zenith0009 píše:Iránské aerolinie trápí vysoká nehodovost. Kvůli embargu provozuje mnoho přesluhujících strojů a musí nakupovat z druhé ruky. Ruská letadla nechce, protože s nimi mají špatné zkušenosti - mnoho havárií. A tak znovu lítají třeba Boeingy 747, vyrobené v 70. letech, které už byly v 90. letech vyřazené.
Přikládám seznam nehod iránských leteckých společností od roku 2000.
Vysoká nehodovost ...
souhlas
Mnoho havárií exsovětských letadel - nesouhlas ... a ty co byly se staly hlavně chybami posádek.
23.9. 2013 … Mahan Air … B-747-300 … technická závada při vzletu a následné vyjetí z RWY … bez úmrtí
9.1. 2011 … Iran Air … B-727 … nouzové přistání do terénu … 77 mrtvých (ze 105 na palubě)
24.1. 2010 … Taban Air … Tu-154M … tvrdé přistání při špatných meteorologických podmínkách, náraz zadní části trupu o zem, kolaps podvozku a následný požár … bez úmrtí
26.8. 2010 … Iran Asseman Airlines … Fokker 28 … vyjetí z RWY po přistání … bez úmrtí
18.11. 2009 … Iran Air … Fokker 100 … po vzletu se nezatáhl podvozek, při vynuceném přistání kolaps levé hlavní podvozkové nohy … bez úmrtí
3.8. 2009 … Saha Air – B-707 … nouzové přistání z důvodu závady na motoru … bez úmrtí
15.7. 2009 Caspian Airlaines … Tu-154M … příčina neznámá, letadlo po vzletu otočilo, začalo klesat rychlostí 67 m/s a narazilo do země … 168 mrtvých
8.5. 2009 … Iran Air Tours … Tu-154M … letoun vlétl do špatného počasí a byl poškozen turbulencí a velkými kroupami … bez úmrtí
19.1. 2009 … Chabahar Airlines … Fokker 100 … po přistání se zlomila pravá hlavní podvozková noha … bez úmrtí
2.1. 2008 … Iran Air … Fokker 100 … vyjetí z dráhy při vzletu za sněžení … bez úmrtí
1.9. 2006 … Iran Air Tours … Tu-154M … nehoda při přistání (bouchla pneumatika příďové nohy s následným vyjetím mimo RWY a požár) … 28 mrtvých (ze 148 na palubě)
20.4. 2005 … Saha Air – B-707 … technická závada podvozku při přistání, vyjetí z RWY … 3 mrtví (ze 169 na palubě)
7.3. 2005 … Mahan Air … A-310 … technická závada na ovládání motorů a následné přejetí RWY … bez úmrtí
10.2. 2004 … Kish Air … Fokker 50 … nehoda při přistání, obě vrtule se za letu přestavily na reverz … 43 mrtvých(ze 46 na palubě)
15.1. 2004 … Iran Air … B-747SP … problémy při vzletu, návrat na letiště, při přistání došlo ke zlomení příďové nohy … bez úmrtí
20.2. 2002 … Kish Air … Tu-154M ... tvrdé přistání s poškozením letounu … bez úmrtí
12.2. 2002 … Iran Air Tours … Tu-154M … řízený let do terénu … 119 mrtvých
17.5. 2001 … Faraz Qeshm Airlines … Jak-40 … řízený let do terénu … 30 mrtvých
18.6. 2000 … Iran Asseman Airlines … Fokker 28 … tvrdé řistání s následným vyjetím mimo RWY … bez úmrtí
2.2. 2000 … Iran Air … A-300B2 … náraz vojenského C-130 Herkules, který posádka nezvládla při vzletu do přetahovaného A-300 … 8 mrtvých