skelet píše:Huey II je lákavý jen pro státy, který má ve vlastnictví UH-1H, jinak už je to stará modernizace z devadesátých let. Pro ostatní je za UH-1Y alternativou Bell 525 nebo Bell 412EPI.
Každý asi mluvíme o něčem jiném. Já navázal na výše rozběhlou debatu, ve které padaly výrazy jako "
zdarma" pro AČR v souvislosti s redukcí počtu UH-1Y/AH-1Z provozovaných USMC... To je nesmysl, nic jako "
zdarma" neexistuje.
Nicméně -
a) jestli AČR má potřebu navýšit počet 8xUH-1Y a 4xAH-1Z o vrtulníky v podobné kategorii a
b) pokud AČR nemá peníze na nové,
...tak cenově nízké možnosti jsou k dispozici (konec konců např. Bahrajn ke svým AH-1Z nemá žádné UH-1Y, ale starší HUeye)
ad Venomy UH-1Y
koupit starší Hueye a modernizovat je. Krom obou příkladů "továrních" upgradů jsou k dispozici i jiné nabídky na upgradů, od jiných firem než je Bell. Stačí se zeptat u ozbrojených sil, které provozují desítky či stovky starších HUeyů - např. Řecko, Itálie, Kolumbie, Thajsko, Turecko,
Já si totiž myslím, že i kdyby v rozpočtu AČR byly k dispozici peníze na nákup zánovních UH-1Y z inventáře USMC,řekněme za 60% ceny nových, tak žádné zánovní přebytečné UH-1Y nebudou na prodej, neboť předpokládám, že přebytečné Venomy UH-1Y od USMC si primárně rozeberou jiné státní složky USA.
ad Vipery AH-1Z
Pokud jde o odkup přebytečných AH-1Z od USMC, tak předpokládám, že primárně budou nabízeny státům v oblasti Oceánie (Filipíny, ...), a ostrovním státům východní Asie (Malajsie, Thajsko, Taiwan, ? Indonésie, ? Jižní Korea ?Vietnam, ).
Nicméně snad cenově zajímavou možností by snad mohly být vyřazené AH-1W od USMC. Řekněme 2 kusy pro AČR se zčásti modernizovanou avionikou by mohlo být reálné řešení. Zejména pro přechodovou fázi z Mi-24/35. Proč riskovat, že při přechodu se z důvodu "nováčkovského" omylu rozbije zcela nový Viper AH-1Z? A věřím, že Bell by se nebránil provést upgrade za dosti příznivou cenu.
Ono totiž se změna inventáře USMC týká patrně i Ospreyů -MV-22. Což je dominantní část výnosů Bellu z dodávek pro ozbrojené síly (Bell má objednávky na cca 2 až š roky, ovšem jestli od USMC budou k dispozici přebytečné Ospreye, tak patrně bude zrušena část objednávek Ospreyů od US Navy a ten cca tucet Ospreyů pro japonské ozbrojené síly je zhruba půlroční vytížení výrobní linky). Dle dnes veřejných čísel předpokládám, že ta část výroby Bellu, která je určena pro ozbrojené síly, bude velmi citelně redukována někdy od roku 2022. Není jasné, jestli redukce bude trvalá či dočasná, neboť se čeká jak dopadnou soutěže na nové typy výzbroje (např. Valor V-280 či Invictus Bell 360). Tj. v mezidobí předpokládám, že Bell bude ochotný se zabývat upgradem těch několika desítek starých AH-1W pro chudší zákazníky jako AČR. Věřím, že za jednotky milionů dolarů (=desítky milionů Kč) by mohla být šance koupit pro AČR pár AH-1W s upgradem zejména co se avioniky týče.
skelet píše:AW139 byl navržený jako náhrada za licenční Agusta Bell 412.
To je zjednodušení. Ve skutečnosti šlo o jeden ze 3 společných projektů Bellu a Agusty (-139, -609 a předělávka AW-101 na VH-71 Kestrel).
Trvám na tom, že zejména pro civilní uživatele - zejména za Bell 412EP - Bell připravoval náhradu ve spolupráci s Agustou = dnešní AW-139. Proč přesně se tento společný projekt "rozvedl", přesně nevím.... Bell dostal od Agusty pár desítek milionů USD jako kompenzaci vývojových nákladů na AB-139 cca kolem roku 2005.