Juraj Tichý píše:arten píše:Cena 1,5 mil. za vozidlo sa neda ospravedlniť nijakými "presunmi v rámci projektu." Aj keby tie vozidlá mali špecializované PVO nadstavby (nemajú mať, majú len prevážať družstvo s manpads!)...
Nepochopil si ma. Nevies co je/bude sucastou kontraktu. Ak v tych 780mil je 150mil na nakup nahrady za manpads Igla(naplnenie skladov), tak to cele meni obraz o cene kontraktu.
Zo zverejnených info máme dobrú predstavu, čo má byť súčasťou kontraktu. Niečo som už písal vyššie, čo sa týka tvojho príkladu - prečo by súčasťou nákupu vozidiel mali byť manpads za 150mil??? Aká munícia sa bude požadovať pre 4x4 sa dá odvodiť z:
náklady na kompletné vozidlo BOV/VTV 4 x 4 - do 729 700 000
náklady na logistickú podporu (náhradné dielce, dielenské špeciálne prostriedky, trenažéry) - 20 000 000
Odhadované náklady na muníciu - 15 000 000
Náklady na infraštruktúru - 18 000 000
Náklady celkom 782 700 000
(Tab. 7 materiálu)
Flader píše:Preto by som radšej videl toho vrabca v hrsti v podobe prezbrojenia aspoň tých dvoch práporov na moderné 8x8, aby aspoň časť armády už mohla mať k dispozícii vybavenie s dátumom výroby z tohto tisícročia.
Nevidím žiadnu pridanú hodnotu v dvoch práporoch predražených Vydier, fakt nie.
K tvojej otázke:
komplexnú odpoveď ti nedám, ale čiastočne takto:
Čo sa týka Vydier, v mojej "skupinke" v tom máme jasno - zrušiť a pridať sa k Čechom a vybrať BVP spoločne. Prečo? Samozrejme zníženie nákladov na jednotkovú cenu, spoločný servis a údržba - ďalšie šetrenie zdrojov. Zverejnené TT požiadavky AČR sedia "ako riť na šerbel" aj pre nás, ak by OS SR mali ešte nejaké špec. požiadavky, nemal by byť problém ich doplniť. Pre dva prápory by sme potrebovali okolo 100 vozidiel (pre 3 do 150 ks) takže v tomto pomere aj jednať o offestoch/prenose výroby na SK. Výhodné by to bolo aj pre Čechov. V princípe, každé s uvažovaných vozidiel je vyhovujúce (aj keď Lynx je podľa mňa krava a preferoval by som CV-90).
Tu takpovediac - nie je o čom.
Tanky - toto je zložitejšia otázka, ale opäť - čo sa bavím z ľuďmi z môjho okolia, tak zhoda je na jednom - ak by sa nám nepošťastil nejaký lacný nákup vyradeného práporu od západných štátov (a už nemá odkiaľ), tak jednoznačne spoločný postup s čo najviac krajinami VE. Samostatné akvizície si už nevieme dovoliť.
Napíšem tu tri možnosti, ktoré sú podľa mňa OK:
- stredný tank" na podvozku obstaraného BVP. Závisí samozrejme, ktoré BVP by sa s Čechmi vybralo, ale umožňovať by to snáď malo každé.
- Francúzi majú v úložkách 200 Leclerkov. Viem si predstaviť, že my (33 ks) s Čechmi (66ks), Rumunmi (aktuálne dopytujú 58 ks) + napr. Chorvátmi/Bulharmi/kýmkoľvek na zbytok by sme sa vedeli dohodnúť s Francúzmi na ich odkúpení "za lacno" - napr. za cenu modernizácie, ktorú teraz idú robiť pre svoje stroje. A zase - úspory zo spoločnej logistiky.
- tiež si viem predstaviť ísť do spoločnej licencie na K2 a to v podobnej zostave prípadne + s Poliakmi. Ako som písal v príslušnom vlákne - K2 je mimoriadne vhodný, pretože Kórejci nie len že ochotne poskytujú technologický transfer, ale mnoho subsystémov K2 priamo vychádza/dá sa bez problémov nahradiť európskymi.
Takže to by sme mali ťažkú brigádu.
Čo sa týka druhej brigády tak tu budeš možno prekvapený - ale ostal by som pri BVP. Prečo?
- musíme vychádzať z toho čo tu máme. A máme tu už prápor modernizovaných BVP (k tomuto poznámka, aj pre Artura - táto modernizácia je drahá a nesystémová. Bola robená evidentne len preto, že si EVPU preloboval nákup Túrr. Čo dokazuje aj, ako sa nasilu hľadalo ich uplatnenie - najprv Istar, potom mech. prápor atď. A teraz nikto poriadne nevie čo s ním, lebo nehodí sa nikam, ani do kolesovej ani do ťažkej brigády)
- tie ďalšie dva prápory BVP by som ďalej modernizoval nie ako doteraz, ale ako som písal tu: v "POLEMIKA - Racionálna modernizácia BVP-2"
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7928
- ďalej tu (a v ČR) máme množstvo inak drahých špecializovaných vozidiel, ktoré ešte majú nejakú životnosť a škoda ich nevyužiť - PRAM-S, BPzV, LOS, VP-90, MPP 40p, R-5 Bečva, DTP-90, MU-9, SVO, OZ-90, AMB-S, VPV, ZT-90... Niektoré z nich, čo nemáme buď odkúpiť od Čechov, ktorí ich budú vyradzovať s novými BVP, alebo rovno túto brigádu tiež postaviť ako spoločnú Č-S.
- takto by sme
lacno získali "strednú" brigádu vhodnú (a odskúšanú s existujúcou logistikou, zabezpečením, servisom atď) pre naše podmienky. Životnosť takto modernizovaných vozidiel síce nebude 20 rokov (či koľko to Gajdoš hovoril pri tých BPzVI), ale do 2030 by to ešte potiahli a získali by sme čas a ušetrené prostriedky na komplexnú prestavbu tejto brigády od konca 20tich rokov nejakým zmysluplným smerom.
Tož takto to vidím.