Stránka 12 z 177

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2020, 19:03
od Wasp
Z czechairforce
Každopádně ještě v roce 2000, během leteckého dne CIAF v Hradci Králové, byla společností Boeing představena nabídka k odkoupení starších a nadpočetných letounů F-15A/B Eagle z přebytků americké národní letecké gardy (ANG), z nichž 106 jednomístných a 10 dvoumístných bylo od začátku devadesátých let skladováno v poušti u základny Davis Monthan AFB v Arizoně. Letouny měly mít po zprovoznění a nutné modernizaci označení F-15R (R jako Remanefactured) a měly být nabízeny v ceně 12 – 15 milionů USD za kus. Skladované „přebytečné“ Eagly měly nalétáno mezi 1800 – 4200 letovými hodinami, při samotném skladování byly například radiolokátory a některé další součásti z letounů vyjmuty. Podle Boeingu mohly renovované stroje F-15R vydržet v dalším provozu až 30 let a do velké revize jim zbývalo 6500 letových hodin. Na samotný CIAF 2000 v termínu 2. a 3. září dorazily dva Eagly, jednomístný F-15C 86-0178 a dvoumístný F-15D 86-0182 od 493rd FS „Reapers“ / 48th FW z britského Lakenheathu, přičemž let ve spárce si zkusili jak velitel Vzdušných sil AČR genpor. Ladislav Klíma, tak i jeho zástupce genmjr. Jiří Kubala. I když by tedy pořizovací cena zprovozněných Eaglů byla vůči konkurenčním F-16 výhodnější, provozní náklady těchto jednoúčelových stíhačů by byly výrazně vyšší a tak byla tato poměrně bizarní nabídka nakonec s díky odmítnuta.

Za mě tedy promarněná příležitost :D

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2020, 19:23
od skelet
to jo, akorát bys komplet všechny AIM-120 a AIM-9, které vlastní AČR, podvěsil pod dvě F-15A :mrgreen:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2020, 19:50
od Wasp
Tak zase, ze začátku byl Gripen vybaven jenom Aim-9, tedy naše F-15 by lítaly taky jenom s párem Aim-9.
A později když bylo Gripenu dokoupena možnost útočit na pozemní cíle, by ČR dokoupila Strike Eagle, jeden. :D
Reálně by to s Eagly ČR dopadlo velice podobně jako s Eurofightery v rakousku.
Gripen byl pro ČR nejlepší volba, ale zase, Eagle je prostě macho.

Nabízet olétaný Eagle levněji než olétanou F-16 :-?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2020, 19:52
od skelet
:mrgreen: Musíš zacit lobbovat za F-15Ex

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2020, 19:57
od Wasp
To už nejde, to by ČR musela vzít tehdy ty F-15A/B. Rovnou by Boeing měl u ČR dobrou pozici a tak by ČR pořídila i Apache a UH-60, místo Bellu.
Vodochody by zůstaly pod Boeingem atd. atd.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/5/2020, 20:30
od Wasp

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/7/2020, 19:41
od Rase
Odborná analýza bude představena v roce 2022

V rozhovoru pro Hospodářské noviny ministr Metnar zmínil, že se již pracuje na analýze, jakou cestou se dál vydat po vypršení opce na pronájem Gripenů v roce 2029. Zmíněná analýza má být vypracována v roce 2022, aby byl dostatek času. Ministr zmínil, že podobně velké země provozují dvojnásobný či trojnásobný počet letounů než AČR. On sám by rád viděl v provozu počet trojnásobný, tedy 42 stíhaček, vzhledem k vytíženost provozovaných strojů. Nyní se čeká na vyjádření odborníků z letectva, přičemž variant může být víc. Krom modernizace Gripenů může jít i o pořízení zcela odlišného typu. Všechny tyto varianty má řešit zmíněná odborná analýza.

http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... g-1Lv1AuQ4

Obrázek

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/7/2020, 20:20
od zzz
Rase píše:V rozhovoru pro Hospodářské noviny ministr Metnar zmínil, že se již pracuje na analýze, jakou cestou se dál vydat po vypršení opce na pronájem Gripenů v roce 2029. Zmíněná analýza má být vypracována v roce 2022, aby byl dostatek času. (...)
2022? Uvidíme. V 2021 je řádný termín dalších voleb.

Známe své pappenheimské - viz zkušenost z jiné situace: Bělobrádek měl také rok, dva před volbami v 2017 snahu prosadit pro svého nástupce či nástupkyni, aby někdy v 2020 vznikla něco jako ministerstvo pro vědu a budoucí průmysl (obdobně jako jako je německé ministerstvo BMVI), aby se těch 30-40 miliard Kč na vědu/výzkum v ČR koordinovalo centrálně (aby nebyly duplicity).

A jak to dopadlo? Všechno spadlo pod stůl, protože dle ANO jsou věda a výzkum "ty vaše sračky" (viz knížka Na život str. 66).

Omlouvám se, že asi jsem moc skeptický, ale nepředpokládám žádný praktický výsledek této snahy o koncepční analýzu. Právě protože termín dokončení analýzy je po volbách

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2020, 09:28
od skelet
zzz: stran stíhaček máš všechny rozhodnutí PŘED nebo PO volbách. Pokud si to sečteš sám, tak to tak prostě vychází. V reálu se bude podepisovat PO volbách 2025.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 2/9/2020, 22:54
od Scotty87
zzz píše:Velmi,velmi odvážná spekulace - F-35 pro AČR?.
https://twitter.com/warnesyworld/status ... 1738117120

Osobně tomu nevěřím. Mj. proto, že je to přiliš chatrná dedukce, která nemá oporu ve zveřejněných faktech.
Tohle pozorování českého letounu na základně provozující britské F-35B dostává nová rozměr. Británie prý zvažuje že odebere pouze polovinu "jejich" Lightningů. Možná přišla nabídka na převzetí části jejich objednaných strojů.
https://www.airforce-technology.com/new ... hter-jets/

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 2/9/2020, 23:40
od Skeptik
Bože dobrý, jen to ne.
To by byl konec vojenského letectva v Čechách :down:
Toho bumbrlíčka evidentně neuživí nikdo, kromě USA (a i ty na dluh) ... ani UK.
Mám pocit, že jsme od soudruhů z USA už koupili dost zbytečného :roll:

Máme skvěle zajeté Gripeny, a tak když si někdo myslí, že ČR potřebuje pár přehlídkových stíhaček, tak v tom pojďme pokračovat.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 2/9/2020, 23:51
od Scotty87
No, Lightningy už "živí" několik evropských armád. Tedy možné to jistě je. Otázka spíš stojí jestli je vůle živit takové letadlo. Pokud by byla pravda to co se píše v článku tak UK i tak odebere 70 letadel.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 00:05
od Skeptik
Zatím se s nimi jen seznamují. Uvidíme za 10 let.

Pokud UK odebere jen 70 letadel, tak Queen Elizabeth a Prince od Wales budou mít jen 2/3 plánovaných letadel. Je to míň než pro ty lodě plánovali, ale lepší něco než nic.

Pokud by UK neodebrala žádné, mohou z nich udělat plovoucí kasina :wink:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 07:50
od skelet
Spíš mě zarazilo, že by naše armáda měla zájem o verzi "B". Tedy STOVL.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 09:11
od Scotty87
Možná iniciativa vzešla z britské strany. Nemuseli by platit nějakou kompenzaci za neodebraná letadla?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 09:22
od skelet
No když jsem se podíval na diskuzi pod oním tweetem, tak zde Vojáček připomíná, že ve stejný den se prováděl ceremoniál na relativně nedalekém hřbitově k poctě pilotů "311"

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 09:48
od Scotty87
Ten ceremoniál se konal na základně RAF Honington. Buď si udělali na Marhamu opravdu jen zastávku a to že je to jediná základna s F-35B je jen náhoda. No a nebo taky ne.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 10:22
od kenavf
Scotty87 píše:Možná iniciativa vzešla z britské strany. Nemuseli by platit nějakou kompenzaci za neodebraná letadla?
Americkí právníci sú veľmi dobrí v písaní zmlúv, takže tipujem že je tam podchytené že prenechanie objednanej kvóty niekomu inému nebude také jednoduché a lacné. Veď tomu "inému" by predsa mohli vyrobiť a predať ďaľšie kusy a Británia nech si zoberie to k čomu sa zaviazala a podpísala. Tak isto aj preprodaj novododaných kusov niekomu inému tam bude len na US povolenie a s poplatkami. Už tá Británia tie kusy podpísala tak platí "take or pay".

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 10:40
od Scotty87
kenavf píše:
Scotty87 píše:Možná iniciativa vzešla z britské strany. Nemuseli by platit nějakou kompenzaci za neodebraná letadla?
Americkí právníci sú veľmi dobrí v písaní zmlúv, takže tipujem že je tam podchytené že prenechanie objednanej kvóty niekomu inému nebude také jednoduché a lacné. Veď tomu "inému" by predsa mohli vyrobiť a predať ďaľšie kusy a Británia nech si zoberie to k čomu sa zaviazala a podpísala. Tak isto aj preprodaj novododaných kusov niekomu inému tam bude len na US povolenie a s poplatkami. Už tá Británia tie kusy podpísala tak platí "take or pay".
Co by jim přineslo blokování takového přenechání? Pravděpodobně nějakou smluvní pokutu, ale stěží ve stejné výši jako je cena celého stroje. Co se povolení k prodeji týče tak s tím by jsme jistě neměli problém.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 3/9/2020, 11:16
od kenavf
Prinieslo by im to že by vyrobili ďaľšie kusy aj pre Česko. A o peniaze ide až v prvej rade. Takže by dodali aj Británii aj Česku. A ak by boli zmeny, tak za veľmi veľké peniaze pretože stratia aj budúci kšeft na servis a náhradné diely na obdobie cca 30 rokov.
IMHO.Myslím že zmluvná pokuta by bola vo výške mnoho ročného prevádzkovania toho lietadla.

Už tým turkom snáď povedali že by im vrátili peniaze za odmietnuté dodanie F-35? Turecko je spojenec USA v NATO.