Northrop B-2 Spirit
Re: Northrop B-2 Spirit
Sholva
Sice na první pohled je to logické, ale... B-2 byl vyvýjen a vyroben před desetiletími, to ano, ale podle základní myšlenky "nepřítele zítřka". Tedy byl vyvýjen tak, aby se mohl utkat s předpokládaným nebezpečím, které teprve přijde a nejen s tím které je (v SSSR) nyní. Jednak tedy byl vyvýjen jako dostatečně pokročilí a jednak se už tehdy počítalo s dodatečnýma modernizacema, aby neztratil krok. Rozhodně tedy nezakysnul před x lety vůči dynamicky rozvíjející se obraně.
Ostatně podobnou "logikou" můžeme prokázat i opak, tedy zaostání PVO Ruska. Nejčastěji označovaný současný nejlepší systém PVO S-300 je zbraňový komplet starší, než B-2 a tudíž ten si s ním musí poradit, protože je novější.
Sice na první pohled je to logické, ale... B-2 byl vyvýjen a vyroben před desetiletími, to ano, ale podle základní myšlenky "nepřítele zítřka". Tedy byl vyvýjen tak, aby se mohl utkat s předpokládaným nebezpečím, které teprve přijde a nejen s tím které je (v SSSR) nyní. Jednak tedy byl vyvýjen jako dostatečně pokročilí a jednak se už tehdy počítalo s dodatečnýma modernizacema, aby neztratil krok. Rozhodně tedy nezakysnul před x lety vůči dynamicky rozvíjející se obraně.
Ostatně podobnou "logikou" můžeme prokázat i opak, tedy zaostání PVO Ruska. Nejčastěji označovaný současný nejlepší systém PVO S-300 je zbraňový komplet starší, než B-2 a tudíž ten si s ním musí poradit, protože je novější.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Northrop B-2 Spirit
Rovnako aj S-300 bol vyvíjaný s výhľadom do budúcna, bol opakované zdokonaľovaný , a samozrejme S-400 (ktorý je od B-2 mladší) tiež. Ďalšie detekčné systémy (Nebo-U) dtto.
Čiže tento argument je taký nijaký...
Čiže tento argument je taký nijaký...

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Northrop B-2 Spirit
Dzine, to je přece ale krutý nesmysl, co tu pises. Srovnavas jabka a hrušky. B-2 ma drak a materiály, jaké má. A nic se s tím neudelalo. PVO naopak poposlo. Tak nekriticky nejsi snad ani ty. To si opravdu myslíš ze si rusi zdesene sedli na zadek, dali ruce v klín a nepracuji na eliminaci takové výhody protivníka? To jsi tedy pěkně naivní. Vždyť na to měli desítky let!!! Mimochodem, ukaz ty modernizace trupu atd. PVO těch kroku vpřed udelalo opravdu hodně, co B-2? A nějaký software hardware nepocitej, bavime se o pasivních schopnostech daných materiály a konstrukci. Ani jedno změněno nebylo, co já vim
Re: Northrop B-2 Spirit
A jak se modernizovalo PVO, když si odmyslíš nějaký ten software a hardware ;)?Sholva píše:Dzine, to je přece ale krutý nesmysl, co tu pises. Srovnavas jabka a hrušky. B-2 ma drak a materiály, jaké má. A nic se s tím neudelalo. PVO naopak poposlo. Tak nekriticky nejsi snad ani ty. To si opravdu myslíš ze si rusi zdesene sedli na zadek, dali ruce v klín a nepracuji na eliminaci takové výhody protivníka? To jsi tedy pěkně naivní. Vždyť na to měli desítky let!!! Mimochodem, ukaz ty modernizace trupu atd. PVO těch kroku vpřed udelalo opravdu hodně, co B-2? A nějaký software hardware nepocitej, bavime se o pasivních schopnostech daných materiály a konstrukci. Ani jedno změněno nebylo, co já vim
Re: Northrop B-2 Spirit
Toho "software a hardware" sa tak nechytaj,išlo hlavne o tú druhú časť vety.Ossis píše:A jak se modernizovalo PVO, když si odmyslíš nějaký ten software a hardware ;)?Sholva píše:Dzine, to je přece ale krutý nesmysl, co tu pises. Srovnavas jabka a hrušky. B-2 ma drak a materiály, jaké má. A nic se s tím neudelalo. PVO naopak poposlo. Tak nekriticky nejsi snad ani ty. To si opravdu myslíš ze si rusi zdesene sedli na zadek, dali ruce v klín a nepracuji na eliminaci takové výhody protivníka? To jsi tedy pěkně naivní. Vždyť na to měli desítky let!!! Mimochodem, ukaz ty modernizace trupu atd. PVO těch kroku vpřed udelalo opravdu hodně, co B-2? A nějaký software hardware nepocitej, bavime se o pasivních schopnostech daných materiály a konstrukci. Ani jedno změněno nebylo, co já vim
Sholva napísal:
Nevideľnosť B2 je daná jeho vonkajším tvarom,vonkajšou konštrukciou prípadne náterom.A nikde nebola zmienka že by sa tam niečo modernizovalo,to by sa snáď dal len ten náter.bavime se o pasivních schopnostech daných materiály a konstrukci. Ani jedno změněno nebylo, co já vim
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Northrop B-2 Spirit
Jenže v tom je ten vtip - zatímco schopnost stealth B-2 je daná vnější konstrukcí a materiály - čiže jejich modernizace je docela zásadní přestavbou, schopnost PVO do značné míry určují pravě schopnosti hardware a software, čili zpracování a třídění dat, sdílení dat, databáze cílů, sesíťovanost stanovišť atd, což je spíš otázka právě oboru IT než čeho jiného. A to se na mě nezlob, za ty léta je toto opravdu někde jinde. Raketa taková nebo maková, o tu přece až tak nejde. Můžeš mít raketu z budoucnosti, ale pokud systém nebude vědět, že ji má vypustit, je ti na nic. Naopak, můžeš mít raketu prastarou, ale pokud ji dostaneš na místo, kam potřebuješ, svoji práci splní. Osobně B-2 považuji za krásný příklad příliš vyspělé technologie - jen to postavit stálo majlant, postavit to v dostatečném počtu se ani nezdařilo a nějaký další potřebný vývoj, aby se udržel předstih před protiopatřeními se tudíž nevyplácí a neprobíhá v potřebném měřítku. Na každou zbraň se zkrátka časem najde protiopatření a ta zbraň musí na toto opatření reagovat. Pokud nereaguje, zastarává.Ossis píše: A jak se modernizovalo PVO, když si odmyslíš nějaký ten software a hardware ;)?
Re: Northrop B-2 Spirit
Sholva: Program B-2 se vyvíjí neustále a lije se do něho spoustu peněz. Takže byly zde kompletně modernizovány počítače, radiolokátory, vyvíjí se (vyvinul se) nový RAM materiál, zavádí se nová výzbroj (i proti nestatickým cílům) atd. Jen v roce 2008 spolkla modernizace radiolokátorů částku 468mil.USD (tedy 23,4mil.USD na letoun). A v roce 2012 byl podepsán desetiletý kontrakt na modernizaci B-2 v hodnotě 2mld.USD. B-2 zde bude do roku 2058, a dle toho se k němu USAF a Pentagon také chová.
Pochopitelně, že vlastnosti B-2 budou degradovat v čase, ale to se týká všech konstrukcí.
Pochopitelně, že vlastnosti B-2 budou degradovat v čase, ale to se týká všech konstrukcí.



Re: Northrop B-2 Spirit
Ale o tom nieje predsa reč čo sa modernizuje vo vnútri lietadla.Strategická výhoda a pointa B-2 je založená na jeho "neviditeľnosti",ktorá je založená na tvare lietadla a jeho povrchu.Tvar lietadla upgadom nezmeníš,jediné čo môžeš urobiť je aplikovať nový RAM náter(ako som spomenul už pred tým a teraz aj ty).Kdežto modernizácia S-300 môže využiť efekt že keď je neviditeľné lietadlo ožiarené z boku alebo iného úhla,tak sa jeho neviditeľnosť degraduje a ten istý radar alebo iný zosieťovaný to lietadlo ľahšie zistí.A tieto veci sa dajú urobiť aj na starších S-300 pridaním alebo úpravou softwaru alebo hardweru.skelet píše:Sholva: Program B-2 se vyvíjí neustále a lije se do něho spoustu peněz. Takže byly zde kompletně modernizovány počítače, radiolokátory, vyvíjí se (vyvinul se) nový RAM materiál, zavádí se nová výzbroj (i proti nestatickým cílům) atd. Jen v roce 2008 spolkla modernizace radiolokátorů částku 468mil.USD (tedy 23,4mil.USD na letoun). A v roce 2012 byl podepsán desetiletý kontrakt na modernizaci B-2 v hodnotě 2mld.USD. B-2 zde bude do roku 2058, a dle toho se k němu USAF a Pentagon také chová.
Pochopitelně, že vlastnosti B-2 budou degradovat v čase, ale to se týká všech konstrukcí.
Keď na B-2 vymeníš radary alebo počítače,tak len zlepšíš jeho schopnosti viesť jeho útok ale nezlepšíš neviditeľnosť.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Northrop B-2 Spirit
Sholva to zde podává, jako by byl B-2 mrtvý projekt, což není ani omylem. A dále vlastnosti toho nového RAM neznáme, takže i zde je Sholvova (i tvá) úvaha dosti na vodě.
Ostatně modernizace DMS, která má být dokončena v roce 2021 má především spočívat v reakci na nové prostředky PVOS.
Ostatně modernizace DMS, která má být dokončena v roce 2021 má především spočívat v reakci na nové prostředky PVOS.



Re: Northrop B-2 Spirit
Čtu si a nestačím se divit. Ti co B-2 kritizujete vítě alespoň o ní něco? Nebo třeba o tom jak funguje radar? Je sice hezké psát, jak jde osdílení informací atd. ale primární je o tom zachytit letadlo. Jenže to je právě ten problém, protože lektromagnetické záření se prostě jen tak nedá vylepšit. Řídí se fyzikálními zákony a ty žel bohu pro ono progresivně vyvýjející se PVO zůstávají neustále stejné. Takže je sice hezké psát o sdílení informací a databází, ale když sdílím nic, finálně vím taky nic.
Píšete o tom, že tvar a materiál zůstává konstantní. Jenže tvar byl navržen tak, aby byl optimální a to i v budoucnu. Lepší tvar už nelze prakticky udělat, resp. lze, ale musle by se udělat užší. Co původní projekt byl, ale musel se zvýšit. Co se týká materiálu, ten se průběžně modernizuje, podstatný je pro nás povrch a ne to co je uvnitř letounu. Nehledě na to, že i zde se provádí modernizace a náhrada dílů, ale spíše s důrazen na prodloužení životnosti.
Co se týká modernizace palubních systémů, ta je také velmi podstatná. Protože i ona je součástí celé technologie STEALTH. Jen takový příklad, čím ldříve zachytím ozáření nepřátelským radarem, tím dříve mohu vypočítat optimální trasu, abych se udržoval na vzdálenost, kdy mě prostě radar nebude schopen detekovat, přestože mě bude ozařovat. Mě to přijde, že se tu při kritice B-2 a vynášení PVo do nebes píše spíše ve stylu jak si myslím, že by to mělo fungovat, než jak to opravdu funguje. Je to podbné, jako s "metrovými radary", které se najednou ukázaly, že se nejedná o takový zabiják STEALTH, jak se tu prezentovalo. Takže se zkusí něco jiného, tentokráte, že B-2 je přeci zastaralý a nemodernizovatelný, proti moderní a rychle se vyvýjející PVO.
Takže bych navrhoval, přestat s dojmy a začít s pojmy. Jak tedy se zlepšila schopnost PVO svojí modernizací zachytit B-2 a jak na to modernizace B-2 nemůže reagovat resp. jak její vývoj nemohl počítat s rozvojem PVO a proto je dnes už nepoužitelná?
Píšete o tom, že tvar a materiál zůstává konstantní. Jenže tvar byl navržen tak, aby byl optimální a to i v budoucnu. Lepší tvar už nelze prakticky udělat, resp. lze, ale musle by se udělat užší. Co původní projekt byl, ale musel se zvýšit. Co se týká materiálu, ten se průběžně modernizuje, podstatný je pro nás povrch a ne to co je uvnitř letounu. Nehledě na to, že i zde se provádí modernizace a náhrada dílů, ale spíše s důrazen na prodloužení životnosti.
Co se týká modernizace palubních systémů, ta je také velmi podstatná. Protože i ona je součástí celé technologie STEALTH. Jen takový příklad, čím ldříve zachytím ozáření nepřátelským radarem, tím dříve mohu vypočítat optimální trasu, abych se udržoval na vzdálenost, kdy mě prostě radar nebude schopen detekovat, přestože mě bude ozařovat. Mě to přijde, že se tu při kritice B-2 a vynášení PVo do nebes píše spíše ve stylu jak si myslím, že by to mělo fungovat, než jak to opravdu funguje. Je to podbné, jako s "metrovými radary", které se najednou ukázaly, že se nejedná o takový zabiják STEALTH, jak se tu prezentovalo. Takže se zkusí něco jiného, tentokráte, že B-2 je přeci zastaralý a nemodernizovatelný, proti moderní a rychle se vyvýjející PVO.
Takže bych navrhoval, přestat s dojmy a začít s pojmy. Jak tedy se zlepšila schopnost PVO svojí modernizací zachytit B-2 a jak na to modernizace B-2 nemůže reagovat resp. jak její vývoj nemohl počítat s rozvojem PVO a proto je dnes už nepoužitelná?

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Northrop B-2 Spirit
V okamžiku, kdy letěl na autopilota s otevřenými dveřmi pumovnice, což je dosti anti-stealth, a ta baterie S-125 se mu postavila přímo do cesty, protože létal stále stejnou trasu.kenavf píše:Percenta strát v tomto prípade niesú relevantné.Relevantné je to, že bolo zostrelené neviditeľné lietadlo pomocou improvizovanej úpravy systému nejakým obyčajným technikom na oddiely.Takže je silný predpoklad že keď sa do toho pústí nejaká OKB kancelária tak bude mať rádovo lepšie technické predpoklady na zostrel.Dzin píše:A kolik provedly F-117 bojových letů? Abychom měli porovnání v rámci procentních ztrát.
A teď bádej, kdy by se takové podmínky zopakovaly ve scénáři nasazení B-2.
(o fámách, že byla ta S-125 navedena nikoli radarem, ale optickým kanálem s pomocí francouzy dodané modernizace té Něvy noktivizí či termovizí nemluvě.)
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Northrop B-2 Spirit
Tak ona to není ani tak fáma, jako spíš úvaha...cover72 píše:(o fámách, že byla ta S-125 navedena nikoli radarem, ale optickým kanálem s pomocí francouzy dodané modernizace té Něvy noktivizí či termovizí nemluvě.)
Frantíci dodali do Jugošky termovizní kamery pro modernizaci kompletů S-125 a podle všeho došlo k jejich montáži.
Jestli ji měl a případně použil i zrovna tenhle komplet...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Re: Northrop B-2 Spirit
Za prvé, Dzine, nedělej z někoho, kdo s tebou nesouhlasí, blbce. Vím myslím o tématu dost na to, abych se pouštěl do diskuze.
Za druhé, fyzika je ta samá pro obě strany.
Za třetí, schopnosti radarů výrazně rostou se schopnostmi IT techniky. Ta prodělala od doby postavení B-2 takový pokrok, že se o tom tehdá nikomu ani nesnilo. A máme tu poměrně dost modernizací tebou citovaného S-300, notabene i nové systémy S-400.
Za čtvrté, B-2 prochází údržbou, upgradem systémů, ale ne zásadní přestavbou. Promiň, nový RAM nepovažuji za zásadní vylepšení. Jistě, určitě to o kousek posune, ale v zázraky nevěřím. A jinak, než zásadní přestavbou, se některé parametry změnit nedají.
Konečně za páté, důvod mého skepticismu vůči docela fousatému B-2 je zcela prostý - schopnosti, které deklarují, že má, jsou takového rázu, že by se vyplatilo jich postavit o minimálně řád víc. Znamenalo by to drtivou převahu nad kýmkoliv. Cena vysoká, ale solí do obraného rozpočtu tolik, že by jistě zvládli více kusů. Že se tak nestalo, zcela logicky odkazuje na něco jiného - prostě poměr cena výkon není zdaleka tak výhodný, aby to za to stálo. Proč asi.
A zakončím tím, že oba dva zastáváme svůj NÁZOR. Při vší úctě k tvým vědomostem, nepovažuji tě za odborníka ohledně B-2. Uklidni se, sebe ani nikoho tady. Nikdo o něm nevíme víc, než nám bylo naservírováno. Což si já dovoluji, na základě znalostí možných protiopatření, krapet zpochybnit. Měj si jiný názor, ale zkus ho prezentovat trochu jinak, než hláškami, jestli vůbec něco víme o tom nebo onom. Je to chování hodné puberťáka.
Za druhé, fyzika je ta samá pro obě strany.
Za třetí, schopnosti radarů výrazně rostou se schopnostmi IT techniky. Ta prodělala od doby postavení B-2 takový pokrok, že se o tom tehdá nikomu ani nesnilo. A máme tu poměrně dost modernizací tebou citovaného S-300, notabene i nové systémy S-400.
Za čtvrté, B-2 prochází údržbou, upgradem systémů, ale ne zásadní přestavbou. Promiň, nový RAM nepovažuji za zásadní vylepšení. Jistě, určitě to o kousek posune, ale v zázraky nevěřím. A jinak, než zásadní přestavbou, se některé parametry změnit nedají.
Konečně za páté, důvod mého skepticismu vůči docela fousatému B-2 je zcela prostý - schopnosti, které deklarují, že má, jsou takového rázu, že by se vyplatilo jich postavit o minimálně řád víc. Znamenalo by to drtivou převahu nad kýmkoliv. Cena vysoká, ale solí do obraného rozpočtu tolik, že by jistě zvládli více kusů. Že se tak nestalo, zcela logicky odkazuje na něco jiného - prostě poměr cena výkon není zdaleka tak výhodný, aby to za to stálo. Proč asi.
A zakončím tím, že oba dva zastáváme svůj NÁZOR. Při vší úctě k tvým vědomostem, nepovažuji tě za odborníka ohledně B-2. Uklidni se, sebe ani nikoho tady. Nikdo o něm nevíme víc, než nám bylo naservírováno. Což si já dovoluji, na základě znalostí možných protiopatření, krapet zpochybnit. Měj si jiný názor, ale zkus ho prezentovat trochu jinak, než hláškami, jestli vůbec něco víme o tom nebo onom. Je to chování hodné puberťáka.
Re: Northrop B-2 Spirit
Sholva
A schopnost vyhýbat se radarům s rozvojem IT technologie neroste? Zkus mi napsat, jak podle tebe toto zlepší možnost odhalení B-2? Stejně jako nový nátěr není podle tebe zásadnější vylepšení? Proč si myslíš, že B-2 potřebuje nějaké zásadnější vylepšení, ještě většího kalibru, než jaké ji bylo dáno?
Co se týká jejich počtů, je hezké, co si myslíš ty, ale musíš brát v potaz, co si myslelo americké veřejné mínění, kongres a vláda, když se B-2 začala vyrábět. Jde o to, že se jednalo o obrovsky nákladný program v době, kdy byla poptávka po klesání vojenských výdajů. Takže tvoje spekulace v tomto jsou naprosto irelevantní a spíše jen ukazují, že si nejsi vědom tehdejší situace.
A sebe považuješ za odborníka? Pokud ne, jak můžeš tedy B-2 jen na základě hodnocení protiopatření hodnotit? A pokud ano, potom by ses měl trochu více rozepsat, proč které protiopatření je lepší a to jak se přímo dotýká vlastností B-2 a neguje jeho schopnosti STEALTH.
A schopnost vyhýbat se radarům s rozvojem IT technologie neroste? Zkus mi napsat, jak podle tebe toto zlepší možnost odhalení B-2? Stejně jako nový nátěr není podle tebe zásadnější vylepšení? Proč si myslíš, že B-2 potřebuje nějaké zásadnější vylepšení, ještě většího kalibru, než jaké ji bylo dáno?
Co se týká jejich počtů, je hezké, co si myslíš ty, ale musíš brát v potaz, co si myslelo americké veřejné mínění, kongres a vláda, když se B-2 začala vyrábět. Jde o to, že se jednalo o obrovsky nákladný program v době, kdy byla poptávka po klesání vojenských výdajů. Takže tvoje spekulace v tomto jsou naprosto irelevantní a spíše jen ukazují, že si nejsi vědom tehdejší situace.
A sebe považuješ za odborníka? Pokud ne, jak můžeš tedy B-2 jen na základě hodnocení protiopatření hodnotit? A pokud ano, potom by ses měl trochu více rozepsat, proč které protiopatření je lepší a to jak se přímo dotýká vlastností B-2 a neguje jeho schopnosti STEALTH.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1919
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Northrop B-2 Spirit
Bombardér B-2 Spirit CZ Dabing

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Northrop B-2 Spirit
Modernizovaný systém B-2 DMS-M
Bombardér B-2 Spirit vznikal utajovaně v 80. letech v rámci programu ATB (Advanced Technology Bomber). Původně americké letectvo požadovalo stealth bombardér, který by pronikal nad území protivníka ve velkých výškách. V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů. Firma Northop tak musela zásadně přepracovat design letadla. Nejviditelnější změnou bylo přidání zubu do odtokové hrany mezi výstupní trysky motorů – B-2 Spirit tak získal typický tvar s odtokovou hranu v tvaru písmene "W". Požadavek na schopnost přízemního letu také prodražil a zkomplikoval celou konstrukci. B-2 Spirit například musel dostat výkonnější motory a větší palivové nádrže, kvůli větší energetické náročnosti létání v přízemní výšce. Zhoršily se celkové vlastnosti stealth (proti radarům pracujících v určitých vlnových délkách) a výškový dostup klesl z 18 300 m na 15 200 m. Nakonec se však program ATB dostal do tzv. finanční spirály smyrti - death spiral, a to kvůli rozpadajícímu se Sovětskému svazu a následnému snižování obranných výdajů. Americký Kongres odmítal dat peníze na nákup původně požadovaných 132 bombardérů, což zvýšilo jednotkovou cenu za letadlo a opět tlačilo na snížení počtu nakupovaných letadel. Nakonec letectvo získalo pouze 21 bombardérů B-2 Spirit.
B-2 má nyní za sebou masivní upgrade softwaru, elektroniky, senzorů a stealth technologií – které mají bombardéru B-2 zachovat jeho schopnosti i v příštích letech. Vývojáři amerického letectva popisují tato vylepšení obranných systémů bombardéru, souhrnně označovaných jako Defensive Management System, coby zatím nejrozsáhlejší úpravy v historii vývoje tohoto pozoruhodného bombardéru. Defensive Management System (DMS) zahrnuje technologie, které pomáhají bombardéru rozpoznat aktivity protivníkovy protivzdušné obrany a rovněž se jim vyhnout. Používají k tomu rozmanitá zařízení vybavená anténami, přijímači a dalšími prvky, s jejichž pomocí rozlišují specifické signály protivníkových zbraňových systémů. Modernizovaný systém B-2 DMS-M nahrazuje jednotlivé prvky stávající obrany bombardéru a letouny by se díky němu měly vypořádat i s těmi nejnovějšími a nejvíce zničujícími zbraněmi protivzdušné obrany.
Jedním z hlavních přínosů tohoto zásadního vylepšení obrany bombardéru by měla být možnost informovat posádku o umístění protivníkovy protiletecké obrany, takže se bombardéry mohou manévrováním vyhýbat vysoce rizikovým oblastem, v nichž je zvýšené nebezpečí detekce a zaměření letounu. Modernizovaný systém DMS-M je s to zachytit emise rádiového záření radarů a informovat o tom posádku, která si pak může během mise upravovat trasu letu. Představitelé amerického letectva technické detaily nového vylepšení tají, ale bombardéry B-2 by teď podle nich měly úspěšněji operovat v oblastech s technologicky vyspělou protivzdušnou obranou. Vojenští experti uvádějí, že se již delší dobu vědělo o slabinách stealth technologie letounů B-2 z osmdesátých let. Už nebyla tak účinná proti nejnovějším systémům protivzdušné obrany, které využívají více integrované prvky s rychlejšími procesory, rychle prostupné počítačové sítě, a rovněž širší rozsah frekvencí, na nichž operují. Celkové náklady na výzkum, vývoj, konstrukci a testování čtyř jednotek systému DMS-M činily téměř 2 miliardy dolarů. Za další necelou miliardu dolarů by mělo být tímto systémem vybaveno zbývajících 16 letounů z celkového počtu 20 bombardérů B-2, které v současnosti provozuje americké letectvo, z velké části na letecké základně Whiteman v Missouri. S touto výbavou budou letouny B-2 létat ještě v době, kdy U. S. Air Force bude zavádět bombardéry nové generace B-21 Raider: http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7372
Zdroj: https://vtm.zive.cz/clanky/americke-let ... fault.aspx

Bombardér B-2 Spirit vznikal utajovaně v 80. letech v rámci programu ATB (Advanced Technology Bomber). Původně americké letectvo požadovalo stealth bombardér, který by pronikal nad území protivníka ve velkých výškách. V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů. Firma Northop tak musela zásadně přepracovat design letadla. Nejviditelnější změnou bylo přidání zubu do odtokové hrany mezi výstupní trysky motorů – B-2 Spirit tak získal typický tvar s odtokovou hranu v tvaru písmene "W". Požadavek na schopnost přízemního letu také prodražil a zkomplikoval celou konstrukci. B-2 Spirit například musel dostat výkonnější motory a větší palivové nádrže, kvůli větší energetické náročnosti létání v přízemní výšce. Zhoršily se celkové vlastnosti stealth (proti radarům pracujících v určitých vlnových délkách) a výškový dostup klesl z 18 300 m na 15 200 m. Nakonec se však program ATB dostal do tzv. finanční spirály smyrti - death spiral, a to kvůli rozpadajícímu se Sovětskému svazu a následnému snižování obranných výdajů. Americký Kongres odmítal dat peníze na nákup původně požadovaných 132 bombardérů, což zvýšilo jednotkovou cenu za letadlo a opět tlačilo na snížení počtu nakupovaných letadel. Nakonec letectvo získalo pouze 21 bombardérů B-2 Spirit.
B-2 má nyní za sebou masivní upgrade softwaru, elektroniky, senzorů a stealth technologií – které mají bombardéru B-2 zachovat jeho schopnosti i v příštích letech. Vývojáři amerického letectva popisují tato vylepšení obranných systémů bombardéru, souhrnně označovaných jako Defensive Management System, coby zatím nejrozsáhlejší úpravy v historii vývoje tohoto pozoruhodného bombardéru. Defensive Management System (DMS) zahrnuje technologie, které pomáhají bombardéru rozpoznat aktivity protivníkovy protivzdušné obrany a rovněž se jim vyhnout. Používají k tomu rozmanitá zařízení vybavená anténami, přijímači a dalšími prvky, s jejichž pomocí rozlišují specifické signály protivníkových zbraňových systémů. Modernizovaný systém B-2 DMS-M nahrazuje jednotlivé prvky stávající obrany bombardéru a letouny by se díky němu měly vypořádat i s těmi nejnovějšími a nejvíce zničujícími zbraněmi protivzdušné obrany.
Jedním z hlavních přínosů tohoto zásadního vylepšení obrany bombardéru by měla být možnost informovat posádku o umístění protivníkovy protiletecké obrany, takže se bombardéry mohou manévrováním vyhýbat vysoce rizikovým oblastem, v nichž je zvýšené nebezpečí detekce a zaměření letounu. Modernizovaný systém DMS-M je s to zachytit emise rádiového záření radarů a informovat o tom posádku, která si pak může během mise upravovat trasu letu. Představitelé amerického letectva technické detaily nového vylepšení tají, ale bombardéry B-2 by teď podle nich měly úspěšněji operovat v oblastech s technologicky vyspělou protivzdušnou obranou. Vojenští experti uvádějí, že se již delší dobu vědělo o slabinách stealth technologie letounů B-2 z osmdesátých let. Už nebyla tak účinná proti nejnovějším systémům protivzdušné obrany, které využívají více integrované prvky s rychlejšími procesory, rychle prostupné počítačové sítě, a rovněž širší rozsah frekvencí, na nichž operují. Celkové náklady na výzkum, vývoj, konstrukci a testování čtyř jednotek systému DMS-M činily téměř 2 miliardy dolarů. Za další necelou miliardu dolarů by mělo být tímto systémem vybaveno zbývajících 16 letounů z celkového počtu 20 bombardérů B-2, které v současnosti provozuje americké letectvo, z velké části na letecké základně Whiteman v Missouri. S touto výbavou budou letouny B-2 létat ještě v době, kdy U. S. Air Force bude zavádět bombardéry nové generace B-21 Raider: http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7372
Zdroj: https://vtm.zive.cz/clanky/americke-let ... fault.aspx


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Northrop B-2 Spirit
Americké vojenské letectvo (USAF) v minulých dnech dokončilo modernizaci "Extremely High Frequency Increment 1" u všech provozovaných bombardérů Northrop B-2A Spirit. Dle představitelů amerického vojenského letectva byla modernizace již velmi nutná, jelikož systémy vyvinuté v osmdesátých letech pracovaly v současnosti již na samé hranici svých možností. Modernizace má umožnit bombardérům mnohem rychleji identifikovat cíle a útočit přesněji než dosud. Nové procesory řídících systémů instalované v rámci modernizace jsou oproti těm původním zhruba tisíckrát rychlejší. http://www.militarybox.cz/news/vsechny- ... i-systemy/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Northrop B-2 Spirit
Dne 8.9.2021 odstartovaly z islandské základny Keflavík dva bombardéry B-2 Spirit ze 101. perutě Expeditionary Bomb Squadron a nad Severním mořem se spolu s norskými F-35A zůčastnily cvičení během kterého se ověřovala integrace elektronických systémů obou letounů za účelem on-line výměny informací o zjištěných hrozbách a obraně potencionálního protivníka. Jednalo se o opakování cičení z června 2020, které proběhlo v režimu "long-range, long-duration" - daleký dosah, dlouhá doba nasazení.
Mimo to v srpnu 2020 cvičily B-2 Spirit integraci se stíhači F-15C ze 48. stíhacího křídla, rozmístěného na britské základně RAF Mildenhall.

Start B-2 Spirit ze základny v Keflavíku Autor: Airman 1st Class Victoria Hommel

Těsný doprovod nad Severním mořem Autor: Staff Sgt. Rachel Maxwell
Mimo to v srpnu 2020 cvičily B-2 Spirit integraci se stíhači F-15C ze 48. stíhacího křídla, rozmístěného na britské základně RAF Mildenhall.

Start B-2 Spirit ze základny v Keflavíku Autor: Airman 1st Class Victoria Hommel

Těsný doprovod nad Severním mořem Autor: Staff Sgt. Rachel Maxwell
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Northrop B-2 Spirit
14.9. 2021 provedla posádka letounu B-2 nouzové přistání z důvodu poruchy hydraulického systému na letišti Whiteman Air Force Base v Missouri. Letoun sjel z RWY a skončil s levým křídlem položeným na trávě.
Zatím není přesně známo, k čemu došlo, ale dle zveřejněných informací a fotek to vypadá, že v průběhu výběhu po přistání zkolabovala levá noha hlavního podvozku, letoun se otočil kolem své osy o cca 90° a skončil mimo RWY.
Rozsah poškození nebyl zatím uveden.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... ing-mishap
Zatím není přesně známo, k čemu došlo, ale dle zveřejněných informací a fotek to vypadá, že v průběhu výběhu po přistání zkolabovala levá noha hlavního podvozku, letoun se otočil kolem své osy o cca 90° a skončil mimo RWY.
Rozsah poškození nebyl zatím uveden.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... ing-mishap


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire