OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 734
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Niko, ale ono ľudia bývajú nie len v BA, plus bol na kurze, že nad ňou by príliš neletel.
Podľa zverejnených info to plachtilo 15km ďalej bez pilota, to nebolo príliš učebnicové s plne podvesenou výzbrojou.Samozrejme, za to pilot stroja nemôže, ani ten čo pristál a odišiel v januári.
Vieme výšku v akej sa katapultoval? Asi dosť vysoko.
Na to, s akým matrošom lietajú by človek očakával trošku vyššiu mieru profesionality, letieť zo Sliača s plným podvesom na jediné relevantné medzinárodné letisko ako plán b) s nedostatkom paliva vyzerá.... každý nech si dosadí podľa svojho.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
mikojan29
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1313
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

Z môjho pohľadu je to jedna veľká blamáž. Keď už mal SK01 problém pristáť, ihneď mali SK02 navigovať na iné letisko, čo najbližšie miestu, kde sa nachádzal. Za takúto "lacnú" stratu lietadla s "ostrou" muníciou by mali padať hlavy. Treba zmeniť celý systém, lebo keď sa takéto niečo stane s novými strojmi, tak tie ostatné môžu rovno odpredať a nakúpiť spomínané vetrone.
Nemyslel som si, že sme na tom až takto zle, tu sa to odzrkadlilo. Staré lietadlá, ktoré sú viac na zemi ako vo vzduchu, tým pádom malý nálet pilotov, laxný prístup meteorológa a pár ďalších chýb...kam sme sa to dopracovali? :???:
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Julesak »

Presne tak. Ono sa často hovorí o "nespoľahlivosti" Migov, ale s takýmto prístupom by sme stratili aj Hviezdu smrti.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

Díky za sice kusé, ale přeci jen trochu podrobnější, informace. Bohužel to ale opět nejsou příčiny nehody - jak bylo avizováno.

Takže krátká rekapitulace.
- vzlétli ve 20:08 resp. 20:09;
- cca 10 minut do prostoru cvičení;
- tam 45 minut létání ... bohužel není uvedeno jakého, ale předpokládejme, že vzdušný boj, při něm je spotřeba největší;
- ve 21:03 dostávají příkaz k návratu kvůli tvořící se mlze ... v tom okamžiku má SK02 paliva na cca 27 minut ekonomického letu !!! ... kdy se chtěli vracet, pokud by nedostali příkaz ???
- ve 21:12, tj. za 9 minut, se SK01 pokouší přistát, a nejde to ... SK02 má paliva na 18 minut letu !!!
- SK01 provede manévr pro "rozehnání mlhy" = průlet nad drahou, který zvíří mlhu, otočka a přistání z protisměru (nouzovka, ale funguje) ... vyšlo mu to. Už toto je nemístné riskování, standard měl být odlet na záložní letiště ... paliva měli na cca 15 minut letu, což je na LZIB tip-ťop;
- místo toho se SK02 pokouší o přistání, které nevyjde ... logicky, ta "rozfoukaná mlha se vždy tak po 2-3 minutách "zavře". To by musel zopakovat riskantní manévr SK01, což se mu z nějakého důvodu nechtělo (nedostatek zkušeností?);
- ve 21:18 se pilot SK02 konečně rozhoduje pro diverzi ... pozdě, paliva na na 12 minut letu ... keci o tom, že pilot SK01 měl větší hodnost jsou jen keci. O bezpečném provedení letu vždy rozhoduje pilot. Pokud je pilot SK02 takový noha, že se neumí rozhodnout, nepatří za knipl.

Další otázky:
- Měly oba MiGy při vzletu plné nádrže? ... MiG-29 je schopen na ekonomické rychlostí letět cca 2,5 hodiny ...
- Proč SK02 došlo palivo již po 1 hodině 21 minutě letu.
- Tak hustá mlha, která zabraňuje přistání, se jen zřídkakdy vytvoří během 10-ti minut. Proč jim nenařídili návrat dřív?
- Proč se vůbec pokoušeli přistát na Sliači, když podmínky byly evidentně hluboce pod jejich minimy?
- Jak je možné, že provoz letiště závisí na jediném vlhkoměru? Jak je na Sliači organizována meteorologická služba? Opravdu nebyla vydána výstraha na tvorbu mlhy? Proč?
- Je opravdu normální, aby se výcvikový let prováděl "až do vypotřebování paliva" a vojenská letadla se na letiště vracela s palivem jen na několik minut letu? (Dostali příkaz k návratu, tj. vraceli se dříve, a přesto měli palivo jen na 18 minut letu !!! Kolik by měli paliva, kdyby se vraceli až z vlastního rozhodnutí?)

Pozn. Bohužel to dokresluje to, co už jsem tu několikrát zmiňoval. OSSR evidentně nejsou schopny zajistit provoz ani tak "jednoduchých" letadel, jako jsou MiGy-29 ... po technické, a teď se ukázalo, že i provozní, stránce. Provoz F-16V bude mnohem náročnější. OSSR mají 3 roky na to, aby systém a své schopnosti od zásady změnili. Jinak provoz F-16V skončí stejně špatně jako provoz MiGů-29 ... jen to bude mnohem dražší.

EDIT ... Napsal jsem to večer, ale zapomněl to odeslat. Odeslal jsem ráno a nevšiml si, že mezitím Mikojan29 napsal de-facto totéž. Omlouvám se.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 14/7/2020, 08:13, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14188
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Zemakt »

Nemá cenu věšet hlavu, ale poučit se a makat. Bude to dobré.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Pikujuci brizolit píše:Niko, ale ono ľudia bývajú nie len v BA, plus bol na kurze, že nad ňou by príliš neletel.
Podľa zverejnených info to plachtilo 15km ďalej bez pilota, to nebolo príliš učebnicové s plne podvesenou výzbrojou.Samozrejme, za to pilot stroja nemôže, ani ten čo pristál a odišiel v januári.
Vieme výšku v akej sa katapultoval? Asi dosť vysoko.
Na to, s akým matrošom lietajú by človek očakával trošku vyššiu mieru profesionality, letieť zo Sliača s plným podvesom na jediné relevantné medzinárodné letisko ako plán b) s nedostatkom paliva vyzerá.... každý nech si dosadí podľa svojho.
Tam bol problem v tom, ze za Nitrou uz je uzemie Slovenska husto urbanizovane a nebola by moznost lietadlo len tak jednoducho pustit do lesa. Ak by doslo palivo po ceste v blizkosti Bratislavy, rozumej Trnava, Nitra, Dunajska Streda, Pezinok, Senec atd., uz by bola situacia zlozitejsia. Inak ale suhlas, lietadlo plachtilo este 15 km, co nebolo ucebnicove. Ono vlastne cely ten pripad nebol ucebnicovy. Jak je mozne, ze neexistuju postupy pre klasicky divert z dovodu pocasia, ale ako riadiacy lietania, tak aj pilot pocuvaju pilota, ktory sedi v kabine Migu na zemi a celu situaciu riadi ? WTF ? :roll:

Skeptik pozri si tu tlacovku ministra. 95 % tvojich otazok sa tym zodpovie. :wink:
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 734
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Tu dáva nádej že na nové mašiny už trénujú piloti v US bez zlých návykov z fungovania u nás.
Tak hádam sa to zlepší.
Je smutné, že Sliač nemá záložné letisko niekde poblízku (ZA je najbližšie...BA s KE najďalej), alebo plus ako Juraj spomenul na núdzaky vybaviť Prievidzu. Vždy lacnejšie ako mašina a výzbroj. A nedajbože pilot a ľudia na zemi.
Inak spomenul si niko 8 pilotov, 10 strojov a koľko že majú generálov? Minimálne jedného to chcelo po takej fušerine poslať na "oddych".
Tak sme prišli o mašinu, podves, dobrého pilota čo dokázal pristáť na limitných podmienkach a ostal nám slabší, čo už by letieť objektívnenemal, plus riadiaca suita okolo, čo to celé "zorganizovala".
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6206
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skeptik píše: - Měly oba MiGy při vzletu plné nádrže? ... MiG-29 je schopen na ekonomické rychlostí letět cca 2,5 hodiny ...
- Proč SK02 došlo palivo již po 1 hodině 21 minutě letu.
Bol to vycvikový let. Odpoveď na tvoju otázku je zrejmá. Nešlo o let pri ekonomickej rýchlosti.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Pikujuci brizolit píše:Tu dáva nádej že na nové mašiny už trénujú piloti v US bez zlých návykov z fungovania u nás.
Tak hádam sa to zlepší.
Je smutné, že Sliač nemá záložné letisko niekde poblízku (ZA je najbližšie...BA s KE najďalej), alebo plus ako Juraj spomenul na núdzaky vybaviť Prievidzu. Vždy lacnejšie ako mašina a výzbroj. A nedajbože pilot a ľudia na zemi.
Inak spomenul si niko 8 pilotov, 10 strojov a koľko že majú generálov? Minimálne jedného to chcelo po takej fušerine poslať na "oddych".
Tak sme prišli o mašinu, podves, dobrého pilota čo dokázal pristáť na limitných podmienkach a ostal nám slabší, čo už by letieť objektívnenemal, plus riadiaca suita okolo, čo to celé "zorganizovala".
Nesuhlasim s tym, ze by mali vyradit slabsieho pilota. Ten v zasade neurobil nic zle. Prave, ze naopak. Skuseny pilot SK1 sa nemal co miesat do prace riadiaceho, riadiacy si od neho nemal nechat diktovat, co ma robit. Toto vidno hlavne v aerokluboch, pocuvajme (vymyslim si meno) Jana, lebo sak on ma kopec odlietane, tak vie, co sa ma robit. No lenze Jano, aj ked to myslel dobre, nemal co pchat nos do roboty riadiaceho a riadiacy si mal urobit poriadok a poslat obidvoch na divert do Bratislavy. A to aj za cenu, ze by bol NATINADS nad Slovenskom par hodin nefunkcny. Takto pchal superskuseny Jano nos tam, kde nemal a prisli sme o stihacku. Ako pisem, u civilov si toto neviem predstavit, ze by na Schwechate nejaky superskuseny kapitan B777 Hans s 20 tis. letovymi hodinami navigoval z kabiny menej skuseneho Petra cez hmlu na runway a Tower VIE by na to len tak kukal az kym by Peter nepadol. Nemyslitelne.

Mikojan to dobre napisal, musia sa zmenit postupy. Aj vojenske letectvo uz nie je to, co byvalo za CSLA. Ze velitel kridla sa moze stavit o flasu, ze nizkym letom naberie jacmen do podvozka (co sa inak fakt stalo). Mame obmedzeny pocet strojov a pilotov, tak sa musia fungovat prisne pravidla a postupy. Verim, ze nove F-16 prinesu aj nove "zapadne" maniere.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6206
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Tiež súhlasím Mikojanom. Je to prvá nehoda VzS, ktorú registrujem, že vznikla z ľahkovážnosti alebo podcenenie situácie.
Treba sa poučiť a keď štartujem na vycvikový let za zníženej viditeľnosti, tak musím mať plán B.

A tu ma napadá jedna otázka pre znalejších. Keďže spomenutá Prievidza je naozaj blízko k Sliaču, dalo by sa to letisko mať ako záložné a "ovládať ho na diaľku" zo Sliača?
Teda, že by svetlá a všetko okolo toho riadili zo Sliača a tiež veža priblíženie, len na základe informácie z prehľadového radaru?
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 734
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Niko, ja nevidím žiaden rozpor v tom čo sme písali. :razz:
Ten "slabší" pilot či ostane alebo nie, už lepší nebude. Ten lepší už nie je, odišiel.
Ostali všetci tí, čo vymýšlali procedúry a plus tí čo to "riadili". Žiadna výhra ani win win situácia to nie je.

EDIT: Juraj, dá sa to, piloti civilných tryskáčov v US si zapínajú z kabíny dráhové osvetlenie pri priblížení k letisku.
EDIT2: je to tu napríklad https://www.aopa.org/news-and-media/all ... s-lighting
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Juraj myslim, ze nie. Na dialku sa zdielaju ACC (Area control Center) a APP (Approach), vezu som ale este nikde nevidel na dialku. Mozne to asi je, ale v kazdom pripade by to muselo byt super high tech.

Pikujucy brizolit: Ono by to slo v pripade dobrych poveternostnych podmienok a asi aj pri pomalejsom lietadle. Inak by musel byt na letisku ILS, ktory stiahne lietadlo na finale pod urcitym uhlom, kde pilot uvidi osvetlenie drahy.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Skeptik »

niko píše:Skeptik pozri si tu tlacovku ministra. 95 % tvojich otazok sa tym zodpovie. :wink:
Dík. Napoprvé jsem ten odkaz přehlédl.
No, odpovědělo ... a potvrdilo to i mé závěry :) ... dost děsivý stav (přes veškeré snahy Nadě a ostatních to omlouvat a neodpovídat přímo)

Mimochodem 55 minut na závadu je myšleno na jakoukoliv závadu (pojistka, kontakt, drobný únik maziva atd.) ... což není u bojového stroje až tak špatné číslo.
Juraj Tichý píše:Je to prvá nehoda VzS, ktorú registrujem, že vznikla z ľahkovážnosti alebo podcenenie situácie.
No, já bych jich vyjmenoval asi víc :( ... a to situaci na Slovensku už moc nesleduji.
Juraj Tichý píše:A tu ma napadá jedna otázka pre znalejších. Keďže spomenutá Prievidza je naozaj blízko k Sliaču, dalo by sa to letisko mať ako záložné a "ovládať ho na diaľku" zo Sliača?
S RWY 949 x 23 metrů bez radionavigačního vybavení a služby řízení? Ne.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 734
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Niko, ak to ILS vymenia pri rekonštrukcii Sliača, to "dostačujúce" môžu inštalovať pre nejaké záložné letisko poblízku, jednomotorové F-16 asi v prípade problémov či poruchy motora asi do BA tiež nedoletia. 8-)
Zasa na druhú stranu, už to nebudú len "sunny riders" lietadlá ako všetko ex sovietske, teda popravde až na Mi-17M.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6206
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skeptik píše: No, já bych jich vyjmenoval asi víc :( ... a to situaci na Slovensku už moc nesleduji.
Vymenuj.
Skeptik píše:S RWY 949 x 23 metrů bez radionavigačního vybavení a služby řízení? Ne.
Skôr som to myslel, kebyže sa Prievidza dovybaví, ale nemá stálu šlužbu a letová prevádzka je riadená zo Sliača, v prípade mimoriadnej udalosti, práve pre stíhače.
950m nie je nič moc, ale v kombinácii so záchytným zariadením.
Je to skôr pre mňa myšlienkové cvičenie, či by to vôbec nejako bolo možné, nie ako reálne riešenie.

VzS prijali 22 opatrení v súvislosti s nehodou, tak snáď sa to skutočne opakovať nebude. Dúfam, že súčasťou tých 22 opatrení bude záujem VzS o tankovacie lietadlo :D

Nehoda má jedinú nespornú výhodu. Netreba Rsk Mig platiť za údržbu stroja :razz: Na jeseň 2022 môžu urobiť neriadené strely z ďalších troch štyroch. :mrgreen:
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od kenavf »

Pikujuci brizolit píše:..
Zasa na druhú stranu, už to nebudú len "sunny riders" lietadlá ako všetko ex sovietske,...
Keby to boli "sunny riders" tak tá Migina nespadne, pretože by čučala na stojánke.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Pikujucy brizolit: Ono je samozrejme stale dobre mat zalozne letisko niekde v okoli. Len je to vecou financii. V zasade ak by menili radionavigacne zariadenie na Sliaci a to stare by bolo ok, asi by bola skoda ho vyhodit. :D

Juraj bez stalej sluzby v Prievidzi by sa to nedalo. Resp. dalo tak, ako je Kamenica n/C zalozne pre Presov. ze ked tam pocas cvicenia poslu obsluhu, tak sa da vyuzivat. Ale na nudzovky by to nebolo.

kenavf: Migina by cucala na stojanke, keby sme mali normalne kalibrovane vlhkomery u meteorkarov na Sliaci.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6206
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

niko píše:Juraj bez stalej sluzby v Prievidzi by sa to nedalo. Resp. dalo tak, ako je Kamenica n/C zalozne pre Presov. ze ked tam pocas cvicenia poslu obsluhu, tak sa da vyuzivat. Ale na nudzovky by to nebolo.
Cvičné lety sú plánované. Čiže stačí zabezpečiť si riadenie l.revadzky na dané termíny, kedy sa lietajú cvičné lety za zníženej viditeľnosti. A jednu takúto vežu + vybavenie letiska na trvalo.

https://www.bystricoviny.sk/spravy/byst ... kove-veze/
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Tak sme to tu vyriešili, kto im to pôjde oznámiť do Zvolena. :razz: :mrgreen:
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Hmm, ale toto bol ostry let hotovosti. Cize by si potreboval takuto vezu aj s osadkou 24/7. :wink:

Alebo sa proste upravi smernica a lepsie sa zaplanuje rezerva na bezpecny divert a upravia sa postupy a povinnosti riadiaceho lietania. :lol:
mikojan29
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1313
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

Ja dúfam, že sa tie postupy upravia a odstrihneme sa už od post-sovietskych. Chce to zmenu myslenia, prejdeme na úplne inú techniku, ktorá je založená na inej filozofii. Tomu sa musí podriadiť všetko ostatné - ľudia, postupy, infraštruktúra.
Mali by zainvestovať aj do záložných letísk a vybaviť ich na takéto a podobné mimoriadky, napr. TN nie je až tak ďaleko.
"Alea iacta est"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“