Stránka 124 z 177
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 11:49
od KOLT
Nejsem žádný „vojenský expert“ ani „vojenský analytik“, zato jsem profesně ostřílený harcovník vývoje softwaru.
Zrovna u ajťáka si umím představit ten jásot, když chce Mac a dostane Asus. A to mu obvykle v práci nejde o život, na rozdíl od pilota bojového letounu.

[/quote]
Představil jsem si to a... to fakt nechci!

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 12:16
od Scotty87
Výdaje na obranu nejsou dárek armádě, říká generál Karel Řehka
Což zdaleka ne všichni takto vnímají a říkají si, proč potřebujeme čtyřiadvacet špičkových letounů americké výroby, když by nás v případě napadení mohly ochránit bitevníky větších členských států?
Jenže my jsme ta Aliance. NATO není charita, které nám přijde pomoct. Funguje na principu obranného plánování, které reaguje na změny prostředí a bezpečnosti. Vojenské plány se musejí plnit reálnými silami, vojáky, tanky, děly, letadly. To probíhá na úrovni celé Aliance, tedy v jakémsi balíku, který říká, co potřebujeme doplnit, jaké máme mezery. Úkoly se pak přidělují jednotlivým zemím. Takže nejde o to, že by se generálové v Česku nudili, koukali se z okna a najednou je přepadl rozmar, že chtějí nějaké krásné letadlo, které vyrobili v USA.
Bude mít česká armáda odborníky a další schopnosti, aby tak sofistikované stroje dokázala využít do posledního šroubku a čipu?
Česká republika je plná chytrých lidí, jinak bychom to nedělali. Když děláme obrané plány, pořizujeme schopnost, ne konkrétní zbraň. Pakliže koupíme auto, musíme se dívat na to, kolik lidí uveze, jaký vliv to bude mít na organizační strukturu jednotky, zda budeme potřebovat novou techniku a odbornosti, upravený vzdělávací program, jestli to změní naši doktrínu, jakou infrastrukturu k tomu potřebujeme, máme-li to kde zaparkovat, opravovat atd.
To všechno zvažujeme. Pokud teď říkáme, že chceme letoun páté generace, víme, proč ho chceme. Dva roky jsme promýšleli všechny souvislosti, úpravy infrastruktury a především jeho využití, změny v datových centrech, IT technologii, vzdělávacím obsahu.
Očekáváte, že vláda nákup F-35 schválí?
Ano. Vláda naštěstí nežije z marketingových výkřiků a dezinformací, ale má ucelený přehled. Vidí realitu a já si stojím za tím, že z hlediska budoucnosti a potřeb armády musí Česká republika vlastnit letoun páté generace. Pokud bychom mluvili o horizontu roku 2040, vystačili bychom si s něčím jiným, ale my se na to díváme prizmatem nové koncepce válčení. A proto potřebujeme systém, který vydrží do roku 2070. Nemůžeme přijít za deset let s tím, že bychom měli mít něco jiného.
Zároveň jsem přesvědčen, že z hlediska ekonomiky a efektivity je to správné řešení. Máme to podložené čísly. Žádný projekt se tak hluboce, bez jakýchkoli politických tlaků a vměšování, neanalyzoval. Máme k dispozici nezávislou studii kompetenčního aliančního centra, vyžadovaly se oficiální údaje od jiných vlád, srovnávaly se schopnosti jiných letounů.
Porovnání cena/výkon tedy vyznívá ve prospěch F-35?
Naprosto jednoznačně.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 21:42
od Pressburger
Švédsko Čechy nechápe. Vždyť nová verze Gripenu E je srovnatelná s F-35, tvrdí
zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/saab ... omaci_ivos
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 22:44
od Scotty87
Saab mohutně tlačí myšlenku že Gripen E je švédská odpověď na F-35. Což je naprostý nesmysl. Gripen E je odpověď na F-16 vyšších blocků. Saab momentálně hraje o hodně. Protože pokud neprodají nám neprodají už nikomu. To jen podtrhuje to že jejich kampaň je opravdu zoufalá.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 22:52
od Pressburger
Len technická poznámka ich ponuka je len na 12ks Gripenov E (slovom: dvanásť kusov) a zároveň švédsky štát by ČR prenechal v súčasnosti 14ks prenajatých Gripenov C/D.
Skôr mi z toho vychádza, že tu jedna strana setsakramansky lže...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 23:00
od Scotty87
Pressburger píše: ↑22/9/2023, 22:52
Len technická poznámka ich ponuka je len na
12ks Gripenov E (slovom: dvanásť kusov) a zároveň švédsky štát by ČR prenechal v súčasnosti 14ks prenajatých Gripenov C/D.
Skôr mi z toho vychádza, že tu jedna strana setsakramansky lže...
Což je ta nejhorší možná nabídka. Dva typy naprosto rozdílných letadel z toho 14 v podstatě na dožití s nutností nákladné modernizace a v podstatně nutností budoucího nahrazení dalšími Gipeny E. Vzhledem k provozním nákladům naprosto srovnatelné s F-35 nebo spíš i horší. Se schopnostmi které se F-35 ani nepřibližují.
V čem kdo lže? Že je Gripen E v nákupu stejně drahý jako F-35? To nepřímo přiznává sám Saab.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 23:13
od Wasp
I Gripen C s AESA radarm je velmi dobrý konkurent F-16 Block 70 s AESA.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 23:17
od Scotty87
Wasp píše: ↑22/9/2023, 23:13
I Gripen C s AESA radarm je velmi dobrý konkurent F-16 Block 70 s AESA.
To je ovšem jedné čímž mu může konkurovat. Všechno ostatní je buď horší nebo výrazně horší.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 23:20
od Wasp
Určitě se více rozepiš, ať je na co reagovat.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 23:28
od Scotty87
Nosnost, dolet (absence konformní palivové nádrže),výkon motoru, paleta integrované munice/kontejnerů, kokpit, .....
Tyhle zjevné nedostatky se snažil řešit Gripen E. Takže i Švédové si toho jsou vědomy.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 07:41
od Wolfhound
Pressburger píše: ↑20/9/2023, 16:51
ATM 10/2023
F-35 versus JAS-39 – politické řešení bez politického zadání
Ten článek v ATM 10/2023 je od dr. Fojtíka, ale není tak dobrý, jak jsem doufal. Např. na str. 4-5 kritizuje plánovaný provoz F-35 z jednoho místa (Čáslav) ve světle Ukrajiny, ale nějak tam není zmíněno, že Gripeny jsou z jednoho místa provozovány po celou dobu a bylo by to tak i nadále. Na s. 8 zmiňuje, že v oblasti servisu F-35 bude ČR závislá na dodávkách ze zahraničí, protože nejvyšší stupeň servisu bude muset být prováděn v Itálii. A opět tam není zmíněno, že u Gripenů je ČR závislá na servisu v zahraničí po celou dobu jejich provozu. Atd.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 07:46
od Zemakt
Jako točit se pořád na základnách, ve stínu dosavadních pobaltských misí, ve stínu dlouholetého členství v alianci apod. mi přijde poněkud chucpe.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 08:05
od Wasp
Scotty87 píše: ↑22/9/2023, 23:28
Nosnost, dolet (absence konformní palivové nádrže),výkon motoru, paleta integrované munice/kontejnerů, kokpit, .....
Tyhle zjevné nedostatky se snažil řešit Gripen E. Takže i Švédové si toho jsou vědomy.
Nosnost, dolet, v pořádku, F-16 měl vždy dobrou kombinaci doletu a nosnoti. Existují ale věci které můžou posouvat dolet i bez vlastního neseného paliva, třeba tankery a tedy opravdu záleži na celém systému provozu letadla. Ale F-16 je v této věci jako "železo lepší".
Výkon motoru, prosím rozveď více.
Integrovaná munice/ kontejnery - to ano, je to dané větším rozšířením Viperu, ale záleži co ktrý stát používá, co koupí a kolik kusů. Má už integrovaný Meteor ?
Kokpit, zde bych si troufl tvrdit že Gripen C stále o něco málo vede nad poslední verzí F-16V.
Panely jsou větší, přehlednější.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 08:22
od Wolfhound
Text v ATM je nejsilnější v pasážích věnovaných technické stránce obou letounů, proto mi přijde škoda, že celý článek není zaměřen více tímto směrem. Obsáhle se věnuje možným aspektům budoucího provozu F-35 ve srovnání s Gripeny E, v poměrně širokých souvislostech, ale to jsou do značně míry jen dohady za situace, kdy na jedné straně je podrobně specifikovaná dodávka F-35A a na druhé straně inzeráty Saabu v novinách. Pobavila s. 9, kde se obsáhle rozvádí, že zařazením F-35 se budou muset vyřadit dvoumístné L-159 a mj. vodochodské Aero se připraví o možnost benefitovat z podpory letounů Alca, zatímco při volbě Gripenů E by mohly Alcy při výcviku sloužit i nadále. A o další dva odstavce je napsáno, že
zásadní modernizace L-159 je nesmyslná, protože ALCA je koncepčně překonaný letoun, jehož modernizace není ekonomicky vyhodná.
L-159A. Tyto letouny, jejichž avionika umožňuje již jen extrémně omezený rozvoj a které jsou komunikačně nekompatibilní s F-35A (nenesou ani Link16)
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 09:06
od Pressburger
Wolfhound píše: ↑23/9/2023, 07:41
Pressburger píše: ↑20/9/2023, 16:51
ATM 10/2023
F-35 versus JAS-39 – politické řešení bez politického zadání
Ten článek v ATM 10/2023 je od dr. Fojtíka, ale není tak dobrý, jak jsem doufal. Např. na str. 4-5 kritizuje plánovaný provoz F-35 z jednoho místa (Čáslav) ve světle Ukrajiny, ale nějak tam není zmíněno, že Gripeny jsou z jednoho místa provozovány po celou dobu a bylo by to tak i nadále. Na s. 8 zmiňuje, že v oblasti servisu F-35 bude ČR závislá na dodávkách ze zahraničí, protože nejvyšší stupeň servisu bude muset být prováděn v Itálii. A opět tam není zmíněno, že u Gripenů je ČR závislá na servisu v zahraničí po celou dobu jejich provozu. Atd.
Z môjho pohľadu je to najkomplexnejší článok na druhej strane nemôže obsiahnuť všetko.
Napr. mne tam chýbala zásadná vec lebo jedna vec sú nejaké základné papier informácie, ale to podstatné je koľko to bude stáť systém ak by sa tie schopnosti chceli využívať (viac ako napr. 35% využitia Gripenov C/D).
Expert: Na plně funkční stíhačky F-35 potřebuje Česko další stovky miliard. Bez nich budou jen drahá hračka
Zdroj:
https://www.lidovky.cz/domov/expert-sti ... _domov_rkj
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 09:10
od Scotty87
Wasp píše: ↑23/9/2023, 08:05
Nosnost, dolet, v pořádku, F-16 měl vždy dobrou kombinaci doletu a nosnoti. Existují ale věci které můžou posouvat dolet i bez vlastního neseného paliva, třeba tankery a tedy opravdu záleži na celém systému provozu letadla. Ale F-16 je v této věci jako "železo lepší".
Ono na tankeru až tak nezáleží když stejně musí nést přídavnou nádrž a blokuje si minimálně jeden podvěs.
Výkon motoru, prosím rozveď více.
Falcon prostě používá výkonnější motor. Ano je to tím že má větší nosnost, ale i tak má stále lepší poměr váha/výkon.
Kokpit, zde bych si troufl tvrdit že Gripen C stále o něco málo vede nad poslední verzí F-16V.
Panely jsou větší, přehlednější.
Ovšem LM pro Indickou "F-21" nabízí plně skleněný kokpit. Saab takovou modernizaci pro Gripen nenabízí a patrně ani neplánuje.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 09:32
od Wolfhound
Pressburger píše: ↑23/9/2023, 09:06
Z môjho pohľadu je to najkomplexnejší článok na druhej strane nemôže obsiahnuť všetko.
Já jsem na základě mohutné inzerce očekával robustní srovnávací analýzu takticko-technických parametrů všech tři typů ve hře (JAS-39C, F-35A, JAS-39E) se souhrnem dosavadního operačního nasazení (např. Maďaři jsou v českém jazykovém prostoru řešení jen minimálně, přitom jejich případ je velmi podobný českému; zajímavý je i Izrael s F-35 Adir, jelikož v AČR je v rámci PVO zavedeno několik izraelských systémů).
Publikovaný článek je spíše příspěvek do diskuze, nicméně je natolik obsáhlý a fundovaný, že každý, kdo se alespoň trochu o budoucnost nadzvukového letectva v ČR zajímá, se s nim musí seznámit. A jednou bude cenným zdrojem pro vojenské/letecké historiky k danému období.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 11:46
od Pressburger
Wolfhound píše: ↑23/9/2023, 09:32
Pressburger píše: ↑23/9/2023, 09:06
Z môjho pohľadu je to najkomplexnejší článok na druhej strane nemôže obsiahnuť všetko.
Já jsem na základě mohutné inzerce očekával robustní srovnávací analýzu takticko-technických parametrů všech tři typů ve hře (JAS-39C, F-35A, JAS-39E) se souhrnem dosavadního operačního nasazení (např. Maďaři jsou v českém jazykovém prostoru řešení jen minimálně, přitom jejich případ je velmi podobný českému; zajímavý je i Izrael s F-35 Adir, jelikož v AČR je v rámci PVO zavedeno několik izraelských systémů).
...
Áno súhlasím lenže to sa stále točíme v kruhu nakoľko ak si vezmeme známe fakty tak letectvá všetkých troch štátov tj. aj Nás má jeden zásadný menovateľ, že nie sú adekvátne prepojené s pozemnými silami a aj preto platí, že ani jedno letectvo nevyužíva z veľkej časti schopností súčasných Gripenov C/D (o niekdajších Mig-29 ani nehovoriac...).
Čiže do akej miery budú letectva všetkých troch štátov modernizačné projekty od vyššie uvedeného prepojenia s PZ, riadením a velením prepojiť rozumej digitalizovať. Aby to nedopadlo analogicky podobne ako napr. pri Gripenoch C/D, ktoré boli predurčené vzlietať z improvizovaných základien rozmiestnených v okolí vhodných cestných a diaľničných úsekov. Veď sa pozrime odkiaľ operujú od začiatku (dokonca pred jej začiatkom) invázie Ukrajinci. Inými slovami vyše 20 rokov sa tu táto schopnosť netrénovala tj. nevyužívala pritom tento koncept prakticky znižuje a do určitej miery eliminuje zničenie známych /reps. len známej/ základne prvotným úderom.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 12:07
od KOLT
AČR ty digitalizační projekty nejen že má naplánované, některé už běží. Bez nich jednoduše není moderní armáda.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 23/9/2023, 12:15
od Pressburger
Tak ako nie je voják ako voják... nie je digitalizácia a digitalizácia...
Aby to totiž neskončilo na 35% a pod.
P.S. samozrejme som rád, že to majú naplánované a aj to beží...