Historická výročí

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skelet ohledně normalizačních seriálů a "mladého uvědomělého konstruktéra"... to asi není úplně přiléhavé. Protože na příkladu dvou zmršených vad na užovce si nejsem jistý jestli ta uvědomolost má spočívat v odbornosti = to si fakt nikdo nevšiml že stačí zvětšit rozchod kol, aby se "za pár šupů" zlepšili jízdní vlastnosti.


@kenavf ... už mi padají víčka únavou, takže už nemám sílu to detailněji pročítat, protože jak už jsem napsal - zmýlil jsem se. Já si původně myslel, že bylo reálné v 1976 uvést do výroby Š742 ve standardu pozdějšího emka (tj. co přišlo cca v 1983). Nebylo to možné - možná kvůli penězům, ale hlavně kvůli nedostatku času (=např. externí pomoc při vývoji jako Vignale a T-613 asi nebyla možná)

Ale oba 2 (rozchod kol + hřebenové řízení) konstrukční nedostatky vůbec neměly vzniknout a pokud už se to stalo, tak v rámci testování na to měli přijít a včas to napravit = nečekat 7 roků.

Pro dnešek promiň, nemám sílu psát detailní reakci.

@Mirek58 ... o úsporách z rozsahu a o uzavřeném vs. celosvětovém (ale o víc konkurenčním) trhu píšu. Nicméně jedna cesta (=unifikace s východními Němci) asi nebyla možná už z minulosti, viz nulová spolupráce u Š1203 a Avií - spíše bych předpokládal že namísto licence od Renault-Saviem pro Avii bude unifikace s Roburem.
R.I.P.
Amiz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1166
Registrován: 7/12/2012, 17:19

Re: Historická výročí

Příspěvek od Amiz »

Mirek58 píše:Tak ono je sice hezké plakat jak to komunisti mršili.
Jenže inteligentní člověk by se měl zamyslet nad tím, kolik v dané době byl trh schopný absorbovat.
Bylo nás v republice kolem 15 mil! Jaká byla kupní síla tohoto trhu?
A s možností absorpce trhu souvisí i cena, motor vzadu.
Němci se taky nestyděli a jeli sériově Brouka jen to svištělo. A jaká byla kupní síla jejich trhu?
Prostě větší trh nebyl, nebyl větší prodej, tedy nižší investice.
Jistě, mohlo se vyrábět vždy lepší auto, jen by bylo dražší a prodalo by se jich méně a tržní prostor by obsazovaly jiné fabriky.
Shodou okolností zrovna dneska dávali v televizi speciální Top Gear: James May a lidová vozítka. Všichni se na něj povinně podívejte (pokud jste ho teda už neviděli). Fakt to stojí za to. :D
Putin budiž proklet.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Historická výročí

Příspěvek od skelet »

Kouzelník:
Ano, myslel jsem 778, která zdechla díky zaříznutí projektu 720
https://www.autorevue.cz/skoda-1500-v-w ... avka-skoda
Nová dodávka nebyla potřeba, neb se přeci už vyráběla Š1203
k BAZovským dodávkám bych musel u sebe v knihovně vyhledat útlou knížku, která byla vydána před deseti lety na Slovensku. Sice byl BAZ hlavně politický projekt, ale konstrukce se taky snažila. Vznikaly tam zajímavé typy, především sporťáků. Ale vznikaly vesměs do šuplíku, neb o ně nebyl zájem (ve výrobě).
jako ochutnávka něco z mého starého blogu
http://blog.auto.cz/t613/2008-05/sen-o- ... portaku-1/

To jak fungoval trh v ČSSR prakticky neumožňovalo rozvoj výroby přirozenou evolucí. Pokud si to nevyřval zákazník (Motokov např.), tak šéfy fabrik k tomu nic nenutilo. Jeli si dle svého plánu, což by jim změny v konstrukci mohlo zkomplikovat. Takže konstruktéři dělali věci do šuplíku a když měli štěstí, tak se dostaly na prototypovou dílnu.

(to s těmi normalizačními seriály jsem dal jen jako příklad toho, že už tehdy se tahle strnulost kritizovala. A kritizovat ji musel přeci jen stranicky uvědomnělý mladý konstruktér :D )

K unifikaci .. vem si třeba Praga V3S, která se od roku 1953 až do roku 1983 vyráběla v prakticky nezměněné podobě. Až v roce 1983 přišla nějaká výraznější modernizace. A jedna z věcí, která se modernizovala bylo i zabudování výkonnějšího motoru vyráběného pro Praga S5T-2. A jen připomenu, že S5T-2 se vyráběl od roku 1962! Tedy od počátku kritizovaná slabá jednotka byla vyměněna za silnější dvacet let po té co byla výkonnější k dispozici!
A to opomíjím fakt, že jsem nikdy nepobral, proč se v té době nezačalo s unifikací Praga V3S a Avia A30/31, což de fakto nastalo ve VOP Přelouč v devadesátých letech. A to u verze V3S M6, která dostala potuněný motor Avia o výkonu 85kW a později V3S M6T (M8), která dostala dokonce i budku z Avie.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

Pánové,

všem moc díky za reakce. Z mého pohledu bych se opakoval - protože jde o rozsáhlé téma (z podstatné části s Vámi souhlasím), nicméně pořád jsem nenašel žádné jiné vysvětlení (postavené na faktech) proč se Š742 začala vyrábět se 2 vážnými konstrukčními nedostatky (rozchod kol+řízení), přičemž oba byly odborníkem relativně rychle odhalitelné a relativně rychle napravitelné. Pár dalších detailů je např. v Historie automobilů Škoda: od roku 1905 do současnosti autorů od autorů Dufek Jiří, Králík Jan, viz s. 121 a následující.

Pravdou je, že zčásti jsem změnil názor a v budoucnu snad něco dalšího dopíšu k tématu. Protože si hodně slibuji od části knížky Česká společnost v 70. a 80. letech. Sociální a ekonomické aspekty. Měla by v ní obsažena případová studie v rozsahu cca několik desítek stran o AZNP.

Údajně je z této části knihy citováno v tomto článku . Je-li to pravda (=nemůžu to ověřit, neb knížku zatím nemám), tak při mnou odhadované průměrné roční výrobě cca 140 tisíc bylo v tomto konkrétním roce exportováno cca 50% vyrobených kusů (a konkrétně do "Západní Evropy" bylo exportováno cca 1/3 ze všech vyrobených kusů).

Nicméně nejsem si jistý, jestli šlo o extrémně výjimečný rok. Myslím tím že spíše ve zbytku 80. letech bych čekal pokles a to mj. vlivem nástupu relativně levných japonských automobilů, které tou či onou formou vytlačovali diskontní evropské automobilky (jak na to doplatil např. španělský SEAT).

Pokud knížku seženu, tak někdy v zimě bych snad mohl mít čas se začíst a poté snad něco postnout.

P.S. Ještě vysvětlím, proč odmítám diskutovat o BAZu - ano je to zajímavé téma. Ale také je téma do určité míry teoretické, neboť v reálné praxi nebylo ověřeno jaký by byl úspěch či neúspěch. A mám obavu (už jsem to zažil), že debata by sklouzla o hodnocení plánovaných budoucích kroků (tj. co se mohlo stát v 80. letech, kdyby...) - což je živná půda pro sklouznutí do nefaktické diskuse.

P.P.S. Úplně mimo téma exodu tvořivých lidí (a zastrašení těch kdo zůstali) z ČSSR ... pro mě bylo zajímavé jak se stavěly v jiných zemích k přenosu západních technologií - jako např. jednotlivé fáze Polski Fiat 125 (montáž rozložených aut, licence, prodloužení licence už jen na část technologií pro "vlastní vývoj" = Polonez) .
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Historická výročí

Příspěvek od skelet »

Vysvětlení je nasnadě z toho co jsem zde psal už vícekrát. I kdyby na to konstruktéři přišli a navrhli změnu, tak na vyšších pozicích nebyla vůle něco měnit.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skelet
názor "odborníků" ze zkušebny AZNP na hřebenové řízení viz s. 127, první odstavec, předposlední věta v Historie automobilů Škoda: od roku 1905 do současnosti autorů od autorů Dufek Jiří, Králík Jan. A připomenu časovou souvislost - u auta vyráběného od 1976 došlo ke změně názoru v AZNP pomocí aplikace dílů ze sériového evropského auta vyráběného od r. 1969. Jen pro zajímavost: k aplikaci hřebenového řízení u Š742 došlo až v 1983 u eMka.

Pokud bys myslel např. úpravy zavěšení motoru pro zvýšení komfortu v interiéru, tam bychom se asi shodli.
R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Historická výročí

Příspěvek od kenavf »

Kouzelnik píše:.. (z podstatné části s Vámi souhlasím), nicméně pořád jsem nenašel žádné jiné vysvětlení (postavené na faktech) proč se Š742 začala vyrábět se 2 vážnými konstrukčními nedostatky (rozchod kol+řízení), přičemž oba byly odborníkem relativně rychle odhalitelné a relativně rychle napravitelné. ..
Možno to "bolo odborníkom ľahko odhalitelné", ale laik pri normálnom používaní s tým asi problém nemal a nemal ani zrovnanie že by to pri inej konštrukcii mohlo byť lepšie(lepšie chovanie na ceste?). Skrátka bral na vedomie že Š120 jazdí tak ako jazdí a neriešil to. (Ja som s tým jazdil a nevidel som problém v riadení, ale nie som odborník na autá ani závodník)
Neviem koľký si ročník a ako dlho si zažil socializmus ale skrátka to tak mohlo byť že "zavádzanie riešenia by vyžadovalo investície a mali by sme s tým starosti tak bude občan jazdiť na tom čo mu ponúkneme, aj tak nemá na výber".
Veľa komponentov bolo na škodovkách použiteľných aj z predchádzajúcich typov a naopak, boli by potom navzájom zameniteľné(napríklad pri rozšírení toho rozchodu)? Nebolo by potom potreba držať na trhu a zásobovať Mototechny a autoservisy hromadou dielov naviac? Potreba vyrobiť nové náradie a formy. To bola dobrá motivácia aby sa súdruhovia na to vysr.li.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

@kenavf... pro tento moment (=bez dalších pramenů) už bohužel nevím nic dalšího - snad přínosného pro ostatní.

Z jiného soudku - když jsi u tohoto připomínání tehdejší situace - prosím tě: od mého známého vím, že na začátku 80. let (kdy se jim narodili děti) sháněl auto a že prakticky jediné auto na které se nemuselo čekat delší dobu v pořadníku byl Trabant. Bavíme se o období zhruba cca 1982-83 (=děti se jim narodili v 1978 a 1980 a vozili je Trabantem už jako prcky před nástupem do školy). Máš stejné vzpomínky na relativní "nezájem" v Česko-Slovensku o Trabanty na začátku 80. let?

Tj. neptám se na cenu (tu jsem si dohledal, že Trabant byl relativně nejlevnější nové auto, snad s výjimkou Velorexu).
R.I.P.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Historická výročí

Příspěvek od Mirek58 »

Tak ono to bylo asi trošku jinak s těmi pořadníky.
V Chomutově se v r. 68 zbourala ulice Písková a vlastně celá centrální osa podél Chomutovky a vystavěla se "třída" Palackého ( 70-?).
A dole byla prodejna Mototechny.
Ve výloze měl Voborník ( otec plochodrážního jezdce) vždy jedno auto. Já si pamatuji " stovku, nebo stodesítku", červenou, za 46 000.
Jednoduše jedno auto, protože víc se jich tam nevešlo.
Současně s tím se postavil i servis Mototechny na konci ulice Spořické, kde už bylo placu více, tam byly zaparkované auta dalších typů.
Základní typ škodovky byl vždy v nabídce, ovšem , pokud si ovšem zákazník přál něco spec, musel si počkat na výrobu, nebo dovoz ( dnes se taky čeká na RAV4 šest měsíců, pokud nechcete skladovku).
Já jsem v 83 koupil 130L pětikvalt bez pořadníku, úplatku, a na dvoře jich stálo deset.
ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

Díky.... Já popisoval situaci na Olomoucku. Na všechny ostatní než Trabant by prý čekal roky (výjimka:kromě Trabantu by relativně rychle, prý za pár měsíců mohl mít i moskviče).
R.I.P.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Historická výročí

Příspěvek od Mirek58 »

Právě, to je ten háček - by prý -.
Ale konkretní, přesný důvod neuvede.
To je to samý, jak s frontama na potraviny a další zboží.
Zajímavá věc, dopoledne a navečer fronty nebyly. Dopoledne v krámě byli jen důchodci, co neměli nic jiného na práci než jak předběhnout bábu ze sousedství.
Proč?
Jednoduše proto, že všichni chodili hákovat a šichta končila ve 14 00, nebo 15 00 a po cestě domů šli všichni nakoupit. V 16 30 fronty končily a prodavačky se začaly nudit.
ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

Mě právě neštymovala ta okamžitá dostupnost Trabantů. Protože v NDR se prý na Trabanty údajně čekalo... konkrétně ozdrojové info z wiki uvádí, že v 1988 se čekalo 15 roků https://de.wikipedia.org/wiki/Trabant_601#Geschichte. A proto údajně měla být cena 2-nd Trabantů (=nabízených k okamžitému prodeji) cca 2,5 vyšší než cena nového Trabanta.

Nicméně s výše popsanou situací mi nedává smysl - to jak se konkrétní majitelé z NDR zachovali ke svému údajně nedostupnému majetku https://plus.rozhlas.cz/co-se-v-roce-19 ... dr-7689681

Přece vlaky Drážďany-Praha přece nemohly být o moc pomalejší než auto a nedává mi smysl proč by dederon před emigrací svého Trabanta nepředal/neprodal třebas na náhradní díly.
R.I.P.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Historická výročí

Příspěvek od Mirek58 »

Tak ze strany dederonů to byl přísný ek kalkul, vyčuranost. Žádná politika.
Všichni jsme věděli, že systém jednoho národa/dvou států skončí a končí.
No a kdo se do určitého datumu dostal do NSR jako uprchlík, pobíral hezké dávky, za to ten traboš rozhodně stál.
ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Historická výročí

Příspěvek od kenavf »

Nikto nevedel ako to skončí.
Stále nebola istota či zase nenabehnú vojská Varšavskej zmluvy a nezavedú represívne opatrenia. U nás sa nič nevedelo ešte ani 17.11.1989.
Východní nemci išli radšej "na istotu" a o Trabanta sa nestarali pretože robili existenčné rozhodnutie a ak by sa ho snažili predať tak by mohli na seba upozorniť.
Trabant bol v ČSSR asi relatívne dostupný aj bez poradovníkov, pretože to bolo auto chudého muža(radšej starú š100 ako nového Trabanta?). Dostupné boli asi aj tie Moskviče. Poradovníky boli asi aj dosť záležitosť v ktorom roku to bolo a o ktorý typ auta sa jednalo. O tom že by bolo nutné čakať podľa toho o akú výbavu išlo, to pochybujem. Š105S, 105L,105GL,120,120L,120LS,120GLS tým bola daná výbava, individuálne výbavy a prevedenia Mladá Boleslav neponúkala(aspoň o tom neviam a pochybujem). Obrázek

Brat kúpil Š120L a dokonca aj na splátky ale to bolo v roku 1987, vtedy začínali byť dostupnejšie, možno ľudia začali čakať na Favorita?. Ale na Žiguláky a potom tie Favority, bol tvrdý poradovník a stanovanie pred Mototechnou.

Porovnávanie s dnešným čakaním na auto, u ktorého si nakombinujem rôznu výbavu, je dosť mimo. Pretože je stále veľa predajní, ktoré ponúkajú "nomálne" autá okamžite alebo za pár dní. Vtedy nebola druhá alternatíva.

Tie fronty na všetko, kupovanie aut, kradnutie stieračov a aj dederoni s Trabantami sú dobre vystihnuté v českom seriáli Vyprávěj.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

@Kenavf
Trabanty dederonů v Praze
Osobně jsem slyšel od 2 lidí (jeden bydlel na P-1 Malá strana, druhý v širším centru na P-6), že řada Trabošů nebyla zamknutá. A přesto zdaleka všechny nebyly vykradené. A to nebylo tak, že by Trabanty (nebo Wartburgy) schválně zaparkovali před nějaké hlídané objekty - právě naopak - parkovali je podélně mezi česko-slovenské auta normálních lidí, tak aby z dálky nebyly vidět poznávací značky.

Ad pořadníky na Žigulíky
https://www.autoforum.cz/fascinace/zapa ... -modelu-x/. Snad ten omezený import souvisel s přesměrováním exportu na koupěschopnější trhy https://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva#Britain, bo v 80. letech už ani cenzura/totalita nepomáhala, tam kde je 1+1=2 https://www.euro.cz/byznys/rvhp-vychod-sobe-900808

Ad výkyvy v dostupnosti aut pro spotřebitele
- díky za tip. Možná se někdy podívám. Podle csfd má Vyprávěj spoustu sérií - kterou doporučuješ pro situaci normálních lidí na přelomu 70. a 80. let? A epizodu? Já se na TV totiž nedívám = nebaví mě.
- možná by mohly být přínosné info na str. 35 a 103 v diplomce z TUL Československý automobilový průmysl a AZNP Mladá Boleslav v 80. letech 20. století
R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Historická výročí

Příspěvek od kenavf »

Kouzelnik píše:@Kenavf
Trabanty dederonů v Praze
Osobně jsem slyšel od 2 lidí (jeden bydlel na P-1 Malá strana, druhý v širším centru na P-6), že řada Trabošů nebyla zamknutá. A přesto zdaleka všechny nebyly vykradené. A to nebylo tak, že by Trabanty (nebo Wartburgy) schválně zaparkovali před nějaké hlídané objekty - právě naopak - parkovali je podélně mezi česko-slovenské auta normálních lidí, tak aby z dálky nebyly vidět poznávací značky.
Oni tie Trabanty odparkovávali bárs kde aj na polnej ceste, sám som pár takýchto Trabantov osobne videl odstavených na okraji cesty 3.triedy. Vykrádanie Trabantov bola asi len okrajová záležitosť v tomto prípade bezpredmetná.

Oni asi v rámci RVHP boli dohodnuté množstvá dodaných aut a teda tie Trabanty museli byť dodané aj keď sa v NDR na ne čakalo dlho(obdobne asi aj v tom SSSR so Žigulíkmi, niektorí rusi možno mali aj úspory, ale namali si za ne čo kúpiť, osobne som tam predal hodinky, ktoré tu na burze stáli 400Kčs, za 150Rublov=1500Kčs, predať som nechcel, preto som povedal enormnú cenu, ale rus povedal že kúpi)
Kouzelnik píše:@Kenavf
Trabanty dederonů v Praze
Osobně jsem slyšel od 2 lidí (jeden bydlel na P-1 Malá strana, druhý v širším centru na P-6), že řada Trabošů nebyla zamknutá. A přesto zdaleka všechny nebyly vykradené. A to nebylo tak, že by Trabanty (nebo Wartburgy) schválně zaparkovali před nějaké hlídané objekty - právě naopak - parkovali je podélně mezi česko-slovenské auta normálních lidí, tak aby z dálky nebyly vidět poznávací značky.

Ad pořadníky na Žigulíky
https://www.autoforum.cz/fascinace/zapa ... -modelu-x/. Snad ten omezený import souvisel s přesměrováním exportu na koupěschopnější trhy https://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva#Britain, bo v 80. letech už ani cenzura/totalita nepomáhala, tam kde je 1+1=2 https://www.euro.cz/byznys/rvhp-vychod-sobe-900808
Situácia s autami v TUZEXe nie je o bežných ľuďoch. Tam asi boli autá dostupné podľa ponuky ale dovoliť si to mohlo len pár ľudí ktorí pracovali na montážach alebo v diplomatických službách a mali teda možnosť nadobudnúť legálne "bony"(devizové konto v Živnobanke). Či si tam dovolil ísť vexlák a položiť tam 30000 bonov na pult a odviezť si Ford Escort, to neviem, či by nebol ihneď nahlásený a zaistený.
Dostupné tam boli aj okamžite, pretože som sa osobne bavil s človekom ktorí podedili z ameriky pár mega a išli si rodičia kúpiť Volvo do Tuzexu v Bratislave, keď sa ich potom predavač opýtal či už je to všetko, tak mu povedali aby im "pribalil" ešte "tamtú Ford Sierru pre syna". Tak odchádzali v dvoch autách.

seriál Vyprávěj:
možno tieto diely by dokreslili vtedajšiu atmosféru.
https://www.csfd.cz/film/264232-vyprave ... o/prehled/
https://www.csfd.cz/film/264232-vyprave ... ?type=film
https://www.csfd.cz/film/264232-vyprave ... u/prehled/
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

kenavf píše:
Kouzelnik píše:@Kenavf

Ad pořadníky na Žigulíky
https://www.autoforum.cz/fascinace/zapa ... -modelu-x/. Snad ten omezený import souvisel s přesměrováním exportu na koupěschopnější trhy https://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva#Britain, bo v 80. letech už ani cenzura/totalita nepomáhala, tam kde je 1+1=2 https://www.euro.cz/byznys/rvhp-vychod-sobe-900808
Situácia s autami v TUZEXe nie je o bežných ľuďoch. Tam asi boli autá dostupné podľa ponuky ale dovoliť si to mohlo len pár ľudí ktorí pracovali na montážach alebo v diplomatických službách a mali teda možnosť nadobudnúť legálne "bony"(devizové konto v Živnobanke). Či si tam dovolil ísť vexlák a položiť tam 30000 bonov na pult a odviezť si Ford Escort, to neviem, či by nebol ihneď nahlásený a zaistený.
Dostupné tam boli aj okamžite, pretože som sa osobne bavil s človekom ktorí podedili z ameriky pár mega a išli si rodičia kúpiť Volvo do Tuzexu v Bratislave, keď sa ich potom predavač opýtal či už je to všetko, tak mu povedali aby im "pribalil" ešte "tamtú Ford Sierru pre syna". Tak odchádzali v dvoch autách.
To s Tuzexem je nedorozumění. Já odkaz https://www.autoforum.cz/fascinace/zapa ... -modelu-x/ uváděl, protože je v něm vysvělení nedostatku žigulíků v ČSSR: "Třeba zkraje osmdesátých let klesl dovoz tehdy žádaných Lad do Československa na minimum a s tím pochopitelně i jejich prodej. Poptávka po nich bujela dál a nabídka ji prakticky nikdy až do revoluce zcela nevykryla." viz druhý odstavec v článku na autoforum.cz

Z jiného zdroje jsem se dočetl že důvodem omezení importu do ČSSR, že SSSR právě v 80. letech začal preferovat západní měny před česko-slovenskou korunou. Proto jsem postoval odkaz na Lada Riva kde je pár detailů o dovozu žigulíků do UK.

Když si najdeš vlákno tady na Palbě o seriálu Černobyl, tak je tam odkaz na článek který popisuje důvody proč SSSR stavěl ve velkém měřítku reaktory černobylského typu = v SSSR potřebovali zaplatit za dovoz technologií a potravin ze západní Evropy či zbytku světa jako Austrálie (kde rubly nebrali). A proto chtěli snížit v SSSR domácí spotřeby ropy výměnou za tyto rbmk reaktory, tak aby za zvýšený export sovětské ropy mohli dostat další marky, schillingy, liry atd.

Pokud si dobře vzpomínám, tak import žigulíků klesnul na počátku 80. let asi na 10-15%

Moc díky
R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Historická výročí

Příspěvek od kenavf »

Kouzelnik píše:..
Když si najdeš vlákno tady na Palbě o seriálu Černobyl, tak je tam odkaz na článek který popisuje důvody proč SSSR stavěl ve velkém měřítku reaktory černobylského typu = v SSSR potřebovali zaplatit za dovoz technologií a potravin ze západní Evropy či zbytku světa jako Austrálie (kde rubly nebrali). A proto chtěli snížit v SSSR domácí spotřeby ropy výměnou za tyto rbmk reaktory, tak aby za zvýšený export sovětské ropy mohli dostat další marky, schillingy, liry atd.
..
O opodstatnení tohto dôvodu by som dosť pochyboval.
O koľko asi zníži jadrový reaktor spotrebu ropy v danej krajine? Asi veľmi nie, elektrina je potreba v jednej oblasti(domácnosti a priemysel) a ropa v druhej oblasti(doprava a chémia). Prelínanie týchto potrieb nie je zásadné. Nanajvýš nahradíš autobusy električkami a diesel rušne elektrickými rušňami ale to nebude asi až tak veľký efekt.
A kde vtedy vlastne končili ruské ropovody? V NDR? Ako to mali s tankermi, to neviem. Ako dostávalo SSSR ropu na západný trh. Možno do Fínska?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Historická výročí

Příspěvek od Kouzelnik »

R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Historická výročí

Příspěvek od kenavf »

Takže za stavbou reaktorov typu RBMK by som skôr videl zdroj plutónia pre A. bomby, než úsporu ropy pre export.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“