Ano "do" května 28 (první na vojskové zkoušky zamíří už tento nebo příští rok), tohle konknrétně je LOV-VČ, tedy vozidla co dostanou Adler III tak jako zbytek prvků dělostřelectva a spolu s Caesary, novými muničními vozidly, LOV-REKO a modernizací TOPO tater finalizují budování těžkého hlavňového dělostřelectva. VČ JE velitelské pro palebnou četu (Titus MKPP pak velí a řídí baterii, oddíl, a palebnou podporu na úrovni praporu a brigády). Ty LOV-VČ jsou pro celé Jince a dle počtů včetně baterie AZ i s rezervou.
Kromě LOV-VČ ještě bude ono LOV-REKO, taktéž na LMV, těch má být lehce pod 10 kusů (baterií je celkově 7). O tom více zde:
"Cílem projektu je vyvinout, v předepsaných zkouškách ověřit a do používání v AČR zavést prototyp moderního rekognoskačního vozidla dělostřeleckých baterií AČR „LOV-REKO“, schopného jak rychlého a přesného vytyčení palebného stanoviště pro nová děla ráže 155 mm, tak rekognoskace pochodové trasy, pasivní ochrany a vlastní aktivní obrany, včetně obrany proti aktuálním hrozbám". Tento projekt končí tento rok. Na to jsem zvědavý, snad rušiče a C-UAS schopná RCWS pro ochranu baterie proti dronům.
Stanou se tak spolu s Pz (13kusů), CBRN (80 vozidel) a PODTEO (3) ty novější LMV ve službě AČR, ovšem jak psal Scotty, největší část (LOV50B, BVR a 7,62B - 90 vozidel, + něco má 601) už tu jsou 10-15 let a záleží kdy jak se budou chtít nahradit (respektive doplnění v případě těch požadovaných verzí) možný favorit bude i vítěz tendru na UKPŽ (teď už i pro zdravoťáky a VP), ale to je hudba budoucnosti. Abych nezapomněl, je tu ještě 19 ambulancí LZTOP na podvozku IVECO. LMV tak dlouho bylo a ještě nějakou dobu bude základní platformou 4x4, ale například pro ženisty v těch konfiguracích nestačí a doba jde dál.
Jestliže MARS podvozkově, nosností a ochranou LMV převyšuje (což ano) a nahrazuje u 25ky Dinga (tedy mění se "exot" "exotem"), tak to není až takové tříštění parku. Pro ženiji, VP a AVZdr se právě chce koupit jeden univerzál, a s transformací posledního lmopr na mpr (a tím možností dát i zbylé bojové LMV na podpůrné útvary jako ostrahu, případně do AZ), zároveň odpadá nutnost urgentního nákupu nového chráněného bojového 4x4. Jedinou divokou kartou je tu výsadkový pluk, který kromě LÚV může teoritcky chtít i některá silněji chráněná vozidla, což je ale v současné době nereálné, jelikož dle gen. Trojánka se v současné době rozjíždí tendr na nákup Flyerů 72 pro potřeby 43.vp a 102.pzpr, plus následně náhrada Kajmanů právě v podobě projektu LÚV opět pro tyto dva útvary. Zároveň dle německých médií se dokupují další Enoky pro potřeby speciálních sil.
Suma sumárum. Jedna univerzální střední podvozková platforma IVECO, lehce nad 200 vozidel co pokrývá speciály pro chemiky, dělostřelce a bojové či zabezpečovací/podpůrné útvary (pár EOD verzí mají ženisté, ale ti právě chtějí něco těžšího). Univerzální těžší platforma UKPŽ pro ženisty, VP a zdravoťáky, to má být snad 100+ podle poslední úpravy projektu. Potom tedy 20+ Marsů (když to vláda schválí) co vytlučou Dinga. Pak speciality pro speciální síly, tedy Enok, Dingo, LMV (a Supacat 6x6). No a pro průzkum tedy mají být kromě současných LMV i Flyery a výsledek projektu LÚV, a LÚV a Flyery budou i pro výsadkáře, jakožto lehká a ultralehká platforma.
A to jsme zatím i výhledově u 4x4 platforem na konci. Not great, not terrible a vlastně jediné co tam vyloženě "nesedí" jsou ony Marsy, které ale zase můžeme vnímat jako testování náhrady střední platformy od domácího producenta (i když, ono už teď tu IVECO má zastoupení, podvozky se dělají v Pragovce a nástavby ve VOP), co pak časem může nahrazovat stárnoucí LMV - když vznikne urgentní potřeba. Na to, že u 4x4 se budeme bavit o flotile o 500+ vozidlech, to není hrozné.
Ad Slovensko a OSSR. Vaše specky mají LMV, stále jsou ve službě Aligátory, pár RG-32 v rámci MOKYSu, JLTV a teď ten výběr mezi třemi těžšími 4x4. Vlastně pak jen stačí aby se vzala ještě jedna platforma (což je hned) a jste na "polské cestě" také.
