Re: Spojenecké plošné bombardování
Napsal: 16/3/2013, 22:49
Blitz ghosts (Blitz of Norwich)http://www.flickr.com/photos/osborne_vi ... 836754972/
Použití offset metody je v literatuře popsáno poměrně dobře, akorát si ani za zlatý prase nevzpomenu kde... Snad Hastings: Velitelství bombardovacího letectva. A asi i jinde. Bohužel, můj archiv leží fyzicky mimo můj dosah.Lord píše:OK, zaměřovací bod, mě zmátlo vysvětlení od VGR_j4ck41, že se zaměřovali podle něj, přesnější by bylo napravo od něj. Nebo nalevo, resp. podle specifických podmínek, toho kterého města. Navíc v průběhu války se to zřejmě trošku měnilo. Kdyby o tom někdo sepsal článečekPawlik píše:RAF používala v závěru války (řekněme druhá polovina roku 1944 a dále) tzv. "metodu offset", kdy Pathfinders neoznačovali přímo cíl (protože ten byl brzy po začátku bombardování zakryt kouřem) nýbrž nějaký předem stanovený bod, který se nalézal v určité vzdálenosti a v určitém směru od cíle bombardování, a který byl tudíž dobře viditelný po celou dobu náletu.![]()
......
Vliv větru, počítalo se s tím někdy? Asi moc ne. Most je vůbec takový relativně malý cíl, ale při větším počtu bombardéru, spočítání odchylky, by se teoreticky strefit mohli.
Já bych jen doplnil, že offset metoda byla vyvinuta 5. Group, ne Pathfindery a poprvé měla být použita v noci z 20. na 21. červen 1943 při náletu na Friedrichshafen (resp. na tamní závody hraběte Zeppelina, kde se vyráběly Würzburgy). Z celkem šedesáti Lanců byly čtyři od PFF, které označily přímo cíl pro první část bombardérů - pak nastoupil offset pro druhou část letadel (označeno bylo určité místo na břehu Bodensee). Poprvé tu taky velel Master Bomber - původně G/Cpt L. C. Slee, po poruše motoru musel velení náletu předat W/Cdr G. L. Gommovi (ono vlastně úplně poprvé použil velení náletu W/Cdr Gibson na přehradách). Výsledek přes určité potíže byl uspokojivý - navíc se Britům podařilo dokonale vypálit německým nočním stíhačkám rybník. Poprvé totiž letěli kyvadlový nálet s přistáním v Africe a stíhačky podél zpátečních cest k Albionu jen plýtvaly palivemPawlik píše:Použití offset metody je v literatuře popsáno poměrně dobře,
mno clanek to neni, pravda, ale takhle sama RAF popisuje praci Pathfinderu i to jak pracuje H2S a OBOE system: http://www.raf.mod.uk/bombercommand/target.htmlLord píše: OK, zaměřovací bod, mě zmátlo vysvětlení od VGR_j4ck41, že se zaměřovali podle něj, přesnější by bylo napravo od něj. Nebo nalevo, resp. podle specifických podmínek, toho kterého města. Navíc v průběhu války se to zřejmě trošku měnilo. Kdyby o tom někdo sepsal článeček![]()
...
Vliv větru, počítalo se s tím někdy? Asi moc ne. Most je vůbec takový relativně malý cíl, ale při větším počtu bombardéru, spočítání odchylky, by se teoreticky strefit mohli.
vidis a ja myslel, ze ji bude sledovat bombometcik pres zamerovac, kde presne uvidi jak mu to utikakopapaka píše:Sílu a směr větru zjišťoval zadní střelec, bombardér ( alespoň to tak bylo popisované v jedné ze vzpomínkových knížek našich pilotů ) odhodil světlici a zadní střelec ji sledoval v zaměřovači věže. V určeném čase odečetl údaje a podle nich se spičítala síla a směr větru...
To se nebudu hádat, čet sem to minimálně před patnácti lety...VGR_j4ck41 píše:vidis a ja myslel, ze ji bude sledovat bombometcik pres zamerovac, kde presne uvidi jak mu to utika
EDIT: a ted me napadlo ... ta vzpominkova knizka, asi mluvila o cinnosti u Coastal Command a ne u Bomber Command, ne? Predstava, ze si bude zadni strelec schvalne rozbijet nocni videni cumenim na svetlici - kdyz meli zakazano se divat do ohnu na zemi - me neprijde jako zrovna nejstastnejsi napad
Prestan ma tu obvinovat z nejakej vedomej lzi, napisal som co som si pamatal, v kazdom pripade jeden moj zdroj potvrdzuje pol 44 druhy jesen 43.VGR_j4ck41 píše:Ja klamem o 100 skupine?? tak to vaz slova laskavo, pisem co som niekde cital, nevymyslam si.
ano lhals. Jednoznacne jsi uvedl, ze 100. skupina vznikla v polovine roku 1944. A to je lez.
kedze si na moj post o ochrane reagoval „100. skupina vznikla v listopadu 1943. Nevis co to je? Napoveda: meli taky nocni Mosquita.“VGR_j4ck41 píše: Nemluvil jsi o operacni zpusobilosti a podobnych vecech o kterych bychom mohli pripadne debatovat.
viem o klamných náletoch, ale o tomto neviem, mozes dat viac informacii/ linky? inac toto je zhruba to co som myslel pod cielom 1 -znicenie Luftwafe.Bax píše:Ale návnady bombardérů vlastně dělali i RAF - tzv. circusy. Stovky stíhačů + malinko bombardérů jako návnada.
Pri uvahe, ze Mosquita by mohli byt uciinym krytim aj dennych zvazov stvormotorovych bombarderov som vychadzal z toho, ze ak nemali problem ujst Luftwafe bombardovacie Mosquita, tak potom by nemali mat problem ani stihacie.Farky píše: Použití stíhaček Mosquito k denním doprovodům by bylo čiré šílenství, které by skončilo jedině velkými ztrátami. Ani P-38 Lightning, letadlo podstatně výkonnější něž Mosquito, nedokázal zachránit denní bombardovací ofenzívu USAAF. Letadlo které opravdu umožnilo létat denní mise nad Německo byla jednomotorová stíhačka s velkým doletem - tedy P-51 Mustang.
Doporučuji : Porovnání těchto letadel by bylo vhodnější v některém příslušném tématu o jmenovaných letounech, nebo založit nový.arten píše:.......Poprosil by som kolegov, ktori sa viac vyznaju o doplnenie informacii pre a proti. Specialne ma zaujalo to porovnanie z P-38 - boli podstatne vykonnejsi ako Mosquito? V r. 1943? Zlyhavala P-38 pri sprievode bomb. ofenziv USAAF? Lebo na frak dostavali pokial viem v nizsich vyskach, ako boli uspesne v tejto roli neviem.
Mozno by bolo dobre pri tychto uvahach zobrat do uvahy vlastnosti vo vyskach v ktorych by sa taketo boje odohravali.
Kde to píšu? Citoval jsem jednu větu z Harrisova dopisu. Ten dopis má přes tři stránky a popisují se v něm podmínky, provedení a cíl operací s předpokládaným výsledkem. Než ho budeš zjednodušeně hodnotit, přečti si ho celý - odkaz na zdroj jsem uvedl. Tamní komentář k němu má hezkých pár stránek.arten píše:islo o moralku ak mozeme verit zdroju od karaya1
Circusy jsou v zásadě to, co se létalo od jara/léta 1941 do období před invazí - tedy typicky squadrona Bostonů/Blenheimů nebo něčeho podobného a kolem toho klidně tři wingy Spitfirů, které měly za cíl německé stíhačky. Chyb to mělo dost: Němce lehké nálety na cíle ve Francii příliš netrápily, takže si mohli vybrat čas a místo útoku na formaci RAF. Na útoky na německé území neměly tehdejší stíhačky dostatečný dolet a za dne se tam nikdo bez doprovodu sám neodvážil (s občasnými výjimkami jako nálet na továrnu MAN v Augsburgu).arten píše:o tomto neviem, mozes dat viac informacii/ linky? inac toto je zhruba to co som myslel pod cielom 1 -znicenie Luftwafe.
Pro tvou informaci: bojový debut si P-51B prožily na začátku prosince 1943 nad Francií, první doprovod nad Německo (konkrétně Emden) pak o něco víc jak týden později. Mustangy III přišly do RAF ve stejné době - k jedné squadroně. Ve významnějších počtech to bylo až pozdní jaro 1944 - a světe div se, Bomber Command pak létalo i za dne. Ale to jsem tu už taky psal.arten píše:ak sa preukaze, ze Mosquito nebolo vhodne na denny stih. doprovod, P-51C/D sa vyrabali od tusim jar/pol. 43, predpokladam, ze najneskor v r. 44 uz mohli preberat aj stihaciu ochranu zvazov RAF a teda niekedy v tomto obdobi by RAF mohla opustit koncept nepresneho nocneho bombardovania a prejst na presnejsie denne.
zase pises to co si pamatujes? Ale ty to vlastne vydavas za fakt. Takze jsi si touto informaci 100% jist, kdyz to vydavas za fakt. Uz to nedelej. Takze co k tomu rika RAF: 141. squadrona - During October, a transfer to Mosquitos was begun and by the end of 1943 the squadron had joined No 100 Group, sending its aircraft along with the bomber stream to interfere with the defending fighters. These operatioins continued for the remainder of the war.; 169. squadrona - In December the unit moved to Little Snoring to join No 100 Group and commenced operations in mid-January 1944. These consisted of intruder operations against enemy airfield and fighters and continued for the remainder of tne war.arten píše:
No a ako som uz pisal - ze skupina 100 nebola len skupina nocnych stihacov, ale skupina pre krytia bombarderov a REB, ktore mala rozne typy lietadiel, rusiace bombardery, Beaufightery a az postupne Mosquitos a fakt, ze letky Mosquitos boli operacne sposobile niekedy v druhej pol. 1944.
navrhujes alternativni strategii pro BC RAF a neznas Cirkusy? Zkratme to. Rekni nejdriv co vlastne znas o skutecny strategiie BC RAF a teprve pak navrhuj alternativni. Protoze to co tady navrhujes jako revolucni reseni je v podstate to samy co RAF delala. A tvoje kritika je o tom, ze to podle tebe mohli delat uz treba o celych 6 mesicu driv nez v realu?viem o klamných náletoch, ale o tomto neviem, mozes dat viac informacii/ linky? inac toto je zhruba to co som myslel pod cielom 1 -znicenie Luftwafe.Bax píše:Ale návnady bombardérů vlastně dělali i RAF - tzv. circusy. Stovky stíhačů + malinko bombardérů jako návnada.
Tak ty ma tu ides cvicit na zaklade nejakeho datumu vzniku?? Smejem sa hlasno.VGR_j4ck41 píše:zase pises to co si pamatujes? Ale ty to vlastne vydavas za fakt. Takze jsi si touto informaci 100% jist, kdyz to vydavas za fakt. Uz to nedelej.arten píše:
No a ako som uz pisal - ze skupina 100 nebola len skupina nocnych stihacov, ale skupina pre krytia bombarderov a REB, ktore mala rozne typy lietadiel, rusiace bombardery, Beaufightery a az postupne Mosquitos a fakt, ze letky Mosquitos boli operacne sposobile niekedy v druhej pol. 1944.
Aha tak. No to je ale niečo ine ako som mal na mysli,karaya1 píše: Circusy jsou v zásadě to, co se létalo od jara/léta 1941 do období před invazí - tedy typicky squadrona Bostonů/Blenheimů nebo něčeho podobného a kolem toho klidně tři wingy Spitfirů, které měly za cíl německé stíhačky. Chyb to mělo dost: Němce lehké nálety na cíle ve Francii příliš netrápily, takže si mohli vybrat čas a místo útoku na formaci RAF. Na útoky na německé území neměly tehdejší stíhačky dostatečný dolet a za dne se tam nikdo bez doprovodu sám neodvážil (s občasnými výjimkami jako nálet na továrnu MAN v Augsburgu).
a co navrhujem je rozhodne niečo ine ako „co RAF delala.“ Tych niekolko „drobnych“ rozdielov si si nevsimol?VGR_j4ck41 píše:Protoze to co tady navrhujes jako revolucni reseni je v podstate to samy co RAF delala. A tvoje kritika je o tom, ze to podle tebe mohli delat uz treba o celych 6 mesicu driv nez v realu?
S tym suhlasim (až na poslednu vetu), koniec koncov USAAF lietali cez den a ked nebola dobra viditelnost, tak zapli H2X.karaya1 píše: Jen ještě poslední poznámka: podívej se z okna na to husté mléko a řekni mi, jakou výhodu má letět v osmi tisících za dne a pod sebou mít pár km hustých mraků oproti tomu, letět v noci. Pak se zamysli nad tím, v kolika procentech případů je vidět ze vzduchu aspoň tak dobře, abys byl schopen po rozumnou dobu rozeznat a sledovat cíl (pro nastavení zaměřovače) - jako bonus můžeš i podle ročních období. Pak se ještě jednou zamysli nad tím, jestli je skutečně samospasitelné, létat za dne a jestli nakonec nebylo lepší používat vymyšlené a vypilované noční označovací techniky.