Alca predovšetkým potrebuje "neamerickú" alternatívu motora a avioniky - vieme prečo pohorela vo všetkých tendroch, že?
Nepotrebuje žiadne šípové krídlo atď. - nemá šancu konkurovať najmodernejším cvičným lietadlám - konkurencia pre ňu je K-8 Karakorum. To je segment, kde má šancu, tradíciu a potenciál.
Opět ta bajka o zlých Američanech, kteří chtěli zlikvidovat silnou konkurenci v podobě L-159 a proto vetovali každý dohodnutý obchod s tím, že v tom letadle jsou US komponenty. Je to nesmysl. ALCA pohořela ve všech tendrech, protože konkurence zkrátka dokázala svůj výrobek líp prodat. Nic víc, nic míň. Výkony, cena a země původu součástek jsou jen špička ledovce v byznysu zvaném prodej vojenských letadel. To okolo hlavně prodává - podpora předních politiků, lobby silného strategického partnera, offsety, investice a přenos technologií všeho druhu (ne jen týkající se letadel) do zákaznické země. Nic takového nemůže maličká země jako my nabídnout, ne v takovém množství a kvalitě jako ostatní. Za některé zmíněné "pohoření v tendrech" si pak Aero vyloženě mohlo samo - Egypt například.
A co je ten segment kde má šanci, tradici a potenciál?
Je mi někdy až úzko z toho kam by někteří byli ochotni prodat nová letadla jen aby Aero shráblo peníze (nebo jaký je důvod vlastně ani nevím). Rád bych připomněl, že ČR je členem NATO. Musím připomínat kdo jsou tím pádem naši spojenci ? A je jedno co si o tom kdo myslí, jednou v NATO jsme tak bychom se podle toho měli taky chovat, zbrojovky především.
A L-169? To je takové sezení na růžovém obláčku. Pár snílků si ještě pořád myslí, že nějaký malý výrobce letadel ve středu Evropy bude mít velký úspěch s vlastním vojenským letadlem. Je hezké se slzou v oku připomínat obrovské zakázky v minulosti a dominantní postavení jako výrobce cvičných letadel pro celý východní blok. Jenže ta doba je prostě nenávratně pryč, už tu není všeřídící SSSR který rozkáže vyrábět cvičné stroje pouze v Aeru. Ono se to hezky prodávalo všem když nebyla žádná konkurence a zákazníci neměli jinou alternativu. Dnes je konkurence obrovská a trh několikanásobně menší. Tahle pohádka zkrátka nebude mít šťastný konec, tak jako v případě Ae 270.
L-169 bude mít jen těžko šípové křídlo nebo změněný jeho profil.
Na mokrém křídle se pracuje, to je bohužel myslím vše co bych měl prozradit.
Farky, 90% souhlasím, s tím že malá země jako ČR nemůže v tomto segmentu prorazit ovšem ne. Švédsko má méně obyvatel než ČR a prakticky stejné přírodní zdroje (krom sobího sádla možná) a Švýcarsko je i geograficky menší a jediné co má je energie z vodních elektráren. A než začne někdo konstruovat zase nějaké trapné výmluvy, že za to může někdo jiný, tak podotýkám že žádné neberu na vědomí.
jersey.se píše:Farky, 90% souhlasím, s tím že malá země jako ČR nemůže v tomto segmentu prorazit ovšem ne. Švédsko má méně obyvatel než ČR a prakticky stejné přírodní zdroje (krom sobího sádla možná) a Švýcarsko je i geograficky menší a jediné co má je energie z vodních elektráren. A než začne někdo konstruovat zase nějaké trapné výmluvy, že za to může někdo jiný, tak podotýkám že žádné neberu na vědomí.
Izrael má tiež len cca 8 mil obyvateľov a dokáže sa v zbrojnom priemysle presadiť.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Ano, i malá země může uspět. Její výrobek ale musí být buď naprostá špička a nebo přijít s něčím co na trhu chybí. Nic z toho ALCA myslím nesplňuje a nedovedu si představit jak by to splňovala L-169. Je hezké že tzv. experti říkají že L-169 má šanci uspět, ale to je takové všeobecné nic neříkající prohlášení. Na to nemusím být expert abych tohle plácnul. Je to něco jako předpověď počasí - bude jasno, místy oblačno, na ojedinělých místech zcela zataženo.
Farky americké motory a avionika boli skutočne problém pre niektorých potencionálnych odberateľov. Samozrejme nie jediným a určite hrali rolu aj iné faktory.
To čo hovorím však je, že tu je potenciál na trhu, lacnejších lietadiel s (voliteľne) neamerickou výstrojou - kde je v zásade jeden konkurent a ten - aké prekvapenie - obsadzuje aj teritórium L-39, napr. Egypt, Ghana. A ďalej Bolívia, Namíbia, Ghana, Tanzánia, Venezuela, Zambia, Zimbabwe, Barma, Srí Lanka, Sudán. K-8 Karakorum.
A pozrime sa, kde ešte by také lietadlo (s voliteľnou avionikou a motormi) mohlo nahradiť L-39 - Bangladéš, Kambodža, Etiopia, Nigéria, Uganda, Thajsko, Tunisko a polovica východného bloku...
Ehm, fakt je to jak říkáš? Většina těch zemí co jsi jmenoval už americké technologie, i podstatně vyššího řádu než nabízí L-139 používá. Za všechny třeba Thajsko, které používá F-16 a nyní přechází na Gripeny. A jako cvičný letoun používá švýcarský PC-9, který v této roli nabízí za méně peněz více muziky než L-159. Srí Lanka používá například Boeing 767 nebo C-130, Bolívie používá Pilatusy, Sudán má C-130, Namíbie, stejně jako další africké země, je tak jako tak vázaná na Čínu, takže tam je směšná představa že by připadalo v úvahu české letadlo. A polovina východního bloku? Možná že ti to ještě nikdo neřekl, ale RVHP už jako neexistuje! Rumuni mají podobné letadlo vlastní, Poláci taky, Rusové mají podstatně výkonněší, Ukrajina nemá ani na žrádlo pro piloty, natož na letadla, to samé platí pro Bělorusko, Bulharsko sice používá L-39, ale naposled koupilo Pilatusy a celkem jistě u nich zůstane, Srbové plánují nákup jen několika původně Rumunsko-Jugoslávských J-22, Rakousko používá Pilatusy a Saaby 105 a obojí ještě dlouho bude... V Evropě připadá do úvahy pouze Hungársko a mimo Evropu se je podařilo exportovat do JAR, kde z nich nejsou zrovna nadšení. Tak co? Je to o amerických banech? Asi ne, co?
Minimálně do Bolivie nezískalo Aero povolení vývozu amerických technologií.
Polsko vlastní cvičný letoun nemá, protože Iryda byla přesunuta do archívu, kde také zůstane. A jak je to s IAR109? Není to už u ledu stejně jak Iryda?
Thajsko má mimojiné ve výzbroji L-39, a to u bojových jednotek
Ale je opravdu zbytečné spekulovat nad tím koho L-169 zaujme, když se o ní ví jen to, že se plánuje. Poláci ohlašují vývoj nového cvičného letadla 5x do roka, takže při stejném tempu se L-169 mezitím 3x změní a až pak bude vyroben prototyp.
jersey.se píše:Ehm, fakt je to jak říkáš? Většina těch zemí co jsi jmenoval už americké technologie, i podstatně vyššího řádu než nabízí L-139 používá. Za všechny třeba Thajsko, které používá F-16 a nyní přechází na Gripeny. A jako cvičný letoun používá švýcarský PC-9, který v této roli nabízí za méně peněz více muziky než L-159. Srí Lanka používá například Boeing 767 nebo C-130, Bolívie používá Pilatusy, Sudán má C-130, Namíbie, stejně jako další africké země, je tak jako tak vázaná na Čínu, takže tam je směšná představa že by připadalo v úvahu české letadlo. A polovina východního bloku? Možná že ti to ještě nikdo neřekl, ale RVHP už jako neexistuje! Rumuni mají podobné letadlo vlastní, Poláci taky, Rusové mají podstatně výkonněší, Ukrajina nemá ani na žrádlo pro piloty, natož na letadla, to samé platí pro Bělorusko, Bulharsko sice používá L-39, ale naposled koupilo Pilatusy a celkem jistě u nich zůstane, Srbové plánují nákup jen několika původně Rumunsko-Jugoslávských J-22, Rakousko používá Pilatusy a Saaby 105 a obojí ještě dlouho bude... V Evropě připadá do úvahy pouze Hungársko a mimo Evropu se je podařilo exportovat do JAR, kde z nich nejsou zrovna nadšení. Tak co? Je to o amerických banech? Asi ne, co?
Jersey čítaj aj to v zátvorke - "s voliteľnou avionikou a motormi." Už je to jasnejšie?
Skrátka myslím, že na úspech L-39 sa nadviazať dalo (a stále dá). BTW Pilatus ako konkurencia Aeru?? To snáď nie.
Jasnější to není, stejně je to blbost. A že by PC-21 nebyl na poli cvičných letadel konkurencí Aeru? A už jsi ho někdy aspoň viděl? Víš že má třeba vybavení kokpitů srovnatelné s nejmodernějšími stíhačkami, díky šípovému křídlu se jeho letové vlastnosti narozdíl od letounu od Aera podobají letovým vlastnostem soudobých bojových letadel, umí simulovat odpal zbraní a dlouhodobě letět na úrovni terénu rychlostmi přes 600 km/h? Obávám se že letoun od Aera příliš neumí to, k čemu byl původně navržen, tedy výcvik. To že má nějaké americké technologie, které znemožňují jeho export ke zločineckým systémů, které by ho možná využili jako nosič zbraní je myslím jedině dobře. A stejně by ho tam nebylo možno vyvézt kvůli českým závazkům vůči NATO.
To není pravda. Už jsme se o tom bavili a já mám rád práci ing. Vlčka. Ale to éro je šatné bohužel kvůli zadání. K té indické "chvále" se mi podařilo najít asi jen následující:
Aero offered the L-159 to the Indian Air Force for a next-generation trainer to replace the HJT-16 Kiran trainers in the 2009. It was competing against the BAE Hawk 132, Alenia Aermacchi M-346, Mikoyan MiG-AT, Yakovlev Yak-130, and the KAI T-50. That being the case, the L-159 was shortlisted from the competition early on due to technical reasons.
Aero nabídlo L-159 indickému letectvu jako nástupce cvičných HJT-16 Kiran v roce 2009. O tento post letoun soupeřil s BAe Hawk 132, Alenia Aeromacchi M-346, MiG-AT, Yak-130 a KAI T-50. L-159 byl z technických důvodů ze soutěže záhy vyřazen.
No četl jsem to kdysi na forumu patřící pod Bharak-rakshak. A už jsem líný to hledat, bylo tam uvedeno, že hlavní proč byl vzat Hawk místo L-159 byly offsety a motor Adour (jeho jiná verze je v Jaguarech; paradoxně modernizace Jaguárů dostane motory F125, což je verze motoru pohánějící L-159).
Tak jasně, že nejlepší by bylo, kdyby současná L-159 více vycházela z Vlčkova L-59, ale bohužel politici nedali jinak..
edit: taková podzvuková verze L-59 od Vlčka.. dva motory Garrett TFE731-4, šípové křídlo.. mňam
Asi tak nějak. Dnes už celkem koncepčně mele z posledního i Hawk, a to je proti té L-59 modernější. A dva motory - to je spíš nevýhoda než výhoda. Vem si Saab 105 a Alpa Jety. Oba jsou vcelku výkonné, ale oba se moc neexportují. Saab (dobře, ten je koncepčně podobné pasé dost podobně jako ten český zázrak) byl exportován do Rakouska jenom proto, že traktoristi potřebovali letadlo schopné vzletu z krátkých drah i v Alpách.