Stránka 14 z 33
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 15:55
od niko
mikhail píše:
Ak potrebujeme naozaj cvičiť také množstvo (1500 plne vycvičených) výsadkárov (čo mi príde na pomery malej republiky akou je SR "mierne prehnané"), tak si predsa vieme prenajať stroje z transportných programov NATO. Nepotrebuješ mať predsa doma veľkú snežnú frézu, len zato, že ti raz za rok na chate nasneží 2m snehu.
Nevieme. Program SALIS - Strategic Airlift International Solution. Ako uz z nazvz vyplyva, ze sa jedna o prenajatie lietadiel, hlavne sukromnych dopravcov na strategicky transport. Z ktoreho programu by si Slovensko malo prenajat lietadla na vycvik vysadkarov ?
Cena jedneho EC-725 je okolo 55 mil. €/60 mil. $. Polska cena pri 50 strojoch. Cize podla teba ma zmysel radsej minut 220 mil. € za 4 tazke vrtulniky, ako 120 mil. € za dva dalsie Spartany.
Lynx píše:Ako som to už raz spomínal, vysadkovy prápor vznikol premenovanie motorizovaného práporu, lebo po zrušení tendra na BOV 4x4 by prápor veľmi motorizovany nebol. Takže, ano, na papier vysadkovy prápor, v skutočnosti ľahká pechota.
Pre pomery Slovenska bohato postačí ak bude vedieť vysadiť jednu rotu. Pripadne malé jednotky SOF, čo by zvládol aj L410, pripadne UH69. Iné je to pri nasadení v NATO, kedy aeromobilnost ma svoje miesto a je žiadana. Takže áno, v KE pristane C17, alebo C130 naloží vojakov a rýchlo s nimi do miesta prielomu niekde na Balte, ako svojho času v r1941 pri Moskve.
No lenze nevieme dnes vysadit ani tu jednu rotu. L-410 pre SOF ? Jeden oddiel specialneho urcenia ma 50 muzov. zakladna jednotka ODA ma 12. L-410 su nepouzitelne. K tej lahkej pechote. Zase neohybajme realitu. Pokial to je vysadkovy prapor, tak existuju vycvikove smernice zoskokov, ktore tam vojaci musia absolvovat. Neda sa povedat, ze jeden bude skakat, ale dalsi sa budu len vozit. Uz minimalne z dovodu bezpecnosti nie.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 15:57
od Juraj Tichý
Cena jedného EC725 sa pohybuje okolo 40-50mil USD.
Co je cena jedného plne vybaveného C27J.
Čiže roj týchto vrtulnikov nas vyjde viac ako požadované 2 kusy Spartanov.
NATO a aj EU sa snažia posilňovať svoje sily rýchlej reakcie. Je to podľa mňa poučenie zo zelených mužíčkov.
Nebude náhoda, ze takáto spôsobilosť vznika v ČR a tiež SR.
SALIS ako vysadkovy prostriedok? To celkom pochybujem. AN-124 nie je lietadlo na výsadkové operácie.
Ja 23.mopr vidím ako "svaly" ci doplnok k 5.pšu. Výsadková spôsobilosť nebude ich primárna úloha, aj ked sa cvičiť bude.
Skeptik: to aké veľké su nase armády určuje ake veľké su armády nasich potencionálnych nepriateľov. Živiť dnes väčšie armády by nemalo zmysel. Chystáme sa na vojnu obrannu, nie útočnú.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 16:05
od Lynx
Ale ved realita sa ohyba sama, ja len komentujem stav. L410 použiteľná je, tých 12 vysadkarov zvládne. Počty zoskokov sa dodržať dajú, skákať sa dá z Mi17, uh60, l410, C27J. Samozrejme počet 1500 vysadkarov, co tu niekto spomínal je nereálny, skutočne vysaditelny bude počet mensi. Zatiaľ.
A ešte na margo tej ne/použiteľnosti. Vy mi napíšete x spôsobov ako sa nejaká technika nedá efektívne použiť a ja vám napíšem y spôsobov ako sa použiť dá. A nielen pri L410, ale aj pri BVP - M, T72 a aj inej technike.
Videli ste v poslednej dobe nasadenie celého oddielu 50muzov zo spec jednotiek? Taký počet je len ťažko logistický zvladnutelny, najmä kdesi za frontovou líniou.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 16:26
od niko
Lynx píše:Ale ved realita sa ohyba sama, ja len komentujem stav. L410 použiteľná je, tých 12 vysadkarov zvládne. Počty zoskokov sa dodržať dajú, skákať sa dá z Mi17, uh60, l410, C27J. Samozrejme počet 1500 vysadkarov, co tu niekto spomínal je nereálny, skutočne vysaditelny bude počet mensi. Zatiaľ.
5. psu - 500
vysadkovy - 600
ISTAR-100
Skola SOF- 20
vel. SOCOM- 100
Padackari- 30
Mas pravdu, bude mensi. Tak asi 1350 ludi, co musia skakat.
K tomu, ze sa da skakat zo vsetkeho asi tolko, ze armada nie je aeroklub. Tam sa skace podla vycvikovych osnov. Okrem toho tvoja varianta pocita s tym, ze budu vsetky lietadla a vrtulniky stale k dispozicii. V zmysle, sak nejako bude, nejako to poskladame. Presne takto zaniklo vysadkove vojsko na Slovensku.
Videli ste v poslednej dobe nasadenie celého oddielu 50muzov zo spec jednotiek? Taký počet je len ťažko logistický zvladnutelny, najmä kdesi za frontovou líniou.
A preto netreba cvicit na urovni oddielu ? Treba zmenit osnovy, to je to, co si tym myslel ?
Okrem toho. Ked berieme do uvahy, ze SOF nasadzuju prevazne v skupinach 24-30 muzov. 2 x ODA + specialisti, potrebujes k tomu vysadit bud 4-5 clnov, alebo 6-7 stvorkoliek, alebo 4 terenne vozidla atd.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 16:40
od Lynx
To ze treba doktrínu meniť podľa skutočnosti, je snáď samozrejme. Ale už z tvojich počtov vidno, že s tými skutočnými vysadkarmi to nebude tak horúce. Inak, všetci členovia 5.psu musia mať vysadkovu spôsobilosť? Tiez v tom vysadkovom prapore musia skákať aj kuchári a skladnici? Treba si ešte zadefinovať na aké dlhé operáciu majú byť dane jednotky určené, či na 1-3 dňové výpady, alebo dlhodobejšie... Co potom zásobovanie?
Ale som rad, ze si v poslednom odseku spomenul niečo, na čo sa často zabúda - vysadeníe techniky. Lebo mužstvo zvládne aj ten spomínaný L410, Uh60, ale s technikou to už je problém, v podvese pod Mi17 ok, C27J je na sk pomery strategický, vzácny stroj.. A iné možnosti vlastne nie sú.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 16:47
od niko
Lynx píše:To ze treba doktrínu meniť podľa skutočnosti, je snáď samozrejme. Ale už z tvojich počtov vidno, že s tými skutočnými vysadkarmi to nebude tak horúce. Inak, všetci členovia 5.psu musia mať vysadkovu spôsobilosť?
Ano. Skacu vsetci. Aj "skladnici".
Lynx píše: Lebo mužstvo zvládne aj ten spomínaný L410, Uh60, ale s technikou to už je problém,
L-410 pri svojich letovych vykonoch nikdy v zivote nemoze na ostro vysadzovat vysadkarov. Je to cisto vycvikovy stroj.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 16:53
od skelet
Na výcvik se stačí domluvit s nějakým partnerským státem. Třeba s Polskem a jeho C-130E/H nebo Maďarskem. Pokud nemá OSSR ambice to nákladní letadlo honit od čerta k ďáblu (od Islandu po Irák), tak se to dle mého nevyplatí.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 18:02
od Juraj Tichý
Výcvik sa predsa robí na daný typ techniky.
Darmo budú cvičiť zoskoky z C-130, keď OSSR Herkulesa nemajú.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 18:30
od skelet
Herkules je nejčastější stroj v NATO. Předpokládám, že hlavním cílem je, aby věděli jak dopadnout na zem s pomocí padáku. co je tam vynese je už celkem jedno.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 18:47
od Juraj Tichý
No evidentne nie. Za posledné dva roky intenzívne prebiehali preškolenia na UH60 a C27J. S tým, ze sa jednalo preškolenie na novu techniku ľudí, ktorí skákať vedia.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 19:36
od skelet
Tož to je škoda... Naši skáčou i z C-17
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 21:08
od Juraj Tichý
Hej a kde?
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 21:09
od niko
Tak ono je rozdiel vyskocit si v ramci cvicenia z C-17, alebo preskolit vysadzovacov a prenastavit cely system na novy typ lietadla.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 21:28
od mikhail
Ja neviem, ale furt sa točíme v kole.
@Niko Predsa nechceš povedať, že výsadkár po absolvovaní výcviku, môže skákat iba z jedného typu lietadla/vrtulníka? Predsa ak je raz kvalifikovaný na C-27, tak logické mi príde, že bude kvalifikovaný aj na C-130, alebo C-17 s max 1dňovým preškolením pred samotnou ostrou akciou, bez nutného cvičného zoskoku.
A zase sme na začiatku. Aj KEBY bola vôľa v armáde školiť 1300 výsadkárov (už sa nám počty znižujú, to chválim), tak nepotrebujeme nič ďalšie kupovať, lebo si to vieme v rámci NATO prenajať. Vyškoliť ich kľudne na C-17, C-130.
A predsa vysadzovači budu leasovaní so strojmi.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 21:45
od niko
mikhail píše:Ja neviem, ale furt sa točíme v kole.
@Niko Predsa nechceš povedať, že výsadkár po absolvovaní výcviku, môže skákat iba z jedného typu lietadla/vrtulníka? Predsa ak je raz kvalifikovaný na C-27, tak logické mi príde, že bude kvalifikovaný aj na C-130, alebo C-17 s max 1dňovým preškolením pred samotnou ostrou akciou, bez nutného cvičného zoskoku.
Toto som dke pisal ? Pisal som, ze je rozdiel vyskocit si z C-17 na cviceni a preskolit cely system na novy typ lietadla.
mikhail píše:A zase sme na začiatku. Aj KEBY bola vôľa v armáde školiť 1300 výsadkárov (už sa nám počty znižujú, to chválim), tak nepotrebujeme nič ďalšie kypovať, lebo si to vieme v rámci NATO prenajať. Apredsa vysadzovači budu leasovaní so strojmi.
Dvaja ludia tu tu pisu, ze nemozeme, ale dobre. Otocme kartu. Ked si si taky isty, tak ako sa vola program NATO, kde sa prenajimaju vysadkove lietadla ? Pomocka: SALIS to nie je.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 21:47
od Juraj Tichý
C-17 v Maďarsku ma všetko prenajaté.
Jedine, ze by nam niekto uvoľnil cast svojich hodín alebo by sme si "vynutili" hodiny na ukor nejakého neclena NATO.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 21:49
od niko
Juraj: Asi tak. Jedina moznost by bola bilateralna dohoda, alebo sukromny dodavatel. V USA je viacero sukromnych C-130. Mozno by bolo mozne si dva stroje prenajat povedzme na mesiac a urobit zoskokovy mesiac.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 22:04
od mikhail
niko píše:
Dvaja ludia tu tu pisu, ze nemozeme, ale dobre. Otocme kartu. Ked si si taky isty, tak ako sa vola program NATO, kde sa prenajimaju vysadkove lietadla ? Pomocka: SALIS to nie je.
Na daný typ techniky? To akože je podľa Vás dvoch slovenský parašutista fakt taká guma, že dokáže skákať len z jedného typu lietadla?
Lebo Nemci viditeľne takéto problémy nemajú.
https://www.defence24.com/bundeswehr-co ... -skytrucks
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 22:09
od niko
Michal nechapeme sa. Typ lietadla je irelevantny. Ked chces prenajat lietadla na vysadky, cez program NATO to nepojde. Jedine, ze zaplatis napr. Nemcom nech nam vysadia parasutistov, alebo sukromnej spolocnosti.
Re: C-27J Spartan
Napsal: 5/1/2021, 22:14
od mikhail
niko píše:Michal nechapeme sa. Typ lietadla je irelevantny. Ked chces prenajat lietadla na vysadky, cez program NATO to nepojde. Jedine, ze zaplatis napr. Nemcom nech nam vysadia parasutistov, alebo sukromnej spolocnosti.
Ok to beriem a chápem, že to pôjde len tak. Len narážam na to, že podľa mňa je jedno či sa kvalifikujú za para na C130, alebo C27, pretože skákať budú mocť na oboch, po krátkom preškolení.