Stránka 12 z 16

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 15/12/2020, 01:39
od kenavf
seabee píše:
Skeptik píše:Výroba L-410 v závodě UZGA začíná nabírat obrátky ... bohužel tam a ne v Kunovicích :(
Od roku 2016 jich vyrobily 40 a teď mají hotovu fabriku na výrobu 18 kusů ročně.
Že by skeptik neuměl rusky? Celá reportáž hovoří o "Sborce"- v ruštině сбо́рка - tedy o montáži, nikoliv o výrobě "Proizvodstvu, Výpusku". Takže montáž z dílů dodaných z Kunovic.
V obraze sa zobrazujú aj doprovodné titulky kde sa používa pojem "proizvodstvo".
Keď je ten trup úplne vykuchaný a inštalujú tam kabeláž, je to montáž alebo výroba?
Dalej sú tam položky z avioniky označené ako "otečestvennovo proizvodstva"

Je pravda že mechanické opracovávanie súčiastok tam nie je zachytené.
Asi to bude niečo na pol ceste.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 15/12/2020, 13:45
od Skeptik
seabee píše:Že by skeptik neuměl rusky? Celá reportáž hovoří o "Sborce"- v ruštině сбо́рка - tedy o montáži, nikoliv o výrobě "Proizvodstvu, Výpusku". Takže montáž z dílů dodaných z Kunovic.
Skeptik samozřejmě rusky umí (byť ne tak dobře jak by chtěl, a tak to třeba na oblíbeného Lukjaněnka nestačí).
Navíc má mozek a nebojí se ho použít.
A co ty? Jak by jsi přeložil toto?
Obrázek
nebo toto
Obrázek
nebo toto
http://www.uwca.ru/production/proizvodstvo-samoletov/

Jinak, kde se vyrábí Airbusy ???
Ve výrobě letadel již dávno neplatí, že výrobce vyrábí vše. Výrobou se rozumí konečná montáž.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 16/12/2020, 22:55
od seabee
A jak bys přeložil název celé reportáže: Л-410 собирают на Урале ?
Řekl bych, že vyšší bere a to je v tomhle případě nadpis: Л-410 собирают на Урале.

Ale na věcnou otázku věcná odpověď: Pokud bych nechtěl dělat propagandu, tak bych to "proizvelo" přeložil možná jazykově nepřesně, ale věcně správně, např.: zkompletovalo.

A jak se vyrábí Airbus, nebo třeba i F-35 je jasné, ale říká se tomu "final assembly" a ne "manufacturing". Aspoň odborná média. V ruštině "sborka".

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 17/12/2020, 08:22
od Skeptik
Ha, jazykový koutek :lol:

"Л-410 собирают на Урале" bych přeložil "L-410 montují na Urale" ... ve smyslu konečné (finální) montáže, tedy "final assembly" jak píšeš, tedy výroby jak je to dnes vnímáno.
Vyrábí se Airbusy v Toulouse, a nebo se tam jen finálně montují?

Nevím, co je na tom za propagandu ... mne osobně to strašně mrzí. I když je lepší, že se toto krásné letadlo vyrábí v Rusku než kdyby se nemělo vyrábět vůbec.
A nejen vyrábí, ale i modifikuje ... jiná přistávací zařízení (lyže, plováky), jiná avionika, a dokonce i jiné motory ...

Jinak, když už se o tom bavíme takto, tak dle údajů UZGA se v roce 2018 vyrábělo v Rusku 35% konstrukce L-410 a zbytek se vozil ze zahraničí. V roce 2021 to má být už 72% konstrukce.
A pokud "klapne" ta re-motorizace z General Electric Aviation Czech H80 (původně Walter M601H-80) na VK-800S (ВК-800С), tak ještě víc.

Jen doufám, že se bude dařit i nadále nacházet zákazníky pro L-410NG a výroba v Kunovicích úplně neskončí.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 17/12/2020, 08:46
od Juraj Tichý
Už bol nejakému zákazníkovi dodaný L-410NG?

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 17/12/2020, 09:47
od niko
Inak skoda, ze si Let nezachoval este aspon vyrobu klzakov
Tie mu isli dobre a aspon by ta vyroba stala na dvoch nohach, nie len na L-410.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 13/5/2021, 10:58
od Padouch
V roce 2020 vyrobili v Aicraft Industries 15 letadel.

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek ... 2105130852

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 13/5/2021, 11:15
od Zemakt
Cituji:
Společnost loni vyrobila 15 letadel, šlo o 14 letounů L 410 UVP-E20 a jeden letoun L 410 NG, tedy nové generace. Letos podnik plánuje, že vyrobí 13 letadel.
To jedno NG je již sériový stroj?

Edit: jsem drobet zaspal dobu
https://byznys.ihned.cz/c1-66067570-air ... -tankovani

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 13/5/2021, 11:48
od Hektor
Vedel by niekto koľko L-410 odobrala ČSĽA, a "civilný prevádzkovatelia v ČSR?
Videl som do pradávno v L+K ale už ho samozrejme nemám.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 13/5/2021, 15:33
od zzz
Padouch píše:V roce 2020 vyrobili v Aicraft Industries 15 letadel.
Padouch... taky jsem to četl. Ale osobně si myslím, že je to o dost komplikovanější (=že loňská výroba byla vyšší). Tj. že Novinky.cz při sepisování zprávy (při opisování) nepoužili hlavu a tím vypustili do světa polopravdu


Zemakt:
Pokud vím, tak existuje celkem 4 L-410NG. Možná i víc. Z těch čtyř by minimálně 1 měl být prototyp. Neumím říct, které z těch dalších NG jsou předváděcí, tj. cílem předváděcích není aby letadla byla prodána, ale cílem je co nejvíc je ukazovat potencionálním zákazníkům. Takže prodej předváděcích předpokládám v horizontech let, nikoliv loni či letos.

Uvidím kolik NG bude letos přímo pro konkrétní zákazníky.



P.S. Kdyby někdo měl ty informace, o které požádal Hektor (já je nemám), tak se k té žádosti přidám. A zajímalo by mě to pouze u obou hlavních verzí. Tj. kolik L-410UVP a kolik L-410UVP-E bylo dodáno uživatelům v ČSSR/Č-SFR/ČR/SR.

Tj. nezajímají mě dodávky L-410A/-410T/-410Mxy/-410Fxy.

Díky.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 14/5/2021, 18:33
od Juraj Tichý
Zemakt píše:Cituji:
Společnost loni vyrobila 15 letadel, šlo o 14 letounů L 410 UVP-E20 a jeden letoun L 410 NG, tedy nové generace. Letos podnik plánuje, že vyrobí 13 letadel.
To jedno NG je již sériový stroj?

Edit: jsem drobet zaspal dobu
https://byznys.ihned.cz/c1-66067570-air ... -tankovani
Na NGcko som sa tu uz kedysi pýtal, prave skrz túto správu. Aak si dobre pamätám, tak Nesher mi odpísal (ak to nebol on, ospravedlňujem sa) že síce taka sprava vyšla ale lietadlo sa nevyrába.

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/aircr ... 5130952_pj
V tomto článku sa hovorí, že tento rok je plan uz len 13 lietadiel. Ze by pomalý postupný presun výroby do Ruska? :???:

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 14/5/2021, 18:54
od zzz
Juraj... to víš, když diskutuješ stylem "četl jsem to vlevo dole" a vyžíváš se v rozesírání vztahů mezi našimi národy (jakoby nestačilo už to co je), tak se nediv, že jsem mlčel...

Výroba L-410NG
Ano, L-410NG jsou vyrobeny čtyři. Minimálně, možná k dnešku už je dokončených víc.


zdroj: Letecký rejstřík ČR (ale nejsem si úplně jistý aktualizací a není úplně jisté, že úplně všechny L-410UVP-E20/-410NG byly nejprve zaregistrovány do LŘ v ČR a až potom exportovány)

a) Prototyp je OK-NGA (předpokládám, že jej používájí na špacír lety při MRO Turboletů po světě ... MRO dělá zhruba 5 až 10% z obratu Aircraft Industries. Takže se bavíme o cca jedno-až-nízkodvouciferných počtech L-410xyz, které podstoupí MRO od Aircraft Industries (tipnu, že většinou probíhá MRO u zákazníka... samozřejmě že služby jako ADATO se asi dělá jen přímo ve fabrice). A protože OK-LEK je prý z roku 1985, tak L-410NG (OK-NGA) předpokládám slouží kunovským servisákům v duu spolu s OK-IPL (L-410UVP-E20)

A pak jsou čerstvě vyrobené - předpokládám, že jde o předváděcí.
b) OK-JRP
c) OK-NGB
d) OK-NGC

Když jsem se tím v minulosti trochu zabýval, tak mám pocit, že Aircraft Industries postupuje u L-410NG stejně jako u L-410UVP-E20, tj. že v Kunovicích je pár "předvyrobených" ... tj. několik už-už skoro dokončených letadel, tak aby prachatý potencionální kupec, který hodně spěchá, tak aby mohl dostat letadlo mnohem dřív, než za cca 2 roky (zhruba tak dlouho prý trvá výroba L-410).
Této mé spekulaci (že v Kunovicích mají pro VIP zákazníky odložené pár skoro dokončených letadel a to nově i pár L-410NG) by nasvědčovaly ukazatele finanční analýzy (narůstá objem rozpracovaných zásob, vývoj obratu, pohledávek a zahraničních tržeb)... Myslím údaje z výročních zpráv Aircraft Industries




Ad objem výroby, kterou AI plánuje na rok 2021
.

Nejsem si jistý co konkrétně má reprezentovat číslo 13 letadel.... Jde o kompletní letadla (včetně zákaznických modifikací, která kunovský AI prodá zákazníkům)? Nebo jde o celkovou výrobu (tj. včetně toho co v RF dodá zákazníkům licenčnní výrobce UGZA)?

Pokud vím, tak za 2018 a 2019 AIrcraft Industries, krom hotových L-410UVP-E20 a 410NG, vyrobil dalších cca 8 Turboletů v součástkách (tzv. kity), k jejich sestavení v RF. Za loňský rok (2020) jsem se nedopátral údajů o počtu dodaných Turboletů v rozloženém stavu do RF (tj. "kitů"), nicméně odhaduji, že pár těchto Turboletů-kitů vyrobeno/dodáno v 2020 být mohlo...


Tj. jestli na rok 2021 v Kunovicích plánují vyrobit/dokončit zhruba tucet L-410UVP-E20, pár L-410NG a pár Turboletů v kitech, tak jsou asi na samé hraně výrobní kapacity... ve srovnání s předchozími lety nevidím pokles ve smyslu poklesu výroby).
Dle mého odhadu výroby bylo za posledních 5 let vyrobeno kolem 60x L-410. Včetně L-410 v součástkách (kity pro montáž v RF) by mohlo jít o cca celkem 68 L-410, tj. v průměru to dělá zhruba 13x L-410 ročně... Tj. předpoklad výroby něco přes tucet L-410 v roce 2021 je zhruba tak v možnostech Aircraft Industries.

A v celosvětovém srovnání mi to nepřipadá nějak závratně málo.

Samozřejmě, že na čísla dodávek market-leadera venkovských letadel (Cessna Grand Caravan) se Turbolet ani zdaleka nepřibližuje. Ale je zhruba v průměru.

Odhad ročních dodávek některých letadel, které tak či onak slouží podobným zákazníkům jako slouží většina Turboletů (jde o víceletý průměr za posledních pár, počítáno přes úderem čínského viru).

Pilatus PC-12 ... 83 ks ročně
Cessna Grand Caravan ... 70
Cessna/Beechcraft King Air 350... 52
TBM 9xyz ... 52
Piper 46 ...49
Cessna Beechcraft king Air 250...30
TBM Kodiak 100...24
L-410 UVP-E20 ... cca 13
Cessna Beechcraft King Air C90... 13
Cessna Caravan ... 12
Viking 400 Twin Otter .... zhruba 8 až 10 ročně (těžko říct, neboť jsou to tajnůstkáři)
PAC 750...8
Y12F ... hrubým odhadem pár kousků ročně, ale jen obtížně odhadnout, mj. proto, že asi číňané dodávají i dost staré repasované (letadla "zdarma" výměnou za africké aj. suroviny)
Do228NG ... hrubým odhadem pár kousků ročně
Lockheed M28 Skytruck ... hrubým odhadem nula až jeden kousek ročně, ale dost zakázek na díly atp. je z MRO pro staré PZL-28xyz (zejm. užívané v Polsku)

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 19/6/2021, 13:35
od Juraj Tichý
V RF padol L-410 s parasutistami, prevádzkovaný organizáciou ktorá je podobná byvalemu zvazarmu.

Ako príčina sa uvádza vypadnutie jedného motora a zavadenie kridlom o zem pri pristávaní.
Z 19 ludi na palube, 4 zahynuli, 4 su v ťažkom stave a 11 ma stredne ťažké zranenia.

https://svet.sme.sk/c/22685308/v-rusku- ... ml?ref=trz

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 21/8/2021, 12:35
od Lynx
Koncept podporného lietadla pre špeciálne jednotky.

https://topwar.ru/186120-shturmovik-dlj ... oyote.html

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 21/8/2021, 13:11
od Juraj Tichý
Proste US SOCOM, maximalisti. :D

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 10/9/2021, 21:24
od Lynx
Zaujimavy článok o ruskom regionálnom letectve, s načrtnúť ou budúcnosťou aj pre L410. No spomínajú ČR ako nepriateľsku krajinu.

https://topwar.ru/186823-neprostye-mill ... ossii.html

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 10/9/2021, 22:11
od Zemakt
Oni to s tou 610 fakt myslí vážně?

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 10/9/2021, 23:04
od mikojan29
Čo iné im ostáva a AI aj tak vlastnia, takže vyťahujú projekty zo šuflíka. Možno raz presťahujú aj celú farbiku.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 10/9/2021, 23:06
od Zemakt
To se nevyplatí, spíš tu naší zavřou.

Re: L-410 Turbolet

Napsal: 10/9/2021, 23:22
od mikojan29
Zemakt píše:To se nevyplatí, spíš tu naší zavřou.
Tak som to myslel, zoberú dokumentáciu a Kunovice rozpredajú a zavrú.