Když to nějak shrnu.
Pro zamýšlené použití Flettnerových vyvažovacích ploškách na křidélkách Bf 109 K jsou hlavním zdrojem:
Manuál ke K-4 (vydaný říjen-listopad 1944) kde jsou jasně na křidélkách vidět, manuál se k nim vrací ve třetím díle kde se jim více věnuje, je tam bokorys, na kterém je popsáno co k čemu u něj je. A toto jsem neviděl u žádného jiného manuálu k Bf 109 (neviděl jsem všechny).
Kniha JaPo Messerschmitt Bf 109 ze které cituji:
"Vedle pevných odlehčovacích plošek používal Bf 109 K nové, pohyblivé odlehčovací plošky (Flettnerovy klapky) vsazené do obrysu křídla ( nejspíše chyba, správně mělo být - křidélka).Jsou uváděny v příručce pro obsluhu letadla, tak při každé jiné zmínce o Bf 109 K.
Jejich instalace však byla vzácná, ( zkracuji)z důvodů rychlého náběhu výroby (a dále v knize) z důvodu spojenecké bombardovací ofenzívy dochází k narušení organizace výroby, zásobování atd" - A z tohoto důvodu byl Flettner na K-4 vzácností, výrobci si pomáhaly díly z řady G, které byly mezi sebou vzájemně zaměnitelné.
Dalším zdrojem je hra DCS - Messerschmitt Bf 109 K, v jeho manuálu ( který je docela věrně udělán) je zmínka, přeloženo:" Flettnerovy plošky měly být standardem pro sériovou výrobu Bf 109 K, snižují sílu na ovládání křidélek, jsou však extrémně vzácné, většina Bf 109 K používala křidélka z Bf 109 G".
Další je Heinrich Beauvais ( zkušební pilot) mluví o ovladatelnosti ve vysoké rychlosti: "Každý novější model se ovládal lépe ve vyšších rychlostech než předchozí, nejlepší byl model Bf 109 K, který měl na křidélkách Flettner tabs".
Foto z roku 1945 Praha- Letňany, na kterém je pravá polovina křídla Bf 109 (K) a na křidélku je jasně vidět Flettner. V popisu fóra k fotce je uvedeno, že křídlo pochází ze závodu DIANA ( výroba v tunelech, blízko Tišnova u Brna).
A více zatím nemám. Nebo....
Dnes jsem se díval na fotky stodevítek a našel jsem dvě!
Na obou je jasně vidět Flettnerova ploška, ale má to háček.
Obě plošky jsou na Bf 109 G.
První stroj patří nějakému Gerhardu Barkhornovi, datace snímku je jaro 1944, druhá je blíže neurčená, konec roku 1944.
Manuál ke K-4 má datum říjen, listopad 1944.
Myslím si, že se u těchto modelů Bf 109 G jednalo o nějakou úpravu na přání pilota ( Barkhornův stroj), nebo o zkušební "kus" v druhém případě.
Obrázky bych sem vložil, ale nevím jak, prostý odkaz mám jenom v prvním případě, zbylé dva jsou z Flickru.
http://i412.photobucket.com/albums/pp20 ... 73d034.jpg
U toho hledání jsem našel i jednu modelovou:
http://www.hyperscale.com/features/2001 ... r_rear.JPG
Osobně se mě docela líbí kniha od JaPa, zajmavá a na detaily skvělá je kniha od Jean- Claude Mermetta, Messerchmitt Bf 109 G 4 - K 4 ,engines and fittings. Tunely pro Messerschmitty autor Vladimír Ustohal( podzemní továrna DIANA) kde autor popisuje výstavbu závodů, pracovní procesy a kde jsou zachyceny i paměti bývalých dělníků.