Zemakt píše:Celkem běžně se uvádí zaměnitelnost dílů 80 procent. Linka na které se souběžně montují Vipery a Venomy je naopak vcelku logický a logistický benefit.
IMHO došlo k ukončení výrobě Venomů, protože se už nevyrábí draky Venomů. Nerozumím proč argumentuješ zaměnitelností většiny agregátů UH-1Y/AH-1Z či pokračování montáže těchto společných agregátů do AH-1Z. Nemůžu za to, že ten kdo přesunul (a zčásti smazal) můj komentář, tak zapoměl přesunout i můj samotný názor, který tímto obhajuji:
Uvedu příklad z jiného akvizičního procesu AČR. Máme rok 2021. A dosud nevíme proč:
a) AČR poptala 12 UH-1Y Venom - nabídka na 12x Venomů z USA přišla na podzim 2017
b) AČR následně poptala 4x AH-1Z Viper - nabídka na 4x Viper z USA přišla na jaře 2019
c) na podzim 2019 AČR finalizovala objednávku a to na 8x Venom, 4x Viper (smlouva byla formálně podepsána v prosinci 2019)
d) ovšem už v průběhu roku 2019 začala média zveřejňovat, že AČR chce dokoupit, krom 8x Venomů, další 4x Venomy. A krom 4x Viperů, dalších 8x Viperů.
Proč tedy AČR na podzim 2019 nevzala všech 12x nabízených Venomů?
Můj osobní odhad je ten, že mezi nabídkou na Venomy (tj. od podzimu 2017) a rokem 2019 došlo k ukončení výroby Venomů (mluvím o dílech specifických pouze pro Venom, neboť pro společné díly/agregáty výrobní linka je pořád v chodu).
Tento můj předpoklad je založen na několika náznacích. Nejde o úplný odhad "pohledem z okna".
Pokud je předpoklad pravdivý, tak 8x Venomů objekdnaných pro AČR:
a) bude smontováno buďto z dílů draku, které Bell vyrobil nad rámec série objednané pro USMC (prostě si je vyrobili na "sklad"). Což nevím, pouze spekuluji
b) Anebo těch 8x Venomů pro AČR nebudou zbrusu nové, ale půjde o mašiny které USMC nakoupila v rámci 160 objednaných Venomů (část Venomů USMC byla objednána s tím, že nebudou zařazeny do služby, nýbrž si je USMC uloží do svého skladu - toto víme).
Scotty87: jde-li o rozmontování linky, tak četls odkaz? Pokud ano, tak proč dáváš zdroj (ATM), který je starší, tj. neaktuální?
Pokud jde o tvrzení od pana Visingra/Visingera (omlouvám se, ale nevím které je správně), tak
ono opravdu je lepší si 1x přečíst než 100x spekulovat, ono totiž v odkazu se lze dočíst taky o výrobní kapacitě (uvádějí 3 varianty).
Lukáš Visinger pro Deník N píše:Potenciálním problémem podle Visingra může být to, že Američané mají na vrtulníky Venom i Viper jen jednu výrobní linku. „Při větší poptávce – zajímá se Rumunsko, staví se Vipery pro Bahrajn, ve hře jsou například Polsko či Japonsko – může být hodně vytížená.
Pokud by v Bellu vyráběli na maximální uvedenou kapacitu programu AH-1Z/UH-1Y, tak výroba skončí ještě dřív, než jsem odhadoval (viz diskuze na předchozích stránkách tohoto vlákna)
Dříve dokonce vyčíslovali i úzké hrdlo výroby draků Venomů, která byla max. 19 kusů/rok (za předpokladu, že výrazem UH-1Y Max je míněna novostavba vrtulníků nikoliv výroba UH-1Y s použitím některých dílů z draků starých UH-1N):
Rozpočet US Navy pro rok 2016 píše:Production Rates reflected apply to the combined production of the UH-1Y and AH-1Z with the exception of the UH-1Y Max. Due to tooling limitations, UH-1Y Max is 19/year.
Ve výrobě AH-1Z/UH-1YZ je určitě víc "úzkých hrdel", ale o těch jsem nemluvil.
P.S. Ohledně eventuelního zájmu o AH-1Z/UH-1Z v Japonsku, Austrálii či v Polsku.
V Japonsku rozjíždí licenční výrobu cca 150x Bellů 412 (UH-X). prosím o odkaz, že za posledních 5 roků se spekulovalo o zájmu Japonska o Venomy
V Austrálii poptávali bitevní vrtulník. Výběru se mj. zúčastnil Viper, nikoliv Venom. Prozatím (v letošní zimě) byl Viper odmítnut
V Polsku staví vrtulníky firma Leonardo a firma Sikorski (a to derivát odvozený UH-60M). Považuji za téměř vyloučené, že by polská vláda "nedala" práci domácím fabrikám, kdyby koupila Venom. Naproti tomu zájem poláků o Viper nemusí být od věci, neboť Sikorski ve svém výrobním portfoliu nemá podobný vrtulník, tj. asi by se nebránil rozjet licenční výrobu Viperů v polském závodě. Ohledně spolupráce Leonarda a Bellu jsem skeptický viz např. "pošťouchnutí" sui generis, kdy Leonardo převzal závod v americké Lousianě, který byl před pár lety opuštěn firmou Textron, která zde montovala vrtulníky své značky Bell
Eventuelní zájem Rumunska o Venomy nevylučuji. Na druhé straně- v Rumunsku je pobočka vrtulníkářského závodu Airbusu, která mj. produkuje/produkovala staré Pumy. Těžko odhadnout.
Z mého pohledu
černým koněm, který by snad mohl převzít výrobní linku draků pro Venomy by mohl být Taiwan, neboť mj. část zadku H-1 se vyráběly (?či dosud vyrábí?) v taiwanském AIDC
https://www.aidc.com.tw/en/news/75 ... Těžko říct, neboť jedním z důvodů proč před pár roky na Taiwanu koupili (ke svým AH-1W Whisky Cobrám) taky Apache, prý byl důvod, že chtěli aby Boeing přenesl na Taiwan nějak víc technologickou náročnou výrobu než byla dosavadní výroba v AIDC