Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6042
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Polarfox »

Mirek58 píše:Jinými slovy popisujeme tentýž stav.
Tedy dokud nebudou tak potřebné základny( spolehliví spojenci), bude se ruská konstrukce vždy zásadně lišit od americké.
Až se dá do holtportu s Putinem třeba Jihoafrická republika :D, konstrukční přístup se sblíží.
A čím přesně se tedy ruská konstrukce zásadně liší od americké, pokud pomineme s tímto nesouvisející skokánky/katapulty a řízené střely? Kde se to bude sbližovat?
Mirek58 píše:Klasickými konstrukcemi a ne špatnými, to zkoušeli v r.1904 a byl to průser jako Brno.
V čem? Když s čímkoli provedeš něco nestandardního, čeká tě průser..to nemá vypovídací hodnotu o skutečných kvalitách.
arten píše:No zmysel ma práve porovnať koľko "mŕtvej váhy" nesú typy lietadiel, ktoré majú variantu pre vzlet z katapultu.
Černakus tu postol niečo o Mig-29, neviem posúdiť, ale napíklad pri Rafale sa uvádza v M variante o 700kg viac "mŕtvej váhy" oproti C:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_R ... v.fr_193-0
Když jsme u toho, tak schválně jaký je rozdíl hmotnosti standardní Su-27 a palubní Su-33...a obdobně u MiG-29 a Káčka a J-11/15? :) Letouny pro skokánky zdá se také nesou "mrtvou váhu", přinejmenším ty výše uvedené.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od arten »

To je pravda. O koľko "naviac" treba upraviť palubné lietadlo pre štart z katapultu? Ešte silnejšia konštrukcia? Mohutnejšia predná noha?
Možno k tomu niečo postne Černákus, k tým prototypovým Migom.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Mirek58 »

Z hlediska konstrukce, je trup naprosto jinak konstruovaný ( pro dosažení nejnižší nutné hmotnosti)
Mechanické síly v konstrukci jsou jiné ( jiný diagram, jiné páky, body působení sil, vektory sil jsou rozdílné při zachování výslednice)
Jinak je zde možnost zkonstruovat trup pro oba způsoby startu, ale těžší, nebo použít nové materiály.
ObrázekObrázek
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od cernakus »

Takže, prvně nutno říci, že Rafale je IMHO PODVOD. Proč? Protože čtení mezi řádky.
Rafale-C, ze které Rafale-M přímo vychází, má prázdnou hmotnost 9621kg, Rafale-M má údajně 10196kg. Tedy cca 500kg rozdíl na zpevněný podvozek, drak, přední nohu a hák. Jenže jedním mrknutím se podíváte na MTOW a je jasno. Rafale-C 24500kg, Rafale-M 22,230kg. Kampak se nám ztratily 2 tuny? Je to dáno tím, jak se MTOW počítá, to se totiž vezme prázdná hmotnost letounu, hmotnost paliva, hmotnost únosu závěsníků a plošné zatížení křídla, které nesmí překročit bezpečnostní limit. A když množství paliva neokecáte (známo z C verze), neokecáte únosnost závěsníků (známo z C verze), ale prázdnou hmtonost musíte jen věřit, tak už je doufám jasné, kde se ty dvě tuny ztratily. :wink:

Celé to je založené na faktu, že šéfové Dassaultu obhajovali zdržení a prodražení Rafale v půlce 90tých let tím, že vyvíjejí první unifikované letadlo na světě, které jen drobnými modifikacemi zajistí, že námořní Rafale bude jen o 500kg těžší než suchozemská varianta. No tak je, papírově o půl tuny těžší. Ve skutečnosti je těžší o 2,5 tuny. Což se mu projevuje na nižším MTOW.

Mimochodem, pokud někoho napadlo, že by to mohlo být menší únosností kataputlu francouzské lodi - prvně se MTOW počítá při startu z letiště i u námořních letadel. A za druhé, katapult Charlese má 80MJ. Dokáže poslat v plné polní E-2, které váží 27 tun. 24,5 tunový Rafale s o třetinu nižší pádovou rychlostí je pro něj sranda.

Jinými slovy, Rafale-M má stejnou opravdovou MTOW jako Rafale-C, ale o 2,5 tuny nižší nosnost (paliva či výzbroje). Mimochodem, Rafale ani nemá sklopitelná křídla, jak se hledalo, kde uspořit hmotnost (i když u delty to je obecně problém).

Mno co se týče rozdílu hmotnostního mezi Mig-29K(1988) a Mig-29K(1999 - pro Indy) je 1,5tuny. Problém je, že Mig-29K(99) měl i změny v kompozitních částech, takže by to částečně mohlo jít na úkor těchto kompozitů. V každém případě prázdná hmotnost Mig-29 se udává 11 137kg, Mig-29K(88) 14800kg a Mig-29K(99) 13362kg. Bohužel co zdroj, to jiný "přesný" údaj, berme to tedy přibližně. Tedy 11 tun, 15 tun a 13,5 tuny. Tedy hmotnostní pokuta za "marínu" 2,5 tuny, hmotnostní pokuta za "katapult" dalších 1,5 tuny. Procentuálně to je masakr (22% a 36%). Su-33 má pokutu jen za hák a zpevněný zadní podvozek přes 2 tuny (u Migu to je více, ale tam to může být i způsob vzniku Mig-29 - Mig-29K(88)-Mig-29K(99, tedy 29K(99) nevychází z čisté 29ky, ale právě je to odlehčená 29K(88)).

Jenže pozor, nejde jen o samotné navýšení hmotnosti. Jde o to, jak jsem už jednou poukazoval a Mirek to připoměl, jak je ta hmotnost rozložena. Jak Su-27, tak Mig-29 mají těžiště posunuté vzad. Středoplošníkům - stíhacím soubojovým letounům toto vyhovuje zejména pro vysoké AoA. Navýšení hmotnosti v střední části (kolem zadního podvozku) tak nehraje zásadní roli, i když to je o 2,5 tuny. I když u Mig-29K(99) se už posouvaly motory mírně dopředu, aby se uchovala jeho manévrovatelnost. Co udělá přední těžší část (o 1-2 tuny) nevím, ale troufám si říci, že to může mít na ovladatelnost a letovou obálku značný vliv. Mimochodem - vyjma Hornetu mně nenapdá, jaké jiné letadlo USN bylo středoplošník nebo dolnoplošník, že by kvůli rozložení hmotnosti při vysokých nadzvukových rychlostech?

Další problém je uchycení motorů. Suchozemské stíhačky, taktéž i u skokánkové stíhačky hmota motorů vždy (vyjma havarijní stavy) působí zezadu vpřed draku. Dtto výztuhy draku a uchycení zbraňových pylonů. Prostě vyjma havarijního stavu - vývrtky, motory tlačí (a to i při zachycení hákem). Toho konstruktéři zneužívají. Motory jsou totiž díky svým kompresorům kompaktní kus železa (plný AL-31 váží skoro dvě tuny, přitom je to metr široký a pět metrů dlouhý soudržný válec), takže je problém je do draku uchytit tak, aby se neměly tendenci vysouvat. Normálně to moc řešit nemusí, například u Su-27 je limit pro horizontální vývrtce 5g, pak prostě závěsy motorů povolí a ty drak roztrhají. Jenže ta samá síla na ty motory působí v parním katapultu (dokonce vyšší - 6g, standardní provozní počáteční zrychlení katapultu). Takže i taková hloupost, jako uchycení motoru se musí předělat. IMHO proto má lehčí Mig-29K(99) stejnou pokutu hmotnosti jako Su-33, prostě se při přepracování Mig-29K(88) na Mig-29K(99) už nepředělávali s posílením draku a uchycení motorů - pro těch pár set kg, navíc, když to je pro Indy to asi Mikojanovu nestálo za námahu.

Prostě pokuta tam je a není zanedbatelná. Tu ostatně uvidíme, až budou známy přesné parametry F-35C.

A je prostě nezpochybnitelný fakt, že souboj stejné generace americké námořní a suchozemské stíhačky dopadne vždy jednostranně. Suchozemská tu námořní překonává a nelze vinit nic jiného než katapult, hák a jejich příslušenství.

Nevím kam jinam to vrazit - ty moje "vlhký sny" o LL z kontejnerovky nemusí být tak daleko od reality:
http://technet.idnes.cz/americke-namorn ... enstvi_mla
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6042
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Polarfox »

Celá tahle debata ohledně hmotnosti vznikla z toho, že tu bylo řečeno něco o tahání mrtvé váhy katapultovaných letounů, což mělo nahrávat skokánku. Já pouze podotýkal, že stejnou mrtvou váhu tahá i skokánková loď, protože doposud nikdo nevymyslel letoun, který by mohl bez patřičných úprav operovat z paluby letadlové lodi. Můžeme se bavit o hmotnosti katapultu a jeho nárocích, ale co se týká letounů, tak je to prašť jako uhoď. Nic víc, nic míň.

A k té kontejnerovce - je rozdíl mezi tím přestavět civilní konstrukci na pomocné plavidlo (tam by to nebylo nic nového) a letadlovou loď.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kenavf »

Celé riešenie skokánok alebo katapult by sa malo odvíjať od toho, akú úlohu má plniť lietadlo, ktoré je nesené na LL.Malo by dokázať v dostatočnej vzdialenosti od LL uniesť primerané užitočné zaťaženie a zachovať si pri tom aj potrebnú obratnosť.Vzhľadom k tomu že sa jedná o operácie z LL,tak musí mať zosilnené príslušné časti z dôvodu pristávania na LL,to sa týka všetkých lietadiel.Lietadlá štartujúce z katapultu musia byť naviac zosilnené aj pre štart z katapultu čo sa prejaví na hmotnosti lietadla dosť podstatne.Rusi sa k tomu postavili pragmaticky.Kedysi mali lietadla relatívne slabé motory (T/W) a vysokú pádovú rýchlosť,tak mostík nepripadal do úvahy a katapult bol nutný.Keďže teraz majú lietadla a ich motory také vlastnosti že to zvládnu aj bez katapultu,tak prečo si komplikovať(a zdražovať) život katapultom.Ten použijem len pre slabé lietadla.Predpokladám že do vzduchu potrebujú dostať len jeden Jak-44 s radarom.Ostatné lietadlá budú len Su-27 alebo Mig-29.Že si budú na skokanskom mostíku križovať dráhy a hrozí kolízia?Stačí ak sa softvérovo alebo hardvérovo zamedzí súčastnému sklopeniu viacerých brzdových záklopiek a nebezpečie pominie.Interval sklápania brzdových by sa nastavil na určité bezpečné minimum(odhadom 10 až 15 sekund?).
Nerobili náhodou američania nejaké porovnávania s F-18 na skokanskom mostíku?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Scrat »

Polarfox píše:....Já pouze podotýkal, že stejnou mrtvou váhu tahá i skokánková loď, protože doposud nikdo nevymyslel letoun, který by mohl bez patřičných úprav operovat z paluby letadlové lodi....
Jen pro odlehčení této diskuse bych zmínil C-130. Sice v říjnu a listopadu 1963 absolvoval pouze 21 startů a přistání na USS Forrestal ale šlo o pokusy "vlastní silou" bez podpůrných prostředků. Tedy žádná přistání na hák nebo starty s JATO.

A vlastně i U-2 v srpnu 1963 v rámci projektu Whale Tail. Tady už ovšem šlo o stroje se zesílenou konstrukcí aby vydržely přistání na hák. Starty ale probíhaly opět vlastní silou bez podpůrných prostředků.

scrat
Naposledy upravil(a) Scrat dne 15/3/2014, 08:44, celkem upraveno 2 x.
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od cernakus »

Scrat:

U-2 z LL :shock: Jak dosáhli vzletu? Startovací rakety? Poloprázdné nádrže? Nebo ta mašina vzlétne z "pětníku"?

Ten C-130 mně nepřekvapuje, jedná se o letadlo pro operace na krátkých nezpevněných drahách (něco jako Il-76), takže tam nebylo třeba nic zpevňovat. Ostatně, kdyby nebylo třeba používat hák, není třeba Su-33 ani Mig-29K zpevňovat. Nejsou to žádný citlivky.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kopapaka »

Je to trochu divný, ale...

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od cernakus »

Jo, taky jsem zjišťoval
https://www.youtube.com/watch?v=gWUKDpcYtAI
fakt se ta mašina zvedne z pětníku. Ta musí mít sakra nízkou pádovku.
https://www.youtube.com/watch?v=L8HMPMYL19E

Ještě ten hercules, o kterém hovořil scrat:
https://www.youtube.com/watch?v=ar-poc38C84
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Scrat »

U té C-130 se jednalo o experiment s běžným zásobováním operačního svazu na dlouhodobé misi. Tehdy se předpokládalo že moderní LL se budou toulat po moři klidně i rok a více a řešilo se jak zajistit nutný kontakt s pevninou (některé druhy proviantu, pošta, zdravotnický materiál apod). A ten Hercules se jevil jako nejvhodnější řešení, s raketami dokáže vzlétnout z atletického stadionu a 200 m VPD je tak i bez JATO úplně v pohodě. Jenom byl tak trochu problém s rozpětím té potvory, pilot musel mít hodně dobrou mušku.

Použití U-2 bylo ale "normální" špionážní operací ve spolupráci námořnictva a CIA a pro ten účel byl zesílen trup snad pěti nebo šesti letounů. I zde byl problémy s rozměry ale hlavně použité materiály nebyly vhodné pro službu na lodi. Při bouřích se to muselo kvůli slané vodě plachtovat. A navíc tyhle stroje hodně omezovaly činnost vlastního palubního letectva.

Scrat

Ale to bylo jen na okraj, už se zase můžete vrátit k debatám na téma katapult/rampa.
Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od cernakus »

scrat:

to nebylo jen tak na okraj. Byla to velmi relevantní připomínka v diskuzi katapult vs. skokánek. A dokonce i relevantní připomínka v hypotéze místo drahé speciální LL předělaná obří obchodní loď.

edit:
Dnes jsem dlouze pátral, proč vlastně dostal přednost Jak-44 před An-71, když tento byl už v podstatě vyvinutý. Původně jsem si myslel, že to bylo kvůli ztrátě Antonova v v roce 1991, ale to by neseděly počátky prací na Jak-44, které jsou datovány do konce 70tých let. Nakonec se ukázalo, že pro to byly dva rozhodující faktory:
1) Umístění antény, kdy ta na Jak-44, jehož rozložení bylo v podstatě zkopírováno z E-2, umožňovala snížit (po částečném sklopení) výšku letadla na 7 metrů (An-71 9 metrů, nejde snížit, protože výchozí typ An-72 má 8,5 metrů vysoko ocas). Navíc mohl mít radom větší plochu téměř o 70%.
2) Vyšší statický tah vrtulových propfanů Jak-44 umožňovaly plný nekatapultovaný start z 1143.5 (při MTOW z 180m dráhy, při dvoutřetinovém naplnění nádrží z 105m drah)!

Je tedy i možné, že finální Uljanovsk by nikdy žádné katapulty neměl. Protože Jak-44 je zjevně nepotřeboval a jen kvůli nasazení Su-25 si komplikovat život...

Zároveň myslím, že je možné uzavřít debatu na téma katapult vs. můstek. Katapult dostal definitivní KO. Nepotřebujete ho pro moderní stíhačky, nepotřebujete ho pro helikoptéry, nepotřebujete ho pro AEW letouny, nepotřebujete ho dokonce ani pro zásobování (viz C-130 na Forestallu). Je to prostě relikt dob minulých, který se zatvrzele drží v nejkonzervativnějším námořnictvu na světě (Francouze omlouvá, že z Charlesse potřebovali nutně provozovat prehistorické stroje, než dorazil se zpožděním nové Rafale).
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Scrat »

Je sice pěkné žes došel k tomuto závěru ale vzhledem k tomu že ho používají všechny americké letadlové lodě (tedy ¾ všech v současnosti provozovaných LL) tak bych katapult, ať už parní nebo EM zase až tak rychle neodepisoval. Můžeš uvést jediný praktický důvod proč by měli Američané opustit technologii kterou mají za ty desítky let zmáknutou a za niž v podstatě nemají náhradu?? Jen proto že si to přeješ nebo je k tomu tlačí nějaký vážný důvod?
Mimochodem, nemělo by se potom zavolat do General Atomics a říct jim že v podobě EMALSu vyvíjejí něco co je již dávno překonané někým kdo nedokázal svoje parní katapulty dovést do v provozu použitelného stavu.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Zemakt »

Zároveň myslím, že je možné uzavřít debatu na téma katapult vs. můstek. Katapult dostal definitivní KO. Nepotřebujete ho pro moderní stíhačky, nepotřebujete ho pro helikoptéry, nepotřebujete ho pro AEW letouny, nepotřebujete ho dokonce ani pro zásobování (viz C-130 na Forestallu). Je to prostě relikt dob minulých, který se zatvrzele drží v nejkonzervativnějším námořnictvu na světě (Francouze omlouvá, že z Charlesse potřebovali nutně provozovat prehistorické stroje, než dorazil se zpožděním nové Rafale.
Logiku to má.
Je sice pěkné žes došel k tomuto závěru ale vzhledem k tomu že ho používají všechny americké letadlové lodě (tedy ¾ všech v současnosti provozovaných LL) tak bych katapult, ať už parní nebo EM zase až tak rychle neodepisoval. Můžeš uvést jediný praktický důvod proč by měli Američané opustit technologii kterou mají za ty desítky let zmáknutou a za niž v podstatě nemají náhradu?? Jen proto že si to přeješ nebo je k tomu tlačí nějaký vážný důvod?
Tohle taky :D (Cernakus: konzervy? OK! Ale tohle by nebylo o konzervách ale o tuposti a to si o nich nemyslím)

A co třeba potencionál EM katupultu, dá se ještě zvyšovat maximální hmotnost katapultovaného letadla, řádově někam k 40-45 tunám?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6042
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Polarfox »

Cernakus: Ty konzervy mají zatím stále nejvýkonnější letadlové lodě na světě. Ale pokud je skokánku dáno poslat katapult do propadliště dějin, tak tím spíše si tedy Američané kopou hrobeček ne? :)...a skokánkové lodě je doženou a předeženou již v příští pětiletce.

Škoda, že Britové (ne ti, co sestavují rozpočet, ale ti co letadlové lodě provozují) se na ty své stavěné přírůstky dívají trošku se smíšenými pocity a francouzská varianta (kde očividně nebylo třeba tak škrtat) žádný skokánek mít vůbec neměla (což je zvláštní, když už ty prehistorické letouny nemuseli brát v potaz a "omezovat se").
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:...A co třeba potencionál EM katupultu, dá se ještě zvyšovat maximální hmotnost katapultovaného letadla, řádově někam k 40-45 tunám?
Na splnenie úloh ktoré potrebujú zabezpečiť lietadlá z LL v dostatočnej vzdialenosti a zároveň aby tie lietadlá boli obratné nepotrebuješ max. hmotnosť 45 ton.Tak veľké lietadlá nie sú dostatočne obratné.Lietadlá ktoré splňujú dostatočný výkon aj obratnosť sa pohybujú v hmotnostiach 30ton+ a na tie by teda mohol stačiť len ten mostík.Jedine že by si chceli vybudovať strategickú výhodu možnosti štartu tak ťažkých lietadiel(bombardérov?).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Zemakt »

Jedine že by si chceli vybudovať strategickú výhodu možnosti štartu tak ťažkých lietadiel(bombardérov?).
Né až tak docela, spíše se ubírám tím směrem, že současné LL, zejména ty US 8-) mohou mít max. dobu služby v horizontu 40-50 let,... no dobře 30-40 let. A za ty roky se dost věcí mění, tudíž? No a teď mne i napadlo, ta možnost viz ty bombardéry co jsi uvedl. Prostě ta "možnost", prostě když na to mám, umím to, nekupuji rohlíky, tak chci to maximální ne.

Celá tahle debata mi přijde tak, že Cernakus argumentuje poměrně solidně číslama, ovšem druhá strana rovněž tím, že amíci umí, mají to vyzkoušené/zmáknuté a použití je relativně bez omezení. "Konzervativnost" bych sem taky netahal, to je dost subjektivní. Zrovna tak jako "z nouze ctnost". Časy vzletů, plus/minus sem nemá cenu tahat. Takže kdyby to bylo fifty 1:1 a katapult měl ještě nějakou přidanou hodnotu ohledně max. vzletové hmotnosti, tak by to mohlo být 1,1:1,0. Takže kdybych si to mohl dovolit, tak proč ne?!
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od skelet »

Katapult samozřejmě není a nebude KO, prostě se hodí na jiné typy mise. Ale to už jsme prodiskutovávali hlouběji v debatě. Katapult, který dokáže vypustit letadlo s vzletovou hmotností 45tun se pochopitelně hodí. Námořní derivát Su-24 (a myslím, že i F-111B) se zasekly právě na tom, že je nebylo jak dostat do vzduchu, byly zkrátka těžké. Mimochodem nedávno jsem viděl vizualizaci nové čínské letadlové lodě, a byla kompletně s katapulty.
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:...Celá tahle debata mi přijde tak, že Cernakus argumentuje poměrně solidně číslama, ovšem druhá strana rovněž tím, že amíci umí, mají to vyzkoušené/zmáknuté a použití je relativně bez omezení...
Ja som bol pred tým tiež na tom,že štart s pomocou skokanského mostíka je na úkor užitočného nákladu.Ale Cernakus ma údajmi presvedčil že to až tak nie je.A oponenti argument o zachovaní užitočneho nákladu nenapadli.Skôr sa to točilo okolo praktičnosti použitia.F-18 je tiež výkonný stroj a bolo by zaujímavé vedieť,ako by sa chovala pri štarte z mostíka.Alebo by možno neuniesla dostatočný náklad,preto sa musí katapult zachovať?Tu v tomto odkaze je analýza(text písaný písacím strojom) kde sa robili pozemné testy skokanského mostíka http://www.ar15.com/forums/t_1_5/1072967_.html&page=2 .Tie americké lietadlá si únosnosť dokázali zachovať.Či robili obdobný test na lodi som nezistil(pozitívny vplyv plavby proti vetru).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od cernakus »

scrat píše:Je sice pěkné žes došel k tomuto závěru ale vzhledem k tomu že ho používají všechny americké letadlové lodě (tedy ¾ všech v současnosti provozovaných LL) tak bych katapult, ať už parní nebo EM zase až tak rychle neodepisoval. Můžeš uvést jediný praktický důvod proč by měli Američané opustit technologii kterou mají za ty desítky let zmáknutou a za niž v podstatě nemají náhradu?? Jen proto že si to přeješ nebo je k tomu tlačí nějaký vážný důvod?
Mimochodem, nemělo by se potom zavolat do General Atomics a říct jim že v podobě EMALSu vyvíjejí něco co je již dávno překonané někým kdo nedokázal svoje parní katapulty dovést do v provozu použitelného stavu.
Technologii, kterou mají zmáknutou (parní katapult) opustili. Poukazovat procento katapultů na počtu LL, když je provozují hlavně Američané je diskuzní podpásovka ;-) To já bych mohl tvrdit, že WASp, America a Tarawa provozující Harriery a budou provozovat F-35, jsou taky letadlové lodi (jsou větší než většina LL v zahraničí) a pak ten poměr klesne pod polovinu i v USN.
Praktický důvod? Prakticky katapult nepotřebují, je to věc, která stojí peníze stavět, udržovat, provozovat (náročná na obsluhu) ale i modifikovat letadla (F-35C bude zbytečně prodražen, mohli jen lehce modifikovat F-35A, kdyby se rozhodli nedělat arrested landing, tak nemuseli F-35A modifikovat vůbec). Když dokázali postavit Sověti Jak-44, dokázali by to samé Američané s modifikací E-2. Zase tak zaostalí ve vrtulových motorech nejsou. :)
zemakt píše:Tohle taky (Cernakus: konzervy? OK! Ale tohle by nebylo o konzervách ale o tuposti a to si o nich nemyslím)
A co třeba potencionál EM katupultu, dá se ještě zvyšovat maximální hmotnost katapultovaného letadla, řádově někam k 40-45 tunám?
Logiku to nemá, ale to je právě klasika armády. Ne nadarmo se říká, že armádní velení se vždy připravuje na války minulé. Americké námořnictvo je opravdu velmi konzervativní. Dokonce nejkonzervativnější složka armády USA. Neznamená to nezbytně nutně, že jsou tupí. Prostě jen nemají rádi novinky a všechno mají rádi podle šablony. To je právě odlišuje od Rusů, u kterých jsou rozdíly mezi jednotlivými jednotkami "stejné třídy" často větší, než v USN mezi třídami. Prostě Rus (Němece, Číňan, Japko...) montuje lodě adhoc a dává tam to nejlešpí co má rozumně k dispozici. Anglosas nikoliv. I když je fakt, že nouze (ekonomická) naučil i hrdý Albion housti :-)
A potenciál EMALS? Má jednu výhodu - schopnost zrychlení rovnoměrně rozložit a držet konstantní. Tím samozřejmě může vystřelovat opravdu těžká letadla. Potíž je s akumulací a mžikovým uvolňováním elektrického náboje. To je taky důvod, proč je railgun zatím jen "hračka".
Na splnenie úloh ktoré potrebujú zabezpečiť lietadlá z LL v dostatočnej vzdialenosti a zároveň aby tie lietadlá boli obratné nepotrebuješ max. hmotnosť 45 ton.Tak veľké lietadlá nie sú dostatočne obratné.Lietadlá ktoré splňujú dostatočný výkon aj obratnosť sa pohybujú v hmotnostiach 30ton+ a na tie by teda mohol stačiť len ten mostík.Jedine že by si chceli vybudovať strategickú výhodu možnosti štartu tak ťažkých lietadiel(bombardérov?).
Asi tak. Kdysi dávno mně jeden člověk přesvědčoval, že strategické bombardéry jsou mírně řečeno přežitek. že prý 4 těžké stíhačky (F-4 tuším) unesou v podstatě stejný náklad jako jedna B-52 a mají přitom vyšší úroveň přežití. A menší dosah? Ten už dnes není problém. Základny lze mít skoro všude a čepování ve vzduchu už taky není exotika.
Mimochodem, 30 tun je už pro obratnost příliš. Optimální parametr váhy taktického stíhače a bitevníku jsou mezi 15-25 tunami.
zemakt píše:Né až tak docela, spíše se ubírám tím směrem, že současné LL, zejména ty US mohou mít max. dobu služby v horizontu 40-50 let,... no dobře 30-40 let. A za ty roky se dost věcí mění, tudíž? No a teď mne i napadlo, ta možnost viz ty bombardéry co jsi uvedl. Prostě ta "možnost", prostě když na to mám, umím to, nekupuji rohlíky, tak chci to maximální ne.

Celá tahle debata mi přijde tak, že Cernakus argumentuje poměrně solidně číslama, ovšem druhá strana rovněž tím, že amíci umí, mají to vyzkoušené/zmáknuté a použití je relativně bez omezení. "Konzervativnost" bych sem taky netahal, to je dost subjektivní. Zrovna tak jako "z nouze ctnost". Časy vzletů, plus/minus sem nemá cenu tahat. Takže kdyby to bylo fifty 1:1 a katapult měl ještě nějakou přidanou hodnotu ohledně max. vzletové hmotnosti, tak by to mohlo být 1,1:1,0. Takže kdybych si to mohl dovolit, tak proč ne?!
Ano, délka služby LL je v podstatě i ta konzervativnost. Prvně to dokazuje to co tvrdím, že LL jsou z technického hlediska nejzaostalejší a nejprimitivnější lodě. A za druhé to částečně odpovídá, proč je USN tak konzervativní. Když provozuješ v roce 2014 loď z roku 1968 a ještě z ní děláš Ferrari mezi loděmi, tak nemůžeš říci, je to zaostalej střep a já si neudělám F-35C, protože ho nepotřebuji a prostě si raději udělám nové LL pro novou F-35A. Nebo můžeš, ale dlouho admirálem nebudeš :-)

Jsou prostě dvě roviny tohoto sporu. Technicko-ekonomická, kde katapult dostal KO. A pak reálné nasazení, kde technický a ekonomický výkon není nejen hlavní, ale ani mnohdy vedlejší hledisko. Je to jako, odskočím si do kosmonautiky, provoz SST. Až teprve druhá NASA (Need Another Seven Astronauts) v kombinaci s šíleně velkými náklady přesvědčila pohlaváry, že nerentabilní, beznadějně zaostalý a notně primitivní systém musí do důchodu.
Nebo teď Atlas-V, Atlas-V je páteř dnešní americké družicové kosmonautiky. Potíž je v tom, že používá RD-180, což je Ruský motor. V dobách "kamarádství" s Jelcinem se podařilo tento motor, který je techniky nad síly americké kosmonautiky, vpatlat do Atlasu a USA díky tomu ušetřila desítky miliard USD. Přesto všechno jen z politických důvodů reálně hrozí, že Atlas-V skončí (z vůle Američanů). Techniky nesmysl, ekonomicky ještě větší, ale tyto hlediska padnou za oběť nadutosti a ješitnosti několika politiků - navzdory názoru drtivé většiny inženýrů NASA. Doufám, že bylo pochopeno, co jsem títmo OT chtěl říci.

A ono to nikdy nebude 1:1. Katapult značně omezuje schopnosti letounu do něj určeného. Prostě ta zpevněná noha, drak a motory jsou zátěž, která má své opodstatně jen při startu z katapultu. Pak už jenom překáží. Souboj leteckých křídel Nimitz a Uljanovsku by byla mimořádně jednostranná záležitost. Sučko totiž i Superhorneta přejede jak parní válec. A jsem přesvědčen, že tam hrají roli nižší pokuty za modifikaci.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“