Hezký večer,
z odkazu od Raseho, z článku pana Hrbáčka jsem nepochopil tuto pasáž:
"Problém ale spočívá v tom, že
management státní firmy nechtěl kontrakt podepsat bez schválení vládou a ta dosud k popisovanému nákupu jasný signál, například svým usnesením, nedala. Enormní tlak na nákup L-39NG byl přitom podle informací Ekonomického deníku jedním z důvodů, proč státní firmu LOM opustili v poslední době klíčoví manažeři. I když to oficiální místa popírají. Podle posledních zpráv se snad vláda ke schválení této transakce nakonec chystá."
Proč je potřeba "jasný signál" od vlády pro nákup? Chápu-li správně, tak dle této logiky by vláda ČR měla posuzovat nejen nákup letadel letadel, ale taky aut, kancelářských sponek atd v LOM Praha.
Mířím na jinou akvizici v minulosti. A to cvičné vrtulníky Enstrom. Proč nerezignoval management při nákupu těch 6 vrtulníků v roce 2017? V čem je rozdíl?
Uznávám, rozdílem asi je, že vrtulníky nekupoval LOM Praha s.p., ale jeho propojená společnost LOM Praha Trade a.s. A jestliže důvodem pro rezignaci by mělo být, že L-39NG se málo prodává, tak jaký je rozdíl mezi Enstromem 480? Podle oborové statistiky se citelně propadly dodávky těchto vrtulníků Enstrom 480B - loni 8 kusů, předloni 4. Přičemž průměrná roční dodávka byla cca 14 kusů ročně - počítáno od roku 2012 (tj. od polelování následků krize) do loňska
O jaký šlo tendr na vrtulníkách v roce 2017? Podle níže uvedeného porovnání jsou konkurenti na trhu tréninkových/školních vrtulníků (abecedně): Airbus Helo 120, Bell 505, MD500E a Robinson R66
Jestliže by kritériem měla být cena, tak fakt je Enstrom 480 levnější než R66? Pokud by kritériem měla být počet dodaných vrtulníků v řekněme 3 letech před objednávkou v roce 2017 (tj. počítáno celkem za 4 roky 2014-2017), tak:
EC120 bylo dodáno 12, tj. průměrně 3 ročně
Bellů 505 bylo dodáno 27 (na trh začal být dodáván v r. 2017, pro zajímavost v roce 2018 bylo dodáno 118 kusů)
Enstromů 480 bylo dodáno 36, tj. průměrně 9 ročně
MD 500E statistika neuvádí (a ani neuvádí dodávky ostatních produktů MD), poslední údaj ve statistice je z roku 2010, kdy celkové výroba všech typů od MD Helicopters byla 12, o rok předtím 40.
Robinson R66 bylo dodáno 331, tj. průměrně něco přes 80 ročně
http://digitaledition.rotorandwing.com/ ... -trainers/
https://www.flyingmag.com/aircraft/heli ... son-specs/
A dovolil jsem si ocitovat část jednoho z dřívějších příspěvků v tomto threadu:
Starlight píše:Nesher píše:To ano, ale ne primárně pro CLV LOM a výcvik pilotů VS AČR. Je to zatím idea a závisí na tom jak se bude dařit komerčním aktivitám lokalizovaných do společnosti LOM Trade. Mimochodem, koncem roku dodané 2 vrtulníky Enstrom 480B jsou určeny také pro LOM Trade. Od strojů, které provozuje CVL se liší čistě bílým nátěrem. Kdežto ty 4 vrtulníky v CLV mají standardní kamufláž VS AČR doplněnou o žlutý nátěr některých částí
S L-39NG to LOM nemůže v budoucnosti udělat. Popíšu proč.
1)
LOM PRAHA TRADE a.s. je účelově založené dcera LOM PRAHA s.p, jejíž jediným účelem je obejít legislativní omezení státního podniku při nákupu a prodeji čehokoliv:
https://www.euro.cz/byznys/sef-lom-prah ... ci-1335514
V posledních letech s nárůstem zahraničních kontraktů na výcvik LOM PRAHA TRADE rozšířil záběr a úzce spolupracuje se společností DSA a.s. (sídlo v pražských Kbelích, hlavní pracoviště na letišti v Hradci Králové). LOM PRAHA TRADE je dnes majitelem dvou letounů Cessna 208B Caravan (OK-LOM a OK-LOK) a dvou vrtulníků Enstrom 480B-G (OK-LPT s OK-CLV). Všechny tyto letouny jsou civilní, mají civilní certifikaci FAA a EASA. V ČR jsou registrovány v civilním leteckém rejstříku. Protože ale LOM PRAHA TRADE nemá oprávnění k provozu letecké techniky (civilní nebo vojenské), tak civilním provozovatelem je společnost DSA z hradeckého letiště.
Tím se mimo jiné řeší problém, že CLV Pardubice (divize LOM PRAHA a.s.) podléhá jako provozovatel vojneské techniky nikoliv pod civilní ÚCL, ale pod vojenské ODVL MO ČR. Všechna jím provozovaná letecká technika určená k výcviku příslušníku AČR je zapsaná do vojenského rejstříku MO ČR. To se týká i civilní techniky přetřené na zeleno jako je Enstrom 480B-G v CLV, která se naopak musela nejdříve zlegálnit pro vojenský provoz v ČR. To platí i pro personál i výcvikové osnovy. Toto je sice jediná cesta, jak to použít pro výcvik vojenského personálu AČR, ale v podstatě to komplikuje komerční výcvik se standardní mezinárodní uznatelností. CLV je mimochodem také civilním provozovatelem, který vlastní a provozuje Z-142 (OK-PNE) a Z-43 (OK-WOI), ale omezení státního podniku nahrávají DSA.
Poznámka: Česko je malá země, tak už nikoho nepřekvapí, že prodejním zástupcem jak Enstromu tak i Cessny není nikdo jiný než DSA. A naopak není neobvyklé, že letecký personál CLV v Pardubicích může mít druhé zaměstnání právě u DSA v Hradci.
Čímž se částečně i vysvětlí skutečnost, že přestože vyspělá západní letectva k základnímu výcviku vojenských vrtulníkových pilotů používají větší a výkonnější malé vrtulníky (zpravidla dvoumotorové) s lepším přístrojovým vybavením, které se co nejvíce podobají operačním typům. Naopak MO ČR/AČR odsouhlasila použití tohoto typu jednoduššího typu vrtulníku, kterou budou muset kompenzovat větším náletem na drahých dvoumotorových operačních vrtulnících. Což CLV nevadí, protože pro pokračovací vrtulníkový výcvik provozuje Mi-17 poskytnuté a placené MO ČR. Uvidíme, až někdy AČR dostane nové drahé západní víceúčelové vrtulníky, s čím přijdou.
2) (...)