Ještě taková malá technikálie:
Několikrát zaznělo, že pístové motory mají nižší spotřebu. To je sice pravda, ale s takovým tím malým
ale 
Platí to jen a pouze při letadle stojícím, či při pohybu právě cca do těch mnou již dříve zmiňovaných 30m/s.
Důvodem je poměrně vysoká konsumpce výkonu z turbíny potřebná na provoz kompresoru. Jinak řečeno (už jsem to psal v jiném vlákně), proudový motor potřebuje, při stání či malých rychlostech, vysoký podíl z tahu, na svůj vlastní provoz.
Zatímco u pístových motorů se tato hodnota pohybuje od nějakých 8-10% u jednoválcových dvoutaktů s rotačním rozvodem, po zhr. 25% u nízkootáčkových nafťáků (typicky velké lodní motory, jezdí na surovou ropu nebo na ty nejtěžší frakce, a mívají 1200=1700 ot/min maximum), tak u proudového motoru stojícího na letišti to vyšplhá až někam k 60%!
Pokud se ale to letadlo pohybuje, a to takovou rychlostí, aby na se na křídlech projevovaly aerodynamické síly, tak se tyto síly budou projevovat i v motoru. A to takto:
Se vzrůstající rychlostí, bude až do těch cca 30m/s klesat pozvolna energie, kterou předává turbína kompresoru. Pak, náhle, dojde k poklesu této potřeby, což se např. u startujícího letadla projeví "turboefektem" - tedy náhlým zvýšením zrychlení, což lze rozpoznat i sedíc na sedačce cestujícího

Potom, cca u 0,6M, tedy pokud bychom se pohybovali u hladiny moře tak někde u 200m/s (ve výškách je to méně, rychlost zvuku s výškou klesá), se potřeba výkonu, který dává turbína kompresoru, sníží
na nulu!
Ano, je to tak. Při těchto rychlostech vůbec nepotřebujete ani kompresor, a tím pádem ani tu turbínu

Stačí vám motor náporový, který tvoří jen náběh, spalovací komora a tryska...

A to je hlavní důvod, proč pro letadla, vč. civilních a tedy podzvukových (Concordu je mi líto, ale...), je proudový motor mnohem méně "potřebný" na palivu. Letí-li letadlo několik hodin, zatímco pojíždění po letišti mu trvalo max. desítky minut, tak úspora za letu mnohokrát převáží těch pár litrů paliva, co se spotřebuje při tom pomalém pohybu navíc.
Rovněž je to odpověď na otázku, proč se proudové motory (resp. turbohřídelové) používají u letadel, ale nepoužívají se u automobilů - prostě, rychlosti na nichž by profitovaly, jsou po celém světě vyhláškami zakázané

zatímco i takový Čmelák s tubohřídelovým motorem, neboli Nemseremet Turbo Turbo, lítá tak rychle, že se tato vlastnost na jeho spotřebě projeví.
A jako plus máme navíc ještě ten vysoký poměr výkonu ku hmotnosti!

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus