A ako im nedavno povedal americký generál pri zapocati spolupráce s americkou armádou, majú zabudnúť na mobilitu. Ich mobilitou budu silne nohy, silne chrbáty, veľké ruksaky a vysadenie z lietadla.
Pěkně řečeno.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 19:35
od pjaro77
Keď už je reč o výsadkároch, v AČR sa vyberá niekoľko druhov vozidiel pre nich.
Americkí špeciáli taktiež majú a testujú buginy pre rýchlu akciu.
Našim výsadkárom generál povie, že sa majú spoľahnúť na nohy a chrbáty. Zaujímavé.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 20:27
od Juraj Tichý
Aku techniku ma napríklad 173.vysadkova brigáda dislokovana v Taliansku?
Myslím, že veľa vysadkovych vozidiel tam nenájdeš.
Co tam však najdes su hufnice, ktoré su prevazane v podvese pod CH-47, ci UH-60 na nepriamu palebnú podporu vysadku.
To by pre 52. mohlo byť zaujímavé. Začať s jednou bateriou D-30. Ak by sme chceli M777 bolo by treba tie CH-47, tu by UH-60 najskôr neodviezla.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 20:52
od tomas.kotnour
Juraj Tichý píše:Aku techniku ma napríklad 173.vysadkova brigáda dislokovana v Taliansku?
Myslím, že veľa vysadkovych vozidiel tam nenájdeš.
Flyer 72 - vysaditelný na padáku/interně CH-47
HMMWV - vysaditelný na padáku/v podvěsu CH-47
JLTV - v podvěsu CH-47
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 20:59
od Juraj Tichý
Aj 503.pesi pluk, alebo je to záležitosť iba jazdeckého pluku?
Teda, nechápte ma zle. Taký Flyer by 52. velmi slusal.
Ale ten prápor len vznikol. Všetko sa ešte len vytvara, caka ich rekonštrukcia kasární a priľahlého poľného letiska, nabor, vycvik. Najbližšie roky to zožerie toľko peňazí, ze pokiaľ nam USA nedajú pre nich nejake štvorkolky zadarmo z vyradzovanej techniky, tak skoro na ne nebude.
Prečo sa o prebytkovu techniku nezaujimame netuším. M1117 sice boli vyradené pre nejaké dôvody, no určite su lepšie ako v súčasnosti pouzivane Defendery a 20 rocne Aligatory.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 21:25
od tomas.kotnour
Juraj Tichý píše:Aj 503.pesi pluk, alebo je to záležitosť iba jazdeckého pluku?
503. má právě všechny tři, jezdecký pluk je zatím bez JLTV.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 21:32
od Juraj Tichý
Zaujímavé.
Nemali Flyery nahradit do 2020 HMMWV?
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 22:18
od tomas.kotnour
Tak jestli se bavíme o struktuře 503. po obdržení všech Flyerů a JLTV, tak to nevím, ale myslím si, že nějaké varianty HMMWV s účelovou nástavbou jim tam pořád zůstanou.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 15/11/2021, 23:44
od Scotty87
Ovšem to co budujete v rámci 52.vpr je od jednotek amerických výsadkových brigád naprosto odlišné.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 16/11/2021, 07:06
od pjaro77
A to čo buduje AČR je tiež odlišné ?
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 16/11/2021, 08:05
od Scotty87
V podstatě ano. Z toho co jsem zatím slyšel bude vpr něco jako naše CPSS.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 16/11/2021, 15:27
od Juraj Tichý
Asi by som to videl inak.
CPSS sa skladá z roty bojovej podpory a stredisko informacnej a zpravodajskej skupiny. Rota bojovej podpory slúži na poskytovanie bojovej podpory operátorom 601. skss.
Zatial co u nas je CIMIC/PSYOPS je samostatný 57. oddiel. A 52. ma veľkosť práporu, nie roty okrem podpory 5. pšu, bude vedieť pôsobiť aj samostatne. Veď budú mať silu 700 mužov.
Trebišovčania teda budú naďalej vykonávať svoj štandardný „pozemácky“ výcvik, pribudnú však výsadky, výcvik zameraný na prežitie, pozorovanie priestoru, prepady, obsadenie kľúčových priestorov a ich zabezpečenie do príchodu konvenčných síl. A to od činnosti pred nastúpením do lietadla cez taktickú orientáciu a všetko, čo s výsadkom súvisí. Aj preto sa 23. motorizovaný prápor má premenovať na 52. výsadkový prápor.
Plukovník Benka odhaduje, že prvé súčasti práporu by sa mohli začať sťahovať v roku 2023. Celkový presun ľudí a techniky by bol zavŕšený o dva roky neskôr. Jednotlivé budovy pre výsadkové jednotky sú už identifi kované. Teraz ostáva, aby bol dostatok fi nancií na renováciu. „Pokiaľ ide o techniku, máme pripravenú koncepciu zabezpečenia operačnej mobility, ktorá bude spočívať na báze 4×4. Čaká nás aj prezbrojenie ako súčasť koncepcie vyzbrojenia jednotlivca, ktoré sa bude realizovať v blízkej budúcnosti v rámci celých ozbrojených síl
Mne náš 52.vpr skutočne príde viac podobný 173.vbr. Samozrejme v menšej verzii, ktorá nikdy nedosiahne také spôsobilosti aké má 173.vbr. Ale OSSR a SR nemajú ani také ambície.
Každá krajina si tú skladačku skladá sama, dáva priority na iné miesta. Baviť sa o tom, či je výsadkový prápor či pluk viac, či menej ako výsadková brigáda je teda zbytočné.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 16/11/2021, 16:01
od Scotty87
U nás CIMIC/PSYOPS také patří pod Velitelství kybernetických sil a informačních operací. To že něčím podobným disponuje i CPSS je vedlejší. Z toho co se kolem 52.vpr děje je patrné že to bude béčko speciálních sil vzniklé (zatím) zejména pro jejich bojovou podporu. To nemá se 173 celkem nic společného. Možné by se to dalo s přimhouřením obou očí porovnávat s Rangers.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 16/11/2021, 16:25
od Juraj Tichý
ako povieš
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 6/12/2021, 16:55
od pjaro77
Ešte sa raz vrátim k prejazdnosti slovenského horského terénu v zime. Príklady z reality: https://www.mod.gov.sk/data/files/1229.pdf strana 10
a Sliač má na kopci umiestnené moderné navigačné zariadenie TACAN a technológie, ktoré zabezpečujú spojenie zem – vzduch a zem – zem „V
podstate ide o bezobslužný systém. Jeho monitor je vyvedený na našej riadiacej veži na letisku Sliač. Odtiaľ sledujeme jeho činnosť. Ak sa vyskytne nejaká chyba, či porucha,
snažíme sa ju najskôr vyriešiť pomocou diaľkového ovládania. V prípade, že to nejde, musia ísť na kopec naši technici,“
Znamená to v podstate vybrať si jednu z možných trás. Kým nie je sneh, treba naštartovať obstarožný UAZ ( po každej takejto vysokohorskej misii vozidlo technici v dielňach dávajú krvopotne zasa dohromady) a doslova sa s ním vyškriabať cestou vedúcou strmo hore za Harmancom, k horskej chate Kráľova studňa a potom po hrebeni Veľkej Fatry až na Krížnu. V prípade hmly (ktorá je tu v horách častým hosťom) každé vybočenie z cesty znamená zrútenie auta z prudkého svahu. V zime sa dá na kopec dostať z dediny Turecká popod stožiare sedačkovej lanovky a lyžiarskeho vleku.
Nasleduje putovanie po hrebeni smerom vľavo. Takýto výstup však trvá zhruba štyri hodiny (za optimálnych poveternostných podmienok). Ďalšia cesta ešte vedie z Donoval. Je síce dlhšia, ale netreba prekonať také veľké prevýšenie.
.....
Práve vtedy došlo v pohorí Veľká Fatra k veľkému sneženiu. Napadlo množstvo ťažkého snehu, pretrhlo sa vedenie. Ihneď síce nenabehli záložne zdroje, ale takmer 72 hodín sme mali veľký problém dostať sa na Krížnu a vyviezť tam naftu. Vtedy nám pomohol chatár z Kráľovej studne. Zapožičal ratrak a s jeho pomocou sme sa dostali na kopec. Zopár hodín sme sa prekopávali do budovy.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 6/12/2021, 16:56
od pjaro77
https://www.mosr.sk/najvyssie-polozene-pracovisko/
Veliteľ roty kapitán Peter Motičák si na život ďaleko od civilizácie, kde na ceste stretávajú diviakov, jelene, rysov, líšky, ale i medvede, zvykol. Na rôznych pozíciách tu pracuje už od roku 1995, keď ukončil v Liptovskom Mikuláši štúdium vojenskej akadémie. Zvykol si aj na to, že v zime často do práce musia šliapať niekoľko kilometrov peši, lebo cesty sú nezjazdné, že na bojovú časť treba vynášať nielen stravu, ale aj pitnú vodu. A na zimnú údržbu majú k dispozícii len slabý traktor, ktorý sa svojimi výkonmi hodí možno na prácu v kasárňach niekde na rovine, nie však v surových podmienkach Štiavnických vrchov s bohatou nádielkou snehu.
Tieto 2 články posielam chytrolínom, čo si myslia, že horské cesty sú u nás bez problémov zjazdné kolesovou technikou typu 4x4 a V3S.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 6/12/2021, 17:12
od Juraj Tichý
Ked sa tam nevystverame mi, tak ani náš nepriateľ.
To ze UAZ469 uz nestačí, vieme všetci. (Vlastne, skoro všetci)
To ze by takéto pracoviská mali mat snežné skútre, tiež vieme. Ved su aj zavedené.
Ze si to VzS nevedia v prípade problémov obslúžiť vrtuľníkom, je smutné.
Na to ostatné kupujeme pásové BOV.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 6/12/2021, 17:22
od niko
Tazke pasobe BVP kupujeme hlavne na obranu vychodneho kridla NATO a na obranu Vychodoslovenskej a Podunajskej niziny. Kedze z juzneho smeru je Slovensko geomorfologicky odkryte a tam ich vieme bezproblemov vyuzit aj na prapornej urovni.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 6/12/2021, 17:27
od pjaro77
Juraj Tichý píše:Ked sa tam nevystverame mi, tak ani náš nepriateľ.
...
Na to ostatné kupujeme pásové BOV.
To je argument ako noha.
Nepriateľ sa tam nemusí štverať, môže to zlikvidovať zo vzduchu.
Naši vojaci sa tam musia štverať, pretože občas je treba niečo opraviť, alebo vymeniť.
Re: Ideálna štruktúra OSSR
Napsal: 6/12/2021, 18:15
od Juraj Tichý
Mimochodom, ked 1,8metra sirokemu UAZu hrozí zrútenie, ako si s tým poradí 2,4m široký BvS10?
Edit: Netvrdím, že OS nemajú mať riadne obslužné vozidlá.
Inšpirovať sa môžu u hasičov. MVSR na to snáď bude mať aj nejakú rámcovú zmluvu, takže by malo stačiť objednať. To nie su milióny €...