Stránka 15 z 177
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 4/9/2020, 20:59
od Wasp
Ani jedno, ale když už se to podobným stylem rozebírá, tak jsem se přidal.
Air Superiority Czech display team by se vyjímal dobře v řadách NATO. Navíc, kvůli Koruně se nedostanu do VB na Eagly tak rychle jak bych chtěl.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 08:27
od Wasp
Kdyby se nechtělo dělat "jenom air policing", může ČR dokoupit něco z tohodle.
http://czechairforce.com/news/moderni-s ... i-realita/
Nebo ukázat F-16 ve VVR kdo je tady samec, dokoupit přilby a IRIS-T, nebo si zachovat velmi dobrý BVR, dokoupit AESA pro Gripen C a Meteor, atd. atd. Letadlo chudého muže kouše. Na co a proč zavádět F-35, co přinese ČR ? Rase, já nevím ??
Politicky to je číslo dvě po F-16.
Zajimala by mě problematika Stealth v podmínkách evropy, tu nakousl Honzik, chápu to tak že v tak sledovaném prostoru jako je evropa je jeho využítí problematické ???
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 09:14
od HONZIK11
To vypadá dost nebezpečně. Poprvé taky vidím jak vypadá penetrátor vkládaný do klouzavého pouzdra. Super.
Ja jsem totiz vymyslel svou ideu Gripeniho území. Maďarsko Slovensko Česko Rakousko, Svycarsko.
Vzájemně podporována síla z rozptylenych letišť.Garantuji odklon každého nepritele od takové lokality, každé letectvo by si napadení jo rozmyslelo, nevedeli by odkud by skřítek přiletěl a to jsme ještě měli Mig 21. . Stejně tak si to vymysleli ve Švédsku, tento svůj záměr dotáhli do dokonalosti. Snad to zhodnotí i Finove, uvidíme. Jenže se mi tato idea rozpadla v průběhu desileti ať už Slovenskem, nebo nelogicky i Rakouskem i vyckavajicim Švýcarskem. Za mě je vinno i samotné Švédsko, cítilo se až příliš jistě v kranflekach.
Mezitím se obnovil projekt F16 a dnes do toho vstoupila i F35.A hlavně vlez do prdelky,s názvem politicke rozhodnutí. Tehdy byla jen F1 Frantiku. Svedi se dnes soustředí na Americký program cvicneho v budoucnu i snad bojového letounu. A v rámci koncernu na Anglickou 5. generaci.
Takže špatně jim není, letecky průmysl u nich není ohrožen. Proto i přestali dávat letouny na leasing. Pro nás, mi vychází stále:roll: : Doplnit jakýmkoliv způsobem Gripena, zname ho již zpaměti,piloti i mechanici. Plně ho výzbrojit. Napojit ho do informačního systému létajících,, Avaxu,, jsme v tom programu hodně zainteresovani.
Udělat mu ochranný deštník nad širokým územím pomocí Izraelských radaru a plošne rozmistenych Baraku 8. Pod něj se nikdo nedostane a Gripousi se můžou pod ním chránit, utéct pod něj a zase se vrátit. Eventuálně nepozorovaně přistát. Tak tak bych si já představoval naší ufinancovatelnou a maximálně efektivní stihaci budoucnost v širším rozsahu.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 14:34
od Ataman
Dzin píše:HONZIK11Jestli islamisty myslíš ISIL, taky ty Rusové vůbec neporazili, jen se (nutno doznat že úspěšně) přiživili na vítězství jiných. ISIL porazila tzv. aliance vedená USA
No, to je velice mírně řečeno, poněkud hodně odvážné tvrzení.
skelet píše:Je ovšem otázkou jestli jako druholiniový stát se nemáme spíše zaměřit na letouny, které by těm aliančním F-35A nedělaly ony muly. A tedy se zaměřit na letouny F/A-18E/F (Německo), Rafale (Francie), F-15EX (mastodont, ale nákupkou i provozem srovnatelné s F-35) nebo Typhoon. V menší míře pak F-16V a Gripen NG.
Tohle sice vypadá tuze zajímavě, jenže kde na to chcete za současný situace vzít love a politickou vůli to prosadit? Stačí se podívat na tu šaškárnu okolo vrtulníků, že.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 18:10
od skelet
Ataman s tím souhlasím. Jsem zvědav kdo kousne do toho kyselého jablka. No nejpozději se musí začít nakupovat v roce 2026.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 19:11
od Zemakt
S ohledem na počátek modernizačního procesu a jeho finanční náročnost, kterým armáda prochází jsou dle mého názoru reálné pouze tyto varianty:
- odkup současných 14 Gripenů
- odkup současných 14 Gripenů a k nim dokoupení dalších 14
Mne osobně to nepřijde vůbec blbé, naopak vcelku logické. Technické zázemí vč. výcviku zajištěno, tudíž úspora. Né tak v případě nové akvizice. Gripen, a to i ve verzi C/D má stále potenciál služit někam k roku 2040. Stále stíhá s prstem v nose. Bude-li to někdy jinak, stále je zde možnost modernizace radaru na AESA a nákup nových systémů vyvíjených pro NG a u kterých se dá předpokládat, že budou rovněž certifikovány na Céčka. Takže pak jsou ve hře ještě tyto varianty.
- odkup současných 14 Gripenů a v budoucnu je modernizovat
- odkup současných 14 Gripenů a k nim dokoupení dalších 14 a v budoucnu modernizovat všech 28 kousků
- odkup současných 14 Gripenů a k nim dokoupení dalších 14 a v budoucnu modernizovat jednu letku
Předpokládám, že toto jsou nejméně nákladné možnosti, které umožní zafinancovat i jiné modernizační programy, přičemž stále budeme mít efektivní a bojeschopné nadzvukové letectvo.
Jo a ještě jedno science fiction:
- odkup současných 14 Gripenů a v budoucnu je modernizovat, současně modernizovat L-159 (mokré křídlo, certifikaci nových zbraní, třeba i AESA radar) a až Alcy dolítaj, poohlédnout se po jiné platformě. Třeba evropské 6 generace. A až dolítaj Gripeny, dokoupit 6 generaci na plný počet

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 22:04
od Wasp
F-15 EX mastodont ??
V čem ? Jasně že se ozvu, chceme air superiority ? Není nic lepšího než EX, chceme úderný letoun ? Není nic lepšího než EX. Chceme něco co bude ovládat drony a může používat hpersoniky ? Opět - EX.
Pff...
Jinak je Gripen jasná volba.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 5/9/2020, 23:40
od Dzin
Ataman píše:Dzin píše:HONZIK11Jestli islamisty myslíš ISIL, taky ty Rusové vůbec neporazili, jen se (nutno doznat že úspěšně) přiživili na vítězství jiných. ISIL porazila tzv. aliance vedená USA
No, to je velice mírně řečeno, poněkud hodně odvážné tvrzení.
Ne není, je to jen zkrácený popis reality. Jak jsem psal, podívej se na to, co o tom zde bylo napsáno primárně Krabicí a Coverem a to několikrát.
Juraj Tichý píše:
A nebolo by lepšie investovať do logistiky, ako do F-35B? Keď už teda chceš tie expedičné sily? Lebo mať vysadkový pluk, ale nemať ho ako vysadiť, je také makové.
Rovnako je na tom 8ks UH1 a 4ks AH1. F35 Vam neutecie, Gripeny by ste mohli už dodrať ešte 10-15 rokov, keď už ste do nich investovali 2mld eur.
Souhlasím, je toho hodně, do čeho by bylo potřeba investovat. Ohledně F-35B jsem psal jen v rámci zmiňovaného scénáře, že by to nebylo zase tak špatná idea, jak by se na první pohled mohla jevit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 6/9/2020, 11:45
od Ataman
Dzin píše:Ne není
Je.
Dzin píše:je to jen zkrácený popis reality.
Není.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 6/9/2020, 12:05
od Dzin
Ataman
A můžeš tedy něčím vyvrátit zmíněná fakta, která k tomu byla uvedena?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 6/9/2020, 12:15
od skelet
tohle je vlákno o budoucnosti nadzvukového letectva ČR. Pokud jste si nevšimli.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 6/9/2020, 12:22
od Dzin
Pardon, už s tím zde končím.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 13:53
od Skeptik
Velmi zajímavý článek / rozhovor.
https://www.czdefence.cz/clanek/petr-to ... rou-volbou
Osobně mne zaujala tato otázka resp. odpověď
Jak náročný je servis těchto strojů (JAS-39)? Jak vypadá předepsaná údržba a lze ji případně porovnat kupříkladu se stroji F-16, či jinou zahraniční technikou?
Lze všeobecně říci, že běžná provozní obsluha letounu JAS-39 Gripen není v porovnání s ostatními letouny nijak náročná na personál nebo vybavení.
Údržba těchto strojů, tedy pravidelné prohlídky a předepsané práce, je zcela srovnatelná s moderními letouny jiných typů. Vynecháme-li drobnější prohlídky, první náročnější údržba je tzv. D-service, který se provádí po každých 100 nalétaných hodinách a její provedení trvá přibližně 1-2 týdny. Každých 200 nalétaných hodin je potřeba provádět vyšší stupně údržby, které mohou trvat přes 2 měsíce. Zde už se provádějí i vysoce specializované úkony, které vyžadují krátkodobou účast servisní skupiny specialistů od výrobce letounu. Nejvyšším stupněm údržby je práce po každých 800 hodinách letu a provádí ji výhradně výrobce letounu; tento typ údržby se dá srovnávat s generální opravou.
Chápu to tak, že vojenský D-service odpovídá našemu civilnímu C-checku. Dělat ho již po 100 letových hodinách mne překvapilo ... u airlinerů se dělá za cca 2 roky.
Zmiňovaný "
vyšší stupeň údržby" po 200 letových hodinách pak tedy odpovídá D-checku ... u airlinerů se dělá za cca 8 roků.
A úplně nejzajímavější je údaj o "
nejvyšším stupni údržby", který je dle slov plk.gš. Tománka "
srovnatelný s generální opravou", a který se provádí po 800 letových hodinách (
což fakticky odpovídá, ba je i menší, než u MiG-29 posledních generací).
Současně však plk.gš. Tománek říká, že to je v porovnání s jinými letouny tohoto typu celkem standardní.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 13:57
od Polarfox
A to tu fakt budeme porovnávat údržbu vojenské a civilní techniky?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 14:02
od Julesak
Polarfox píše:A to tu fakt budeme porovnávat údržbu vojenské a civilní techniky?
Ehm...
Skeptik píše:V
A úplně nejzajímavější je údaj o "nejvyšším stupni údržby", který je dle slov plk.gš. Tománka "srovnatelný s generální opravou", a který se provádí po 800 letových hodinách (což fakticky odpovídá, ba je i menší, než u MiG-29 posledních generací).
Současně však plk.gš. Tománek říká, že to je v porovnání s jinými letouny tohoto typu celkem standardní.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 14:14
od Polarfox
Julesak píše:Ehm...
Jako "ehm" co? Já umím číst, jenže i tamto je součást celku a Skeptika to překvapilo.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 14:25
od Julesak
Mne sa zdá, že porovnáva vojenskú techniku, a hlavne že jedna z nevýhod Mig-29 napr. je vraj náročnosť na údržbu, pričom to tak zdá sa nie celkom je.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 14:32
od Polarfox
Julesak píše:Mne sa zdá, že porovnáva vojenskú techniku, a hlavne že jedna z nevýhod Mig-29 napr. je vraj náročnosť na údržbu, pričom to tak zdá sa nie celkom je.
1) Mě se zdá, že mixuje vše dohromady, ale budiž.
2) Definuj "náročnost na údržbu" a jak jsi automaticky dospěl k tomu, že "náročnost na údržbu", ať už je to cokoli, je srovnatelná jen proto, protože se cca kryje termín generální opravy? Teď neříkám, že MiG-29 je či není náročný na údržbu atp., jen to, že vaše metody mi pánové přijdou takové vachrlaté.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 15:11
od Julesak
Uznávam, že mnou použitý termín je príliš všeobecný, aby sa dal vhodne použiť.
To že sa cca kryje termín generálnej opravy... neznamená nič iné len že sa kryje termín generálnej opravy.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/10/2020, 19:24
od Skeptik
Bože dobrý, to je zas hledání "
problému" za každou cenu, někteří si prostě nedají pokoj
Checky u civilních dopravních letadel jsem uvedl jen pro zajímavost ... ne každý se orientuje.
A ano, čekal jsem ty servisní intervaly delší.
100 hodin na "C-check", 200 hodin na "D-check" a 800 hodin na generální opravu mi opravdu připadá dost málo.
Ale asi je to standard.