznikly předěláním z prastarých AH-1T ... tyto nebrat
Já mluvím o jakékoli AH-1W. Pokud by jsme měli nějaké kupovat tak jen ty přestavěné na standard Viperu, ale ani ty nejsou nějak extra perspektivní.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

Díky za reakce, ale začíná to být nepřehledné.


Pánové, chápu správně, že v této diskuzi zazněla reakce na to co napsal Rase? Tj. objevil se zde pozitivní názor jak směřovat k cíli 12 víceúčelových UH-1Z Venom a 12 jednoúčelových AH-1Z?
Rase píše:V rámci rozsáhlé reformy reorganizuje americká námořní pěchota (USMC) počty výzbroje a techniky. V plánu je rovněž vyřadit 27 vrtulníků Viper a 26 Venomů. Podle údajů z roku 2019 USMC provozuje 145 Viperů a 116 Venomů. Ve všech případech jde o relativně nové stroje. První Viper vstoupil do služby v roce 2005 a počáteční provozní připravenost byla oznámena v roce 2011. První Venom mariňáci převzali v roce 2008. O osudu vyřazených strojů nebylo rozhodnuto. Pochopitelně ze služby odejdou ty nejvíce olétané stroje. USMC si možná část vrtulníků ponechá jako zdroj náhradních dílů, uloží je jako strategickou rezervu nebo je nabídne spojencům. Vyřazování Viperů a Venomů je tedy zajímavou příležitostí pro Armádu ČR. Česká armáda prozatím získá čtyři Vipery a osm Venomů. Do kýženého počtu 12+12 je potřeba získat stejný počet vrtulníků, ale v opačném gardu.

https://www.armadninoviny.cz/namorni-pe ... venom.html
Víme, že za cca 15 miliard Česká republika na konci 2019 objednala 8x Venom a 4x Viper s datem dodání do ČR zhruba v roce 2023 až 2024
1. Tvrdí někdo, že cca v 2025 bude do ČR dodáno 12 Venomů a 12 a Viperů, vše z novovýroby od fy Bell, USA? Pokud ano, tak prosím o detaily Zejména mě zajímá praktické aspekty - kde se v ČR vezmou letecké a pozemní posádky pro 24 vrtulníky a odkud se objeví peníze na nákup a na provoz 24 vrtulníků. Plus zhruba představu o roku/ letech, kdy bude probíhat výroba v Bellu pro ČR = 12+12 vrtulníků.

2. Anebo - je zde někdo kdo tvrdí, že ČR k 8x Venomům a 4x Viperům z novovýroby dokoupí 4x Venomy a 8x Viperů, které chce přestat provozovat USMC? Pokud ano, tak prosím - kde se v ČR vezmou letecké a pozemní posádky pro 24 vrtulníky a odkud se objeví peníze na nákup a na provoz 24 vrtulníků. Plus zhruba představu o důvodu proč by americký stát měl prodávat pod cenou přebytečné Vipery či Venomy, když víme, že 3+9=12 Viperů ze zrušené objednávky pro Pakistán, nebyly prodány pro ČR.

Anebo je celá debata pouze o negativním názoru, reagující na nedostatky mého konkrétního návrhu (2 olétané AH-1W na zhruba 10 let, a k tomu např. 4 dožívající HUey, např. UH-1H na 3 až 5 let). Což je návrh, který prezentuje polovičatou variantu kombinující prvotřídní techniku z novovýroby a techniku na blížící se k závěru (či takřka na konci) své životnosti? Prostě přístup, který praktikuje ČR např. u taktického letectva, kdy např. pro 21 pilotů kvalitifikovaných pro Gripeny je nasmlouváno pouze maximálně až 2100 letových hodin ročně, tj. necelých 100 letových hodin na jednoho pilota (a dalších cca stovky letových hodin tedy musí být těmto 21 pilotům poskytnut na na Alcách, zčásti na simulátorech popř na starých L-39C v pardubickém CLV).

Abychom se bavili konkrétně, tak čísla:
Nabídka pro ČR na 12+4=16 vrtulníků za celkem 575+205=780 milionu USD. Po podepsání objednávky na 8+4=12 vrtulníků v česky psaných médiích vyčíslena částka objednávky 14,6 miliardy Kč, v anglicky psaných médiích zhruba 600 až 625 mil. USD (flightglobal.com, janes.com).
12x UH-1Y pro ČR vč. balíčku za 575 mil. USD (nabídka z roku 2017 - zdroj), z toho objednáno pouze 8x UH-1Y za zhruba 400 mil. USD - můj odhad
4x AH-1Z pro ČR vč. balíčku za 205 mil. USD (rok 2019 - zdroj)

pro srovnání - další nabídky na AH-1Z Viper pro export z USA (na UH-1Y Venom, pokud vím dosud USA nedali žádnou jinou nabídku než to co nabídli pro ČR - viz 12 UH-1Y za 575 mil. USD)
a) 36x AH1Z pro Jižní Koreu vč. balíčku za cca 2.600 mil. USD (rok 2012-zdroj)

b) 15x AH-1Z pro Pakistán vč. balíčku za 952 mil. USD (rok 2015 - zdroj)

c) 12x AH-1Z pro Bahrain vč. balíčku za 911 mil. USD (rok 2018 - zdroj)

d) 6x AH-1Z pro Filipíny vč. balíčku za 450 mil. USD (rok 2020 - zdroj)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

tož to nevymyslíš.. jeden by furt modernizoval staré vergly, druhý by je zas nakupoval..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16268
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Rase »

Pokud jde o osádky, tak ty by se daly snadno získat při vyřazení Sokolů a jiných starších vrtulníků. Pokud by vrtulníková složka AČR v budoucnu kompletně přešla na H-1 (a pár těžkých vrtulníků, viz plány), tak k navýšení počtu vrtulníků ani nedojde. Dle mého by se další várka vrtulníků H-1 mohla v klidu pořídit třeba za 5 let, nebo o něco později. Dřív to moc smysl nemá a dosavadní staré vrtulníky v pohodě doslouží.
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

Rase píše:Pokud jde o osádky, tak ty by se daly snadno získat při vyřazení Sokolů a jiných starších vrtulníků.
a) takže někdy v roce 2024 předpokládáš vyřazení Sokolů?
b) Pokud vím, tak ze starších vrtulníků, krom Sokolů, ještě v AČR slouží Mi-35 (v Náměšti n. O. a to celkem 15 kusů, z toho pouze část v provozu, proto předpokládám, že v současnosti je cca 15 dvoučlenných posádek k Mi-35, které budou přecvičovány na piloty pro nynější objednané vrtulníky 8 Venomů a 4 Vipery, tj. vyřazením těchto vrtulníků nelze získat dalších 12x 2 pilotů a ani dalších 12x door-gunnerů... stejně tak i ohledně pozemního personálu)
c) A dalšími staršími vrtulníky jsou Mi-8/-17 v Praze-Kbelích... jaký cílový počet těchto pražských Mi-8/-17 za 2, 3 roky předpokládáš? Tj. kolik pilotů předpokládáš, že by přešli do Náměště na dalších 12 H-1 (4 Venomy a 8 Viperů)?

Rase píše: Pokud by vrtulníková složka AČR v budoucnu kompletně přešla na H-1 (a pár těžkých vrtulníků, viz plány), tak k navýšení počtu vrtulníků ani nedojde. Dle mého by se další várka vrtulníků H-1 mohla v klidu pořídit třeba za 5 let, nebo o něco později. Dřív to moc smysl nemá a dosavadní staré vrtulníky v pohodě doslouží.
A tyto další vrtulníky H-1 Venom/Viper předpokládáš, že AČR získá za 5 let či později z přebytků USMC? Nebo z novovýroby od Bellu?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od zzz »

skelet píše:tož to nevymyslíš.. jeden by furt modernizoval staré vergly, druhý by je zas nakupoval..
Tož tos mohl napsat rovnou, že vedeš jinou debatu, než ostatní. Já reagoval na Raseho, který psal, že vyřazení nějakých Viperů/Venomů od Viperů je cesta jak pro ČR dokoupit další vrtunlíiky na cílových 12+12.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16268
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Rase »

zzz píše:A tyto další vrtulníky H-1 Venom/Viper předpokládáš, že AČR získá za 5 let či později z přebytků USMC? Nebo z novovýroby od Bellu?
V ideálním případě nově vyrobené, přinejhorším olétané po Mariňácích.
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“