Stránka 130 z 202
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 5/6/2020, 20:10
od Wasp
Naštěstí v posuzování fakt a dojmů nejsem sám
Hydrazin u F-16, je to tak nebezpečný ? F-15, Gripen, a Bf 109 ho nemá. U F-16 z nějakého důvodu je, proč ?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 6/6/2020, 08:11
od Juraj Tichý
Hydrazin je nebezpečný a karcinogeny.
Ale zároveň je ekologickym palivom v zmysle, ze produkt spalenia je dusik a voda.
Este aj U-2 pouzival hydrazin. Nie vsak v EPU ale ESS používaný na núdzovy reštart motora za letu.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 6/6/2020, 11:11
od Alfik
Juraj Tichý píše:Hydrazin je nebezpečný a karcinogeny.
Ale zároveň je ekologickym palivom v zmysle, ze produkt spalenia je dusik a voda.
Este aj U-2 pouzival hydrazin. Nie vsak v EPU ale ESS používaný na núdzovy reštart motora za letu.
Hydrazin je především vysoce toxický. I při vdechování, což je nežbysmrk, protože je silně vypařováníchtivý. Při expozici vyššími dávkámi vede k poškození jater a ledvin. Tekutý je žíravý. Při vdechnutí poškozuje i plíce, a to nevratně, bohužel.
Proto se jeho použití omezuje jak to jen jde.
Taky se (kromě U-2

) používal v manévrovacích tryskách am. kosmických lodí prg. Apollo.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 6/6/2020, 20:52
od Wasp
Taky v raketoplánech.
Nejde nahradit něčím jiným ? Přeci jen, EPU má docela dost letadel, ale použití hydrazinu je téměř výlučně na F-16, tedy, proč se lidi od General Dynamics rozhodli pro hydrazin ? Ušetřené místo a váha na malém F-16 ??
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 09:58
od Alfik
U letadel nevím, jestli lze nahradit a jak je to snadné či levné - však víme: "O peníze jde až v první řadě." jak řekl kmotr Tunelíni

U kosmických je snaha jej nahradit, např. iontovými motůrky apod. Samozřejmě, může být nahrazen třeba vypouštěním plynu, ale když použiješ samotný plyn beze změn, jen ISP získané tlakem, tak ho budeš potřebovat hodně. Potřebuješ ten plyn urychlit, a to lze nejlépe nějakou chem. exotermickou reakcí. A v budoucnu možná tím mag. polem. Ale na to zase potřebuješ elektriku

K čemu všemu slouží u té F-16?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 10:42
od Juraj Tichý
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 11:12
od Wasp
Myslím si že hydrazin je u stíhacích letadel pouze u F-16. Jiná letadla používají něco jiného místo hydrazinu pro EPU, a nebo jsou celkově jinak řešena - F-15.
EPU - Emergency Power Unit - přeloženo asi pohotovostní,záložní zdroj energie.
Pokud z různých důvodů dojde k selhání hydrauliky nebo elektřiny, EPU zabezpečí letuschopnost letadla na nějakou dobu.
Měl by být schopen udržet F-16 v letu po nějakou dobu i bez běhu motoru.
Minulý rok spadla F-16 po selhání hydrauliky, ještě nevím jak to bylo s EPU, protože asi elektrický systém fungoval, ale řídící plochy nemělo co vychýlit.
Když spadne F-16, vždy se musí jednat opatrně kvůli nebezpečí z hydrazinové otravy ( nadýchání, zamoření či tak nějak).
Po letadle jsou rozmístěné nějaké kontrolní pásky, které ukáží obsluze pokud došlo k úniku hydrazinu.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 11:56
od kenavf
Wasp píše:Taky v raketoplánech.
Nejde nahradit něčím jiným ? Přeci jen, EPU má docela dost letadel, ale použití hydrazinu je téměř výlučně na F-16, tedy, proč se lidi od General Dynamics rozhodli pro hydrazin ? Ušetřené místo a váha na malém F-16 ??
Tá EPU s hydrazínom dokáže dávať plný výkon po pár sekundách. A u "malej" F-16 asi záležalo aj na tých sekundách a váhe. Pri ostatných (väčších) lietadlách si to mohli dovoliť riešiť inak(váha, sekundy, výkon,..)?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 12:46
od Wasp
kenavf píše:Wasp píše:Taky v raketoplánech.
Nejde nahradit něčím jiným ? Přeci jen, EPU má docela dost letadel, ale použití hydrazinu je téměř výlučně na F-16, tedy, proč se lidi od General Dynamics rozhodli pro hydrazin ? Ušetřené místo a váha na malém F-16 ??
Tá EPU s hydrazínom dokáže dávať plný výkon po pár sekundách. A u "malej" F-16 asi záležalo aj na tých sekundách a váhe. Pri ostatných (väčších) lietadlách si to mohli dovoliť riešiť inak(váha, sekundy, výkon,..)?
To si nemyslím, protože Gripen který je ještě menší, má záložní baterie dvě které mu dají, podle knihy od Klijspera možnost letět 10 a 30 minut. Tedy 40 minut v nějakém silně omezeném režimu, kdy letadlo doletí a přistane. Podle podmínek atd. A nemá hydrazin.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 13:08
od Juraj Tichý
Letieť 40 minut po uplnom vysadení motora. To su doslova zázračné batérie.

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 13:13
od Wasp
Jo, zní to divně.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 13:27
od Wasp
JAS-39 Keijsper ISBN 80-86215-12-1 nakl.Deus str. 28 druhý odstavec, trochu kráceno.
Tady je text.
Zachování dostatečného výkonu při vysazení motoru zajišťuje výkonná záložní pohonná jednotka. Navic jsou k dispozici dva typy záložních baterií. Každý z typů baterií má jinou dobu, po níž může letounu poskytovat výkon. V případě chemických baterií je to 10 minut a u normálních baterií přibližně 30 minut.
V praxi to znamená, že bude-li mít letoun v dosahu letiště nebo jakoukoliv plochu v délce 800 metrů, může bezpečně přistát s nefunkční pohonou jednotkou.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 13:54
od kenavf
U toho Gripenu tých 40 minút je asi myslené, "let na záložný zdroj/generátor(spalovací)", nie let len "na baterky".
Spotreba elektriny cca 10kW.
P.S. Niektoré lietadlá majú náporovú vrtulku.
http://www.airpower.at/news02/nfg_vergleich/power.htm
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 14:28
od Wasp
Ano.
Ale podle mě baterie měli po ztrátě motoru být schopné zajistit ovladatelnost letadla, aby alespoň bylo schopné plachtit a nebo přistát.
Když vypadne motor, u F-16 přestane fungovat hydraulika - přestanou se vychylovat řídící plochy. Elektrické impulzy od kniplu jdou k jejim řídícím jednotkám ale ty nemá co rozpohybovat.
Systém F-16 je nastaven že při nízké úrovni nebo výpadku hydrauliky a nebo elekřiny ( třeba i něčeho jiného ale nenačetl jsem) se zapne EPU a ta by podle mě měla být schopná fungovat podobnou dobu jako u Gripenu. A se záložním pohonem by mohla F-16 přistát, jestli ho má.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 15:11
od niko
Je to u F-16 a Gripen C v podstate velmi podobne. Obidve lietadla maju dvoje baterky (malu 10 min. a velku 40 min.) a nasledne ma Gripen APU a F-16 EPU. Teda jedna sa o trojnasobne zalohovanie. Neda sa povedat, ze by na tom bolo jedno, alebo druhe lietadlo horsie, co sa tyka bezpecnosti. Samozrejme vyhoda je nevyuzivat Hydrazin.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 15:20
od Juraj Tichý
Tak prelom 60tych a 70tych rokov. Všetko v spojeni s raketami bolo hrozne cool

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 7/6/2020, 18:38
od Wasp
Niko
Možná ano, možná ne úplně.
Nevím jestli má F-16 druhou baterii a záložní pohon jako Gripen, vlastně nevím jak takový záložní pohon u Gripenu vypadá.
Tady si dovolím kopírovat mou otázku z vlákna Gripenu, dokáže Gripen letět bez hydrauliky jenom pomocí elektřiny ?
Vím že F-16 má EPU.
Ta může jet sama maximálně kolem 10 minut, pokud systém úplně vypadne.
Pokud systém pojede ale nebude schopen jet na požadovaný výkon, EPU se zapne a pomůže hlavnímu systému aby byl na požadovaných hodnotách. Tam může EPU sloužit podstatně déle.
Hydrazin byl použit, protože zaručuje rychlou reakci EPU při výpadku systému ve všech rychlostech a výškách v celém rozsahu letové obálky F-16. Funguje za asi 2-3 vteřiny a u jednomotorových stíhaček je to potřeba.
Možná byl systém EPU s hydrazinem vybrán i protože je jednoduchý, moc neváží a má jednoduchou (sice nebezpečnou) údržbu.
Je zajimavé že derivát F-16, Mitsubishi F-2 by měl používat JP-8 (letecké palivo) místo hydrazinu.
Možná má EPU řešen jinak, aby zajistil požadované vlastnosti bez hydrazinu.
Obrázek správně vložil Jarl.
Edit, o jiných bateriích na F-16 nevím, myslím si že je nemá.
Možná je zodpovězeno proč má Gripen dvě baterie, jedna může být na rychlé naběhnutí systému a druhá na delší provoz.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/6/2020, 09:57
od niko
Wasp píše:Niko
Možná ano, možná ne úplně.
Nevím jestli má F-16 druhou baterii a záložní pohon jako Gripen, vlastně nevím jak takový záložní pohon u Gripenu vypadá.
Tady si dovolím kopírovat mou otázku z vlákna Gripenu, dokáže Gripen letět bez hydrauliky jenom pomocí elektřiny ?
Ano, F-16 ma dve baterie. Jednu mensiu tusim 10 kWh a druhu väcsiu 60 kWh. To prve cislo prosim brat s rezervou, cital som to uz davnejsie a nemusim si to dobre pamätat. Dostal som sa k tomu tak, ze som cital, ze u Block 70 sa zvysovala kapacita tej väcsej baterie. Preto o tom viem.
Wasp ak chces vediet, ci dokaze letiet Gripen, alebo F-16 bez hydrauliky ale s aktivnym elektrickym okruhom, myslim ze by sme nemali riesit zalozne energeticke zdroje a baterky. Ak bezi elektrika a aj tak nejde hydraulika, tak chyba bude niekde hlbsie. Otvoreny hydraulicky okruh, alebo tak. Uprimne sa do tejto debaty ani nechcem pustat lebo niesom letecky mechanik a otvorene poviem, ze neviem.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/6/2020, 13:36
od Flogger G
Nizozemci a Belgičané mají svoje neblahé zkušenosti s hydrazinem. Člověk se od jejich personálu ILS dozvěděl o F-16 různá tajemství a jsem moc rád, že letectvo A ČR provozuje jiný typ.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Napsal: 8/6/2020, 20:00
od Wasp
Niko, odpovím jindy, nemám čas protože práce a děti. Ale poprosím o zdroje, literaturu, prostě cokoliv.
Flogger G, prosím pokud to jde tak by bylo zajimavé kdybys trochu rozvedl ta různá tajemství.
Všem zatím ahoj.