Lenže keď sa nezvýši dĺžka penetratoru, tak zvyšovanie kalibru do veľkej miery stráca zmysel - dnes dosahované počiatočné rýchlosti ~1800m/s sú viacmenej na hrane toho, čo sa dá rozumne dosiahnuť so strelivinami na báze nitrovaných organických látok (nitrocelulóza, pentrit, hexogén...), ich spaliny sú viacmenej rovnaké a ako "tlakové médium" majú svoje limity (teoretický limit počiatočnej je okolo 2300-2400m/s pre hlaveň s dĺžkou ~L/100 a hmotnosť prachovej náplne niekoľko násobok hmotnosti urýchlovanej strely, z hlavne L/50 a hmotnosť prachovej náplne rovnej dvojnásobku hmotnosti strely je limit okolo 1900-2100m/s).
Zaujímavé by síce mohli byť kumulatívne strely, u ktorých je priebojnosť funkciou priemeru nálože a kumulatívnej vložky, takže pokiaľ dnes pri priemere strely 125mm dosahujú priebojnosť ~800mm RHA, zvýšením priemeru nad 150mm by mohli dosiahnuť priebojnosť i nad jeden meter RHA a nejaké percentá na lepšie využitie energie nálože. Plus ťažšia, masívnejšia, strela väčšieho priemeru by mohla byť odolnejšia voči aktívnej agresívnej obrane typu Arena a IronFist.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 12:13
od skelet
Smazal jsem další polemiku o tom, zda-li T-14 je revoluční nebo evoluční.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 12:30
od kenavf
Alchymista píše:Lenže keď sa nezvýši dĺžka penetratoru, tak zvyšovanie kalibru do veľkej miery stráca zmysel - dnes dosahované počiatočné rýchlosti ~1800m/s sú viacmenej na hrane toho, čo sa dá rozumne dosiahnuť so strelivinami na báze nitrovaných organických látok (nitrocelulóza, pentrit, hexogén...), ich spaliny sú viacmenej rovnaké a ako "tlakové médium" majú svoje limity (teoretický limit počiatočnej je okolo 2300-2400m/s pre hlaveň s dĺžkou ~L/100 a hmotnosť prachovej náplne niekoľko násobok hmotnosti urýchlovanej strely, z hlavne L/50 a hmotnosť prachovej náplne rovnej dvojnásobku hmotnosti strely je limit okolo 1900-2100m/s).
Zaujímavé by síce mohli byť kumulatívne strely, u ktorých je priebojnosť funkciou priemeru nálože a kumulatívnej vložky, takže pokiaľ dnes pri priemere strely 125mm dosahujú priebojnosť ~800mm RHA, zvýšením priemeru nad 150mm by mohli dosiahnuť priebojnosť i nad jeden meter RHA a nejaké percentá na lepšie využitie energie nálože. Plus ťažšia, masívnejšia, strela väčšieho priemeru by mohla byť odolnejšia voči aktívnej agresívnej obrane typu Arena a IronFist.
Bol tu odkaz na príspevok od Rase
-....... nebo elektrotermochemický kanón
Sú známé nejaké relevantné výsledky tohto spôsobu strelby ktoré by bolo možné v blízkej budúcnosti uspešne aplikovať v tankovej technike(alebo aj inde)?.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 13:50
od Zemakt
Myslim ze zde narazis na podobnou polemiku viz revolucni a evolucni, tjst. relevantni hodne nebo malo
elektromagnetický a elektrochemický kanón - v najbližšom desaťročí asi vôbec nie, potom skôr na lodiach, kde sa nejaký ten megawat výkonu "stratí". U tankov, ak nedojde k nejakému zásadnému prelomu, tak nie skôr ako štvrťstoročie - a to bude už aj Armata "stará herka".
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 14:30
od kenavf
Zemakt píše:Myslim ze zde narazis na podobnou polemiku viz revolucni a evolucni, tjst. relevantni hodne nebo malo
a to je niečo iné,dokonca s možnosťou nasadenia v roku 2016.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 14:52
od Lord
Obecně existují v podstatě tyto možnosti … cituji
Přední zbrojní firmy intenzivně pracují na zbraních, které by překonaly všechny vrstvy ochrany tanků současnosti i blízké budoucnosti. V úvahu připadají následující řešení:
1. Nová munice pro existující 120/125mm kanony
2. Kanony větší ráže (135 nebo 140 mm)
3. Kanony používající kapalné střeliviny
4. Kanony s elektricky ovlivňovaným spalováním
5. Zbraně fungující na odlišných fyzikálních principech
Pro zájemce na odkazu dál rozvedeno … ale debata o tom by byla na jiné téma. Nejbližší je zatím první možnost.
Úsťová rychlost s použitím střelného prachu je ovšem fyzikálně omezena. Jestliže u kanonu ráže 120 mm je praktickou hranicí hodnota 2200 m/s, pak u 140mm zbraně se zvyšuje pouze na 2500 m/s. Určitý posun tohoto limitu by mohly umožnit kapalné střeliviny.
Nejbližší klasickým střelným zbraním jsou dva systémy, které jsou označovány jako elektro-termální dělo (ETG) a elektro-termo-chemické dělo (ETCG). ETG se od běžného kanonu liší tím, že spalování střelného prachu je spouštěno a řízeno elektricky. Progresivnější ETCG používá vícesložkové pohonné látky, v nichž probíhají vysoce energetické chemické reakce ovlivňované elektrickým polem. Tyto kanony by bylo možné po menších úpravách namontovat i do existujících tanků.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 17:58
od danny1691
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 27/4/2015, 20:54
od Xawi3r
danny1691: Výprodej v OBI
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 28/4/2015, 01:39
od Zemakt
to Kenafv-Alchy: pardon ctu to na telefonu, pismenka jsou mala o prani otcem myslenky
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 28/4/2015, 13:59
od stetula
co se týče věže s karuselem to už Rusáci vyřešily u T95 mají tam namontovaný nálože které v případě potřeby odpálí věž a samotný podvozek se bez poškození může vzdálit z boje pak je jenom otázka jak dlouho bude servisním technikům trvat namontování nové věže jestli to zvládnou v polních podmínkách nebo to musí provézt u výrobce
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 28/4/2015, 14:10
od kenavf
cover72 píše:..(A když už jsme u toho, Il-76 je dosti nešťastná platforma. Když si ji srovnáš s C-17 s jejími 5,49x3,96m, má hrozně úzký trup: jen 3,3x3,4m. Je nad mé chápání, proč se Rusové nespojí třeba s Číňany na nějaké wide-body náhradě Il-76 a namísto toho hodlají stavět nové verze téhle podle mého pro strategické účely bezperspektivní konstrukce, vhodné tak na masové výsadky.)
To je fakt zaujímavé šírka T-72 je 3590mm,šírka len cez pásy je 3370mm http://www.webcitation.org/6Hcubh7V8
IL-76 má šírku ložného priestoru 3400mm http://www.webcitation.org/6Hcubh7V8
To je medzera 15mm na každú stranu(nakladanie bez blatníkov).To snáď ani nejde naložiť.Prepravovali sa tie T-72 v tom lietadle?Neprepravovali ich len AN-124kami?
To ARMATA už od pohľadu do toho nevojde,tak čo potom riešia o hmotnosti.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 28/4/2015, 15:45
od klingy
Kenavf: ohladom toho nakladanie Tecka to Il-76 som nasiel, tutu foto na obrazku je Indicky T-72 mal by to byt Il-76 (vie to niekto presne identifikovat?) aj ked popis bol, ked som to hladal cez google fotky, ze ma ist o nakladku do Il-76
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 28/4/2015, 15:52
od Skeptik
Ano je - vrata, motory, gondoly ...
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 29/4/2015, 22:03
od kenavf
cover72 píše:EDIT2: ještě k té přepravitelnosti T-72 Il-76.
Všechny ruské tanky musí být přepravitelné i po železnici a pokud vím, za tím účelem mají speciální "železniční pásy" a dají se svěsit bočnice/zástěry pásů. Nemá náhodou Il-76 nákladový prostor o stejných rozměrech, jako je průřez ruského standardního železničního tunelu? To by vše vysvětlovalo...
Dalo by se pak také počítat, že i Armata bude samozřejmě povinně transportovatelná po železnici, což by znamenalo, že z ní půjde svěsit vše, co by "přeshaovalo tunel". Což by obratem znamenalo, že když se vejde do tunelu, půjde naložit do Il-76.
O železničných pásoch som počul len u Tigra.Výmena štandartných pásov za železničné by bola dosť veľká ligistická komplikácia.
EDIT:
A na tej fotke čo sem postol Klingy sú odmontované bočnice blatníkov ale nie je na pásoch vidieť nejakú asymetričnosť(zúžená jedna strana pásu,pretože druhá strana pásu je až skoro po korbu tanku) alebo že by boli nejaké jednoduché(transportné).A museli by sa nimi zaoberať(výmenou a disponibilitou) aj pri leteckej preprave. [/quote]
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 30/4/2015, 10:31
od danny1691
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 30/4/2015, 11:29
od kozlustechnykus
Proc ma ta plachta tu obdelnikovou diru na vrsku veze? Servisni prulez? To nejspis ted nepotrebujou. Ze by tam salutoval ten 3. clen posadky?
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 30/4/2015, 11:37
od Skeptik
A vše je jinak. Máme tu jak "trojúhelník", tak i prostorný krabicovitý "batoh" za ním, jak dělaný pro "zásobník" s podélně uloženými náboji
Ale necháme se přkvapit, ne?
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 30/4/2015, 11:44
od klingy
Podla mna to je servisny otvor pre pristup do veze...
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Napsal: 30/4/2015, 11:53
od freeman
Keď si pozriete nejaké foto zo zadu tak batoh vyzerá byť dosť skosený smerom dole k veži, nezdá sa mi že by sa tam zmestili náboje.