Stránka 101 z 145

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 13:38
od skelet
jen drobná vsuvka pro "čtyřgenerační"..
pro Slovenskou republiku byla za 14 letadel F-16 block 72 maximální cena 2,91 mld.USD (rok 2018)
Pro ČR je za 24 letadel F-35A maximální cena 5,62 mld.USD.
Tedy...
jedna F-16 z toho vycházela na cca 208 mil.USD
jedna F-35 z toho vychází na na cca 234 mil.USD

samozřejmě jsou to hrubé počty..
https://www.dsca.mil/press-media/major- ... n-aircraft

btw. všimli jste si, že ve výčtu DSCA není GAU-22??

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 13:53
od KOLT
Není absence GAU-22 daná čistě tím, že je součástí letounu?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 13:57
od skelet
tak mě to trklo teď když jsem se díval na dsca pro slovenské F-16, kde jsou ty M61 vypíchnuté.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 14:55
od Scotty87
Ten není samostatně uvedený v žádné nabídce na F-35.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 15:17
od Lynx
Otázka O: pri správach o prevádzke o mnoho lacnejších a jednoduchších Gripenov - mate vôbec kapacity na prevádzku F35?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 15:27
od skelet
Rozhodně nemáme, proto se s Gripeny nikam nelítá.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 15:29
od Scotty87
Tak provoz Gripenu se zvládá dobře. Samozřejmě stav pozemního personálu se budou muset zvětšit několikanásobně. Plus pro F-35 vznikne samozřejmě kompletně nové zázemí.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 16:49
od Lynx
skelet píše: 30/6/2023, 15:27 Rozhodně nemáme, proto se s Gripeny nikam nelítá.
Ano, to lietanie bez modernej výbavy a výzbroje...
L159 stále na tej istej úrovni ako v r2000...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 16:55
od skelet
Lynxi to je jako bych se bavil o tom, zda-li jste schopni provozovat F-16, když jste to nedávali ani s jednoduššími MiG-29.
Gripeny se normálně používají a lítají kde se dá. Takže ano, Gripeny i F-35 dokážeme provozovat. Proč se nedokoupilo to či ono, je stejné jako u Vašich MiG-29. Kde není politická vůle, tam není cesta.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 17:01
od HONZIK11
Lynx.Furt je Gripous i L159 modernejsi nez Mig 29 a leta . U vas leta tak akurat Blanik.
No a jelikoz si to uvedomujeme tak F35. Kupovat 4.ci 4.5 generaci v dobe existence 5. a 6. ve vyvoji za priblizne stejnou cenu ,se zda byt opravdu kontraproduktivnim pocinem.
A nemluve o tom ,ze i 24 letounu je malo.
V pripade ohrozeni ,budou mit piloti jen jeden nizky schudek k Next Generation Air Dominance letounum. Z 4.generace to bude schod na ktery budes potrebovat zebrik.
Skelet me predbehl.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 17:49
od Lynx
skelet píše: 30/6/2023, 16:55 Lynxi to je jako bych se bavil o tom, zda-li jste schopni provozovat F-16, když jste to nedávali ani s jednoduššími MiG-29.
Gripeny se normálně používají a lítají kde se dá. Takže ano, Gripeny i F-35 dokážeme provozovat. Proč se nedokoupilo to či ono, je stejné jako u Vašich MiG-29. Kde není politická vůle, tam není cesta.
Problém prevádzkovania Mig29 bol v dodávkach dielov, nie neschopnosti personálu, ani v nedostatku peňazí.
U nás lieta Blanik len preto, že SR sa rozhodla DAROVAŤ Mig29 na UA. Darovala ČR niečo podobne unikátne a jedinečné (spolu s S300), s tým žeby sama stratila schopnosti ČR? A ano, sami UA hovoria, že exSr S300 je modernejšia ako S300, ktoré mala UA. A tiež sk Mig29 sú v lepšom stave ako tie UA, sami UA to deklarovali.

Samozrejme ze nie, to len vy ľúbite hovoriť, že ako nič nezvládame a pritom to bolo preto, lebo pomoc UA.

Btw. Tie Gripeny ani nie sú vaše!

No a L159 sú vaše, a ako to s nimi dopadlo ..

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 17:53
od Scotty87
Lynx píše: 30/6/2023, 16:49 Ano, to lietanie bez modernej výbavy a výzbroje...
L159 stále na tej istej úrovni ako v r2000...
Pro Gripen máme stále víc než ucházející výzbroj. Horší je to s množstvím. Výbava se čas od času dokupuje, ale stále je tam problém investice do cizího.
L-159 se přeci jen od roku 2000 trochu posunul. Jasně mohlo by to být i výrazně lepší, ale stejně pokud projde nákup F-35 čeká je už pouze osud cvičného letounu.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 18:02
od Scotty87
Lynx
Však brzo uvidíme jak se popasujete s provozem nových F-16.
AČR už má roky zkušeností s provozem západního stroje. Proto jsem přesvědčen že přechod na jiný (modernější) západní stroj AČR zvládne. Když se přecházelo z Mig-21 na Gripen byla troufám si tvrdit situace v letectvu podstatně horší než dnes a nakonec se to úspěšně podařilo.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 18:10
od skelet
Lynx: ano, nedokázali jste provozovat MiG-29. A tím bych ten tvůj brekot ukončil. Doufám, že mě chápeš.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 19:36
od Lynx
30 rokov lietali a ty ideš hovoriť, že sme ich nedokázali prevádzkovať? Ved sa pozrite ako sú na tom Poliaci s F16, tiež to nebolo nič moc, Nemci s ef2000 a podobne..

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 19:46
od KOLT
Za celou dobu téměř žádná modernizace a dlouhá období jste měli sotva dost strojů na AP, nálety pilotů na hranici únosnosti... A divíš se, že si z tebe děláme srandu, když řešíš, jestli něco zvládne AČR, která skoro 20 let provozuje Gripeny, se kterými zvládla v přepočtu na provozované stroje skoro nejvíc zahraničních nasazení z evropského křídla NATO?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 21:03
od alibaba
Wolfhound píše: 10/5/2023, 12:24 Tento text k Rusko-ukrajinské válce podporuje vizi modernizace českého nadzvukového letectva:
Při pohledu na aktivity letectva se projevila vysoká účinnost systémů protivzdušné obrany (PVO). Tento fakt vedl k faktickému ochromení bojových operací stíhaček a bombardérů nad bojovou zónou a hluboko na území nepřítele. Průběh války prokázal zastaralost bojových letounů čtvrté generace. Pouze málo pozorovatelné stíhačky páté generace jsou schopny účinně působit tváří v tvář vážnému odporu nepřítele s moderními zbraněmi. Z tohoto důvodu lze již nyní pozorovat zintenzivnění nákupu bojových letounů páté generace a vyřazování stíhaček generace předchozí.
Zdroj:
https://www.armadninoviny.cz/rusky-vyvo ... valky.html
Zajímavá analýze která se zcela náhodně shoduje s přáním některých politických špiček.

V Británii se několik analytiků shoduje že například nejvhodnějším letounem pro Ukrajinu by byl Gripen. Taky je zajímavá volba výzbroje. AIM-120 C-8 není zrovna ideální, Meteor by vyrovnal síly ale na nejsou ještě f35 certifikované ( a amíci s tím moc nezpěchají aby jim to moc neovlivnilo prodeje ).

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 21:21
od Scotty87
Co je na verzi C-8 alias D špatného?
Gripen by mohl být pro Ukrajinu lepší vzhledem k nutnosti přechodu z východní na západní techniku. Určitě ne proto že by jakoli převyšoval letadlo páté generace.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2023, 22:19
od tomas.kotnour
Neodpustím si jedno historické připomenutí.

V roce 2002 vláda ČR plánovala nákup 24 nadzvukových letounů za částku 52 mld. Kč (+ 7 mld. munice, úvěrováno 76,9 mld. Kč a celkové náklady na 30 let 100 mld. Kč). Tehdejší rozpočet ČR byl 751 mld. Kč, rozpočet MO 49 mld. Kč a HDP 2 691 mld. Kč. Od té doby se nás HDP zvýšil o
170% na předpokládaných letošních 7 350 mld. Kč, rozpočet ČR skoro o 200 % na 2 223 mld. Kč a rozpočet MO o 130 % na 112 mld. Kč, plánovaná obměna nadzvukového letectva vychází nákladnější o 135 %.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 1/7/2023, 03:07
od alibaba
Scotty87 píše: 30/6/2023, 21:21 Co je na verzi C-8 alias D špatného?
V porovnání s Meteorem zóna úniku, dynamika letu a s tím spojená zůstatková energie v případě změny polohy cíle.
Analýzy dokazují že Rusové jsou úspěšní se sestřelovaním cílů na dlouhé vzdálenosti i v případě cílů jako jsou Su-27 nebo Mig-29. I případě použití střel s podobnou kinematikou R-77 vs AIM-120 mají výhodu operací z větších výšek kde výškový rozdíl může snížit efektivitu několika násobně ve prospěch Ruska. U Meteoru výškový rozdíl hraje menší roli díky době působení motoru a proměnlivému tahu.
Scotty87 píše: 30/6/2023, 21:21
Gripen by mohl být pro Ukrajinu lepší vzhledem k nutnosti přechodu z východní na západní techniku. Určitě ne proto že by jakoli převyšoval letadlo páté generace.
Ani jeden z analytiků tento důvod vůbec nepočítal. Potřebná doba k zaškolení byla odhadována všeobecně pro stroje západní provenience. Mimochodem, Tvoje domněnka odporuje tvrzení lockheedu, že zaškolení pilotů na f35 je jednoduchší než na jakýkoliv stroj 4-4.5generace.
Všichni analytici se schodli že výhoda Gripenu, je schopnost operovat s dočasných vzletových ploch a s daleko menšími logistickým zabezpečením ( co se týče nejen techniky ale i personálu ) a při použití nejmodernějších zbraňových systémů.
U letadel Americké provenience je značně vyšší risk zničení pozemního zabezpečení Ruskými střely s plochou dráhou letu díky většímu množství techniky a personálu potřebnému k provedení stejných misí, délky předletové přípravy a celkové mobilitě systémů.