OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70

Odpovědět
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Wasp píše:Tohle je jediné smysluplné východisko které vidím a které řeší problém proč se do Migu 29 na slovensku neinvestovalo.
Wasp odkial mas, ze sa na Slovensku do MIG-29 neinvestovalo ? :roll: Slovensko investovalo do MIGu-29 pomaly tolko penazi, akoby prevadzkovalo F-35.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od kenavf »

Wasp píše:Pořád uniká pointa.
Slovensko a nebo návštěvníci palby si stěžují že Mig-29 je v dnešní době neschopný.
- Ta neschopnost je ale díky tomu, že SK dlouhodobě neinvestovalo ( letectvo je drahý, rakousko může povídat)
..
Mig možno dodá všetky náhradné diely ktoré si OSSR objednajú. Ale peniaze z rozpočtu sú limitované, a tak sa neobjednáva všetko čo by bolo treba a tak sa potom menej lieta.
Wasp píše:..
A mé řešení vysvětluje proč
- dlouhodobý přechodný typ,
- jenom čekání na lepší a bohatější časy,
- zachování letecké síly
.
Tak to potom aj Česko má prechodný typ Gripen.
Zaobstaralo si "lietadlo chudého muža" a aj to len prenájom.
A až na to bude mať tak si kúpi nejakú inú stíhačku natrvalo. :idea:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

niko píše:Ved sme povodne mali len 10 lietadiel a dokupili sme dalsich 14, aby sme mali dve letky a celkovo 24 lietadiel. Nasledne sme zrusili vsetky stihacie lietadla okrem MIG-29. No a nasledne, ked sa ukazalo, ze MIG-29 fakt nie je uplne bez problemov, modernizovali sme 12 kusom a dalsie 4 sme nechali v zalohe.
Takže si to zhrňme.

Pořízení pro ČSLA ... 1989
Rozdělení ČSFR ... 1993 ... MiGy-29 se dělí 50:50 ... na Slovensko odlétá 10 ks.
V roce 1994 získává Slovensko 6 MiGů-29 z Ruska.
V roce 1996 získalo Slovensko dalších 8 MiGu-29 ... opět z Ruska.
V letech 2004-06 bylo 12 MiGů-29 modernizovaných.

Já vám nevím, ale to nevypadá na provoz neúspěšného a neperspektivního typu.
A pokud byly s provozem MiGů-29 na Slovensku tak zásadní problémy, jak tu píšete, pak mi tento postup (zvláště pak pořizování nových) vůbec nedává smysl.

Stejně tak mi nedává smysl popisovaný stávající stav:
- ND jsou;
- technici RKS MiG jsou;
- servisní smlouva je;
- peníze jsou;
- sankce za neplnění servisní smlouvy nejsou.
... a MiGy-29 přesto nalétají jen pár hodin ročně, a tím logicky cena jedné letové hodiny "vystřelí" do závratné výše.
To prostě nehraje.

Možným vysvětlením by bylo, že za těch 25 let používání jsou letadla nebo spíše jejich motory na konci resursu, a tak se prostě nelétá z vlastního rozhodnutí velení OSSR ... prostě se zbývající hodiny "šetří", aby letadla, či spíše motory, nemusely jít na generálku. Tomu by ostatně odpovídala i ta informace o provedené opravě 9-ti motorů v roce 2019.
Mimochodem, tady mne zarazila informace, že část opravených motoru nahradila ty, které byly poškozeny nasátím cizího předmětů. Kolik poškození FOD asi tak může ročně být, pokud je pohybová plocha letiště řádně udržována? Podle mne, při frekvenci provozu MiGů-29 AS, asi tak jedno za 5 let?

To si pak ale nemůžete stěžovat ani na letadlo, ani na servisní organizaci. Bez řádné údržby, a to i údržby těžké, nelétá žádné letadlo.

Rovněž se v tom původním článku uvádělo, že významným prvkem omezující provozuschopnost MiGů-29 AS je nedostatek "bloků západní avioniky". To asi těžko bude součástí abonentní smlouvy s RKS MIG, ne?

Aby bylo jasno, netvrdím, že MiG-29 je etalon spolehlivosti, ani že je je to nejlepší letadlo své třídy na světě. Jen to, že se od ostatních zas tolik neliší, a že bez potřené údržby, financí a organizace se prostě neobejde. Stejně jako F-16V ... jak OSSR jistě brzo zjistí.

P.S. A jak už jsem tu psal, jsem bytostně přesvědčen, že pokud by české Gripeny nebyly na operativní leasing, kde AČR platí jen "piloty a palivo" a o vše ostatní se stará jejich majitel, byl by jejich stav v současnosti stejný, jako je stav slovenských MiGů-29.
Stav jiné techniky AČR, která je v jejím majetku, tomu jasně napovídá.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 19/6/2020, 11:13, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:...
Mimochodem, tady mne zarazila informace, že část opravených motoru nahradila ty, které byly poškozeny nasátím cizího předmětů. Kolik poškození FOD asi tak může ročně být, pokud je pohybová plocha letiště řádně udržována? Podle mne, při frekvenci provozu MiGů-29 AS, asi tak jedno za 5 let?...
Ak by Mig-29, s nasávaním vzduchu v hornej časti krídiel špeciálne na to vyhotoveným, mal mať pri štarte problém s cudzími predmetmi na ploche, tak potom čo bude až prídu F-16ky známe ako "vysávače bordelu". :evil:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6335
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

A v tej správe sa píše, že ten cudzí predmet bol nasatý pri vzlete?

Skeptik: niečo si tam zabudol. Niekde som cital tuto info, tak ta doplnim.
Pořízení pro ČSLA ... 1989
Rozdělení ČSFR ... 1993 ... MiGy-29 se dělí 50:50 ... na Slovensko odlétá 10 ks.

Prelet na Slovensko je možný len vďaka vybrakovaniu zostávajúcich českých Mig-29, ktoré zostávajú zväčša v neletuschopnom stave. 4 ročné lietadla!
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

kenavf píše:Ak by Mig-29, s nasávaním vzduchu v hornej časti krídiel špeciálne na to vyhotoveným, mal mať pri štarte problém s cudzími predmetmi na ploche, tak potom čo bude až prídu F-16ky známe ako "vysávače bordelu". :evil:
Nejsem si jistý, ale mám pocit, že MiG-29AS má "žábry" deaktivované, nebo snad úplně odstraněné.
Modernější verze MiGu-29 je nemají již z výroby.
Juraj Tichý píše:Prelet na Slovensko je možný len vďaka vybrakovaniu zostávajúcich českých Mig-29, ktoré zostávajú zväčša v neletuschopnom stave. 4 ročné lietadla!
Ano, vím ... shodou okolností jsem byl u toho :wink:
Jinak ne vybrakování, ale prostě přelétaly pouze ty letuschopné ... v Žatci zůstaly letuschopné tuším 3 (zas ... 27 let :( )
Když se pak české přelétaly do Budějek, letělo se na 3 krát ... z těch co přeletěly se demontovaly potřebné díly, převezly do Žatce, namontovaly a přeletěly další.

Jenže to bylo způsobeno něčím zcela jiným.
V roce 1990 se totálně rozpadly všechny "dodavatelsko-odběratelské vztahy" a navíc Rusko po rozpadu SSSR začalo vyžadovat platby v dolarech ... což vycházelo cca 3x dráž než v převoditelných rublech.
A tak nebylo skoro nic a letadla se udržovala jen tím, "co se našlo ve skladu", nebo tím, co kluci na TOPu dokázali opravit.
Pokud necháš jakékoli letadlo 2 roky bez ND, dostaneš stejný výsledek.

Armáda v té době trpěla akutním nedostatkem peněz a skoro se nelétalo ... byť letadel bylo dost.
Ostatně myslím, že už jsem tady historku z Pražského Aerosalonu 1995 zmiňoval.
AČR tam tehdy létala "za byt a stravu" ... tedy jen za palivo. Dohoda byla, že ESSO zajistí palivo a po aerosalónu si "mohou natankovat, kolik unesou".
Byl jsem u tankování An-26 - když ji dorazily tlakově do křídla zaspodu, vylezl mechanik na křídlo a vyžádal si ještě plnící pistoli. Když jsem se ptal proč, odpověděl, že má zkušenost, "že se tam zhora ještě 40 litrů vejde a každý litr dobrý, když je to zadarmo".
40 litrů pro An-26 !!! To mluví za vše.

Tehdejší dobu nedostatku po prohrané válce bych tedy opravdu s dneškem nesrovnával.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Chlepi nebudem sa vam do toho miesat.
Ja len opravim Skeptikov prispevok. Skeptik dokopy bolo deblokovanych 14 lietadiel MIG-29, nie 13. Teda v roku 1996 sme mali dve plne letky.

A este sa vyjadrim k tomu nasavaniu cudzych predmetov u MIG-29 a F-16, o ktorom kenavf tak vehementne pise a citam o tom od neho uz aspon piaty prispevok. Minule sa k tomuto vyjadril velitel letectva gen. Svoboda na fcb. Podla jeho slov sa pri prevadzke F-16 a MIG-29 v tomto ziadne velke rozdiely nebudu. Uz dnes sa pred kazdou prevadzkou vysava draha a je to zakladny predpoklad uspesnej prevadzky MIG-29. Napriek tomu rocne dochadza k niekolkym nasatiam cudzych predmetov do motora a tym padom k jeho poruche. Dovod moze byt aj ten, ktory popisuje Skeptik a teda, ze novsie a modernizovane MIG-29 maju odstavne ziabre. Tieto jeho slova potvrdzuje aj spominany dokument o obranyschopnosti SR. Cize nie. Nie je to tak, ze by bola F-16 vysavac a MIG-29 bojovnik, ktory vzlietne aj so sotoviny. Obidve lietadla maju nasavacie otvory pod trupom a preto sa logicky moze stat, ze dojde k nasatiu cudzieho predmetu. Napr. Gripen ich ma vyssie, na urovni trupu a pravdepodobnost nasatia je preto nizsia.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

niko píše:Skeptik dokopy bolo deblokovanych 14 lietadiel MIG-29, nie 13.
Sorry, zapomněl jsem na to UBčko z 1. várky. Opraveno.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Wasp »

Niko
SK neinvestovalo nijak dramaticky aby si Mig udržel a nebo rozvinul svoji boj. hodnotu.
Byly provedeny dílčí modernizace, ale to je vše.

Kenavf
To je těžké když nevidíš ten rozdíl.
Gripen byl jednoznačně pořízen jako "zatím stačí". Ale investuje se do něj v posledních letech a výrazně. Díky leasingu, skvrnám na slunci, nebo tak.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Wasp píše:Niko
SK neinvestovalo nijak dramaticky aby si Mig udržel a nebo rozvinul svoji boj. hodnotu.
Byly provedeny dílčí modernizace, ale to je vše.
Hej, ale aj tak sme do tych lietadiel vtedy naliali tusim 1,5 miliardy korun.

Wasp, ty mas nejaky specialny dovod preco tu vediet tuto svätu vojnu za MIG-29 ? :lol:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Wasp »

Je to hodně ?

Jo, mě se nikdy nelíbí když lidi papouškují to co jim média nalijí do hlavy.

Stejně bych se ptal pokud by to bylo že SK opouští F-16, a obhajovalo se to tak blbě, už jsem to psal a nebaví mě se opakovat.
8-)

Po slovensky - Chuj s tym, ideme dál.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Wasp keby si sledoval tuto diskusiu dlhsie, vedel by si, ze tuto sa vytvorila urcita opozicia proti MIG-29 este niekedy v roku 2017-2018, kedy sme tuto temu intenzivne rozoberali niekolko mesiacov a vlastne dodnes uz niekolko rokov. V tom case bol MIG-29 super lietadlo a F-16 stary americky srot. Vela ludi tu chodi po leteckych akciach, ma znamich na letskach, poctivo cita kazdu jednu zmluvu o letectve atd. A to uz roky. Cize prist teraz po dvoch-troch rokoch a povedat, ze vy tu vsetci len papuskujete to, co vam povedia media je uplne mimo misu. Povedane po cesky. Kedze tu mas clenov fora, ktori tu uz niekolkych z nas nazvali platenymi brigadnikmi prave preto, lebo sme nepapuskovali to, co pisu media. Skoda, ze si sa do tej debaty nezapojil skor.

Po slovensky je to chuj do toho, ale nevadi, naucime. :wink:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Wasp »

Niko,
základ internetové debaty je :
nevybírej si co se Ti hodí podle svého pocitu a ostatní ignoruj.
Nemá to smysl.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Wasp: Co si vyberam ? Ved tu vedies svätu vojnu za Mig-29 v dvoch, ci troch vlaknach naraz. Stale prides s novou a novou teoriou preco je Mig-29 super, pricom tu poslednu ti vyvracia hadam 5 ludi naraz. Tak sa normalne pytam, ze co si sa tak do toho Mig-29 zakukal. :D
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6335
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Wasp: ja by som to otocil a vyuzil reductio ad absurdum.

Ktorá krajina prevadzkujuca Mig-29, vyuzila podla teba potencial Mig-29 na plno? (prosim skusme vynechat staty, ktorych flotila je tak velka, ze maju licencne prava na výrobu motorov,...)

Kde OSSR urobili chybu a ktorou, inym statom, vychodenou cestičkou sa mali vybrať?

Lebo zatial to bolo z tvojej strany keby sa len trochu chcelo...

Zároveň nam prosim uveď možnosti predĺženia životnosti Mig29 nad 30 rokov. Ake programy su k dispozícii, co by OSSR mohli zakúpiť a podobne. Ďakujem :wink:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Wasp »

Snad pomůže toto
. . .
Návod -
Představit si pod tím co se hodí. Protože to nemá cenu.
Děkuji.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19181
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od skelet »

když se podíváme na příběh malajských MiG-29, tak to v mnohém připomíná stesky Slováků.. drahé, mizerný servis, údajně se ukázaly Hornety jako provozně levnější, než "29"
https://www.quora.com/Why-does-Malaysia ... r-aircraft
ObrázekObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Wasp píše:Snad pomůže toto
. . .
Návod -
Představit si pod tím co se hodí. Protože to nemá cenu.
Děkuji.
Jasne, najlepsie sa je odut. :roll:

Ale v podstate mi to vyhovuje. O poruchovosti a negativnymi skusenostami s prevadzkou MIG-29 sa uz toho popisalo tolko, ze je z mojho pohladu tato tema uplne vycerpana. Dobre to vystihol Juraj. Ak pozna niekto v nejakej krajine uspesny pribeh MIG-29, sem s nim. Ja si ho rad vypocujem. Inak dookola pisat o tom istom uz zacina byt nudne.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od kenavf »

niko píše:..
A este sa vyjadrim k tomu nasavaniu cudzych predmetov u MIG-29 a F-16, o ktorom kenavf tak vehementne pise a citam o tom od neho uz aspon piaty prispevok. Minule sa k tomuto vyjadril velitel letectva gen. Svoboda na fcb. Podla jeho slov sa pri prevadzke F-16 a MIG-29 v tomto ziadne velke rozdiely nebudu. Uz dnes sa pred kazdou prevadzkou vysava draha a je to zakladny predpoklad uspesnej prevadzky MIG-29. Napriek tomu rocne dochadza k niekolkym nasatiam cudzych predmetov do motora a tym padom k jeho poruche. Dovod moze byt aj ten, ktory popisuje Skeptik a teda, ze novsie a modernizovane MIG-29 maju odstavne ziabre. Tieto jeho slova potvrdzuje aj spominany dokument o obranyschopnosti SR. Cize nie. Nie je to tak, ze by bola F-16 vysavac a MIG-29 bojovnik, ktory vzlietne aj so sotoviny. Obidve lietadla maju nasavacie otvory pod trupom a preto sa logicky moze stat, ze dojde k nasatiu cudzieho predmetu. Napr. Gripen ich ma vyssie, na urovni trupu a pravdepodobnost nasatia je preto nizsia.
Tu je slovenská Mig-29 z roku 2014 , hlavné vstupy vzduchu sú pri taxiingu uzatvorené, takže žiabra sú evidentne aktívne. Tak pochybujem že by u nich bola rovnaká pravdepodobnosť nasátia cudzieho predmetu(FOD) ako u F-16. Takže o slovách pána generála Svobodu sa dá pochybovať. Ako je to riešené u Mig-35 je otázne(či je tam nejaká sieťka alebo nič).


Tu na tomto videu sa dokonca privrú len ľavé žiabra počas letu.
https://www.facebook.com/SlovakAirForce ... 954572675/
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4722
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

kenavf: Tak potom ostava len jedno riesenie. Myslim, ze by si mal kontaktovat velitela letectva a vysvetlit mu, ze pise blbosti a ze ty to vies lepsie. :wink:
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“