Arten, arten. Kukam, ze som silno posramotil tvoje ego, ked sa tu takto este aj po dvoch tyzdnoch realizujes. Ale dufam, ze ti tie urazky aspon trochu pomohli odburat stres. Vies ten moze zabijat. Treba pustit ventil na fore.
Ale sak nevadi. Tak podme moj zlaty po poriadku. O letectve vies ocividne prd, ale to vobec nevadi, lebo ti to vysvetlim.
Bod 3. Kde kecam a vrtulniky nevedia lietat v noci atd atd. No nekecam. To len ty sa nevyznas vo veciach, ktore su presne v tom linku napisane, ktory si mi tu dokonca zavesil k bodu 3. Vies, co je to plne IFR vybavenie ? Nevadi, vysvetlime. Ak sa pozries poriadne na tie veci, ktore su v tom linku v ktorom si sa robil mudry vymenovane, zistis, ze su tam sucasti IFR vybavenia. Vies take veci ako ILS, VOR, atd atd. No a teraz sup sup rychlo pozriet na google, co to znamena.
No v zasade aby som ti to ulahcil, je to vybavenie liatadla pre lety za znizenej viditelnost a v noci. V kombinacii s okuliarmi na nocne videnie je tade tento stroj vybaveny lietat v nasom povedzme, ze civilizovanom priestore (ak by bolo napr. Slovensko napadnute) za kazdych poveternostnych podmienok a v noci. Rovnako ako napr. zachranne vrtulniky atd. Problem ale nastava, ak prides napriklad do Afganistanu. Totiz v Afganistane (predpokladam, nikdy som tam nelietal
) nemas radiomajaky, ILS maju asi nie vsetky letiska a preto by vzniklo realne riziko leteckej katastrofy pri lete za zlych poveternostnych podmienok. Ale to tiez nevadi. S tymto si mudri ludia tiez vedeli pomoct a vymysleli FLIR a radar. Ten o ktorom som pisal, ze ho BH nema a ze jeho montaz urcite nezvysi cenu stroja na 50 mil. € a to ani s obrannymi systemami. Taktiez teda stroju chybaju: AN/AVR-2A Laser Warning System LWS, AN/APR-39 Radar Warning Receicer RWR, AN/AAR-54 Missile Aproach Warning System MAWS. To su tie obranne systemy, ktore boli diskutovane. Tazke tieto veci sa domontuju a bude sa dat lietat aj povedzme v tom Afganistane. Alebo aj nie, a bude sa lietat iba po Europe. Hmm. Asi vsetko. Kludne sa pytaj.
Bod 4. BH ma ovela nizsiu kapacitu ako MI 17. Ano. MI 17 ma kapacitu 23 pasazierov, BH 14. To je neoddiskutovatelne. No druha vec ale je, ze armadne stroje lietaju 90 % casu nalozene skutocne len s minimalnym nakladom. Plnych 23 pasazierov vezu len zriedka. Ergo pri 10 % pripadoch BH otoci 1,6 krat a ekonomika prevadzky bude stale lepsia, lebo v 90 % pripadoch je lacnejsia. (Logika prepocitavania ceny letu na pasaziera, ako je to bezne u civilov) Samozrejme moze prist z tvojej strany namietka. "No pockaj, pockaj mily niko. Ale co ked je potrebne premiestnit povedzme 1. oddiel specialneho urcenia 5. psu do bojovej zony ? Cca. 50 muzov. Potom kapacita hraje dolezitu rolu." Ano. Suhlasim. Ale OS SR a tusim, ze dokona este aj ASR stale pozadovali vrtulnik takejto kapacity. Takze dostali presne to, co uz roky chceli.
Bod. 5: Ty zly niko, odkial to mas ?
No z clanku, citat:
Dopadlo to ako vždy: priamo, bez tendra, boli zakúpené americké Sikorsky UH-60M Black Hawk – superdrahé, s vysokými nákladmi na prevádzku. Peňazí však nebolo dosť, a tak sa kúpilo len deväť strojov – v „holej“ konfigurácii, neschopné pôsobiť v bojovej zóne.Bolo zrejmé, že si nákup a prevádzku tak drahého typu nemôžeme dovoliť a na to, aby boli nakúpené stroje vôbec schopné plniť požadované úlohy, budú potrebné ďalšie veľké investície do ich výbavy.
To potvrdila Biela kniha o obrane prijatá minulého roku novou vládou. Požaduje doplniť vybavenie Black Hawkov, a koncepcia sa opäť mení - v budúcnosti sa už majú kupovať len ľahké vrtuľníky, v prakticky civilnej modifikácii.