
Hydrazin u F-16, je to tak nebezpečný ? F-15, Gripen, a Bf 109 ho nemá. U F-16 z nějakého důvodu je, proč ?
Hydrazin je především vysoce toxický. I při vdechování, což je nežbysmrk, protože je silně vypařováníchtivý. Při expozici vyššími dávkámi vede k poškození jater a ledvin. Tekutý je žíravý. Při vdechnutí poškozuje i plíce, a to nevratně, bohužel.Juraj Tichý píše:Hydrazin je nebezpečný a karcinogeny.
Ale zároveň je ekologickym palivom v zmysle, ze produkt spalenia je dusik a voda.
Este aj U-2 pouzival hydrazin. Nie vsak v EPU ale ESS používaný na núdzovy reštart motora za letu.
Tá EPU s hydrazínom dokáže dávať plný výkon po pár sekundách. A u "malej" F-16 asi záležalo aj na tých sekundách a váhe. Pri ostatných (väčších) lietadlách si to mohli dovoliť riešiť inak(váha, sekundy, výkon,..)?Wasp píše:Taky v raketoplánech.
Nejde nahradit něčím jiným ? Přeci jen, EPU má docela dost letadel, ale použití hydrazinu je téměř výlučně na F-16, tedy, proč se lidi od General Dynamics rozhodli pro hydrazin ? Ušetřené místo a váha na malém F-16 ??
To si nemyslím, protože Gripen který je ještě menší, má záložní baterie dvě které mu dají, podle knihy od Klijspera možnost letět 10 a 30 minut. Tedy 40 minut v nějakém silně omezeném režimu, kdy letadlo doletí a přistane. Podle podmínek atd. A nemá hydrazin.kenavf píše:Tá EPU s hydrazínom dokáže dávať plný výkon po pár sekundách. A u "malej" F-16 asi záležalo aj na tých sekundách a váhe. Pri ostatných (väčších) lietadlách si to mohli dovoliť riešiť inak(váha, sekundy, výkon,..)?Wasp píše:Taky v raketoplánech.
Nejde nahradit něčím jiným ? Přeci jen, EPU má docela dost letadel, ale použití hydrazinu je téměř výlučně na F-16, tedy, proč se lidi od General Dynamics rozhodli pro hydrazin ? Ušetřené místo a váha na malém F-16 ??
Ano, F-16 ma dve baterie. Jednu mensiu tusim 10 kWh a druhu väcsiu 60 kWh. To prve cislo prosim brat s rezervou, cital som to uz davnejsie a nemusim si to dobre pamätat. Dostal som sa k tomu tak, ze som cital, ze u Block 70 sa zvysovala kapacita tej väcsej baterie. Preto o tom viem.Wasp píše:Niko
Možná ano, možná ne úplně.
Nevím jestli má F-16 druhou baterii a záložní pohon jako Gripen, vlastně nevím jak takový záložní pohon u Gripenu vypadá.
Tady si dovolím kopírovat mou otázku z vlákna Gripenu, dokáže Gripen letět bez hydrauliky jenom pomocí elektřiny ?