1)Vem si to jinak - při vhodném průstřelu se s trochou snahy může do pilotního prostoru Spitfiru ten benzin opravdu dostat. U Bf 109 je to vlastně nemožné.


2)Rozčarování z nasazení Bf 110? Tak to maximálně o pár měsíců později v Bitvě o Británii, kdy padla domněnka, že dostatečně výkonná stíhačka může úspěšně eskortovat bombardovací letouny.
Ta domněnka padla již v Bitvě o Francii, ale ani tehdy to politici Německa nechtěli vidět. Že Bf 110, jako +/- klasický stíhač, nesplňuje očekávání vojáci zaznamenali ještě dříve-nad PL. Ale jejich slovům nebylo dopřáno sluchu.
3)Nevím, co znamená "nahý" stroj. Tři letouny jsou statisticky zanedbatelné. Navíc když nemáme nějaké podrobnosti, jako fotografie, tak se můžeme jen dohadovat, jak moc si vše přikrášlili pamětníci. Říct, že letadlo je odolné na základě toho, že trojice z nich se vrátily na základnu těžce poškozené, je diletantské.
Avia B-534 byla kombinované konstrukce-část jejího např.trupu byla tedy kryta plátnem. Nahý stroj myslím tedy takový, který při letu příjde o většinu takového překryvu (např. právě z celého trupu).
4)Fw 190 a P47 měly nádrže umístěné úplně stejně a jsou oba považovány za poměrně dosti odolné stroje. Bylo by vhodné se tohohle nesmyslu už pustit.
U Fw 190 právě tohle (minimálně) spojenci hodnotili jako jednu ze slabin jinak skvělého stroje. Toto hodnocení zaznělo z obou front (východ/západ). A P47-nebyl zrovna tohle onen letoun s plně pancéřovanými nádržemi?
5)Ano, B-534 byla obratnější, než Bf 109. Ale to byl i Hurricane, nebo MS.406, nebo PZL.11c, nebo Zero proti Hellcatu. A víš k čemu jim to bylo platné? K ničemu.
---------------------------------------------------------------------------------------
Johan: Uvážíme-li, že Hurricane je jedním z nejúspěšnějších letounů 2.sv.v. co do počtu sestřelů …, pak to fakt stojí za zamyšlení



--------------------------------------------------------------------------------------
Tohle bylo asi myšleno jako vtip
Vzhledem k



6)Ke křídlu Hurricane-Jaké existující křídlo? Z čeho?
S plátěným potahem. Firma Hawker ho vyráběla dle: Jiří Vraný, Zdeněk Hurt-„Ilustrovaná historie letectví (Mikojan MiG-17; Hurrican Mk. I; Spad VII a XIII)“ dříve než 1-no plošný Hurricane, ale k jakým účelům-po tom jsem nepátral. Přiznávám, že také nevím, zda „pláťáky“ létaly ještě v BoB.
7)K B-35 a B-135-Peníze, podpora, státu, pohodlnost zavedení do výroby, ověřené postupy.. pořád dokola říkáš to samé a pořád do kola to má jednu vážnou chybu: Neexistuje JEDINÝ případ, kdy by v této době proběhl vývoj a nasazení něčeho létajícího takto rychle.
Ale jistě, že ano. Začnu proti proudu času:
I.) V Itálii roku 1943 vzniká lehká stíhačka SAI 207, a to tak, že projektové práce jsou započaty z jara 1943 a na podzim téhož roku je spuštěna sériová výroba. Ta dává méně než 15 strojů, ač jich původně bylo objednáno na 2 000. To ovšem není způsobeno jejich vadami či problémy s výrobou. Vláda It.dostává, od téže vývojové kanceláře nabídku lepšího stroje téže kategorie a (zjevně chybně) výrobu zastavuje. Onen lepší stroj však již nikdy, pro potřeby italských královských ozbrojených sil, vyráběn nebyl.
II.) Počátkem roku 1942 zahajuje Austrálie práce (připnutím papíru k rýsovacímu prknu-řečeno s nadsázkou) na stíhačce Comonwealth CA-12 Boomerang. Postup je velmi podobný našim (výše popisovaným) podmínkám-tím myslím, že je tedy masivně používáno materiálů, technologií a postupů, které jsou, v daném čase, k disposici. Na konci května 1942 vzlétl 1.a jediný prototyp a stroj šel ihned do sériové výroby. Ta trvala až do roku 1943, aby dala cca.100 Ks letounů. Následně byl Comonwealth CA-12 Boomerang nahrazen mírně modernějšími Comonwealth CA-13. I tento postup se podobá možným úvahám o Aviích B-35 a B-135. Navíc Austrálie měla slabší výrobní základnu než ČSR a do té doby sama nevyvinula žádný bojový letoun.
8)Britové útoky ve ztečích a rychlá odpoutání nepraktikovali ještě hodně dlouho. Nějaká spolupráce dvojic. Musely padnout ještě stovky a stovky pilotů RAF. To, že má někdo někde nápad, zkusí ho, třeba mu zafunguje a pak to třeba uvede do knížky, vůbec neznamená, že je to nějaká obecná taktika. A u RAF to obecná taktika prostě nebyla, ač čas ukázal, že je tou jedinou správnou. RAF nemělo potřebu to zavádět a trénovat.
Abychom se již dále nedohadovali: „Koncem bitvy o Británii počaly britské stihačky operovat rovněž ve čtveřicích, ale seskupených opět do klínu, s nesymetricky umístěným 4.členem na konci jedné strany… . Tato formace přecházela do 2-ou členných bojových jednotek velitele a jeho ´čísla´, určeného ke krytí.“ Václav Němeček: „Vojenská letadla 3; Letadla druhé světové války; Naše vojsko; Praha 1992; str. 24; odst. 4.
9)Články o IJA a IJN jsem pro Palbu psal já. Japonské armádní letectvo (to, které pochopilo) začalo ve větší míře využívat moderních taktických poznatků přibližně v průběhu roku 1943.
Tedy přesně-ve chvíli, kdy začli japonští letci čelit MASIVNÍMU (na to slovo kladu důraz) tlaku spojenců, tak změnili taktiku. Ač pro ně do té doby „Tygři“ nad Čínou jistou hrozbu představovali, tak tito nebyli dostatečně početní, aby si u Japonců museli vynucovat změny.
10)Tangmere, Biggin............to jsou ta aeroklubová letiště a dráhy šlechty? Jaký objem startoval z vedlejších šlechtických letišťátek proti těm ostatním?
a)Nenapsal jsem, že velké základny byly zcela opuštěny.
b)Zjevně dostatečný. Britové v BoB vyhráli.
11)O žádosti LW útočit na města nic nevím. Zdroj?
Sandhurst
12)Četl jsem dost možná stovky originálních letových testů, ale nikdy tam nebyl pojem "součinitel letových/bojových vlastností". Zdroj? Kde případně mohu najít součinitele těchto vlastností?
Viasat Histori-dokument „Bojový plán“; je odvysílán i v Češtině. Jako coproducenti se podíleli Sandhurst a West Point-obě vojenské akademie dokument používají ve svých výukových programech. Součinitel bojových vlastností je pak vždy metodicky (tedy metodicky=co do způsobu práce a přípravy) uplatňován při vyhodnocování např.vojskových zkoušek zbraňových systémů před jejich zařazením do výzbroje armád. Omlouvám se-předpokládal jsem, že to vyplývá z dříve uvedeného obsahu tohoto pojmu.
______________________________________________________________
ad Rosomak:
No, stačilo by, aby přiletělo těch 1.000 letadel ze SSSR a pár internacionálů ze Španělska a zkušenosti by byly také.
Možná ještě rychleji předané než v případě Německa, protože by se musela dělat společná taktika leteckého boje.
Nelze než souhlasit. Konečně o rychlosti přijímání nové taktiky viz výše. Navíc, oproti „dokumentu Kdyby“, je třeba říci, že SSSR „vojskové“ dodávky (vzhledem k mohutnému výskytu zdobrovolněných

______________________________________________________________
ad Ramon:
Naprostý souhlas. Jen nesmíme zapomínat, že německé tančíky nevykazovaly dostatečnou odolnost ani vůči protipancéřovému střelivu do (i našich) kulometů.