Pátrač píše:
Rakousko se skutečně ubránilo Turkům … Ale na druhou ztranu je potřeba dodat i další věc. A to fakt, že by to nebylo možné, pokud by se v jednotlivých zemích císařství navzájem podřezávali katolíci s kališníkama či jinými křesťanskými odnožemi….

Pátrači Pátrači, nejsem si jistý jestli to prezentuješ správně, především stavovské povstání nebylo jen záležitostí českých protestantů, byly tam zastoupeny obě strany. Naopak někteří původně protestanti se k povstání vůbec nepřidali. Navíc to otevřené nepřátelství začala katolická strana a to už v roce 1617.
Stojí za připomenutí i detaily, např.:I samotný soud s vůdci povstání organizovaný Habsburky byl zvláštní. Tento soudní proces se neřídil platným zemským právem, ale císařskými směrnicemi, senát nesměl dát slovo obhajobě a ta se ani ke slovu nedostala. Čeho se báli, když to bylo legitimní a légální?
Soud. kromě jiných kladl obžalováným za vinu i vymáhání Majestátu, tedy dovolávání se platných zákonů. K důkazu viny stačil výrok soudu, že vina je všem „obecně známa. Jak kouzelné, toto hájit chce ten pověstný žaludek zdravý jako štika, co nevinného na komando stráví jak viníka.
Tedy ještě dál slovy KHB.
Vojenský soud z ničehož nic,
Jako ňáky tvůrce
Nález právně potvrzený,
Měl jako na šňůrce.
Že dle vyšlé proklamace komandujícího
A dle ostatních zákonů svodu hrdelního
Perun bůh je odsouzený k provazu dle práva….
No kdo chce věřit v legitimitu a legálnost, Habsburského panování nechť věří, svaté právo jeho
Jinak staroměstská exekuce nemusela být tak krutá, nebýt pražských katolíkům, kteří udávali, jak mohli..
Ke cti Vídně a ostudě domácích katolíků je třeba připomenout, že císařští rádci ve vídeňské komisi radili Ferdinandovi, aby rozsudek zmírnil..K tomu pro odpor českých katolíků nedošlo, ale aspoň bylo zrušeno čtvrcení zaživa, došlo k němu posmrtně. Jak humánní.
Hlavy popravených byly uloženy do železných košů a připevněny na Staroměstskou mosteckou věž, tam byly až do vpádu saského vojska v listopadu 1631, poté byly sejmuty a se všemi poctami uloženy v Týnském chrámu .
No tak to vidím jako nepopiratelný důkaz vysoké duševní úrovně vítězů, tedy českých katolíků,
Johane psal jsi, že bys byl tvrdší, co bys k tomu přidal?
Shrnuto, katolícká strana bezdůvodně zvyšovala napětí ve společnosti dobrých sto let a to povstání vyprovokovala, český národ za to byl potrestán. Kališníků bylo v Čechách před povstáním kolem 70%.
Pátrač píše: … a zaznamenalo hospodářský rozkvět v 18. století
. lidé to neměli nikdy lehké, protože asi není možno naléz dobu, kdy by císařství bylo ekonomicky a sociálně zdravé.… Ale jednotné náboženství napříč marginální částí společnosti a pevná vláda alespoň odstranily několik do té doby existujícíh zátěží, které když zmizely ulehčili lidem život. A tolik dodávám já. Pátrač ….
No Pátrač jako „nevěřící“, neví o čem je řeč. Jednotné náboženství, navíc římsko katolické je samo o sobě pro zemi dost velká ekonomická zátěž, protože církev je především kšeft a to mám přímo od faráře. Po Bílé hoře bylo ekonomicky tak výhodné stát se profesionálním katolíkem, že se o to snažili členové téměř všech lepších „státotvorných “ rodin. Nejprve hned po bitvě se živili udáváním, za peníze později za pár desítek let nejraději jako duchovní, nebo členové různých mnišských řádů.
Připomenu, že každá církev vždy vybírala nějaký paušál a přímé platby na duchovní službu, ale římská všeobecná v tom všem vynikala..
Do pokladen kostelů far a klášterů se odváděly jednak paušální platby (desátky apd), příležitostné pladby, polití vodou v kostele, otření mastného palce o čelo umírajícího, ohlášky oddání pohřbení, mše svíčky apd.
Návštěva kostela znamenala zaplatit, návštěva duchovní osoby v domácnosti sice byla ctí, ale nedala se odmítnout a musela být náležitě pohoštěna,. nemohla li být pohoštěna, například pro bídu, musela rodina aspoň dodat vajíčka nebo něco podobného na faru či do kláštera..Nikdo nebyl tak chudý, aby se mu nedalo něco vzít. Řadový občan byl dál povinen na výzvu duchovní osoby i mnicha vykonat zdarma osobní službu.. Například povoznické tesařské či jiné. Kromě případné robotní povinnosti..
Nařízení jediné polohy při souloži

dávaloprávo zpovědníkovi klást otázky týkající se podrobností intimního života a pod hrozbou trestu vynucovalo pravdivou odpověď. Farář, zpovědník, si to mohl ověřovat. Opravdu přínosné…To bylo něco pro uchyly… A to neřeším farské kuchařky…
Josefínské reformy, o kterých naznačuješ, že nastartovaly rozvoj země, kromě jiného zrušily skoro polovinu klášterů a připravily o pohodlné živobytí značné množství katolíků z povolání nebo z povalování?. Někdo by mohl tvrdit, že císař Josef, dojatý smutným osudem prostých lidí, jim chtěl zlepšit život. Já si myslím, že potřeboval převést prostředky, které šly na katolickou církev do státní kasy. Peníze a vzdělaní lidé to Rakousku té doby chybělo ze všeho nejvíc. Proto císaři najednou nevadili ani jinověrci. Prostě jak už to tady odeznělo dřív, za vším byly peníze, náboženstvím se to nějak přikrylo a když nějaký duchovní či laik remcal o zbožnosti šup s ním na hranici, dřeva a fanatických podpalovačů bylo dost, navíc když se na tom dal trhnout podíl na majetku.
