Re: AČR kampak kráčíš?
Napsal: 19/2/2020, 11:25
Zemakt píše:https://www.novinky.cz/domaci/clanek/na ... paign=nullStátní podnik LOM by měl do všech 15 vrtulníků zabudovat nové palubní odpovídače a u osmi vrtulníků by měl vyměnit radiostanice a namontovat nový radionavigační systém.
Chápu-li správně, tak vesměs se v této zakázce úloha LOMu (či jiné opravárenské firmy) redukuje na montáž nakoupených dílů..., tj. defacto ta firma dodává
a) práci svých odborníků-instalatérů, testerů
b) práci svých odborníků-nákupčích/znalců technické dokumentace konkrétních verzí MiLů
a celkově je její přidaná hodnota na celé zakázce dost malá... výrazně menší než jaká je hodnota zakázky připadající na dodavatele nakoupených dílů...
Něco jako když mi instalatér připojuje plynový kotel, tak jeho podíl na zakázce je rovněž méně významný (odhaduji tak 15-20% dle typu, složitosti kotle a taky dle nákupní inteligence/preference zákazníka)
Konkrétně v případě LOMu se bavíme o tom, že hrubá marže za posledních pár roků byla cca 20% (někdy víc třeba v 2018 = cca 25%, někdy míň a to cca 15% v roce 2017). Hrubou marží myslím rozdíl mezi nákupní cenou (plus cenou za dopravu, pojištění při přepravě) mínus prodejní cenou. A rovněž je zřejmé, že samotný objem nákupu a prodeje dosahoval v LOMu cca 200 až 300 milionů Kč. Zdroj: výroční zprávy LOM Praha
(pozn: že zamontované díly vykazuje LOM Praha jako prodej zboží, tj. že LOM Praha dodržuje, že když zamontuje nakoupený díl do Mi-171, tak že jde o prodej zboží, a leda když zamontuje díl na kterém něco upravoval/dodělávatl, tak jde o prodej výrobků... ale bez dalších vnitrofiremních detailů není možné postavit najisto jak to přesně je).
Dílčí závěr 1: Hrubá marže na přeprodávané zboží v LOM Praha
U zakázky, kdy LOM Praha přeprodá nakoupené díly se zhruba jeví, že LOM Praha může ovlivnit o něco méně než cca 15% až 25% z ceny zakázky. Tj. při původní odhadované hodnotě zakázky cca 0,75 miliardy Kč, tak LOMu šlo o hrubou marži zhruba 100 až 190 milionů Kč. Ovšem při nynějších zdražení na zhruba dvojnásobek (zhruba na 1,5 miliardy), tak hrubá marže LOMu z této zdražené zakázky by celkově činila dvojnásobek tj. zhruba něco mezi 200 až necelými 400 miliony Kč.
Dílčí závěr 2: Obrat dosahovaný u přeprodávaného zboží v LOM Praha
Jeví se, že diskutovaná zakázka (aktuálně za 1,5 miliardy) z hlediska LOM Praha je velmi výjimečná. A to s ohledem na dosavadní (spíše malý v ročních částkách 100 až ) objem přeprodávaného zboží s montáží ve firmě LOM Praha se jeví, že u nynější velké zakázky na přeprodej nakoupeného zboží za zhruba 0,75 miliardy (za půl roku zdražené na dvojnásobek, tj. 1,5 miliardy).
Celkový závěr:
IMHO příčina dvojnásobného zdražení nevznikla kvůli individuálnímu jednání nákupčího na MOČR za poslední půlrok. Ale jde o kombinaci více faktorů, kdy hlavním problémem není "co kdo udělal". Ale příčina je "co kdo neudělal"
Z mého pohledu je chybou, že už pár roků zpátky neprobíhala:
a) reálná a konkrétní jednání LOM Praha s dodavateli dílů ... předpokladem by bylo, že LOM Praha by věděl, že když nakoupí za tuto maximální cenu, tak do roku do dvou si od něj MOČR koupí nakoupené díly včetně marže... Tj. kdyby MOČR vědělo co přesně chce a kdyby už před pár roky uzavřelo smlouvu s LOM, která by byla podmíněna výhodnou (nízkou) cenou.
b) IMHO je rovněž druhá nevyužitá příležitost...
A to koordinovat snahu o modernizaci s uživateli vrtulníků od geograficky podobných vývojářských firem = z Ruska, z Ukrajiny.
Konkrétně je podle škoda, že o dodávce odpovídačů atd. nebylo vyjednáváno společně s
- s Chorvaty (viz jejich loňské kutání na tamních cca 10x Mi-171)
http://afterburner.com.pl/overhaul-of-1 ... completed/
- s Poláky (viz jejich loňské rozhodnutí, že protáhnou službu Mi-2 (a možná Mi-24) o dalších až 10 roků).
https://www.defence24.pl/wybrano-serwis ... owcow-mi-2
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307 ... &start=340
V oboru leteckých agregátů (elektroniky,...) jsem úplně obyčejný laik. Ale z mé zkušenosti z různých oborů bych si dovolil zobecnit, že téměř vždy má blahodárný efekt pro zákazníka, když poptává větší množství ve srovnání s nakupováním po troškách... IMHO by mohlo přinést dosti velkou množstevní úsporu, kdyby bylo poptáváno podobné/identické vybavení pro někalikanásobek vrtulníků, než pro těch 15 Mi-171 v AČR (... tj. taky poptávat pro několik desítek polských a v desítku Mi-171 v chorvatské armádě).