F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1402
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Neviditelné F-35 versus gripeny. Náklady na letovou hodinu jsou nesrovnatelné
zdroj: https://www.echo24.cz/a/HTHRT/zpravy-do ... nato-rehka
zdroj: https://www.echo24.cz/a/HTHRT/zpravy-do ... nato-rehka
Arthur Pressburger
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Už první odstavec je vyložená manipulace a potvrzení toho že F-35 v nákupu stojí stejně jako Gripen. To s těmi provozními náklady je ostatně také pochybné. Norové tvrdí že s F-35 létají za stejné náklady jako s F-16.Přestože do podpisu nákupu supermoderních amerických stíhaček F-35 za zhruba 126 miliard korun nezbývá mnoho času, výrobce gripenů švédská firma Saab se stále snaží prosadit vlastní nabídku na 24 strojů Gripen E čtyřiapůlté generace za 2,5 až 3 miliardy dolarů (to je 56 až 67 miliard korun), tedy cena oproti americké nabídce asi poloviční.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jeden z nejlepších článků zatím zpracovaný na téma F-35 vs Gripen.
Gripen E neuspěl u většiny spojenců. Výrobce útočí, aby neztratil i Česko
Gripen E neuspěl u většiny spojenců. Výrobce útočí, aby neztratil i Česko
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
mate nekdo link na tu studii?Scotty87 píše: ↑9/9/2023, 11:03 Jeden z nejlepších článků zatím zpracovaný na téma F-35 vs Gripen.
Gripen E neuspěl u většiny spojenců. Výrobce útočí, aby neztratil i Česko
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Dá sa niekde dohľadať, aké lietadlá boli hodnotené v štúdii AČR a podľa akých kritérií?
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1402
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Predpokladám, že po skúsenostiach s bratmi kedy sa na to ex post pozrel NKU tak je to tajné.
Arthur Pressburger
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tak Saab svůj díl koláče nejspíš stejně dostane, i když se podepíší F-35, tak Gripeny se budou provozovat ještě tak 8-12 let minimálně. Pokud se to teď moc nerozhádá.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Reakce MO na řekněme "nepřesnosti" marketingové ofenzivy Saab. Jasné a stručné, bohužel na absolventy VŠŽ a jiné pomatence to bude mít nulový vliv.
https://mocr.army.cz/informacni-servis/ ... ce-246223/
https://mocr.army.cz/informacni-servis/ ... ce-246223/
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Také kritické hlasy ako od nášho odborníka na všetko Kuglu ?Lynx píše: ↑8/9/2023, 19:50 Kľudne ma volajte hej Slovákom a piste, že ničomu nerozumiem. No kritické hlasy zaznievajú aj od vašej opozície, Vojacka, Ružičky a dokonca aj ten bývalý veliteľ letectva zrazu akosi brzdí.
Inak tie reči, že hej slovak, nacek a podobne, radil by som vám pozrieť aj do vlastných radov, kedy extrémne nacionalistickí Česi nie sú žiadna výnimka.
Nákup čohokoľvek nie je len otázka koľko to stojí ale aj možných schopností. U stíhačiek a PVO by som rozhodne nešetril.
Niekoľko internetových de-bilkov, ktorí nevedia koľko bije banalizujú možnosti 5G lietadiel s poznámkami, že to sú len technologické hračky alebo že ich ruské/čínske radary v blízkej budúcnosti zamerajú.
Pripomína mi to rozhovor s jedným chytrákom - sa mi pokúšal vyvetľovať, že puška bez kolimátora / teleskopu /ris lišt je vhodná pre vojakov ossr lebo jeho dedo na vojne tiež mal len takú, tak to musí stačiť aj v budúcnosti.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nesher píše: ↑11/9/2023, 10:28 Reakce MO na řekněme "nepřesnosti" marketingové ofenzivy Saab. Jasné a stručné, bohužel na absolventy VŠŽ a jiné pomatence to bude mít nulový vliv.
https://mocr.army.cz/informacni-servis/ ... ce-246223/
Co se provozu týče, pro porovnání jsme volili jinou metodiku - nikoli porovnávání ceny letové hodiny, což je velice nepřesné a nesrovnatelné, ale roční náklad na provoz 24 letounů daného typu. Je pro nás podstatné, kolik nás bude stát celkově provoz, nejen letová hodina. Po přepočtení údajů, které máme k dispozici ke Gripenu C/D (cena provoz Gripenu E je podle marketingových materiálů společnosti Saab ještě vyšší) a údajů z nabídky vlády USA k F-35 vyšlo to, že roční provoz se započtením i průměrných nákladů na palivo a munici 24 letounů F-35 je o necelou čtvrtinu vyšší než provoz jiných platforem, například Gripenu. Nicmé ně je třeba brát v potaz to, že F-35 nabízí výrazně vyšší schopnosti než jiné platformy a zároveň výrazně vyšší životnost.
Pořizovací hodnota samotných letounů F35 je podle oficiální nabídky švédské vlády nižší než Gripenů E, provoz nákladů F35 je podle našich dat z poskytnutých nabídek sice o necelou čtvrtinu vyšší, ale zároveň nabízejí výrazně vyšší schopnosti. A také je třeba říct, že srovnáváme současné letouny Gripen C/D. Provozní náklady letounu Gripen E neznáme, ale samotný Saab ve svých marketingových materiálech tvrdí, že budou vyšší než u předešlých generací letounů.
Potřebujeme, aby například dělostřelectvo dokázalo využít data z dronů. A ne aby souřadnice zadával operátor, ale aby si systém řízení palby přímo bral data z malého dronu nad bojištěm. Stejně tak spolu musí komunikovat i všechny ostatní zbraňové systémy.
F-35 je v tomhle systému jeden ze zásadních prvků: nejde jen o letadlo, ale také o prvek PVO a extrémně schopný senzor, který se díky minimální viditelnosti pro radary dostane s velmi malým rizikem nad území nepřítele a může tam nejen zaútočit, ale hlavně sesbírat data o nepřátelských pozicích, počtech jeho jednotek, druzích techniky atd. A všechna tato data umí propojit s daty z jiných systémů, vyhodnotit je a poskytnout dalším systémům v AČR nebo v NATO.
Bez F-35 tyto schopnosti mít nebudeme. S žádným jiným strojem se tak daleko nedostaneme, nebudeme schopni útočit na takovou vzdálenost a nesesbíráme tolik dat.
Rozlisuje, ale A maji pocetnou cast rannych stroju, co to tahne dolu. I tak maji vyssi bojeschopnost nez 51%, nasazene letky maji az 70-90%. A pak je tu full mission capable a mission capable...Dle GAO (Governmental Accountabiliy Office) je 50% F-35 v roce 2022 uzemněných. Takže ze 24 nám jich bude schopno létat 12.
GAO nerozlišuje varianty A, B a C ve svých závěrech. A to například ani pro letovou hodinu a zároveň je veřejně známá informace, že varianty B a C jsou technicky složitější (B - kolmý vzlet, C- krátký vzlet – letadlová loď), takže ta informace je zavádějící. Zároveň je třeba říci, že v rámci našeho provozování Gripen se jedná o 51%, takže to není žádné vybočení F-35 z průměru či v porovnání s konkurencí.
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1402
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Uff takže vlastne 24ks F-35 + ako píšete cit. "Gripeny se budou provozovat ještě tak 8-12 let minimálně" tak to ste si moc nepomohli keď ste tých 14ks o po zákazke na 12ks mohli mať zadarmo. Je to stále "lepšie a lepšie" ...
Arthur Pressburger
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1402
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Uff takže vlastne 24ks F-35 + ako píšete cit. "Gripeny se budou provozovat ještě tak 8-12 let minimálně" tak to ste si moc nepomohli keď ste tých 14ks o po zákazke na 12ks mohli mať zadarmo. Je to stále "lepšie a lepšie" ...
Expert: Na plně funkční stíhačky F-35 potřebuje Česko další stovky miliard. Bez nich budou jen drahá hračka
Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/expert-sti ... _domov_rkj
F-35: Reakce na nepřesné a zavádějící informace
zdroj: https://mocr.army.cz/informacni-servis/ ... ce-246223/
Arthur Pressburger
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Digitalizace armády je něco čemu se nevyhneme. Už jen na základě zkušeností z Ukrajiny.
Při nákupu jedné letky Gripenů a druhé zadara, to znamená ,že po vylitani Gripen C, budeme muset koupit jediné Gripen E. Takže to vyjde na stejno. Ale to chce u toho myslet..
Při nákupu jedné letky Gripenů a druhé zadara, to znamená ,že po vylitani Gripen C, budeme muset koupit jediné Gripen E. Takže to vyjde na stejno. Ale to chce u toho myslet..



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
'zadarmo' budeme upoutani na podradny stroj co budeme pouzivat dalsich 40-50let... Z pohledu obranyschopnosti se to ani neda spocitat, kolik na tom prodelame a pokud by to bylo docasne reseni na 20 let, tak nas to jen vyjde nekolikanasobne draz, nez jit rovnou do F-35...Pressburger píše: ↑11/9/2023, 13:45Uff takže vlastne 24ks F-35 + ako píšete cit. "Gripeny se budou provozovat ještě tak 8-12 let minimálně" tak to ste si moc nepomohli keď ste tých 14ks o po zákazke na 12ks mohli mať zadarmo. Je to stále "lepšie a lepšie" ...
Navic celou armadu F-35 posune podstatne dal, nez E...
Posledni dva roky zcela jasne ukazuji, ze F-35A potrebujeme a take co nejdrive..
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Myslet? Víš co znamená myslet Skelete ne.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Že budeme potřebovat ještě minimálně 6 let po ukončení smlouvy na pronájem Gripenů je provozovat, je vcelku nepřekvapivé a nevyhnuli bychom se tomu s téměř jakýmkoliv letadlem. Letka Gripenů C a letka E je pro zemi velikosti a ekonomické síly jako ČR naprosto nedostatečná síla. Být na místě Švédů, soustředím se spíš na to, aby nám vnutili ty Céčka i po roce 35 včetně modernizace. Protože na to mají větší šanci než na nahrazení F-35 Éčkem...
Mmchd, válka na Ukrajině jasně ukazuje, že letadla 4. generace jsou na konci schopností a budou dále použitelná velmi omezeně. Takže pořizovat je dnes nedává pro AČR absolutně smysl.
Mmchd, válka na Ukrajině jasně ukazuje, že letadla 4. generace jsou na konci schopností a budou dále použitelná velmi omezeně. Takže pořizovat je dnes nedává pro AČR absolutně smysl.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Pětek tam lítá hodně.. jak dlouho by tam F-35 vydržel v opotřebovávací válce, o dva dny déle ? Jakýkoliv "škrábanec" na povrchu, měnit motor půl den, no děkuji pěkně.
Ono já jsem nezaregistroval použití letadel elektronického boje, něco jako Prowler nebo Raven. Už v zálivu to byl základ a za tím letěli všichni ti F-117, Eagles, Viper a spol.
Ono já jsem nezaregistroval použití letadel elektronického boje, něco jako Prowler nebo Raven. Už v zálivu to byl základ a za tím letěli všichni ti F-117, Eagles, Viper a spol.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 11/9/2023, 16:18, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jaká pětka tam lítá? Co máte se škrábanci? Jakože kvůli nim přestane F-35 létat? Kolikrát asi tak měníte motor? 4G tam létá málo a jejich vliv na bojiště je mnohem menší, než by odpovídalo papírově ruskému letectvu.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
No žádná tem nelítá, tak jak víš jak si povede, když stačí mít olétaný RAM a svítíš. A jak dlouho budeš lítat nad bojištěm když budeš muset měnit motor půl den ? Moc ne. Tedy jedna otázka se týká provozu ve válečném prostředí u letadla které potřebuješ chovat v "bavlnce". A to nikdo neví.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Prečo by mali meniť motor? Ako často ho musia počas mesiaca meniť, ked jeden polden je taký problém? Koľko % náteru sa musí "olétat" aby Kolt svítil?