Stránka 15 z 78

Napsal: 27/11/2010, 09:58
od Pop
Již jsme se zde dosti přeli o přednostech a nedostatcích nám nabízených letounů.
Jednou z podstatných slabin letadla F-16 je podvozek. A nejde jen o jeho relativní křehkost a stabilitu, Další problém této konstrukční části Figting Falconu je jeho nepraktičnost pro bojové podmínky.
Před pojížděním letounu musí technický personál vyjmout zajišťovací kolíky z uzlů podvozkových nohou a po přistání před vypnutím motoru je opět musí do příslušných míst vložit. Pracovní válce podvozku jsou řešeny pokud možno co nejlehčí a je z nich vypuštěno konstrukční opatření proti samovolnému zasunutí podvozku po poklesu tlaku v hydraulickém systému.

Napsal: 27/11/2010, 20:22
od jersey.se
Přesně tak, ale jde i o něco jiného. F-16 je něco jako současný motoristický hit, maloobjemový motor TSI - tedy je něčím co je dobré na papíře nebo ve zkušebně a proto je miláčkem všech bez vlastního úsudku, ale v praxi relativně problematické. F-16 je dobré éro. Je velmi obratné (i když okamžitá rychlost otáčení nedosahuje snad ani hodnot u Viggena a v obratech při vysoké rychlosti bych na ní také moc nesázel) a má velký dolet. Jenže kombinace těchto dvou vlastností vedla k jisté strukturální dysfunkci a nárokům na zacházení, jinak řečeno F-16 je velmi křehké a rozmazlené létadélko vyžadující neustálou pozornost. Američanům je to pochopitelně díky jejich doktríně kdesi - oni od vietnamské války operují vždy jedině v případě že mohou od začátku akce využívat naprosté vzdušné převahy. Boje se tudíž díky velkému doletu a tankování za letu odehrávají vždy daleko od základen a hotovost se díky extrémní početní převaze drží během konfliktu vlastně vždy již ve vzduchu hlídkujícími letouny. Piloti například dánských a norských vzdušných by asi mohli dlouze hovořit (a někdy hovoří) o "přednostech" F-16 v evropských podmínkách, ale oficiálně to pochopitelně nedělají.

Mě zaujala jiná věc - naši piloti si odnesli z náročného cvičení trofej kterou nám zavidí celé NATO. Získali ji pochopitelně a zcela evidentně i díky letounům na kterých létají a u nás se řeší to, že Gripeny vyhrály výběrové řízení kvůli korupci, proto je velmi pravděpodobné že až skončí jejich pronájem, vrátí se zpět do Švédska a zavřou se jim naše dveře. Zcela. Bude třeba dalšího výběrového řízení kterého se SAAB se svým exportním partnerem BAe nezůčastní. Nezlobte se na mě, ale tohle mi připomíná pláč někoho, kdo se právě dostal k moci a mstí se za to, že dřív nebyl v pozici aby mohl úplatky dostat sám, což si nyní hodlá plně vynahradit...

Napsal: 27/11/2010, 20:45
od skelet
Jersey: spíše předpokládám, že je AČR odkoupí za zbytkovou cenu

Napsal: 27/11/2010, 20:54
od jersey.se
Skelet: Spíš bych si vsadil na rozpuštění našeho letectva úplně nebo minimálně na rezignaci na nadzvukové stroje.

Napsal: 27/11/2010, 21:35
od Pop
Osobně letoun F-16 nijak neodsuzuji, je to vynikající výceúčelový bojový stroj. Ale, jak jsi podotkl Jersey.se, je velice náročný na technickou obsluhu a logistické zabezpečení.. Stav přísluěníků ILS perutí F-16 se sice snížil ze 256 na 160 v porovnání se situací perutí F-4 Phantom II, ovšem snížení stavů bylo vykoupeno převodem téměř poloviny činností spojených s provozuschopností Fighting Falconu na civilní letecké podniky. Tím nabíhají neúměrně neužítečné lety spojené s přelety letounů do civilních technických zařízení, popřípadě se na vojenské letecké základně pohybuje zvýšené množství částečně nepovolaných osob. Jejich nezbytná přítomnost potom velmi zatěžuje velitele letecké skupiny, protože to nejsou vojáci a nelze jim velet.

Naše 211. taktická letka je zatím první z bývalé VS, která trofej "Silver Tiger" ( Stříbrný tygr) získala s nadzvukovými letouny. Navíc je první letkou na letounech JAS-39 Gripen s plným členstvím v asociaci.

Napsal: 27/11/2010, 22:21
od jersey.se
Já také F-16 nehaním, naopak se mi to éro moc líbí, ale je prostě navrženo pro doktrínu která příliš v Evropě neuspěje a navíc dost zastaralé.

„Jsem velmi šťastný a hrdý na českou letku. Cena, kterou získali, je důležitá a prestižní. Pokud naši zákazníci vystupují tak úspěšně jako teď Češi, tvoří to zároveň i pozitivní obraz našich letounů a zlepšuje naši pověst,“ řekl Bengt Littke, ředitel programu Gripen v České republice

Inu dovolím si tvrdit, že Gripeny získaly tuto cenu jakmile jim to bylo umožněno. V NATO je máme jen my a Maďaři. Švédové se podobných cvičení logicky nikdy neúčastnili protože nejsou v NATO. Co mě se týče, já mám jasno ohledně nejlepší volby víceúčelového stíhacího letounu pro evropskou zemi...

Napsal: 27/11/2010, 22:48
od Farky
Pop píše:Naše 211. taktická letka je zatím první z bývalé VS, která trofej "Silver Tiger" ( Stříbrný tygr) získala. Navíc je první s letouny JAS-39 Gripen s plným členstvím v asociaci.
Pope, tys tomu teď dal. Kdopak vyhrál Silver Tiger trophy za rok 2002?

Napsal: 27/11/2010, 23:36
od Pop
Rozhodně jsem upřel členství a vítězství 221 vrtulníkové letce , dnes z Náměšti nad Oslavou. To je velká chyba .
Pánům od vrtáků se omlouvám a chybu napravuji.

Prvními vítězi " Silver Tiger" z bývalých členů VS jsou příslušníci 221. vrtulníkové letky Náměšť n. Oslavou. Letka získala plné členství již v r. 2001 a na stříbrnou destičku trofeje se zapsala o rok později. To vše ještě pod označení 331. vrtulníková letka Přerov. Tato jednotka je také první vrtulníkovou letkou, která "Silver Tiger" kdy získala.
211. taktická letka připoměla po osmi letech kvalitu letců AČR.

Současně upravuji předchozí příspšvek tak, aby dával reálný smysl.
Děkuji za záchrannou brzdu.

Saab JAS 39 Gripen - ke sloučení

Napsal: 10/1/2011, 01:23
od Kruan
Pěkné počtení. Jinak v prosinci byl rozhovor o nasazení JAS 39 v ČR s pplk. Jaroslavem MÍKOU, velitelem 211. stíhací letky. Přepis je tady:

http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/dvace ... ava/821781

Původní MP3 mám, jestli už není v archivu CRO tak ji můžu někam plácnout

Napsal: 10/1/2011, 08:45
od jersey.se
Zajímavý rozhovor. Možnost sem vložit mp3 je spíš na moderatizátory, já bych se za to přimlouval, ale nevím zda to jde.

EDIT
Ještě se musím dopídit přesných hmotností Gripenu. Různé zdroje se značně rozcházejí...

Napsal: 10/1/2011, 09:51
od Pop
Prosím Tě, Jersey.se, zjus se podívat také na praktický dostup některé sériové verze JAS-39. Z něj se pak dá odvodit dynamický dostup +- 1 000 m, pokud nemá letoun omezení třeba motorem nebo přetlakováním některých systémů..

Napsal: 10/1/2011, 09:57
od jersey.se
Motorem ani kabinou omezení nemá, to je celkem spolehlivá informace. Operační dostup je obvykle udáván 15240 - 16500m, ovšem jak vysoko se dostane dynamicky opravdu netuším. Předpokládám že teoreticky 20 000 stejně jako Jaktviggen, ale u toho nejvyšší dosažená výška ani rychlost nebyla ve skutečnosti nikdy zveřejněna (viz. stíhání Blackbirdů) a Gripen je sice aerodynamicky čistší, ale nemá "ejektorový efekt" pohonného systému a je mnohem lehčí, takže těžko říct. Řekl bych že přes 18 000 to i s výzbrojí moc nebude. Řekl bych že stejně jako u Viggenu tu budou hlavním limitujícím faktorem pevné vstupy - zkrátka hrozí zahlcení dmychadla, ale kdy ten okamžik může nastat asi netuší nikdo. Například u Viggenu se daly uzavírat sázky komu nad 16000m začne "pumpovat". U Gripenu pumpáž zřejmě nehrozí, zato dojde automaticky ke snížení tahu motoru.

Napsal: 10/1/2011, 10:25
od skelet
To je spíše otázka pro administrátora, tedy Sa58. Nicméně mám za to, že při odeslání odpovědi je možno přiložit přílohu. Přičemž je napsáno, že mp3 do velikosti 1000MB je povolená

Napsal: 10/1/2011, 10:46
od Kruan

Napsal: 10/1/2011, 10:47
od Pop
Takže se potvrzuje skutečnost, že u lehkých stíhacích letounů nemají v dostupu ruské konstrukce protiváhu mimo francouzských letadel Mirage 2 000.

Napsal: 10/1/2011, 10:57
od jersey.se
Kruan: Díky!

Pop: No asi ano, Mirage je z jednomotorových evropských letounů jednoznačně nejrychlejší ve velké výšce, což s dynamickým dostupem pochopitelně souvisí.

Napsal: 10/1/2011, 21:44
od cover72
Poznámka: pokud je mi známo, ten "strop" 15km je dán ne vlastnostmi letounu, ale certifikací buď kyslíkové soustavy, nebo úřadů pro civilní letectví - ve skutečnosti mohou všechny mašiny šplhat o dost výš. Narazil jsem na to při psaní SuperHornetu, bohužel je to jehla v kupce sena, takže to přesně nenajdu...

Napsal: 10/1/2011, 21:51
od Zemakt
Mám jeden laický dotaz, jaký má dnes význam hodnota dynamického dostupu?

Napsal: 10/1/2011, 21:57
od cover72
Pro sestřelování satelitů a'lá ASAT/NCADE? Jen abych předestřel platnou odpověď; jinak je to jen parametrem ilustrujícím aerodynamiku a TTW

Napsal: 10/1/2011, 22:55
od Pop
Ještě upozorňuji, že na parametr dostupu má velký vliv právě regulace/neregulace vstupu vzduchu k motoru - aby nedošlo k zjednodušené představě.
K čemu asi tak je dobrý praktický a dynamický dostup? V míru určitě k ničemu, ale v bojové situaci je výhodou mít nějaký ten km k dobru! I když se dnes létá pozemi.