Stránka 15 z 29

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 22/3/2019, 17:26
od tomas.kotnour
kenavf píše:To znie celkom logicky, otázka by potom bola o tom o koľko je rúra drahšia.
I přes výrobní náročnost centrální nosné roury je Tatra Phoenix se sériově vyráběným motorem. převodovkou a kabinou cenově konkurenceschopný ostatním výrobcům používajícím žebřinový rám.
Tatra má problémy s cenovou nekonkurenceschopností u výroby jiných komponent, resp. při jejich nutném nahrazení novou generací.
Kromě výše zmíněného porovnání 815-7 4x4 s MB Zetros vzniklo nově i porovnání 8x8




Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 22/3/2019, 17:45
od HONZIK11
Tradicni nevyhoda ,, rury,,je, ze, jakákoliv nastavba. Musi mit stejně doplňkový ram. Z toho plyne vetsi svetla vyska umisteni korby, tudiz mensi vyska lozne plochy nástavby. Takze kamion z Tatry s,, rurou,,nikdy nebude.
Krome toho, same vyhody, v pruchodnosti terenem, ale s dalsi malou nevyhodou co se hmotnosti celku tyka.

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 22/3/2019, 18:23
od kenavf
HONZIK11 píše:Tradicni nevyhoda ,, rury,,je, ze, jakákoliv nastavba. Musi mit stejně doplňkový ram. Z toho plyne vetsi svetla vyska umisteni korby, tudiz mensi vyska lozne plochy nástavby. Takze kamion z Tatry s,, rurou,,nikdy nebude.
...
Výška ložnej plochy u kamionu je väčinou daná priemerom zadných kolies ťahača. (spodok rámu návesu je tesne "nad dezénom). Je samozrejme otázne ako vysoká by tá konštrukcia bola pri "megovom"(malé kolesá) zadnom podvozku. Skôr by som možno videl ten problém v tej hmotnosti. Kamiony je snaha vyťažiť na tých 40 ton,takže o čo by bol podvozok s rúrou ťažší o to menej prepravca naloží a vyúčtuje. A je citeľný už aj 500kg rozdiel v pohotovostnej hmotnosti.(Kedysi Tatra robila aj ťahače, teraz neviem)

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 22/3/2019, 19:03
od skelet
Tatra dělá tahače, ale ne pro MKD. Na vyžehlené dálnice je roura a výkyvné nápravy luxus, a velké fabriky chrlí tahače ve velkém, takže tam se ani cenou nemůže malý výrobce chytit. Ale jakmile už to sleze ze silnice, tak se stává Tatra konkurenceschopnější

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 23/3/2019, 10:24
od Alfik
Je to úplně jednoduché, a Skelet to napsal naprosto správně. Takže to jen rozepíšu :)
Ta "roura" má výhody do terénu. A dokonce ani "dé jednička" není až takový terén, aby se výhody projevily. Ovšem nevýhody - to je jiná... A ty známe. Cena, opravy, a nakonec i ta výška, která v terénu je výhodná (vyšší průchodnost), zatímco na silnici je tomu naopak (mosty aj.).

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 23/3/2019, 11:33
od Juraj Tichý
tomas.kotnour:
Pride mi, ze Tatra ma oproti konkurencii dost vyrazne podhustene pneumatiky.

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 23/3/2019, 16:11
od tomas.kotnour
HONZIK11 píše:Krome toho, same vyhody, v pruchodnosti terenem, ale s dalsi malou nevyhodou co se hmotnosti celku tyka.
Existoval program, kde na základě jednotných požadavků dva výrobci navrhli a postavili vozidla, stejný motor, stejná převodovka, stejně velká kabina, výsledek dopadl takto:
Oshkosh LVSR MK18 CARGO - 24 358 kg
Tatra 815-7E0R89 10x10.1R - 21 364 kg
Když se podíváme na komerční vozidla, tak
TATRA T 815 - 231S84 41.325.8x8.2/262 - 16 500 kg
Mercedes Benz Actros 4141 AK 8x8/4 - 17 890 kg
a to je Tatra postavená na 41 tun oproti 37 u MB

Teď k těm nástavbám, tam záleží na ochotě nástavbáře přizpůsobit se tatrovácké koncepci. Tedy vyřešit prostor pro výkyv kol. Nejprodávanější je podvozek pod sklopku, který se určuje už v Tatře. Takže dozadu trubka, do předu příčka, když je třístranná a je hotovo. Korba je samonosná, aby se nechala sklopit, tvoří vrchní část blatníku a pod korbou je vidět zkrz. Kontejnery musí být nad blatníkem, proto se tam musí dát mezikus nebo nakládací mechanismus (Phoenix má vyšší sestup, takže se tam musí dát mezikus, protože moc vyčuhuje nad rám). U cisterny je porovnání následující https://youtu.be/HkET1A-LqBI?t=144.
Alfik píše:Ta "roura" má výhody do terénu. A dokonce ani "dé jednička" není až takový terén, aby se výhody projevily. Ovšem nevýhody - to je jiná... A ty známe. Cena, opravy, a nakonec i ta výška, která v terénu je výhodná (vyšší průchodnost), zatímco na silnici je tomu naopak (mosty aj.).
Tak zrovna Phoenix 8x8 na vzduchu s odpruženou kabinou dokáže tu D1 slušně vyžehlit, taky Tatrováci mají jednu testovací dráhu úplně stejnou.
Když chtějí hasiči koupit Tatru, napíší do výběrka, že vozidlo musí být vysoké do 3 metrů, kvůli stanici/nějaké díře, kterou mají v rajónu, protože Tatra je jediná, kdo umí auto s pohonem přední nápravy a kabinou pro 6 do 3 metrů včetně majáků.
To trhání roury je problém, zvláště v polních podmínkách, když chcete vozit náklaďák po dílech v podvěsu vrtulníku. Ale pokud budeme uvažovat o běžném provozu, tak stačí občas kouknout, zda nejsou děravé manžety, a to tu nutnost trhání roury posune až někam ke generálce celého auta. To, že měla Tatra v terénu vyšší průchodnost, nebyla až taková pravda. Pro jízdu v terénu je zásadní rozložení hmotnosti a světlá výška. A právě provedení diferenciálů světlou výšku u Tatry snižuje, takže dochází k pověstnému lehnutí na rouru. Naštěstí vzduchové odpružení s nastavitelnou světlou výškou tento problém řeší, nedosahuje sice hodnot portálových náprav, ale je to více než má konkurence. Postupným vývojem se daří některé problémy řešit, ale pořád bude problém s přejezdovým úhlem, ale zase si nejspíš s Tatrou pomačkáte nádrž nebo skříňky, které jsou na boku mezi koly. A bez tak, kdo by si na ježdění v terénu koupil něco menšího, než je 8x8 :)
Juraj Tichý píše:Pride mi, ze Tatra ma oproti konkurencii dost vyrazne podhustene pneumatiky.
To je otázka. Zetros v tomto provedení měl jenom 7 litrový motor a menší a lehčí kabinu jak sedmička. I když jsou obě auta naložena na stejnou, tak Tatra bude mít předek těžší. Troufnu si tvrdit, že klidně i o tunu. Takže díky menší hmotnosti se ty pneumatiky méně deformují. Když porovnáte zadní, tak ten rozdíl už tak velký není. Ono zrovna celé toto porovnání nebylo moc logické, protože se zrovna vybralo auto s kabinou před přední nápravou s autem s kabinou za přední nápravou, která je pohodlnější. Prakticky jakýkoliv jiný armádní náklaďák (Iveco, Man, Astra, Raba) by byl pro porovnání koncepcí podvozku lepší. V tomto je to porovnání 8x8 lepší. Ale úplně nejlepší byla velká porovnávačka s ostatním 8x8 i 8x4 se předkem na vzduchu. Bohužel jenom "zadková" bez měřících přístrojů.

Obrázek

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 24/3/2019, 00:11
od kenavf
tomas.kotnour píše:... To, že měla Tatra v terénu vyšší průchodnost, nebyla až taková pravda. Pro jízdu v terénu je zásadní rozložení hmotnosti a světlá výška. A právě provedení diferenciálů světlou výšku u Tatry snižuje, takže dochází k pověstnému lehnutí na rouru. ..
Treba sa pozrieť aj na to že kedysi Tatra VVN mala svetlú výšku rury väčšiu ako klasika pretože mala v nábojoch kolies dodatočný prevod, a to umožňovalo že poloosy boli nad stredom kolies a o to vyššie bola rúra s diferenciálom. Tuším to bolo o cca 15cm a tie parametry/rozmery boli dokonca ešte lepšie ako u URALu. Osobne meraný vonkajší priemer pneumatík a výška diferenciálu u URAL/Tatra VVN. Porovnával som to po skúsenostiech s URALom v Kazachstáne(sneh/blato). Všetky autá nám tam "zapadali" tým že si sadli na brucho. UAZ s veľkým priemerom kolies, úzkymi gumami, a s vysokým diferenciálom, bez "šusplechov" mal podstatne lepšiu priechodnosť snehom ako NISSAN PATROL so širšími gumami, nižším diferákom, a "šusplechmi". Sú to všetko faktory ktoré keď sa naskladajú tak priechodnosť je podstatne lepšia.
To je myslím aj zdroj priechodnosti u PRAGA V3S že má doplnkový prevod v nábojoch kolies a o to je vyššie diferenciál.

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 24/3/2019, 01:55
od tomas.kotnour
Poslední Tatra, která měla centrální nosnou rouru a výkyvné polonápravy. je 805. Tatry těžké hmotnostní kategorie mají diferenciál v ose náboje kola. To proč mělo VVNko vyšší světlou výšku bylo dáno právě tím zlomením poloos. Protože listová péra byla dimenzována tak, aby kola byla v rovině při naložení, Když je prázdná, tak jsou kola podseknutá, tak je to vidět na obrázku. Jinak tady je fotka podvozku 6x6
Obrázek

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 19/7/2019, 11:34
od Nesher
Tatra získala další zakázku v Jordánsku, celkem dodá tamní partnerům 328 podvozků Tatra Force 4x4 za více než mld. Kč.

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ta-1360761

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 15/1/2020, 17:18
od skelet
Tatra T810, od 72. mechanizovaného praporu, se projíždí bahýnkem

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 13:58
od skelet
Vypadá to, že Tatra našla prvního kupce pro svého Patriota. Zatím bez upřesnění výbavy a určení, ale vyfotila to redakce Pozary.cz ve městě Hlučín, kde sídlí záchranný útvar HZS ČR
Obrázek

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 14:08
od Juraj Tichý
Wau. :shock: Ak to bolo darom... :up:
Ale na čo im to bude?

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 14:11
od Zemakt
kde sídlí záchranný útvar HZS ČR
Viz symboly na řidičovo dveřích?

Edit: ano :wink:

Juraj:
Hlavní úkoly a zaměření Záchranného útvaru HZS ČR
a) v oblasti záchranné a humanitární činnosti
aa) záchranné práce:
1. vyhledávání, vyprošťování a záchrana osob ze zavalených objektů;
2. potápěčské práce;
Baner ZÚ HZS ČR.png
Baner ZÚ HZS ČR ke stáhnutí pod článkem v *.pdf
3. zemní práce;
4. vyprošťování uvázlé nebo havarované techniky;
5. demoliční práce a rozpojování konstrukcí nebo materiálů pomocí trhavin;
6. radiační a chemický průzkum a vytyčování nebezpečných oblastí;
7. dekontaminace osob, techniky, materiálu a terénu;
8. hašení požárů a dálková doprava vody při požárech
Jen jsem to vypíchl z jejich stránek a zvýraznil k čemu by to mohlo být dobré.

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 15:41
od skelet
Prvním automobilem je cisternová zodolněná stříkačka Triton na podvozku Tatra 815–7 4×4 Patriot s označením CZS-15 určená pro požární zásah v místech s vysokým stupněm ohrožením osob. Kromě samotného hasebního zásahu však může sloužit také jako průzkumné vozidlo poskytující osádce zvýšenou ochranu. Jedná se o vozidlo obdobných vlastností, jakými disponují již dříve pořízené zodolněné cisterny CZS 40, představovaný automobil je však podstatně menší a předpokládá se tak jeho nasazení tzv. v první linii. Cisternu bude možno díky jejím vlastnostem nasadit v prostorech s možností výskytu nevybuchlé munice, tlakových lahví, při odstraňování následků teroristických útoků, v chemických a petrochemických provozech, při rozsáhlých přírodních požárech a při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí.
Druhým pořízeným vozidlem je velkoobjemová cisterna CV-40 na podvozku Tatra, první svého druhu v České republice. Automobil na pětinápravovém šasi disponuje nádrží o objemu 21 000 litrů a je tak největší mobilní zásobárnou vody pro hasiče u nás.
ZDROJ: POZARY.CZ

Obrázek Obrázek

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 16:51
od Rase
Mno vypadá velice zajímavě a účel jistě splní dobře. Akorát si říkám jakým způsobem se řeší výhled z kabiny - nějakou kamerou nebo jak?

Obrázek

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 18:01
od kenavf
Aká je priechodnosť takých aut v teréne pri zásahu?(viď. tie US MRAPy ktoré zapadajú už na krajnici).
Je to nejako definované že či to prejde po "oráčine" alebo nejakom podobnom sťaženom teréne?

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 18:17
od Rase
Tak první generace Mrapů byla docela marná, ale od té doby se toho dost změnilo. Během vojskových zkouškách na Slovensku a jinde, si vedl Patriot myslím dobře, takže v tomhle bych problém nehledal.
Stejně tak bych řekl, že dost v pohodě je třeba takový americký JLTV, Gerlach atd. (tedy srovnatelná vozidla).

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 18:23
od kenavf
Väčšinou sa ukazuje presun na nejakej ujazdenej ceste. Ako simulujú pri teste priechodnosti tú "oráčinu". Alebo "akým sťaženým terénom by mal prejsť a nezapadnúť".

Re: Tatra Kopřivnice

Napsal: 18/2/2020, 18:47
od Nesher
kenavf píše:Väčšinou sa ukazuje presun na nejakej ujazdenej ceste. Ako simulujú pri teste priechodnosti tú "oráčinu". Alebo "akým sťaženým terénom by mal prejsť a nezapadnúť".
Já měl za to, že zrovna v tom vašem tendru uchazeče testovali ve VVP i mimo polní cesty, tedy i v nějakém těžším terénu. Navíc tohle má podvazek z Tatry, takže to mimo cesty úplně marné nebude.