KOLT píše: ↑
IMHO budou chtít politici USA udržet „ve hře“ obě společnosti. Potřebují dva výrobce, aby byla konkurence. Takže buď bude F-35 létat s oběma motory, nebo se XA-101 dostane do nástupce F-22. Podobný postup mi přijde, že volí i u vrtulníků a draků letadel (jen tam jsou výrobci minimálně 3).
ANO, konkurence může být občas prospěšná, přijde mi že GE je možná v tom vývoji úsporného proudového motoru lepší než Pratt & Whitney.
P&W si chce zase udržet výhradní postavení a kšefty pro F-35.
Ale vývoj musí někdo zaplatit, samozřejmě z rozpočtu Pentagonu. A když běží dvě vývojové větve, tak to je nákladné, no ale amíci na to asi mají.
Úsporný motor může zvýšit dolet stíhačky až o třetinu, což je pro rozlehlý Pacifik v boji proti Číně plus.
Ale prý F-35 Block 4 má mít zvětšené nádrže o 25 %, což zní taky zajímavě.
-----
Očekává se, že nejnovější varianta stíhacího letounu,
F-35 Block 4, již bude mít mnohem lepší výkony než varianta Block 3, která je zatím nejschopnější, jakou americké letectvo dostalo.
Vylepšení konstrukce jsou tak významná, že budou radši uvolňována ve vlnách, takže první F-35 nového výrobního bloku budou mít označení F-35A Block 4.1, následovat bude Block 4.2, který bude ještě o něco lepší.
Některá vylepšení konstrukce jsou velmi významná, například nový systém palivových nádrží umístěných v křídlech by měl zvýšit dolet stíhačky o 25 %, což kompenzuje její mimořádnou slabinu ve srovnání s konkurenčními konstrukcemi stealth stíhaček, které mají všechny mnohem delší dolet.
Dalším významným vylepšením, které přinese F-35 Block 4, je nová a mnohem výkonnější sada hlavních počítačů, která umožní stíhačce přijímat 25krát více instrukcí než ty, které jsou na palubě v současnosti.
To bude přínosem, až bude stíhačka zpracovávat více dat jak z vlastních senzorů, tak z datových spojení s doprovodnými drony a dalšími pilotovanými letouny. Rychlejší počítač také výrazně zvýší schopnosti F-35 v oblasti elektronického boje.
Varianta nw F-35 (myslí tím námořní F-35C nebo i pozemní F-35A ?, do B se nevejde) má také dostat nový odpalovací systém střel "
Sidekick", který zvýší palebnou sílu stíhačky na dlouhé vzdálenosti o 50 % - zvýší její vnitřní kapacitu pro střely ze čtyř na šest aktivních radarem naváděných střel AIM-120.
Tím se částečně vyrovná rozdíl mezi F-35 a ostatními stíhačkami typu stealth - F-22 a čínský J-20 nesou po osmi raketách a ruský Su-57 až deset.
Nižší nosnost F-35 je důsledkem toho, že se jedná o menší jednomotorový letoun na rozdíl od těžké dvoumotorové konstrukce.
Americký stíhací letoun stealth zaznamenává stále rostoucí počet exportních objednávek, protože jeho schopnosti se stále zlepšují, ačkoli ještě Block 4 zdaleka není připraven pro boj vysoké intenzity a musí ještě projít testy Pentagonu, které jsou nutné pro schválení jeho výroby v plném rozsahu.
https://militarywatchmagazine.com/artic ... -much-more