Re: Iljušin IL-2
Napsal: 10/2/2016, 20:24
Nějak se to tady začíná zvrhávat, takže všem diskutujícím (hlavně Alfíkovi) doporučuji ubrat na emocích a hlídat si používaný slovník!
Kedysi, možno aj tu na PALBE, som čítal že pomer strát strelec :pilot bol 7:1Flogger G píše:Vážení palbáci. Na učtu "youtube" je již dosti dlouho ke shlédnutí seriál dokumentů pod názvem "Osvobodítěli" (nemám v PC azbuku). Protože v dílu věnovaném bitevním letcům, pilotům i střelcům, se mluví téměř výhradně o letounu Il-2, vkládám jej do tohoto vlákna.
V komentáři se hovoří o ztrátách, kdy je předkládána informace o téměř stejných ztrátách pilotů i střelců, ale o kus dál je jiná info, kdy se dozvíme, že skupina šesti dvoumístných Il-2 mohla mít také jen jednoho střelce, který byl umístěn vždy do posledního letounu formace, kterému hrozilo největší nebezpečí napadení nepřátelskými stihači,což svědčí o mnohem silnějších ztrátách palubních střelců. Snad to někoho zaujme i přes značně nadšený komentář.
...
Ten údaj je od samotných rusů, plus i to, že pro nedostatek střelců se na jejich místo často museli posadit mechanici, což zase vedlo k problémům s údržbou a opravami.kenavf píše:Kedysi, možno aj tu na PALBE, som čítal že pomer strát strelec :pilot bol 7:1Flogger G píše:Vážení palbáci. Na učtu "youtube" je již dosti dlouho ke shlédnutí seriál dokumentů pod názvem "Osvobodítěli" (nemám v PC azbuku). Protože v dílu věnovaném bitevním letcům, pilotům i střelcům, se mluví téměř výhradně o letounu Il-2, vkládám jej do tohoto vlákna.
V komentáři se hovoří o ztrátách, kdy je předkládána informace o téměř stejných ztrátách pilotů i střelců, ale o kus dál je jiná info, kdy se dozvíme, že skupina šesti dvoumístných Il-2 mohla mít také jen jednoho střelce, který byl umístěn vždy do posledního letounu formace, kterému hrozilo největší nebezpečí napadení nepřátelskými stihači,což svědčí o mnohem silnějších ztrátách palubních střelců. Snad to někoho zaujme i přes značně nadšený komentář.
...
@Hans S....Zkusím se zeptat: měls možnost si taky posedět na místě střelce v Il-10 (Avii B-33)?Hans S. píše:(...) Já jsem měl možnost si prolézt/posadit se do kokpitů relativně velkého množství druhoválečných letadel, ale právě díky tomuhle pro mě byla pozice střelce v IL-2 naprosto nezapomenutelná(...)
Hans S. píše:Skeptiku, střelec v IL-2 skoro jistě nestál. Tak vysoké to střeliště zase nebylo. Ale mohl klečet, nebo se různě krčit (ostatně i ta pozice bočních střelců v B-17 byla pokrčená). Tedy pokud ten střelec ve Šturmovikovi nebyl opravdu prcek.
Souhlas, ale tak to prostě bylo. V reálu Il-2 (i později Il-10) žádnou krkolomnou akrobacii, ani aktivní obranu neprovozoval. Létaly ve formacích a bránily jeden druhého ... to nějaké výrazné manévrování neumožňuje. A kdo sestavu opustil, zemřel. Proti rychlejšímu a obratnějšímu stíhači neměl šanci.Hans S. píše:To, že má letadlo na palubě nepřipoutané letce, ho silně limituje při aktivní obraně. Vlastně to skoro jakoukoliv obranu pomocí manévrů znemožňuje, přestože samotné schopnosti stroje to naopak umožňovaly. Ale to už je o filosofii, kterou si konstruktéři zvolí.
Nikoliv, ten "sedací pás" měly všechny dvoumístné Il-2 - i ty z fabriky.Alfik píše:Ten posez na kusu pytloviny se týká pouze tzv. "polního modelu", tedy strojů, které byly v polních podmínkách předělávány z jednomístné verze, tedy verze bez značení série.
Od Il-2m2, tedy modelu z r. 1942, bylo střeliště už jedině montováno ve výr. závodech, a mělo už tedy také sedačku.
U Il-10 se střelec "vrátil tam, kde byl u původního Il-2 (CKB-55) přemístěna byla ta nádrž co tam místo střelce dali. Tak pardón, nestál. Spíš skutečně klečel. Já to mám v hlavě z jednoho rozhovoru, kdy se bývalého střelce z Il-2 redaktor ptal, zda mu nechyběla sedačka, a on odpověděl, že ne, že stejně neseděl.Alfik píše:U Il-10 došlo ke zcela odliné konstrukci. Jednak byla panc. vana prodloužena až za střelce, a deska byla umístěna také až za něj, a jednak měl nad hlavou neprůstřelný překryt, stejně jako pilot, neboť ten byl prodloužen až nad něj.
Na doplnění trošku obrázků Il-10:Skeptik píše:U Il-10 / B-33 tam místo popruhu bylo sklopné sedátko jako dnes v některých výtazích či sprchových koutech