seabee píše:takaru píše:Vím, že kdysi nikoliv neznámá a používaná řešení se Vám mohou zdát podivná, nesmyslná a podobně( jen čekám, kdy se někdo bude divit, že Camel měl klikovou hřídel namontovanou "napevno"). Startování klikou má i AN-2.
Neníliž pravda- jak říkal Sam Hawkins.
zdravím - takaru
Tak ono se ruční protáčení u hvězdicových motorů provádělo také proto, že do spodních válců při delším stání stékal olej, který bylo před "tvrdým" startem třeba "vyfoukat".
A kliku napevno měl nejenom Camel, ale celá generace stíhaček té doby poháněná francouzskými rotačními motory Gnome-Rhone. Bylo to kvůli chlazení.
Klika napevno je typický rys tzv. rotačních motorů, kde rotuje blok spolu s válci. Nebylo to špatné řešení, tehdy, ale dnes už by to neprošlo kvůli dnes už moc nízké účinnosti a také kvůli tomu, že z takového motoru stříká olej (je tam ztrátové mazání). Nevýhodou byla právě velká hmotnost rotujících částí, a s tím spojené problémy s gyroskopickým momentem. Jak rostly výkony, a s tím hmotnost motorů, tak ty nevýhody převážily.
I dnes se silnější motory protočí, než se zapne zapalování/vstřik paliva. Při startu se nejméně jednu otočku protočí bez, aby se dostal pryč olej z prostoru mezi dnem pístů a hlavou, protože i u motoru s hlavami nahoru dochází ke stékání maziva do tohoto prostoru.
U motorů montovaných inverzně, a u hvězdicových, je to "jen" horší, toho oleje je v tom dolním válci více.
V technice SSSR (a dnes i Ruské) se využíval (více než ten se setrvačníkem a klikou) startér na stlačený vzduch, a ten, ač to mnoho lidí neví, má také možnost nouzového starování za pom. posádky či obsluhy.
Soustava obsahuje i ruční dvoučinný, jednopístový, kompresor, a k němu příslušnou páku. Sice to trvá déle než natočit setrvačník, naceperovat plnou flašku na těch cca 5 atmosfér, ale startování stlač. vzduchem je zase na druhou stranu pro motor méně drastické a u naftových motorů je výhodou, že do toho vduchu se hned vstříkne palivo - jak známo, nafťák (bez "počítače", např. v zemědělské, stavební či vojenské technice) chytne i sám, stačí nechat páku ručního plynu nastavenou na běh a zařazenou rychlost.
A mch., turbínové motory, které ostatně pracují na stejném principu jako dýzly, se také startují pom. stlač. vzduchu. Ale ty, kromě tlaku, potřebují velký objem toho vzduchu, protože se protáčejí mnohem déle než dýzl co chytne "na drc"

takže pro něj bych pumpovat ručně asi nechtěl
