Stránka 105 z 202
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 12:32
od skelet
Niko: bavíme se o munici, a té se nosí poskrovnu. I nad Bosnou nelítali ověšené výzbrojí jak vánoční stromeček. Musel bych to dohledat v archivu, ale v LK ročník 93 (tuším) se právě zmiňovali, že typický bojový náklad letounů je do dvou tun.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 12:44
od Julesak
S tým súhlasím, nižší náklad znamená určite menší odpor tj. menšiu spotrebu etc.
Kobercové nálety som videl v Sýrii akurát v podaní Tu-22M3, a to len niekoľkokrát proti plošným cieľom typu voejnských základní/táborov.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 13:30
od niko
skelet píše:Niko: bavíme se o munici, a té se nosí poskrovnu. I nad Bosnou nelítali ověšené výzbrojí jak vánoční stromeček. Musel bych to dohledat v archivu, ale v LK ročník 93 (tuším) se právě zmiňovali, že typický bojový náklad letounů je do dvou tun.
Neviem o com sa tu bavis ty skelet, ale ja som reagoval na kenavfa a jeho otazku na lietanie s "plnou zatazou". A tam samozrejme patria aj palivove nadrze.
Kobercove nalety ako pise Julesak su uz velmi zriedkave, ale dnes vyvstala nova schopnost nesenia stihacmi rakiet s plochou drahou letu a inych taktickych rakiet (JASMER, Storm Shadow, ...). Tie vazia spokojne aj tonu a viac. Teda nosnost stihacov, resp. stihacich bombarderov je dneska stale velmi dolezita. Neda sa teda povedat to, co naznacoval kenafv a teda, ze väcsia nosnost F-16 oproti Gripenu sa aj tak neda vyuzit. Prave naopak, je to urcite vyhoda v bojovej operacii.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 14:06
od skelet
reaguji na
Lietali by sme na misie s plnou záťažou? V Sýrii a Iraku to vyzeralo že lietadlá teraz nosia len pár kusov munície/bômb.
To co píšeš o nosnosti není opět až tak pravda. U těžkých střel není důležitá ani tak celková nosnost, jako nosnost jednotlivých závěsníků.
Gripen C/D je schopen a certifikován pro 2x Taurus KEPD 350 o hmotnosti 1,4tuny každá. A k tomu pochopitelně AIM-120 + AIM-9.
tzn. JAS-39C/D má maximální vzletovou hmotnost 14000kg, hmotnost prázdného stroje 6800kg, rozdíl je tedy 7200kg. Z toho palivové nádrže pojmou 3 tisíce litrů paliva, což by mělo být cca 2400kg. Tedy s plnou nádrží zbývá na náklad, pilota a další věci cca 4800kg. Gripen jako takový deklaruje nosnost výzbroje 4200kg.
4200kg - 2800kg (2x Taurus) - 324kg (2xAIM-120)-180kg (2xAIM-9x) = rezerva nosnosti 896kg. Gripen tedy je ještě schopen podvěsu podtrupové palivové nádrže (minimálně částečně naplněné, neb hmotnost závěsníků jsem opomněl (nechce se mi je hledat)).
Takže ona výhoda větší nosnosti F-16V je v tom, že i díky většímu počtu závěsníků pojme oproti Gripenu ještě další dvě palivové nádrže. Jestli to Slovensko umí využít netuším, výhoda to pochopitelně je o tom není sporu. Ostatně kvůli tomu se vyvíjí verze E/F.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 14:37
od kenavf
skelet píše:..
Takže ona výhoda větší nosnosti F-16V je v tom, že i díky většímu počtu závěsníků pojme oproti Gripenu ještě další dvě palivové nádrže. Jestli to Slovensko umí využít netuším, výhoda to pochopitelně je o tom není sporu. Ostatně kvůli tomu se vyvíjí verze E/F.
To využitie je jeden z faktorov.
Vždy je to o kompromise. Predpokladané použitie, nutnosť prípadných kompromisov(nosnosť,dolet, typy zbraní,výbava),prevádzkové náklady. Pretože by to potom bolo ako som písal, že aj F-16 je kompromis, treba kúpiť F-15

alebo F-35.
A na to naše Slovensko a airpolicing by Gripen stačil. Ale bolo tu "vypočítané" že za 30 rokov životnosti by bol Gripen tak drahý ako F-16 tak máme F-16 ktorá je univerzálnejšia.

Hlavne že v tom nebol žiadny lobbing.

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 14:54
od niko
kenavf tvoj nazor na vyhody Gripena je samozrejme tvoja osobna vec a ja ti ju neberiem, ale nase letectvo asi najlepsie vie, co potrebuje. A kedze komisia vzdusnych sil odporucila kupit F-16 B70, tak respektujme rozhodnutie najpovolanejsieho. A mozem ti garantovat, ze vojaci si kupu F-16 neobhajovali lahko.

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 15:13
od Skeptik
Nechcete s tím dát pokoj?
Nikdo z nás to nelítal. PR je PR - na základě "papírových" PR údajů to nerozhodnete.
AČR provozuje JAS-39 Gripen od roku 2004 (víc jak 15 let) a ještě minimálně 5 let létat budou ... létají a nezaznamenal jsem jediný případ, že by jejich výkony nestačily na požadavky, které na ně letectvo AČR klade.
OSSR dostanou první F-16 block 70 až v roce 2023 koncem roku 2022 a jejich provoz má zajištěn jen na 2 roky ... teprve tak kolem roku 2028 půjde reálně zjistit, zda si jejich provoz bude moci Slovensko dovolit a zda ho to vyjde levněji či dráž než Českou republiku Gripeny. Předpokládám ale že to, na co je budou OSSR používat, tedy na airpolicing, stačit budou.
P.S. Vraťte se k této diskuzi tak za 8 let ... jsem přesvědčen, že Gripeny u AČR v té době ještě létat budou.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 15:24
od niko
Skeptik jedna fakticka.Prve F-16 pridu na Slovensko uz 2022.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 15:53
od Skeptik
niko píše:Skeptik jedna fakticka.Prve F-16 pridu na Slovensko uz 2022.
Aha, díky, opraveno.
Na podstatě to nic nemění

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 16:36
od Juraj Tichý
Skeptik píše:
AČR provozuje JAS-39 Gripen od roku 2004 (víc jak 15 let) a ještě minimálně 5 let létat budou ... létají a nezaznamenal jsem jediný případ, že by jejich výkony nestačily na požadavky, které na ně letectvo AČR klade.
To asi nebude uplna pravda. Preco by potom AČR v 2018/9 dokupovala A-G schopnosti?
Mimochodom, SAAB ponúkol OSSR Gripen len v A-A konfigurácii.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 16:56
od skelet
Juraj Tichy: v prvotni fazi byl pozadovan jen vzdusny boj. A zde splnily ocekavani Gripeny vse na jednicku.
Jestli splni Gripeny ocekavani i v ramci A-G je otazkou. Ale neni duvod proc by ne. Zatim jsem nezaznamenal, ze by armada pozadovala dlouhe uderne mise bez tankovani ve vzduchu.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 17:02
od Juraj Tichý
Ale ja nepochybujem, ze to Gripen splni. Gripen je skvele lietadlo. Nemalo stastie na predaj, no neznamena to, ze je zle.
No ak Skeptik tvrdi, ze AČR je uplne spokojna s lietadlom z 2004, tak to nie je pravda. Keby bola, nechce doplnat dalsie spôsobilosti. A to pri existencii L159 u AČR.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 17:48
od skelet
Juraj: to je nespokojenost se schopnostmi českého letectva, to nemá nic s nespokojeností s letadlem jako takovým.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 18:06
od Skeptik
Juraj
A kdy AČR ty A-G schopnosti využila ???
To byla jen "politická" akce, protože některým politikům, bůh ví proč, vadilo, že se AČR nezúčastnila agrese proti Libyi.
A když už piloti zvládali A-A tak se dokoupila A-G .... aby se zdokonalili. K čemu by nám byly A-G schopnosti od začátku, když se teprve učili bojovat.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 18:59
od Scotty87
Skeptik píše:
To byla jen "politická" akce, protože některým politikům, bůh ví proč, vadilo, že se AČR nezúčastnila agrese proti Libyi.
Nejsem si jist jestli to byla politické akce, ale pokud ano měla jednoznačně pozitivní dopad na rozšíření schopností letectva. Bylo trochu plýtvání provozovat Gripen jen jako J-39.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/1/2020, 22:39
od seabee
Skeptik píše:Juraj
A kdy AČR ty A-G schopnosti využila ???
To byla jen "politická" akce, protože některým politikům, bůh ví proč, vadilo, že se AČR nezúčastnila agrese proti Libyi.
A když už piloti zvládali A-A tak se dokoupila A-G .... aby se zdokonalili. K čemu by nám byly A-G schopnosti od začátku, když se teprve učili bojovat.
Agrese? To je zase plivnutí ve stylu Sputniku. Typicky zamlčuje podstatné:
Akce v Libyi byla provedená mezinárodní koalicí pro zajištění rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1973. Šlo o zabránění masakrů civilistů Kaddáfího letectvem. Rezoluce intervenující státy k použití ozbrojené síly opravňovala. Že by nějaký český politik uvažoval o zapojení není známo. Mohl bys to doložit?
Navíc si sám odporuješ: v jedné větě tvrdíš, že pořízení A-G schopnosti pro Gripeny byla politická akce a ve druhé, že to bylo logické rozšíření schopností po zvládnutí první etapy výcviku.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 9/1/2020, 08:18
od niko
AG schopnisti dostali ceske Gripeny niekedy od roku 2018, no v ceskom letectve sluzili od 2004 v AA konfiguracii. To fakt diskutujeme o tom, ze AA fazu zvladli ceski piloti az o 14 rokov ? Skeptik myslim, ze tu je vec celkom jasna. Proste sa setrilo a armada mala taky ten polivicny stroj az kym sa konecne neodhodlali znova zainvestovat.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 9/1/2020, 12:57
od Skeptik
Gripeny se pro AČR pořizovaly pro zajištění ochrany vzdušného prostoru ČR a NATINADS, jako náhradu letounů MiG-21MFN.
Pro případnou přímou leteckou podporu zde v té době bylo 71 kusů ! L-159A ... jejichž provoz se po zavedení Gripenů již nedařilo financovat.
Vše se změnilo po agresi proti Libyi, kdy se některé evropské státy NATO (a když se ukázalo, že to nezvládnou, tak se přidaly i USA) rozhodly vynutit si "bezletovou zónu nad Libyí" pomocí přímé letecké podpory povstalcům.
OSSR se rozhodly zařadit požadavek na A-G operace rovnou do tendru ... logicky, doba se změnila, agresivní choutky USA rostou stejně jako požadavky na zapojení ostatních států z NATO ... a OSSR žádný jiný letoun mít nebudou (neplánují)
Zda Slovensko dokáže "utáhnout" provoz všech F-16 block 70 se teprve ukáže ... po roce 2025.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 9/1/2020, 13:58
od niko
Skeptik otazka neznie, ci Slovensko dokaze utiahnut prevadzku 14 lietadiel. Utiahli sme uz aj drahsie veci a to sme boli o polovicu chudobnejsi. Skor ide o to, ci budu vlady chciet aj dalej investovat do stihacieho letectva. A kedze Americania uz nie su lajdacki Rusi, budeme do stihacieho letectva investovat musiet. Inak prerobime v priebehu tych rokov stovky milionov €. Neviem, ci si toto ludia vo vlade aj uvedomuju. V letectve sa ale z toho mozu len tesit, kedze konecne budu mat poriadnu paku na politikov, aby investovali do letectva.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 9/1/2020, 14:46
od Scotty87
Skeptik píše:Gripeny se pro AČR pořizovaly pro zajištění ochrany vzdušného prostoru ČR a NATINADS, jako náhradu letounů MiG-21MFN.
Pro případnou přímou leteckou podporu zde v té době bylo 71 kusů ! L-159A ... jejichž provoz se po zavedení Gripenů již nedařilo financovat.
Ono bylo někdy v provozu všech 72 kusů? Navíc provozovat moderní víceúčelový letoun pouze ve stejné roli jako Mig-21 je naprosté plýtvání prostředky.