Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Dobre na vaše príspevky odpovedal skelet, z Migu 29 šly preč preto že vlastne mimo štartu a pristátia tvorili "mŕtvy priestor" toľko potrebný pre nádrže.. Len doplním že to nebolo dané kvalitou sovietskych letísk ale ako lietadlo studenej vojny bolo konštruované pre štart aj z pevnenej trávnatej/poľnej plochy. Oveľa lepšie je na tom rodina Suchovcov ktorá má tesne za deflektormi vstupného prúdu sklápacie rošty o rozmeroch oka cca 2 x 2 cm, pričom celá konštrukcia (testovaná v CAGI) je riešená tak že pri sklopení roštov odoberá len 3 % z výkonu.
späť k F-35: samozrejme že enormné zakrivenie S - kanálov nebolo robené pre likvidáciu vtákov ale pre dodržania pravidiel stealth a zároveň táto skutočnosť vyplynula z konštrukčného návrhu keď tunely vstupu vzduchu pri doprednom lete musia "obchádzať vertikálne dmychadlo pre kolmý vzlet a pristátie. Pretože F-35 je prvé sériové lietadlo z kolmým štartom, ktoré je konštruované pre nadzvukovú rýchlosť(keď nerátame predvýrobnú malokusovú sériu JAk-141 z ktoré slúžilo ako technologický zdroj info v rámci ofic. nákupu licencie od SNŠ - Ruska), používa aj špeciálne štvrťkruhové vstupné kužele pre deceleráciu nadzvukového prúdu na podzvukový, obdobne ako rodina Mirage(ktoré však majú polkruhové vstupné kužele).
späť k F-35: samozrejme že enormné zakrivenie S - kanálov nebolo robené pre likvidáciu vtákov ale pre dodržania pravidiel stealth a zároveň táto skutočnosť vyplynula z konštrukčného návrhu keď tunely vstupu vzduchu pri doprednom lete musia "obchádzať vertikálne dmychadlo pre kolmý vzlet a pristátie. Pretože F-35 je prvé sériové lietadlo z kolmým štartom, ktoré je konštruované pre nadzvukovú rýchlosť(keď nerátame predvýrobnú malokusovú sériu JAk-141 z ktoré slúžilo ako technologický zdroj info v rámci ofic. nákupu licencie od SNŠ - Ruska), používa aj špeciálne štvrťkruhové vstupné kužele pre deceleráciu nadzvukového prúdu na podzvukový, obdobne ako rodina Mirage(ktoré však majú polkruhové vstupné kužele).
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Vážná nehoda stíhačky F-35A Lightning II
http://www.armadninoviny.cz/vazna-nehod ... ig-ii.html
http://www.armadninoviny.cz/vazna-nehod ... ig-ii.html
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Zajímalo by mne reálné využívání vlatnosti STOVL u dnešních Harrierů. Nepamatuji si, že bych kdy viděl jejich bojové nasazení z natolik krátkých ploch, ze kterých by nebyly schopny operovat klasické stíhačky.
Je pro mne vcelku pochopitelné jejich nasazení u jednotek USMC, ale stále moc nerozumím proč variantu F-35B také preferují ve Velké Británii.
Rozměry nové HMS Queen Elizabeth by dle mého názoru umožnily provoz varianty F-35C.
Je pro mne vcelku pochopitelné jejich nasazení u jednotek USMC, ale stále moc nerozumím proč variantu F-35B také preferují ve Velké Británii.
Rozměry nové HMS Queen Elizabeth by dle mého názoru umožnily provoz varianty F-35C.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Neumožňovala, neb jak říkají někteří chlapi: "Na velikosti nezáleží".Mike píše:Zajímalo by mne reálné využívání vlatnosti STOVL u dnešních Harrierů. Nepamatuji si, že bych kdy viděl jejich bojové nasazení z natolik krátkých ploch, ze kterých by nebyly schopny operovat klasické stíhačky.
Je pro mne vcelku pochopitelné jejich nasazení u jednotek USMC, ale stále moc nerozumím proč variantu F-35B také preferují ve Velké Británii.
Rozměry nové HMS Queen Elizabeth by dle mého názoru umožnily provoz varianty F-35C.
Queen Elizabeth by musela být konstruována jako CATOBAR.
Svého času se uvažovalo, že sesterská loď Prince of Wales bude CATOBAR, právě proto aby umožňovala provoz F-35C, ale poté co rozpočtové náklady na takovou loď stouply 2x oproti předpokladu, se UK vrátilo k původnímu designu STOVL (tuším v roce 2012?).


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Návrat k CATOBAR se zvažoval u obou letadlových lodí, a to především kvůli rostoucí ceně F-35. Místo nich měla RAF nakoupit buď námořní RAFALE nebo nabízenou námořní verzi Eurofighteru. Ale po zjištění kolik by tato změna stála, u již rozestavěné QE, se od toho upustilo.
Reálné schopnosti Harrierů v rámci VTOL (svislý vzlet a přistání) jsou takové, že to dokáží, ale na úkor nosnosti a doletu. Proto byl vymyšlen onen STOVL, který používají prakticky všechny letouny schopné svislého vzletu a přistání (včetně USMC a přetížených vrtulníků).
Výhodou letounů VTOL (tedy i F-35B) je možnost používat nouzové letadlové lodě, které vzniknou na základě obchodních lodí. Tento koncept se Royal Navy osvědčil během války o Falklandy (viz SS Atlantic Conveyor)
Reálné schopnosti Harrierů v rámci VTOL (svislý vzlet a přistání) jsou takové, že to dokáží, ale na úkor nosnosti a doletu. Proto byl vymyšlen onen STOVL, který používají prakticky všechny letouny schopné svislého vzletu a přistání (včetně USMC a přetížených vrtulníků).
Výhodou letounů VTOL (tedy i F-35B) je možnost používat nouzové letadlové lodě, které vzniknou na základě obchodních lodí. Tento koncept se Royal Navy osvědčil během války o Falklandy (viz SS Atlantic Conveyor)



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Velikost by to samozřejmě umožňovala (tak to počítám bylo myšleno, protože i menší plavidla se dají postavit jako klasická LL s katapulty), ale holt...prachy.Skeptik píše:Neumožňovala, neb jak říkají někteří chlapi: "Na velikosti nezáleží".
Queen Elizabeth by musela být konstruována jako CATOBAR.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
POchopitelně, že velikost to umožňovala.. francouzské sesterské lodě s tím dokonce i počítaly.



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Snaha dostať sa s cenou F-35 na 80mil USD. http://www.armadninoviny.cz/f-35-ligtni ... -163f.html
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Další zajímavé video s výkladem ze simulátoru - co se týká avioniky

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ako možná náhrada veľmi drahej F-35 Lightning II sa začína uvažovať o prototype Scorpion - prieskumného lietadla 5- generácie. Scorpion firmy Textron AirLand by zo svojou cenou 20 mil. dolárov mohol byť 5 až 7x lacnejší než terajší F-35A. Lietadlo Scorpion je síce klasickej koncepcie (mne osobne pripomína kompiláciu Jak-130, Su-25 a F/A -18) ale celokompozitovej konštrukcie čo má za následok veľmi nízky koeficient RCS. Scorpion má síze polovičnú rýchlosť a tretinovú až polovičnú nosnosnosť oproti F-35 ale napr. v dolete a manévrovacích schopnostiach F - 35 výrazne prekonáva. Taktiež jeho prevádzkové náklady by pri cene 3000 USD/hod. boli min. 10 krát nižšie ako u F-16, nieto ešte u F-35.
http://vpk.name/news/119185_hotim_sovre ... hevle.html
O lietadle Scorpion: http://en.wikipedia.org/wiki/Textron_AirLand_Scorpion
http://vpk.name/news/119185_hotim_sovre ... hevle.html
O lietadle Scorpion: http://en.wikipedia.org/wiki/Textron_AirLand_Scorpion
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu


-
- štábní praporčík
- Příspěvky: 578
- Registrován: 6/9/2012, 22:33
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
A F-22 nahradí kluzákem. Je 1275x levnější a má výrazně nižší provozní náklady. V tichosti provozu dokonce F-22 výrazně překonává... 

Scorpion


Scorpion

- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Prázdnu hmotnosť má 5,5 tony, maximálnu 9,5 tony a ťah motorov max 2x 18kN, F-35 13,2 tony prázdny, 22,5 tony maximum a ťah 125/191kN. Takže v dolete možno, aj keď porovnávať "ferry range" a bojový dolet je IMHO od veci. A v manévrovacích schopnostiach? To by ma hodne zaujímali grafy rýchlosti, polomery obratov a lineárne a uhlové zrýchlenia, na základe ktorých to niekto tvrdí.absik píše: Scorpion má síze polovičnú rýchlosť a tretinovú až polovičnú nosnosnosť oproti F-35 ale napr. v dolete a manévrovacích schopnostiach F-35 výrazne prekonáva. Taktiež jeho prevádzkové náklady by pri cene 3000 USD/hod. boli min. 10 krát nižšie ako u F-16, nieto ešte u F-35.
A ano, prevádzkové náklady bude mať Scorpion možno nízke, ale to má každý cvične-bojový stroj.
A zaujímalo by ma, v čom je Scorpion výrazne lepší oproti Jak-130, Aeromacchi M-346, KAI T-50 Golden Eagle, BAe Hawk, alebo Aero L-159, okrem toho, že je primárne koncipovaný ako "bojový", kým uvedené ako "cvičné".


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
-
- štábní praporčík
- Příspěvky: 578
- Registrován: 6/9/2012, 22:33
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Nemá cenu to porovnávat, je to jiná kategorie - policejní stíhačka, projektovaná pro mírovou a hlídkovací činnost, maximálně konflikty nízké intenzity. Jestli v něčem drahé stroje nahradí, jsou to právě zmíněné mise, na které je vyspělý letoun zbytečně drahý. Náhrada F-35 nebo jakéhokoliv jiného bojového letadla je nesmysl. To je jako porovnávat Cessnu 208b a Su-25...
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=109 ... 60#p188203
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=109 ... 60#p188203

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
absiku ten príspevok by si mal dať do vtipov.absik píše:Ako možná náhrada veľmi drahej F-35 Lightning II sa začína uvažovať o prototype Scorpion - prieskumného lietadla 5- generácie. Scorpion firmy Textron AirLand by zo svojou cenou 20 mil. dolárov mohol byť 5 až 7x lacnejší než terajší F-35A. Lietadlo Scorpion je síce klasickej koncepcie (mne osobne pripomína kompiláciu Jak-130, Su-25 a F/A -18) ale celokompozitovej konštrukcie čo má za následok veľmi nízky koeficient RCS. Scorpion má síze polovičnú rýchlosť a tretinovú až polovičnú nosnosnosť oproti F-35 ale napr. v dolete a manévrovacích schopnostiach F - 35 výrazne prekonáva. Taktiež jeho prevádzkové náklady by pri cene 3000 USD/hod. boli min. 10 krát nižšie ako u F-16, nieto ešte u F-35.
http://vpk.name/news/119185_hotim_sovre ... hevle.html
O lietadle Scorpion: http://en.wikipedia.org/wiki/Textron_AirLand_Scorpion
Scorpion je určený a vhodný len pre určité jednoduché misie.(napr, policajné ako tu niekto napísal,alebo proti pašerákom, a pod.).Tam kde je klasická(dokonca aj L-159) stíhačka alebo bitevní,zbytočne drahý.
3000USD/hod nieje zrovna málo.Neudávali u Gripenu tuším 4500USD/hod?
http://www.stratpost.com/gripen-operati ... ters-janes
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- kozlustechnykus
- poručík
- Příspěvky: 769
- Registrován: 9/3/2014, 20:24
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
O problemech F-35 se tady psalo uz spousta, ale fakt je to az takhle spatny?
V dalsi diskuzi to nikdo ze stolu nesmetl, ale prijde mi to jako nesmysl. Vzdyt to letadlo je nepouzitelny a to je vyrobeno 150+ kusu. Kdo je ma a k cemu je pouziva? Beru vycvik pilotu, pozemniho personalu a tvorba strategie nasazeni na budouci seriova letadla. Ale to by se provadelo na mensim poctu...
http://www.armadninoviny.cz/boj-o-bitev ... omentvypisCo se týče problémů F-35, těch je teď dost. první problém je zdrojový kód letounu, který je dokončen z necelých 60% a jeho programování zabere ještě 5-7let (to znamená, že 5-7 let nebude moci bojovat), nehledě nato jsou se zdrojovým kódem vleklé problémy, př: Když systém zaznamená útok na letoun vypustí ochranné světlice, dále pak vyhodnotí světlice jako útok na sebe a vypustí další světlice a takhle to dělá dokud mu ty světlice nedojdou.
Dalším velkým problémem je neschopnost létat bezpečně v dešti (a o bouřce ani nemluvě), problémem je, že to není softwarový, ale hardwarový problém, takže teď stojí USAF před velkým rozhodnutím: buď přikáže, že chce letouny, které budou létat za každého počasí (to snad uměl i F-100 Super Sabre), ale to velmi prodraží cenu, nehledě na úpravu letounů, co jsou momentálně ve službě (někteří tvrdí, že by to měl modernizovat sám lockheed, protože v podmínkách tendru byla schopnost létat za každého počasí), nebo zcela rezignuje na věc, která je zcela běžná u moderních letounů, ale zachová cenu.
V dalsi diskuzi to nikdo ze stolu nesmetl, ale prijde mi to jako nesmysl. Vzdyt to letadlo je nepouzitelny a to je vyrobeno 150+ kusu. Kdo je ma a k cemu je pouziva? Beru vycvik pilotu, pozemniho personalu a tvorba strategie nasazeni na budouci seriova letadla. Ale to by se provadelo na mensim poctu...
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Michal Jankovec clen rady CT
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
http://www.bloomberg.com/news/2014-07-2 ... -late.html
Zde zpoždění 14 měsíců a jde o "plné" bojové schopnosti, takže asi něco jako Eurofighter, ten neni hotovej ještě dneska... Jinak jednotková cena jim vcelku utěšeně klesá na rozumné hladiny a jak sem k tomu letadlu neskutečně skeptickej, tak se spíš začíná blýskat na lepší časy...
Zde zpoždění 14 měsíců a jde o "plné" bojové schopnosti, takže asi něco jako Eurofighter, ten neni hotovej ještě dneska... Jinak jednotková cena jim vcelku utěšeně klesá na rozumné hladiny a jak sem k tomu letadlu neskutečně skeptickej, tak se spíš začíná blýskat na lepší časy...

"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Neviem či sa mi otvoril správny link ale je tam diskusia skôr o A-10 Thunderbolt II. Na jednej strane má tých problémov F-35 ešte viac ako si napísal, na druhej strane má už predbežné objednávky na celkovo 200+ kusov od zemí NATO ale i napr. Austrálie(niekedy patrila tuším do paktu SEATO?)
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu


- kozlustechnykus
- poručík
- Příspěvky: 769
- Registrován: 9/3/2014, 20:24
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ano, je to diskuze a clanek o A-10, ale na F-35 se dostali, protoze by mela nahradit A-10 ve funkci letadla blizke podpory pozemnich jednotek. A radsi se ptam tady, protoze zdejsi uroven vedomosti je upravdu o dost lepsi.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Michal Jankovec clen rady CT
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Izrael špekuluje nad jeho nákupem
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14820
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14820



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Dobre si to napísal - "špekuluje". Presnejšie, väčšina poslancov Knesetu je proti nákupu 2.várky F-35 v prospech výroby moderných UCAV a najmodernejších systémov PRO. Cena F-35 druhej várky pre Izrael by mala byť asi 150 mil. dolárov a podľa poslancov by sa tých 3 mlrd dolárov dalo využiť pre podporu domáceho zbroj. priemyslu pretože Izrael má momentále asi najkomplexnejšiu PRO a aj jeho bezpilotné lietadlá si stále udržujú vysoký svetový štandart.
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu

