Stránka 15 z 16
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 21/8/2024, 20:26
od Dzin
Pročítal jsem si dřívější debaty o Mi-28 a Ka-52 a válka na Ukrajině prokázala, že Mi-28 nebyl zrovna povedený vrtulník a v konkurenci s Ka-52 drtivě prohrál. To potvrzuje i zdejší minimální diskuze za dva roky bojů. Bohužel pro Ka-52, který nesl/nese tíhu bojů a má také i hlavní ztráty z ruských bitevních vrtulníků. Zatím to ale nevypadá, že by Rusové nasazovali Mi-28 více, možná si je šetří na export, aby mohli svoji válku financovat. A nebo je jejich stav pro plnohodnotné bojové nasazení proti Ukrajincům opravdu špatný.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 22/8/2024, 10:11
od Alfik
Dzin píše: ↑21/8/2024, 20:26
Bohužel pro Ka-52, který nesl/nese tíhu bojů a má také i hlavní ztráty z ruských bitevních vrtulníků.
I tak toho není moc. Ztratili kolik, kolem 40 ks? Potvrzených něco přes 20-25 ks.
To je za cca 2,5 roků války celkem nic moc. I to horní číslo by znamenalo jeden za 1,5 měsíce.
Naprostá většina ztrát byla navíc na začátku, než si zvykli střílet zdálky a nelítat nad manpadistama.
Na druhou stranu, tato taktika sice chrání vrtulníky, ale zvyšuje cenu útoků, protože jediná účinná zbraň je potom Vichr, a ten je mnhem dražší než neřízené rakety či náboje do kanonu.
Havocy jsou na tom podobně, když začali lítat zdáli, tak i jejich sestřelů ubylo. Ale Mi-28 Havoc Vichry nenosí!
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 22/8/2024, 10:43
od Dzin
Oryx eviduje 48 zničených, 12 poškozených a 1 ukořistěný Ka-52, celkem 61 kusů. Kdybychom to brali jako směrodatné, tak vzhledem k vyrobenýcm kusům je to poměrně dost.
Mám dojem, že i Vichry se ukázali jako nedostatečné a zaměřili se na LMUR, který má nosit i Mi-28NM. Může to být ale jen mediální propagace nové střely, nijak detailně jsme nasazení jednotlivých PTŘS z vrtulníků nezkoumal.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 09:31
od Alfik
Jo, dík, já to psal z hlavy.
Je to sice dost vzhl. k počtu vyrobených, ale debata se v několika vláknech vede o možnostech vrtulníků a o jejich nahrazení drony (myslí se mnohem menšími a levnějšími než heli). Zdá se, že slova o "konci vrtulníků" se nevyplňují.
Akorát se bude muset přizpůsobit taktika množství lehkých mobilních prostředků proti nim. Což se, jak vidno, průběžně děje.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 10:36
od Dzin
To rozhodně ne, vrtulníky tu ještě pár desetiletí budou. jak píšeš v případě Rusů je to hlavně jejich taktika nasazení a také i o neshcopnsoti sériově vyrábět moderní výzbroj a vybavení, které by jim umožnilo nasazovat svoje vrtulníky lepším způsobem. Byť tedy Ka-52 by splňoval přísnější kritérium, dost ho limituje výzbroj, kde jak si psal, kromě zmíněných Vichrů (a LMUR) nemá jak by efektivně nepřítele na větší vzdálenost napadl.
Ovšem když se ještě vrátím k Mi-28, ta opravdu nevypadá, jako podařený výrobek a je jen zarážející, že vzhledem k Milově dlouhé zkušenosti s konstrukcí vrtulníků nedosahuje alespoň úrovně Kamova. Osobně si myslím, že je to proto, že ho až příliš specializovali vzhledem k požadovanému taktickému nasazení, tedy útok v blízkém kontaktu. Ka-52 byl přeci jen delší čas vyvýjen jako "průzkumná varianta", která má doplnit Mi-28 a tedy byl u něj položen důraz právě na schopnosti detekce.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 10:57
od Zemakt
Nevím, modernizovat stroj o tyto schopnosti by přece neměl být nějak zásadní problém. Řekl bych že u Mi 28 je spíš problém HW ve vztahu k letové obálce. Ve vztahu k detekci pak jistě může sehrát svoji roli otázka preferencí VKS potažmo financí.
https://www.securitymagazin.cz/security ... 45970.html
https://www.echo24.cz/a/HVJKn/zpravy-sv ... krym-rusko
https://cnn.iprima.cz/jihozapadne-od-mo ... ila-443390
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 12:37
od niko
Nemal Mi-28 na zaciatku prevadzky aj problemy s rotorom? Myslim, ze letova obalka bude celkovo pri problemoch asi klucova.
Inak trochu mimo temu, ale porovnal som hmotnosti Ka-52 a Mi-28. Zaujimave je, ze aj ked ma Mi-28 povest lietajuceho tanku, Ka-52 je asi rovnako tazky, dokonca o par kilo tahsi. Oba ruske vrtulniky su zhruba o 3 tony tahsie ako AH-64 a o 4 tony ako AH-1 Z. Proste su to velke hebeda, rovnako ako Mi-24. Tipujem aj tomu zodpovedajucu obratnost.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 14:36
od Dzin
Měl, myslím, že se musel předělávat hlavní reduktor a i přenosová soustava byla špatná.. Někde k tomu mám i články, zkusím ej najít a podívat. těch problému ale bylo víc, včetně špatné integrace radaru, kdy ho měli k použití jen jednotlivé kusy Mi-28, většina létala buď s odpojeným nebo přímo bez něj. To se snad už mělo ve verzi Mi-28NM vyřešit, ale těžko říci, přišla válka a informace jsou nyní prakticky nulové.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 15:06
od HONZIK11
Velikost vrtulniku je dan konstrukci rotoru a z teto pak vychazi i delka .
Co se teto tyka ,je cca stejna.
Ano v prazdne hmotnosti se konstrukce lisi. Prave toto je ovlivneno pancerovanim . Tedy odlisnym pristupem v pouziti. Uplne odlisne filozofie jsou to.
Nicmene co znamena Ruska skola ?
Rakety s delsim doletem vyvineme,ale Apache silnejsi pancir nikdy nedostane.
To se psalo pred desetiletimi kdyz se zacal projektovat Mil proti Hughesu a byl predveden prvni skaredeeeeeec.
To ,ze reduktor nemuze trvale prenaset maximalni vykonu Klimovu /vic nez dvotisici konovych se tehdy uz taky muselo vedet Kamov to vyresil ve sve koncepci proste lepe.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 15:20
od skelet
Ten pancíř mají především kvůli postřelování útočících vrtulníků hlavňovými prostředky nepřítele, tedy většinově pěchotními rážemi. Pokud útočíš z větší dálky, tak vrtulníky jsou ohroženy PLŘS, nově drony. Zde ti pancíř nepomůže, takže půjdou k zemi tak jako tak. A před střepinami osádku ochrání to co už mají i ty AH-64.
Jediný kdo může teoreticky rozchodit zásah PLŘS/dronem je Kamov Ka-52, ale ne díky svému pancéřování, ale díky tomu, že nemá vyrovnávací rotor.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 16:43
od niko
Ja by som skor povedal, ze vela predpokladov prezitia Kamova na bojisku ostalo len v rovine marketingovych reciciek. Ka-52 zaznamenava velke straty napriek tomu, ze nema vytovnavacy rotor. Posadky Ka-52 zomieraju rovnakym tempom, ako u ostatnych vrtulnikov napriek tomu, ze maju moznost katapultaze. Atd., atd...
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 16:49
od Zemakt
Ruská škola? Mj schopnost nést nouzově dva až tři pasažéry
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 17:46
od Dzin
Ohledně toho, že Ka-52 nemá vyrovnávací rotor a mohl by mít výhodu pro přežití, nedávno jsem četl článek, kde autor popisoval, že i když se toto traduje, není tomu tak a zásah do ocasu má podobné důsledky, jako u ostatních vrtulníků. Zkusím dohledat, kde jsme na to narazil. Myslím také, že něco podobného psal i Fojtík ve svých článcích o Kamovu.
Co se týká katapultáže na rusletu v rámci popisu Mi-28 uvádějí, že u něj bylo od tohoto bezpečnostního prvku upuštěno, protože při letu v malých výškách se ukázalo, že posádka nemá dostatek času na záchranu touto cestou. U verze NM se snad měl vrátit, ale nejedná se o katapultáž, ale osádka by měla vrtulník opouštět do boků po odstřelení dveří, ale nidke jsme neviděl toto potvrzené, jen jedno animované video.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 17:58
od skelet
říkám, že to je teoretická výhoda, která už minimálně jednou byla nad Ukrajinou prokázána
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 19:06
od seabee
Vždycky mi připadalo, že když se trefím do složité hlavy rotoru s táhly a tlumiči, celou cyklikou třeba obyčejnou pěchotní puškou, musí jít vrtulník dolů. Asi ne?

Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 19:25
od Dzin
Dobrý.

Takže mu to opravdu v nějaké míře určitě jde.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 19:49
od HONZIK11
Me zase pripada humorne tvrzeni zaujatych jedincu , ze pancir spojeny s odolnosti konstrukce, je u jakehokoliv bojoveho prostredku na obtiz.A ze je to vlastne jedno zda ho ma ci nema.
Muzeme se vratit v case , co treba Zero vuci Grumman F4F Wildcatu?
Pozn. Beru to ciste technicky ne politicky.
Nekdy je dobre si vycistit hlavu a oprostit se od nesmyslnych dogmat.
Staci se podivat na kabinu s vypouklym plexisklem proti odleskum a kabinu Milu ci Kamovu s dnovym obvodovym a zadovym pancirem osadky. .
Ad2. Ano bylo setreleno hodne Ruskych vrtulniku. Ale mame potvrzeno , ze osadka neprezila?
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 20:08
od HONZIK11
seabee píše: ↑23/8/2024, 19:06
Vždycky mi připadalo, že když se trefím do složité hlavy rotoru s táhly a tlumiči, celou cyklikou třeba obyčejnou pěchotní puškou, musí jít vrtulník dolů. Asi ne?
A jak ji chces trefit kdyz je stinena trupem i kridly ?
Ad2. A vis jak se strili na nizko letici cil? Zamiris na nej, posunes hlaven o kruhovou vysec odpovidajici 45-60 stupnum a strilis tahlou davkou pred nej.,. Pravdepodobnost trefeni je v promilech.
Radeji kopiruj blbosti o sankcich., :DTam to mas jednodussi,strelba do vlastni hohy z blizka.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 20:09
od seabee
No na záchranu posádky potřebuješ přechod do autorotace a na to zase potřebuješ neporušenou hlavu a cykliku - jinak listy nenastavíš.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/8/2024, 20:10
od seabee
HONZIK11 píše: ↑23/8/2024, 20:08
Radeji kopiruj blbosti o sankcich.,
Tebe slušnosti nikdo nenaučí, viď?