Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

A které letadlo je podle Fighter Mafia? V reálu žádné .. doby levných řešení jsou prostě pryč.
ObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 11/7/2022, 19:35 Shania,
no, ne.
Požadavky na dobrou obsluhovatelnost najdeš jak u F-15, tak u F-14,16,18 a spol.
Gripen je výjimečný v tom, že je ještě jednodušší.
To že to třeba s F-14 nevyšlo, to je cesta kterou se zatím ubírá F-35, a F-15 to měla také všelijaká, tedy dobře se na to podívej, kdo nezná historii je nucen ji opakovat.


Fighter Mafia a tlak na jednoduchá letadla, už sem psal literaturu. Pentagon Paradox a určitě studie o AIMVAL/ACEVAL.
Tam se třeba píše o tom jak jednoduchá a provozně lépe obsluhovatelná letadla dokáží létat více, vidí více, střílí více než dražší, náročnější a tato idea jde od FM.
Udelame to jinak, podloz ty tvoje tvrzeni clanky, rozhovory s mechaniky jaky presne problemy se servisem F-35 maji, a celkovy kontext k tomu...

To co nakonec tem jejich fantaziim je nejbliz je A-10A.. Stroj postaveny na hrozby ze 70 let a bylo obrovske stesti, ze na mise pro kterou byla urcena nebyla nikdy potreba. A v DS byla po ztratach rychle presunuta jinam a nahrazena F-16... a jediny co ten srot udrzuje nazivu a v nasi obrovske oblibe je to, ze se vedli operace, kde nebyla zadna PVO... a ma dnes pomalu vic avioniky jak ta F-16:D A jeste ze nekoho nenapadlo poslat je ukrajincum...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

Sladké tajemství. U A-10 se navzdory mýtům se ztrátáma počítalo. Život není film
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Ani A-10, nejlepším proudovým strojem Made in USA na přípravu k letu byl A-4 Skyhawk. Absolutně jednoduchý na technickou obsluhu a skvělý na pilotáž, uvezl celkem dost nákladu na tak malý letoun a byl sakra odolný vůči bojovému poškození. USMC jej odmítli vyměnit za nový a silnější A-7 Corsair II, Izraelci si ho také pochvalovali.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11903
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Zemakt »

A létá dodnes, či?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

A-4? Po modernizaci v Argentině a Brazílii
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11903
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Zemakt »

Ano, legenda o které v podstatě nic nevím. Paradox. Palubní stroje padesátek a šedesátek je to nej. Do nástupu F-4. Crusaderem to končí :cry: :D
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

Ty seš nedíval na Top Gun?
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Najdi si jakoukoliv literaturu k F-14,15,16,18 a tam najdeš že byly od začátku dělány tak aby se daly co nejlépe obsluhovat, budeš asi překvapený.
Za obsluhu F-35 mluví její náročnost dána různými systémy o kterých se tu psalo a náročný software. Třeba cena za letovou hodinu, která je +- jako u 50 let starých 2 motorů, což není dobrá vizitka. A-10, no, on ten šrot ale byl docela úspěšný, což se zatím o F-35 řici nedá ( po těch letech a peněz co se do něj dalo..) je tedy F-35 taky křáp ? To ber jako pošťouchnutí.
Ty fantazie si raději projdi. Je to zajimavý. Jak jsem psal, Fighter mafie se zrodila MiGem 15 a 21. Pro jejich vlastnosti. Můžeš si vzít jenom to o minimální avionice, ale musíš k tomu přidat i minimální obsluhu, cenu a schopnost být pořád ve vzduchu, což je velmi validní.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

A ještě jednou co Fighter Mafia prosadila? F-16 se velmi rychle zvrhla, F-20 se nevyráběla. A tím to skončilo.
F-35 je v podstatě dvou motor, má to výkon jako kráva.
Pokud chceš dneska přežít, tak musíš mít velký dolet, Stealth a výkonnou avioniku.
Jeden z důvodu proč druhá generace Gripenu narostla.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

Shania, s ohledem na to, že na UA lítají na obou stranách Su-25, bych se o A-10 až tak nebál. A ano, ztráty by byly, jak píše skelet, s tím se počítalo. Že od té doby Západ nevedl válku, kde by byly ztráty přijatelné, je věc úplně jiná. UA ji vede a je vidět, že staré poučky pořád platí – ztráty jsou přípustné, pokud protivníkovi způsobuješ adekvátní obtíže.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

Juraj Tichý – ona taky F-35 nepotřebuje doletět až k odpalovacímu zařízení a střílet po něm kanónem, žeáno :) Ruská PVO se zatím kdovíjak nevyznamenala, to je realita. Takže to není tak, jak si mnozí malovali, že její neúspěchy jsou dané jen nekvalitní arabskou obsluhou. Leda by Rusáci byli stejně nekvalitní obsluha 8-)
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Opomenul jsem, že některé verze A-4 byly vedeny jako nosiče taktických jaderných pum.
USA měly i velice povedený nadzvukový F-5 Freedom Fighter, který se dal provozovat i z travnatých VPD a technická obsluha letounu proběhla vlastně bez schůdků ze země, pokud nebyl z vrchu bojově poškozen. Pořizovaly si ho i bohaté státy. Škoda, že se nevyráběla na přímý zásah prezidenta USA F-20, Už jsem se na Palbě rozepisoval, že ta by v AČR místo našla.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

A co bylo na F-20 jednoduché?
ObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Flogger G: A pritom A-7 byl jednoznacne nejlepsi bombtruck, na svou dobu velice presny, velka nosnost a dolet a mel dokonce pohyblivou mapu. Pro operace ve Vietnamu idealni masina.

Skelet: se ztratami se pocita u vseho, pocitalo se s desitkami sestrelenych F-117 v DS a muzu te ujisti, ze se pocita i se ztratami F-35.
A-10A by ale uz proste sla proti hrozbam, proti kterym nebyla stavena, plus zakladni A melo velmi omezenou avioniku, takze litat v Evrope za zhorseneho pocasi bylo uplne peklo. Ztraty po 1980 by meli podstatne horsi nez se planovalo (a to uz se predpokladalo, ze ztraty budou znacne, jako u vseho).

Vyrostli jsme na fotkach rostrilenych A-10, ktere se zvladni vratit na zakladnu a brali jsme to jako velke plus, realita byla ale takova, ze je USAF kvuli tomu z operaci proti garde stahli a nahradili je F-16. Stejne jako vsichni co rroly trnovali lety u zeme toho rychle po par dnech nechali, protoze to bylo moc nebezpecne.

F-20 uz byla moc hi-tech pro FF a i vetsinu zakazniku.
Wasp: uspesny je u pechoty, ktera ho miluje kvuli brt, pokud si je tedy pilot nesplete a neudela brt na jejich pozici. Rozhodne je to velmi efektivni, proti nekomu, kdo max shilku pouziva na vrtani der do fasad. Rozhodne to neni stroj, v kterem by jsi chtel jit bojovat proti "rovnocenemu protivnikovi":D, vubec si neumim predstavit, ze by s A-10 nekdo chtel litat nad ukrajinou a delat tam CAS... takze asi tak.

Cena za letovou hodinu je nizsi nez u obou F-15, byt zatim jen lehce. Povime si to za dva roky, jestli lockmart dodrzi co slibil.

Uvedomujes si, ze pokud jsi zrovna nemyslel softare ALIS, tak tohle mechanik resit nemusi a ty dalsi systemy spocivaji jen v tom, ze se vymeni moduly.

Prevazna cast bezne udrzby je resena tak, aby byla co nejsnazsi a nejrychlejsi. Samozdrejme ze pokud prijde na neco, co vyzaduje rozdelat panely, co pro beznou udrzu nejsou, tak pak musi nanest RAM a nechat to zatvrdnout.
takze jak rikam, najdi si ty clanky, kde se na to mechaniku ptaji, casto tam srovnavaji s predchozimi stroji apak dej vedet jake presne problemy s udrzbou na F-35 meli/maji a proc.

Stihac postaveny na vlastnostech mig-21 by fakt nebyl nic moc, zadne palivo, zadne zbrane. Amici moc point defense stihac nepotrebovali.
Rozhodne chteli obratnejsi, rychlejsi, vic zbrani, vetsi dolet. Z F-5 mas F-15...

A tak schvalne, kolik mechaniku se mota okolo F-15 a F-16 a kolik se pak stara o pody a dalsi veci?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

KOLT píše: 11/7/2022, 21:57 Shania, s ohledem na to, že na UA lítají na obou stranách Su-25, bych se o A-10 až tak nebál. A ano, ztráty by byly, jak píše skelet, s tím se počítalo. Že od té doby Západ nevedl válku, kde by byly ztráty přijatelné, je věc úplně jiná. UA ji vede a je vidět, že staré poučky pořád platí – ztráty jsou přípustné, pokud protivníkovi způsobuješ adekvátní obtíže.
litaji tam rychle u zeme a pali nerizene rakety sprey and pray na max vzdalenost, to je jak kdyby je nemeli. Obe strany... Litani nad cilem je uplne nemozne. Su maji aspon vyhodu v te rychlosti. A10 by v tomhle byla dalek horsi a predpokladam, ze aspon nejaky CAP rusove maji.

A je s podivem, ze se nepokouseji "hazet" bomby, coz zvladali i arabove a persane... ale o tom asi soudruzi neslyseli a nebo pro tom jejich vycviku jsou rakety jistejsi...
Naposledy upravil(a) Shania dne 11/7/2022, 22:56, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

To o těch A-10 je kravina. Ty hrozby se nezměnily. Ale co chtít od fanouška F-35
ObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

skelet píše: 11/7/2022, 22:52 To o těch A-10 je kravina. Ty hrozby se nezměnily. Ale co chtít od fanouška F-35
jsem i fanousek A-10:) shilka je maximum co A-10 zvladne a to jeste pokud ma Maverick, raketove vyzadovali byt v dosahu co nejkrasi dobu, idealne schovat se za kopec, coz ne vsude jde. Novejsi hrozby, s kratsi reakcni dobou a delsim dostrelem, tedy tunguska nahoru, novejsi manpady, SA-6 atd jsou game over. Takze by to vyzadovalo nejdriv potlacit tyhle hrozby, nez by tam mohla operovat A-10 za prijatelnych ztrat.
A-4? Po modernizaci v Argentině a Brazílii
Drakken international take nejake ma.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

F-20, původně F-5G, byl stále menší a pro provoz jednodušší, než F-16. Sice neuvezl takový náklad, jako Falcon, ale již od počátku se plánovalo běžné využití střel AIM-7 a později AIM-120, což v té době používané výrobní bloky F-16 nemohly. Použití AIM-7 umožňoval až VB 15 z r. 1989..
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

ad A-10: Tak ten Maverick měla používat prioritně, že? Brr mýtus vznikl až díky v Afghánistánu. Alespoň lokální potlačení protiletadlové obrany potřebuješ prakticky vždy. proto ty A-10 dostávaly a běžně lítaly i s rušícími a střeleckými kontejnery.
ad F-20: nejnáročnější byla a je elektronika. F-20 měla motor F404, tedy stejný jako používal Hornet a v podstatě Gripen. A elektronikou se F-20 plus mínus vyrovnal F-16 své doby. Takže by to bylo na stejné brdo.
Podstatné je, že s rozšířováním možností a přesnosti protizemních zbraní ty lehké stíhačky přestávají vyhovovat. Leteckou základnu potřebuješ mít takových 300km od frontové linie, ideálně 600+, tak aby nebyly v dosahu operačně-taktických raket. K tomu tam musí odtáhnout takových dvě tuny nákladu a ideálně tam nějakou dobu pobývat. Rázem zjistíš, že časy "fighter mafie" zemřely v padesátých letech.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“