Já se tedy zrovna o DB 603 nikdy moc nezajímal. Nevím o něm o moc víc, než bude třeba na Wiki. Nemám ten motor ale zaškatulkovaný jako špatný, nebo nespolehlivý. Nejsem si ale vůbec jistý, jestli naše dnešní přemýšlení odpovídá myšlenkám 80+ let zpátky. My se na DB 603 a JUMO 213 máme asi tendenci dívat jako na motory do lehkých stíhaček, ale byla to skutečně i perspektiva té doby? S čestnou výjimkou Junkersu si letecké továrny samy nevyvíjely své motory. Daimler-Benz i BMW své jednotky vyvíjely pro "obecný trh", resp. na základě zadání RLM, ne úplně závisle na vývoji letounů. Třeba BMW zrušilo model 139 a moc se neptalo, jestli to Kurtu Tankovi vadí, nebo ne. Dali místo něj k dispozici větší a těžší BMW 801 a Kurte starej se.
Tak trochu se domnívám, že jak DB 603, tak i JUMO 213 nebyly zpočátku uvažovány pro nějaké již existující (nebo plánované) lehké stíhačky, ale dost možná primárně pro bombardéry, navíc oba byly vyvíjeny (pokud vím) na vlastní pěst továren, bez zadání a objednávky ze strany RLM. Nutno podotknout, že u Focke-Wulfu se právě na DB 603 dost spoléhali.
Ano, pokud by Kurta Tanka osvítilo v roce 1942 jasnější světlo, mohl z výrobních linek chrlit éro s mnohem lepší výškovostí snad už koncem tohoto roku. Jenže 190 B měl nespolehlivý motor, 190 C nespolehlivý motor a navíc byl mizerně ovladatelný no a 190 D sice motor spolehlivý, ale ovladatelnost také špatná, navíc s nízkou prioritou, zřejmě protože byl DB 603 považován za perspektivnější než Junkers 213. Ten slavný a vlastně naprosto primitivní blok před ocasními plochami, který vyřešil prakticky všechny trable u sériového FW 190 D, hlavy pomazané napadl až na jaře 1944. Ale ona i ta primitivní blanka slečny Schillingové také přišla na druhé straně kanálu vlastně celkem pozdě.