Re: Polemika-Racionální modernizace tanku T-72
Napsal: 30/8/2018, 12:08
Tie elektromotory si nesmieš predstavovať ako nejaký trojfázový čo je na cirkulárke. Bavím sa o viacpólových motoroch kde je stále informácia o krútiacom momente a otáčkach(prípadne aj o aktuálnej polohe/natočení jeho hriadeľa), prípadne o krokovom motore. Tam ti elektronika zabezpečí žiadanú rýchlosť pásu a v prípade nabehnutia na "iný" povrch dokáže okamžite zareagovať. Vodič určuje smer a rýchlosť ostatné obslúži elektronika.Alfik píše:V tom případě by tank na každé (i sebemenší) nerovnosti začal sám zatáčet. U kolových prostředků to nevadí, protože nezatáčejí rozdílem rychlostí kol, ale natáčením náprav/celých částí vozu. Takže bys nějakou regulaci nebo spojku pro jízdu rovně potřeboval. Na tento problém narazili už konstruktéři tanků s tzv. "regenerativním" řízením - tedy s nějakou formou bržděného diferáku. Jasně, řídí se to snadno, a dokáže to zatáčet jakýmkoli požadovaným poloměrem, ale... nejezdí to rovně ani když to přemlouváškenavf píše:Tank by mal dva elektromotory a tie by neboli mechanicky prepojené ani spojkou ani diferákom. Každý pás by mal svoj motor a svoju elektronickú reguláciu a pomocou nej by sa menil smer jazdy.(napríklad tie veľké nákladiaky v lomoch majú zabudované elektromotory v kolesách a nepotrebujú diferák).De facto nesmí šofér nikdy pustit řízení.
Ale mechanická prevodovka s tými spojkami tiež nemá 100% účinnosť.Ja by som to tipoval tak 90%. Otáčky,krútiaci moment motora budú prispôsobované konkrétnemu požadovanému výkonu pohonu.Prípadne by išiel aj na voľnobeh ak by to stačilo k pomalej jazde po asfalte/pevnom podklade.Alfik píše:To je jedno jestli 88% nebo víc - míň. Prostě to není 100%, takže bys musel o tu hodnotu navýšit výkon, a každé procento, nebo i promile, se vyzáří či vyfoukne jako teplo. Motor sice může běžet v optimálních otáčkách, ale jak vyřešíš dobu kdy v nich běžet nemusí? Budeš jej zastavovat a rozbíhat, nebo poběží ve volnoběhu? A nezruší se tím ta výhoda?kenavf píše:Účinnosť elektromotora uvádzajú 96%, podobne by to mohlo byť aj u generátora a tyristorového riadenia. To by bola účinnosť tak cca 88%. Ale motor by zase mohol pracovať v najekonomickejších obrátkach, tam by to možno niečo ušetrilo
Prevodovka by tam nebola vôbec.Priamo na motore by bol generátor. Ak by bol dosiahnutý ten merný výkon ako u toho elektromotoru v tom lietadle, 5,3kW/kg tak na 1100kW tankový motor by si potreboval 1100/5,3=207kg elektromotor a 207kg generátor(hmotnosť regulácie, odhad 100kg?). Myslím že prevodovka tanku váži viac ako 500kg. Hmotnosť akumulátorov, tento Lion akumulátor https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -xt90.html váži 1kg, v extrémnom prípade dokáže dať okamžitý maximálny výkon 20kW(po dobu 30 sek).Ak by si ich dal 27ks tak máš 550kW(to je tých doplnkových 750HP). Aby sa aku nezničili tak by sa dalo asi 100ks=100kg.Alfik píše:Ale byly by navíc. Namísto jednoho motoru s převodovkou bys musel mít jeden motor s převodovkou, k tomu další (nejméně) dva motory, k tmu regulaci, a k tomu ideálně ještě baterky. Dejme tomu že elmot. bude vážit 20% toho co spalmot. Regulace dejme tomu také 25%. A baterie dejme tomu 50% toho co spalmot. Tak to máme celkem nárůst už více než na dvojnásobek hmotnosti, a to nepočítám to, že bys musel navýšit výkon kvůli ztrátám.kenavf píše:Tie generátory/motory by mohly byť vo výsledku ľahšie,menej objemné a presnejšie na ovládanie.
Mám osobnú skúsenosť s regulovaným elektromotorom 600kW a ten sa mohol na 20sekund preťažiť na 1200kW-rok výroby toho motoru cca 1988.Dnes je to už asi lepšie.Alfik píše:S tím bych byl opatrný. Požár v tanku bys asi nechtěl. netušíš jak rychle se zahřeje elmot. nad zápalnou teplotu všeho toho bordela okolo - on sám sice nic, on muzikant, ale maziva, paliva, apod., pro ten spalmot., chytnou jak srdce týnažerky.kenavf píše:Plus by mohli byť krátkodobo extrémne preťažované...
Dám príklad Octávia combi spotreba 5,6l/100km ,z 1L nafty dostaneš cca 4kWh energie, priemerná rýchlosť auta je 50km/h. (5,6 x 4) /2=11,2kW tzn. na pohon Octavie potrebuješ priemerne 11,2kW motor Octavia má 103kW to znamená že väčšinu ide motor na 10% maxima. Väčší výkon potrebuješ len pri rozbehu a predbiehaní. Je otázka aký výkon potrebuješ pri jazde do dlhého stúpania na dialnici.Alfik píše:Tomuhle nerozumím. Myslíš snad v tomto odstavci jiný systém, tedy pohon klasicky ale k němu přídavné elektromotory s rekuperovaným výkonem v bateriích?kenavf píše:Preto musí byť všetko veľkostne dimenzované na 1500HP. U toho diesel-elektro by musel byť tak dimenzovaný len motor a elektro by bolo možno len na 750HP. Je otázne ako často a na ako dlho sa potrebuje maximálny výkon(pri rozjazde 20 sekund?). Neskôr by tam mohli byť na tie krátkodobé zaťaženia použité akumulátory takže aj motor by bol len 750HP(zase ušetrenie váhy a objemu). Prípadne by sa tie elektrické výkony spotrebovali do energetických zbraní,pohonu veže,stabilizátoru,elektroniky,..
Protože pokud ne, tak si prosím uvědom, že pokud potřebuješ u klasiky 1500HP, tak ti 750HP nikdy stačit nebude. Až do chvíle kdy vynalezneš perpetuum mobile.
Takže prosím dovysvětlit jak to myslíš.
No a pokud myslíš v tomto odstavci ten zp. s pom. motory a rekuperací pom. baterií, tak získáš minimální výhodu za cenu šíleného nárůstu hmotností.
Abys nedopadl jako nejmenovaná velmoc hned za našimi hranicemi, která každý rok zvyšuje počty svých slunečníků a větrníků, a aby se její průmysl a domácnosti nepo... z výpadků, tak od své nejmenované maličké, chudičké kolonie musí rok co rok nakupovat víc a víc elektriky z těch fujky jaderných elektráren. No aspoň že na tom ta nejmenovaná kolonie vydělá do státního rozpočtu, protože nejmenovaný Čez který má ty jaderky je polostátní podnik
U toho tanku by bolo všetko napríklad na tých 750HP a v prípade potreby by sa to dvojnásobne preťažilo(diesel samozrejme len 750HP) dodatočná energia by sa zobrala z tých akum.(ako forsáž u lietadla?) .Samozrejme potom by sa počas zníženého výkonu/odberu tie akumulátory naspäť dobili z toho generátoru.
P.S.
Ber to tak že,nepovažujem to za jednoduchú záležitosť, ale už sme v situácii, že nie sme "rádovo" mimo, ale už nám chýba len kúsok(desiatky percent) aby sme to technicky zvládli.
P.P.S.
Váha prevodoviek a hydr. systému T-72 cca 1500kg http://www.csla.cz/technika/tanky/t72.htm