Re: Nasazení Me262
Napsal: 21/1/2017, 09:03
Pánové, proto jsem sem dával ty výkresy Me-262 a Meteoru Mk.IIITempik píše:Však já se s tebou nepřu. Jen to křídlo nebylo až tak archaické. Křídlo nejde posuzovat jen podle toho, jestli je, nebo není šípovité.Zemakt píše:Řekl bych, že podle toho archaičtějšího křídla. Ovšem jak jsi dobře poznamenal, tak ohledně umístění kabiny byla archaická zase Vlaštovka. Takže fifty fifty, nemýlím-li se
Jistě, oba jsou přechodové typy, a jako takové si každý z nich nese nějaké znaky předcházejících konstrukcí.
A těch je prostě u Meteoru více. Nejde jen o křídlo, ale třeba i o ocasní plochy.
A k té kabině u Me-262 - těch důvodů pro její umístění bylo víc.
- v úzké a špičaté přídi byla poměrně těžká a objemná baterie čtyř 30 mm kanónů ... přidat kabinu by znamenalo mít příď objemnější
- Kabina byla umístěna mezi přední a zadní palivovou nádrží ... umístit kabinu před nádrže by znamenalo odsunout přední nádrž do těžiště. To by způsobilo problémy s centráží při spotřebování části paliva ze zadní nádrže. Nebo by se obě nádrže musely umístit poblíž těžiště - což by ale zase znamenalo nutnost prodloužení trupu jak dopředu, aby se vešla kabina, tak hlavně dozadu, aby se vyvážila těžká příď (viz. ten Meteor). A dlouhý trup zase znamená strukturální problém při obratech = musí být pevnější = těžší. Řešením by asi bylo přemístění nádrží do centroplánu, ale tam byl podvozek. Kam s ním? Do gondol? OK, ale to zase znamená jejich složitější konstrukci, horší přístup k poměrně poruchovým motorům a narušení konceptu "vše co možná nejblíž k těžišti" který významně zlepšuje obratnost (a Me-262 byl konstruován na rychlost = obratnosti neměl na rozdávání).
Jinak souhlas, vše je o kompromisech.
Me-262 je krásný příklad jak "vyždímat" maximum z revolučního pohonu, který ale ještě není úplně dotažen a zatím dává poměrně malý výkon (tah).
Ovšem Meteor je taky kompromis - Angličané s konzervativností sobě vlastní, postupovali evolučně. Použili moderní motor na drak staré a osvědčené konstrukce = neriskovali. Stejně jako při přechodu z dvouplošníků na jednoplošníky ... ostatně Hurricane je konstrukčně "dvouplošník s jedním křídlem", který navíc, pro sichr, má fakt tlustý profil.
Ostatně stejnou cestou se vydali i Sověti a Francouzi ... a de-facto i Američané.
P.S. Hádat se o to, který postup je lepší, je stejný nesmysl, jako hádat se o to, jestli u PRVNÍCH proudových motorů bylo lepší použít osvědčený, nenáročný a odladěný radiální kompresor s malou modernizační kapacitou, a nebo progresivní ale výrobně náročný a nespolehlivý axiální kompresor. Odvolávat se pak na současnost, se zcela odlišnými technologickými možnostmi, je absolutní nonsence.
Ostatně, co bylo za husitských válek lepší střelnou zbraní jednotlivce:
osvědčený luk či kuš nebo moderní píšťala?

upravil Skelet