ad Hans S.:
Hans S. napsal:
Zkus se na to dívat třeba obráceně. Když by hrozil konflikt, Luftwaffe by se ze Španělska stáhla. Nehledě na to, že ve Španělsku sloužil skutečně jen zlomek sil celé Luftwaffe.
Johan napsal:
Nebylo by to tak snadné. F ani It. totiž, v případě konfliktu, nechtěly dovolit LW přelet svého území, a to bez ohledu na Mnichov. Samozřejmě-každý z jiných důvodů.
.............................................................................................................
Ovšem dobu útoku by si určoval Wehrmacht. Pokud by španělské síly moc chyběly, jistě by se počkalo, než dorazí loď s piloty, ev. i rozebranými Bf 109/Ju 87/He 111 Týden navíc? Nicméně očekávám spíše potřebu pilotů, než těch letadel. Těch měla Luftwaffe dost i bez několika málo kousků dislokovaných ve Španělsku.
.............................................................................................................
Samozřejmě. Také jsem nepsal, že by to bylo nemožné. A pro mne by bylo navíc více než poutavé sledovat, v tom případě, reakci Itálie.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Co to? Čas ukázal, že umístění nádrží u B-534 je výrazně bezpečnější? Jako kde? Podobně jako B-534, tedy před pilotem, měly nádrže umístěné třeba Spitfiry. Podobně jako Bf 109 měly nádrž umístěnou třeba Fw 190, P47... Ve skutečnosti obě umístění mají svá pro a proti, ale tvrdit, že jedno z nich je výrazně bezpečnějším, než druhé jen proto, že při jednom sedíš před sudem s benzinem a při druhém nad ním?
.............................................................................................................
Např.právě v BoB (vzhledem ke shodnému umístění nádrží). Vzplanutí paliva Befů měnilo kabinu v ohnivou kouli bez šance na únik. U letounů GB šly plameny (nejčastěji) vrchem kabiny a piloti, celkem často, skrz ně unikali. Prostě jimi propadli při otočce hlavou dolů. Byli pak sice (promiňte protiitalský vtípek) opálení jak Obama, ale živí. Případů takových úniků je popsáno celkem dost. U Němců to zas až tak „běžné“ nebylo.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Není pravda, že by nádrže byly pancéřované po nějakých nezdarech z Polska, ostatně nádrže na stíhačkách u Luftwaffe až na úplné výjimky pancéřované nebyly nikdy (a nejen u Luftwaffe, pancéřování nádrží se konalo jen u bitevníků a ani tam se to nestalo pravidlem). …
.............................................................................................................
Šlo o zkušenosti ze Španělska-aplikované v polsku. Cílem bylo montovat nádrže z materiálů dostatečně pevných, aby odolaly běžnému pěchotnímu střelivu. Samozřejmě-nemusíte tomu říkat pancéřování.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nejsem si jist, zda výsledky Luftwaffe v Polsku nebyly dostatečně přesvědčivé. Každopádně polské letectvo porazila dle mého názoru celkem jednoznačně. To, že se nepodařilo úplné vyhlazení není směrodatné. Jde spíš o vybudování vzdušné nadvlády.
.............................................................................................................
Jde o úvahy samotné LW, tedy ne primárně moje. Jednalo se o kombinaci z rozčarování z nasazení Bf 110 (politiky nepřijata=problémy nad F) a z toho, že se Poláky nikdy nepodařilo zcela umlčet. Je dobré si uvědomit, že úplné likvidace soupeřova letectva LW dosahuje 1.prakticky až v Jugoslávii (byť připouštím, že nad dnešním Beneluxem a Skandinávií to bylo, do značné míry, dáno přítomností spojeneckých vzdušných sil). Jinak zmiňované není popřením vzdušné převahy LW.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Avia B-534 rychlost přes 400 km/h? U posledního typu IV jsem obvykle nacházel údaj 375 km/h.
.............................................................................................................
Avia B-534 a rychlost 405 Km/h viz Jiří Macoun: „Stručná historie-Československé pevnosti“ (str.: 77) nebo Václav Němeček: „Vojenská letadla 2-mezi dvěma světovými válkami“ (kapitola: stíhací letectvo; technická příloha). Údaj je ovšem poměrně rozšířený, tyhle 2 knihy jsem měl prostě jen momentálně u ruky.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
B-534 neměla žádné prvky pasivní ochrany a měla také kapalinou chlazený motor.
.............................................................................................................
Ne-že by na tom s tou ochranou byl Bf 109-D o mnoho lépe. U Avií se i na bojištích ukázalo, že to není až tak zlé. Letoun to totiž vyvažoval mimořádnou odolností vůči poškození v boji, kdy se několik (tuším 3) strojů vrátilo domů tkzv.nahých. Jinak tatrovácké motory, samozřejmě, kapalinou chlazené nebyly.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Strukturální odolnost Bf 109 nebyla zase tak nízká. Na základě dochovaných informací nemůžeme jednoznačně říci, které letadlo přestojí větší poškození v boji. Jumo 210 není zdaleka tak náchylné, jako pozdější "vysokotlaké" DB 601/605.
.............................................................................................................
Nízká míra ochrany spojená s již zmiňovaným nešťastným umístěním nádrží … . Sami Němci tohle přiřazovali k důvodům proč D-éčko nahradit É-čkem.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ano, B-534 byla obratnější, než Bf 109. Ale to byl i Hurricane, nebo MS.406, nebo PZL.11c, nebo Zero proti Hellcatu. A víš k čemu jim to bylo platné? K ničemu.
.............................................................................................................
Uvážíme-li, že Hurricane je jedním z nejúspěšnějších letounů 2.sv.v. co do počtu sestřelů …, pak to fakt stojí za zamyšlení
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Co je faktor násobitele sil?
.............................................................................................................
Je to terminus technicus. Podrobněji jsem ho zmiňoval již v: „ROK 1938 - Mohli jsme se bránit? A ubránit?“ Ale hezky byl tenhle faktor bojové činnosti přiblížen třeba i na Viasat Histori-tuším, že v pořadu: „Bojový plán“.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Podmotorování je terminus technicus. Nikoliv cosi, co si pilot vycucá z prstu na základě "očekávání silnějšího motoru v budoucnu". Spíše se jedná o to, že očekává silnější motor hned teď, tedy aktuální stav.
.............................................................................................................
Tedy nejsme v rozporu. Pro toto letadlo byl očekáván/plánován silnější motor (1 000k). Nikdy jsem nepopíral, že B-35 byla mezityp a náhražkové řešení.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nezdá se mi, že by B-35 (jako taková, jak si ji dnes představujeme) byla projektována na co nejrychlejší zavedení do sériové výroby … To, že nakonec skutečně došlo k objednávce (nerealizované) na letoun víceméně ve standardu B-35.2, považuji spíše za projev větších potíží s podvozkem, než se původně očekávalo. A jen tak mimochodem - tento letoun rozhodně nebyl ideální pro rychlé zavedení do výroby. Měl eliptické náběžné hrany křídla a právě takováto křídla jsou výrobně velice náročná. To je ostatně také důvod, proč bylo křídlo později u B-35.3 (B-135) zjednodušeno. Stejný proces kvůli optimalizaci výroby prodělal třeba i He 111.
.............................................................................................................
To opravdu nebyla (projektována na co nejrychlejší zavedení do sériové výroby), ale shodou okolností k tomu byla velmi dobře uzpůsobena. Tedy ještě 1-ou: Motor se již vyráběl a způsob jeho montáže se nezměnil, jednoduchá (dřevěná a nestavitelná) vrtule, avionika zůstává zachována, podvozek se již vyráběl a i zbrojní vybavení a zaměřovače zůstávají. Ono i to zjednodušené křídlo již bylo též ve výrobě, není-liš pravda. Navíc byl, v podstatě, dokončen i vývoj.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kdy že byl k dispozici řadový kapalinou chlazený motor o výkonu 1000 k.?
.............................................................................................................
Koncem ½ roku 1939, a to po „opadnutí“ peněz ze zbrojních úvěrů. Samozřejmě-pomineme-li motor Tatra (pro Avii B-634) o 940k; ten byl již k disposici, ale bylo jich málo a výroba nepracovala v sériovém režimu.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Hawker Hurricane jistě nebyl z dvojplošníku na jednoplošník přestavěn přes noc. U budoucího F4F tento proces trval dlouhé měsíce. Návrh křídla je zdlouhavá a klíčová záležitost.
.............................................................................................................
I zde bylo použito již existujícího křídla. Takže přes noc ne, ale velmi rychle.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Johan napsal:
Rychlost postupu v případě B-135 vytváří předpoklad, že by věc nemusela být až tak bídná.
Tím mi chceš naznačit, že to, co jsem psal o stránku, nebo dvě, zpátky o vývoji letadla, je asi zbytečné, co?
............................................................................................................
B-135 vzlétá (opět již bez podpory „válečných“ financí) v 1. 1/2 roku 1939. Je (pro mne) těžko říci v jaké fázi ten letoun byl-objevují se údaje, že šlo již o výrobu pro BG i jiné, které to popírají. Poznámka se však nevázala přímo k B-135. Šlo o to, že B-135 měla (za výrazně změněných podmínek) určitou dynamiku nástupu. Od toho lze dovozovat, jaké by to bylo v případě B-35, která byla prakticky připravena-viz výše.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
To, co píšeš o převzetí taktiky letectvy, která se s LW potkala, je mimo. O Francouzích nemůže být řeč, o Britech v době BoB taky rozhodně ne. Podrobnosti ať podá nějaký odborník na RAF, ale široké čtyřprsté formace...byly vůbec u RAF za války zavedeny? Mám za to, že RAF sice přejala čtyřčlenné roje, ale formace byly stále dosti semknuté. No a nauka o úderech s převahou rychlosti, zteči a odpoutání...to se v RAF také zrovna moc nenosilo.
.............................................................................................................
Letectva přístup samozřejmě přizpůsobovala technice a podmínkám (ne vždy je široká formace nejvýhodnější). Důležitý je právě 4-členný roj operující ve skupinách po 2-ou a „rychlý palebný nájezd“. Odpoutání pak byla volena různě-Britové volili vymanévrování, a to proto, že k tomu měli dobrou techniku. Jiní postupovali jinak. Jestli se nepletu-ve 2sv.v.byli Britové ve vítězném teamu. S taktikou „rychlého palebného nájezdu“ naši piloti již pracovali (viz Petr Kubánek: „Stihači od 303“), takže zbýval jen onen 4-členný roj. A to by šlo velmi rychle.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Na základě čeho si myslíš, že by se ČSL piloti na podřadných letounech, které jim (jen tak mimochodem) provádění podobné taktiky jistě neusnadňovaly, ba dokonce dosti znemožňovaly, byli schopni stáhnout taktický náskok Luftwaffe za dva měsíce?
.............................................................................................................
viz výše
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Proč se to Japonci nenaučili nikdy?
.............................................................................................................
Nepravda. A i z toho lze dovozovat možnosti ČSL. Japonské letectvo se dělilo na námořní a armádní. Obě byla prakticky samostatná. Proč námořní letectvo taktiku nezměnilo je dosud předmětem diskusí. Armádní letectvo však ke změnám přistoupilo a užívalo je celkem s úspěchem (popisováno bylo i na Palbě). Samozřejmě-početní převahu spojenců kombinovanou s kvalitativními rozdíly na konci války-zdolat nemohlo.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Johan napsal:
Co do strategie byl náš přístup velmi moderní a naopak LW ho nedokázala převzít do konce 2.sv.v. Značná síla bitevního letectva (nad LW jsme měli v tomto ohledu dokonce převahu), strategická bombardovací záloha (naopak slabina-nedostatečná výrobní základna) a stíhací svazy 2-ou typů (menší-pro ochranu jednotek v poli a bitevníků; a větší na 26-ti vnitrozemských základnách). Plán předpokládal zachycování nepřátelských vzdušných úderů a následně prudké stíhací údery proti nim ze zápolí (s tím uspěli Britové), dále pak útoky bitevníků proti nastupujícím jednotkám a strategických bombardérů do jejich (nastupujících jednotek) seřadišť a výchozích prostor (s úspěchem používáno Rusy-mimochodem i na Kukuruzinech

).
.............................................................................................................
Jakou strategii máš na mysli?
Kukuruzniky otravovaly pěchotu, ne Luftwaffe. Zachycení bombardérů ze zápolí? S bombardéry měly dost práce i Spitfiry + Hurricany s dvojnásobnou palebnou silou. Co by s nimi dělaly B-534? Dost možná by na tom vykrvácely.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
a) Četl jste co jsem napsal?
b) Očekával bych, že by B-534 bojovaly

Ostatní evropské kampaně počátku války ukazují, že by to bylo velmi obtížné-ne však nemožné.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Johan napsal:
Většina našich strojů mohla startovat z kdejaké louky…
.............................................................................................................
Startovat z každé louky? No, přeneseně vzato třeba ano. Bf 109 také neoperovaly z velkých betonových letišť. Minimálně na té louce musíš mít zázemí.
.............................................................................................................
Před přistáním letounů museli mnozí majitelé své louky teprve posekat. Konečně-viz Petr Kubánek: „Stihači od 303“.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Útoky proti pozemním základnám vedle útoků proti radarovým stanicím bylo to nejúčinnější, na co se LW během BoB zmohla. Nechápu, kde jsi vzal to, co píšeš.
............................................................................................................
A zároveň to byla její labutí píseň. Útoky na základny drobila síly a vystavovala se protiútokům Britů, a to aniž by byla dotčena tkzv.velká křídla chránící města. RAF zároveň decentralisovala činnost svých stihačů, takže ti startovali třeba od aeroklubů nebo i soukromých drah u sídel šlechty.
Platí všeobecné přesvědčení, že k útokům na města vydal rozkaz Áda v návalu vzteku. Dnes již víme, z německých archivů, že tomu tak nebylo. O ataky měst žádala sama LW. Přecenila význam základen, nedocenila vlastní ztráty a ignorovala právě onen násobitel sil, takže předpokládala, že RAF je již na kolenou-nebyla. Šlo o nejzásadnější strategický omyl LW.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Jak píšu výše. Jaro 1939 je naprosto nereálné datum. Prototyp Bf 109 E s motorem DB 601 A-0 (v té době ještě nebyl schválený pro sériovou výrobu) vzlétl v létě 1938. Letadlo bylo vyzkoušené v bojových podmínkách, výrobní linky připravené na výrobu. Vše maximálně ověřené. Motor byl schválen v pozdním podzimu 1938, linky se rozjely takřka okamžitě a první Bf 109 E-1 dorazily k jednotkám počátkem roku 1939. B-35 neměl ověřeného lautr nic, navíc byly díky svému křídlu výrobně dosti náročné, třeba i náročnější, než Bf 109.
.............................................................................................................
O B-35 viz výše. Zbytek je již hodně o spekulování. Objevují se i úvahy (a NEjsou to MÉ úvahy) o tom, jak by německo zvládlo zátěž delší války v roce 1938. Já bych, v takovém případě, se zájmem, sledoval spíše politický vývoj, a to nejen v Německu. Každopádně si však myslím, že s ČSR by Německo čekala delší válka, a že v případě takového střetu by vše bylo ve hvězdách.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
B-35 by mohla být lepší, než Bf 109 D? Dost možná ano, ještě aby také ne. Škoda, že jde o současníka spíše Bf 109 E, vůči kterému je na tom asi tak, jako MS.406 . Navíc výrobní linky začaly Bf 109 E chrlit v obrovském množství - do srpna 1939 1100 ks. Přeškolení pilotů z Bf 109 B, C, D na 109 E bylo velice rychlé, takřka několikadenní.
.............................................................................................................
Výkonnost našeho leteckého průmyslu ve válečných podmínkách si netroufnu jen-tak odhadnout. Ale je faktem, že jen B-534 (u kterých není jasné jakou by za války měly prioritu) bylo, mezi Mnichovem a protektorátem (tedy za velmi nepříhodných podmínek), vyrobeno ke 100Ks a na 70 dalších bylo rozpracováno. Zbytek nápodobně pro B-35
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Součinitel letových vlastností Hurricane lepší, než Bf 109? Potom je mi záhadou, proč Britové tak kvalitní letadlo přestali vyrábět a v Říši produkce Bf 109 pokračovala do konce války Nic jako součinitel letových vlastností neexistuje. Letadla jsou kompromisem, kdy je kladen důraz na něco a na něco jiného ne. Bf 109 byl ve své době nejdokonalejším kompromisem na nebi.
.............................................................................................................
Součinitel letových vlastností Hurricane lepší, než Bf 109-D. A součinitel letových vlastností, chcete-li součinitel bojových vlastností, je celkem běžně užívaný pojem. Tedy-součinitel bojových vlastností mají, v podstatě, všechny zbraňové systémy. Jde o kombinaci ceny+náročnosti údržby+odolnosti vůči poškození (v boji i obecně)+bojová užitná hodnota (např.palebná síla) … atd. To je zřejmě důvod

proč se Hurricane vyráběl déle než Bf 109-D.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ad Pátrač:
Johan – nebudeme se přít o počty - pokud někdo někde vydedukuje 2,2 milionu vojáků je to spíše rozvinutá zmobilizovaná polní armáda plus možné doplňky při totálním vybrání bojeschopné mužské populace ale není to s čím bylo možno počítat v době kdy se rozhodovalo o tom co s námi bude.
.............................................................................................................
Pane kolego naprosto souhlasím a znovu opakuji, že 2 200 000 není „mým“ číslem. Psal jsem, že diskuse se vede … 1 200 000/2 200 000. Ne tedy, že já se přikláním k 2 200 000.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Porovnávat materiální zajištění wehrmachtu a naší ČSA nemůžu.Nemám relevantní údaje z druhé strany. Také posouzení na kolik dnů by co vystačilo si netroufám provést - neznám předpokládané spotřeby obou armád v palebných průměrech, náplních, resursu kilometrů a letových hodin.
.............................................................................................................
Nevím, zda Vám to pomůže, ale nedávno probíráno na ČT2 v „Historie cz/s?“-nevím z hlavy přesně, zda "s" nebo "z".
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Na prudký nárůst výroby tanků a letadel nevěřím. Ale přít se nemůžu, bylo by to pouze o postoji nikoliv o znalosti a do toho se opravdu nepustím. Jen bych chtěl upozornit, že stejný čas na nárůst válečných možností by mělo i Německo a že by dokázalo za stejný čas díky svým výrazně větším kapacitám čehokoliv vyrobit adekvátně více a o možnostech povolání živé síly ani nemluvím.
............................................................................................................
Rozbor výrobních kapacit našeho průmyslu viz „ROK 1938 - Mohli jsme se bránit? A ubránit?“-nepsáno mou rukou
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
O žádných zásobovacích trasách přes Balkán jsem nikdy nic neslyšel. Kdo by nám přes ne ě něco posílal když naši jediní spojenci - Francie a Velká Británie nám na rovinu řekli, že pokud se nevzdáme Sudet, že nás označí za viníky budoucí války a dají od nás ruce pryč? Zde bych prosil kdybyste se trochu rozepsal.
.............................................................................................................
Jistě. Jde o zásobovací trasy Balkánem. Ať již ze západního Černomoří, Egejské nebo Adriatické oblasti; po celou 2.sv.v. se je nikomu nepodařilo přerušit. Materiál bychom samozřejmě museli nakupovat, ale příklad Španělské občanské války ukazuje, že v tom by nám nikdo nebránil.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
O vleklém konfliktu už nebudu uvažovat vůbec. Letecká převaha protivníka by ho prostě nepřipustila.
.............................................................................................................
Otázku vzdušných sil holt vnímáme odlišně
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Pane kolego, v jedné věci si myslím, že jste mimo realitu.
Naše první republika vznikla jako umělý stát pouze a jen z blahovůle tehdejších vítězných mocností. V prvním období se v politice a v armádě bez povolení jejich představitelů. My jsme na spojencích byli závislí politicky, prakticky i mentálně. Proto ten propad myslí. Takže pokud nechceme zabřednout do diskuse zda naše země měla vůbec vzniknout a zda tedy bylo potřeba rozbít stařičkou monarchii tak se od tohoto raději vzdálím.
.............................................................................................................
Vzpomenete-li si na naši diskusi na: „Sedmidenní válka Československa s Polskem“, tak jistě uznáte, že zde se shodnem obratem. Zatímco R-U vnímám jako přirozeně vzniklý a celkem osvědčivší se stát, tak stávající situaci vidím jako podivnou nestabilní nešťastnost s více/méně (tu více; jindy méně) banditskou politickou representací. Právě neschopnost, neochota našich politiků hájit zájmy státu a nepřetržitá závislost (kterou by někdo mohl i označit za vlezdo … hyždnictví) na spojencích je to co se (ve svých poznámkách) pokouším vypíchnout a upoutat k tomu pozornost. Další, a to spíše tragickou, skutečností je, že roku 1938 byl tenhle paskvil nejlepším z možných státních uspořádání pro naši existenci v čase a místě. Takže jsme si ho měli bránit-co to šlo, protože vše ostatní hrozilo temnou zkázou. Doslova a do písmene. Výsledná rozhodnutí „politické elity“, v tomto smyslu, jen podtrhují můj postoj. To, že jsme z toho vyvázli jen tak ŠPATNĚ, jak jsme vyvázly, rozhodně není dílem uvážlivého rozhodování našich politických vůdců (lépe číst: kmenových náčelníků), ale neskutečné souhry okolností. Tady opravdu nemám pocit, že bychom byli v rozporu.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Naši zemi nepovažuji za formálního vítěze. A šmidra
.............................................................................................................
Vy možná-a já Vám to neupírám. Ale ti, co rozhodují, to vnímají naprosto jinak. Obávám se, že jejich názor bude mít dějinně větší váhu
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Ještě k rychlým divizím. Jednotky od nich byly vyvedeny na potlačování akcí Sudeťáků. I při tom však působily vždy jako celek-ne tedy po kusech, jak to fedrovali Frantíci. V případě nutnosti pak docházelo k jejich rychlému seskupení zpět a plné akci. Tak tomu bylo v bojích např.o Kraslicko a Chebsko. Více o našem nasazování obrněnců také Vladimír Francev: „Československé tanky, obrněná auta, obrněné vlaky a drezíny 1918-1939“.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ad Rosomák:
Stejně jako Fatal jsem nevěděl, že vůbec byly nějaké plně funkční Bk-534. I těch pár desítek by mohlo bodnout
