Napsal: 3/7/2011, 22:25
Je to nyní trochu takový trend, který možná přejde i na vojenskou techniku. Co se týče plynové turbíny tak ta je opravdu nehospodárná, ale v poslední době tady máme výborné a úsporné dieselové motory, tak proč je nepoužít i v tanku? Například německý motor Europowerpack. Dvanáctiválcový čtyřtaktní více-palivový vodou chlazený vznětový motor, používá tank Leopard 2, exportní Leclerc.

Přitom je velice kompaktní, takže oproti plynové turbíně lze vyšetřit až jeden metr místa. Nový kompaktní motor může také výrazně snížit vnitřní objem nádrží. Do tohoto prostoru je možné umístit pomocnou jednotku, elektromotory, baterie. Nebo zkrátit délku korby o jedno pojezdové kolo.
Možný je i hybrid, kde místo převodovky jsou umístěny elektromotory. Stále máme místo navíc, buď zkrátíme korbu nebo místo využijeme jinak, např. pro munici, baterie, pěchotu, apod. Proč se u elektroautomobilů používají ještě baterie je z důvodu rekuperace. U bojové techniky nemusí být použity, co se vyrobí se hned spotřebuje na pohon. U baterií je problém s kapacitou a živostností. U 50-ti tunového monstra by musely mít větší kapacitu, aby s nimi tank dokázal ujet solidní vzdálenost. Pro tichý chod je pochopitělnější využití u průzkumných kolových vozidel. Navíc je možné elegantně použít tzv. setrvačníkovou baterii, viz. text níže.
Je možné použít následujícího systému pohonu. Dieselový motor je připojen k hnacím kolům přes elektromechanický přenos energie, který umožňuje získat nezávislost na rychlosti otáček klikového hřídele. To zjednodušuje proces optimalizace designu a výkonu dieselu (nezávislost na kroutícím momentu, otáčkách motoru a rychlosti vozidla).
Kroutící moment obstarává trakční motor a generátor střídavého či stejnosměrného proudu k výrobě elektřiny.
Popis principu www.hybrid.cz/tagy/setrvacnik
Tzv. setrvačníková baterie vozidla - její hlavní funkcí je zejména „stabilizace“ spotřeby energie ve vozidle. Spotřeba energie při nerovnoměrném pohybu je proměnlivá a tyto rozdíly by právě mohla setrvačníková baterie po omezenou dobu vyrovnat. Špičková zatížení, zejména při akceleraci, pokryje energie akumulovaná setrvačníku a při nízkém zatížení se bude energie do setrvačníku akumulovat.
Obrázek zobrazuje kompaktní motor a generátor integrovaný v setrvačníku.

Legenda dieselový motor V-6 HPD 750:
1 - hlavní motor
2 - potrubí plnicího vzduchu,
3 - Built-In - generátor a setrvačník
4 - čistič vzduchu
5 - vstup vzduchu
6 - cyklón (1. stupeň filtrace vzduchu)
7 - turbodmychadlo
Tank pak má v sobě dvě tyto jednotky. Každá pohání jeden pás.
Celkový výkon je 1100 kW.
Do jisté míry je překvapující, že celkový objem těchto dvou "elektráren V-6 HPD" není o mnoho větší, než "elektrárna V-12 HPD" - to umožňuje alternativní rozložení u obrněných vozidel budoucnosti. Jinak řečeno jedna jednotka může být vzadu, druhá vepředu nebo uprostřed, vlevo, vpravo, apod.
Zdroj: http://btvt.narod.ru/4/disel_electro.htm

Přitom je velice kompaktní, takže oproti plynové turbíně lze vyšetřit až jeden metr místa. Nový kompaktní motor může také výrazně snížit vnitřní objem nádrží. Do tohoto prostoru je možné umístit pomocnou jednotku, elektromotory, baterie. Nebo zkrátit délku korby o jedno pojezdové kolo.
Možný je i hybrid, kde místo převodovky jsou umístěny elektromotory. Stále máme místo navíc, buď zkrátíme korbu nebo místo využijeme jinak, např. pro munici, baterie, pěchotu, apod. Proč se u elektroautomobilů používají ještě baterie je z důvodu rekuperace. U bojové techniky nemusí být použity, co se vyrobí se hned spotřebuje na pohon. U baterií je problém s kapacitou a živostností. U 50-ti tunového monstra by musely mít větší kapacitu, aby s nimi tank dokázal ujet solidní vzdálenost. Pro tichý chod je pochopitělnější využití u průzkumných kolových vozidel. Navíc je možné elegantně použít tzv. setrvačníkovou baterii, viz. text níže.
Je možné použít následujícího systému pohonu. Dieselový motor je připojen k hnacím kolům přes elektromechanický přenos energie, který umožňuje získat nezávislost na rychlosti otáček klikového hřídele. To zjednodušuje proces optimalizace designu a výkonu dieselu (nezávislost na kroutícím momentu, otáčkách motoru a rychlosti vozidla).
Kroutící moment obstarává trakční motor a generátor střídavého či stejnosměrného proudu k výrobě elektřiny.
Popis principu www.hybrid.cz/tagy/setrvacnik
Tzv. setrvačníková baterie vozidla - její hlavní funkcí je zejména „stabilizace“ spotřeby energie ve vozidle. Spotřeba energie při nerovnoměrném pohybu je proměnlivá a tyto rozdíly by právě mohla setrvačníková baterie po omezenou dobu vyrovnat. Špičková zatížení, zejména při akceleraci, pokryje energie akumulovaná setrvačníku a při nízkém zatížení se bude energie do setrvačníku akumulovat.
Obrázek zobrazuje kompaktní motor a generátor integrovaný v setrvačníku.

Legenda dieselový motor V-6 HPD 750:
1 - hlavní motor
2 - potrubí plnicího vzduchu,
3 - Built-In - generátor a setrvačník
4 - čistič vzduchu
5 - vstup vzduchu
6 - cyklón (1. stupeň filtrace vzduchu)
7 - turbodmychadlo
Tank pak má v sobě dvě tyto jednotky. Každá pohání jeden pás.
Celkový výkon je 1100 kW.
Do jisté míry je překvapující, že celkový objem těchto dvou "elektráren V-6 HPD" není o mnoho větší, než "elektrárna V-12 HPD" - to umožňuje alternativní rozložení u obrněných vozidel budoucnosti. Jinak řečeno jedna jednotka může být vzadu, druhá vepředu nebo uprostřed, vlevo, vpravo, apod.
Zdroj: http://btvt.narod.ru/4/disel_electro.htm