Aero L-39NG Skyfox
Re: Aero L-39NG
První článek na Ekonomickém deníku ( https://ekonomicky-denik.cz/cekani-pomo ... ni-firmou/) už má pokračování: https://ekonomicky-denik.cz/reakce-anal ... vodochody/
Je to vlastně reakce autora na reakci Aera na první článek. Přestože autorovi článku radí experti (což tiskový mluvčí Aera ještě asi nepochopil), tak já autora zdrbnu. Protože to hlavní mu není jasné.
1)
LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028).
To, na co potřebuje LOM PRAHA s.p. souhlas vlády má několik úrovní. Není to o nějakém zdráhání managementu. Je to totiž státní podnik a ředitel a ani dozorčí rada (zde sedí zástupci zakladatele) některé věci prostě nemohou se státním majetkem udělat.
a) Financování
Pokud si státní podnik vezme úvěr, musí za něj někdo ručit. Podnik nemůže sebe jako státní majetek sám zastavit. K tomu potřebuje vládu, aby mu u banky ručila za úvěr. To je ten důvod, proč vláda (premiér) chce po LOMu předložit tzv. „business case“, neboli jaké budou příjmy, náklady a jak se bude splácet. https://www.euro.cz/byznys/tak-lehke-to ... la-1435544
A dovedu si představit, že na tyto „hrátky“ čísel se současným premiérem prostřednictvím ministra obrany už neměl tehdejší ředitel Planička energii. A tak odešel (a k němu se dobrovolně připojili i další členové managementu), aby to přenechal někomu mladšímu.
Mimochodem hodnota úvěru je vyšší než kmenovité jmění LOMu. Délka splatnosti úvěru bude velmi pravděpodobně shodná s obdobím, kdy má LOM garantované jediné příjmy za provádění výcviku = délka platného výcvikového kontraktu s MO ČR.
Pokud by velmi nepravděpodobně šlo o přímé financování z některé rozpočtové kapitoly státu, tak je k tomu pochopitelně opět potřeba souhlas vlády.
b) Zákon o veřejných zakázkách
LOM si už vybral L-39NG. Jako státní podnik ale podléhá Zákonu o veřejných zakázkách. To by znamenalo, že musí akvizici provést prostřednictvím výběrového řízení.
Protože se tomu chce vyhnout a chce přímo oslovit Aero, tak k tomuto kroku potřebuje souhlas (nařízení) vlády. Asi uplatní výjimky v tomto zákoně - např. ochrana bezpečnostních zájmů ČR.
2)
Autor to více než přehání s titulkem. Aero a program L-39NG rozhodně nespasí objednávka na 4 letouny (s logistikou) pro CLV. A ani Senegal. To budou jen první, ale důležité reference. Hlavně ta od domácího MO (což CLV de-facto je). Ekonomická návratnost programu L-39NG ale bude někde ve vyšších desítkách prodaných letounů (ze ziskem).
Pokud to ale Aero bude prodávat tempem 4-8 letounů ročně, tak to bude běh minimálně ještě na desetiletí. Pokud nemají jiné zdroje příjmů, které budou celou tu dobu srovnávat dluhy z vývoje a postavení sériové linky, tak je mohou zachránit jen dvě věci.
Velký kontrakt na desítky letadel od jednoho zákazníka (jako byl případ L-159 AČR), což je extrémně nepravděpodobné. Nebo se najde movitý investor, který investuje do Aera nebo ho dokonce „za levno“ odkoupí do Penty a přijde s lukrativnějšími nápady.
Je to vlastně reakce autora na reakci Aera na první článek. Přestože autorovi článku radí experti (což tiskový mluvčí Aera ještě asi nepochopil), tak já autora zdrbnu. Protože to hlavní mu není jasné.
1)
LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028).
To, na co potřebuje LOM PRAHA s.p. souhlas vlády má několik úrovní. Není to o nějakém zdráhání managementu. Je to totiž státní podnik a ředitel a ani dozorčí rada (zde sedí zástupci zakladatele) některé věci prostě nemohou se státním majetkem udělat.
a) Financování
Pokud si státní podnik vezme úvěr, musí za něj někdo ručit. Podnik nemůže sebe jako státní majetek sám zastavit. K tomu potřebuje vládu, aby mu u banky ručila za úvěr. To je ten důvod, proč vláda (premiér) chce po LOMu předložit tzv. „business case“, neboli jaké budou příjmy, náklady a jak se bude splácet. https://www.euro.cz/byznys/tak-lehke-to ... la-1435544
A dovedu si představit, že na tyto „hrátky“ čísel se současným premiérem prostřednictvím ministra obrany už neměl tehdejší ředitel Planička energii. A tak odešel (a k němu se dobrovolně připojili i další členové managementu), aby to přenechal někomu mladšímu.
Mimochodem hodnota úvěru je vyšší než kmenovité jmění LOMu. Délka splatnosti úvěru bude velmi pravděpodobně shodná s obdobím, kdy má LOM garantované jediné příjmy za provádění výcviku = délka platného výcvikového kontraktu s MO ČR.
Pokud by velmi nepravděpodobně šlo o přímé financování z některé rozpočtové kapitoly státu, tak je k tomu pochopitelně opět potřeba souhlas vlády.
b) Zákon o veřejných zakázkách
LOM si už vybral L-39NG. Jako státní podnik ale podléhá Zákonu o veřejných zakázkách. To by znamenalo, že musí akvizici provést prostřednictvím výběrového řízení.
Protože se tomu chce vyhnout a chce přímo oslovit Aero, tak k tomuto kroku potřebuje souhlas (nařízení) vlády. Asi uplatní výjimky v tomto zákoně - např. ochrana bezpečnostních zájmů ČR.
2)
Autor to více než přehání s titulkem. Aero a program L-39NG rozhodně nespasí objednávka na 4 letouny (s logistikou) pro CLV. A ani Senegal. To budou jen první, ale důležité reference. Hlavně ta od domácího MO (což CLV de-facto je). Ekonomická návratnost programu L-39NG ale bude někde ve vyšších desítkách prodaných letounů (ze ziskem).
Pokud to ale Aero bude prodávat tempem 4-8 letounů ročně, tak to bude běh minimálně ještě na desetiletí. Pokud nemají jiné zdroje příjmů, které budou celou tu dobu srovnávat dluhy z vývoje a postavení sériové linky, tak je mohou zachránit jen dvě věci.
Velký kontrakt na desítky letadel od jednoho zákazníka (jako byl případ L-159 AČR), což je extrémně nepravděpodobné. Nebo se najde movitý investor, který investuje do Aera nebo ho dokonce „za levno“ odkoupí do Penty a přijde s lukrativnějšími nápady.
Re: Aero L-39NG
velmi stručné doplnění: ohledně financování a s tím související zástavy za úvěr. U obou vrtulníků Enstrom, ve vlastnictví LOM Praha Trade (a.s.) evidovaných v Leteckém rejstříku, je uvedeno že jsou předmětem zástavního práva. Předpokládám, ale nevím to, že podkladem pro zápis zástavy do Leteckého rejstříku bylo zaevidovaní obou vrtulníků do Rejstříku zástav u notáře.
Nevím jak přesně je to se zástavou. A nechci komentovat směnku popsanou na str. 32 výroční zprávy 2017, protože nemám dost informací abych si vytvořil názor.
Víc nevím jestli je nutný souhlas vlastníka (České republiky), aby byl majetek LOM Praha s.p. zastaven (ve prospěch věřitele)
P.S. Nejsem si jistý, jestli dává ekonomický smysl si pojistit školní/výcvikový vrtulník kupovaný na úvěr, a to pokud tento vrtulník tvoří celou nebo podstatnou část zástavy pro věřitele. Navíc, chápu-li správně, tak u obou vrtulníků jde z části o výcvik cizinců (=jazyková/kulturní bariéra mezi česky hovořícím instruktorem a cizincem). Věřitel (banka), předpokládám bude trvat, aby pojištění bylo na novou hodnotu vrtulníku (=aby případné pojistné plnění bylo co možná nejblíže částce úvěru), tj. částka pojistného bude patrně dosti vysoká. Notabene, když vesměs všechny pojišťovny mají stejného vlastníka jako banky = zisk pro pojišťovnu znamená vesměs taky zisk pro vlastníka banky.... Tj. nekomentuji jinou variantu ručení , kdy se ručí něčím jiným (např. nemovitostí) za křehkou/snadno zničitelnou movitou věc pro školní/výcvikový byznys, když si půjčuje na (téměř) celou kupní cenu.
Nevím jak přesně je to se zástavou. A nechci komentovat směnku popsanou na str. 32 výroční zprávy 2017, protože nemám dost informací abych si vytvořil názor.
Víc nevím jestli je nutný souhlas vlastníka (České republiky), aby byl majetek LOM Praha s.p. zastaven (ve prospěch věřitele)
P.S. Nejsem si jistý, jestli dává ekonomický smysl si pojistit školní/výcvikový vrtulník kupovaný na úvěr, a to pokud tento vrtulník tvoří celou nebo podstatnou část zástavy pro věřitele. Navíc, chápu-li správně, tak u obou vrtulníků jde z části o výcvik cizinců (=jazyková/kulturní bariéra mezi česky hovořícím instruktorem a cizincem). Věřitel (banka), předpokládám bude trvat, aby pojištění bylo na novou hodnotu vrtulníku (=aby případné pojistné plnění bylo co možná nejblíže částce úvěru), tj. částka pojistného bude patrně dosti vysoká. Notabene, když vesměs všechny pojišťovny mají stejného vlastníka jako banky = zisk pro pojišťovnu znamená vesměs taky zisk pro vlastníka banky.... Tj. nekomentuji jinou variantu ručení , kdy se ručí něčím jiným (např. nemovitostí) za křehkou/snadno zničitelnou movitou věc pro školní/výcvikový byznys, když si půjčuje na (téměř) celou kupní cenu.
R.I.P.
Re: Aero L-39NG


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Je to fesak.
Nevie niekto? Bude mat L39NG zachovanu schopnost pristatia na neupravenych plochach/travnatych letiskach?
Nevie niekto? Bude mat L39NG zachovanu schopnost pristatia na neupravenych plochach/travnatych letiskach?
Re: Aero L-39NG
Nezmiňuje se to sice, ale z podstaty věci (letoun pro chudší), by to mělo být v základu. Respektive se na tomto dědictví ze strany Albatrosu asi nic nezměnilo.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Hej, logicke to je. Aj ked je zahada, ze to nikde nespominaju. Predsalen mokre kridlo moze menit situaciu.
Mozno Nesher bude vediet viac napisat.
Mozno Nesher bude vediet viac napisat.
Re: Aero L-39NG
Měl by, ale na druhou stranu, on to nikdo reálně nevyužíval ani u starého Albíka.Juraj Tichý píše:Hej, logicke to je. Aj ked je zahada, ze to nikde nespominaju. Predsalen mokre kridlo moze menit situaciu.
Mozno Nesher bude vediet viac napisat.
Re: Aero L-39NG
Hmm, mokré křídlo, to mne nenapadlo.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
Proč by mělo být kridlo s integralnimi nadrzemi nevhodnejsi k přistání v terénu? Hmotnosti jsou rozloženy optimalneji, dobře konstruovana mokrá kridla jsou již ze své podstaty pevnejsi. Frontovy stihac ,stihaci bombarder... nosi vetsinu paliva v křídlech ,vzlétal i přístaval na polních letištích.L39 i z rozbahnenych ploch neb má nasavaci otvory bezkonkurenčně umístěný právě tam , kde má.......Mokré kridlo rozhodně není omezením pro vzlet z neupravených ploch.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Nesher: nechcem kecat, lebo nemam paru o tom ako su rozvinute letiskove plochy napriklad v takom Senegale. Ale pride mi to ako dobra vec, aj ked sa to moc nevyuziva.
Prirovnal by som to k asistentovi rozbehu do kopca. Tiez mi je to na dve veci, az kym mi to nezachranilo spojku lebo manzelka
Aj zopar Mig21 boli v CSLA zachranene po poruche, prave vdaka moznosti pristatia na nespevnenych plochach.
Prirovnal by som to k asistentovi rozbehu do kopca. Tiez mi je to na dve veci, az kym mi to nezachranilo spojku lebo manzelka

Aj zopar Mig21 boli v CSLA zachranene po poruche, prave vdaka moznosti pristatia na nespevnenych plochach.
Re: Aero L-39NG
Juraj Tichý píše:Nesher: nechcem kecat, lebo nemam paru o tom ako su rozvinute letiskove plochy napriklad v takom Senegale. Ale pride mi to ako dobra vec, aj ked sa to moc nevyuziva.
Prirovnal by som to k asistentovi rozbehu do kopca. Tiez mi je to na dve veci, az kym mi to nezachranilo spojku lebo manzelka![]()
Aj zopar Mig21 boli v CSLA zachranene po poruche, prave vdaka moznosti pristatia na nespevnenych plochach.
Tak hodit se to může, ale i v tom Senegalu to bude přistávat na normální VPD. Co vím, tak to nikdy nikdo (mimo zkoušek) v reálu nepoužíval. I Syřané uprostřed války se omezovali na letiště a nějaké operace z "rozkvetlé louky" jim ani nepřišly na mysl. Většina našich pilotů to ani nikdy necvičila a taková Alca to přitom umí též.
Re: Aero L-39NG
Honzík: jo. Laicky bych řekl, že to je jen o správné síle materiálu křídla. Potahu.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6188
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Zemakt: nejde o to, ci sa to da alebo nie.
Skor je tu otazka, ci akou cestou sa konstrukteri vydali. Ci tou jednoduchsou, lacnejsou a lahsou (hmotnostne). Lebo si povedali to co pise Nesher. Alebo isli cestou zachovania charekteristik Albatrosu a pri konštrukcii krídla na to mysleli.
Skor je tu otazka, ci akou cestou sa konstrukteri vydali. Ci tou jednoduchsou, lacnejsou a lahsou (hmotnostne). Lebo si povedali to co pise Nesher. Alebo isli cestou zachovania charekteristik Albatrosu a pri konštrukcii krídla na to mysleli.
Re: Aero L-39NG
Ja si myslim, ze najväcsi dopad na pristavanie "na travu" bude mat hmotnost, pristavacia rychlost a stavba podvozku. A tie mi pridu viac - menej podobne. Otazne je fakt, ze ci nieco podobne niekto niekedy vyuzije. Na väcsine nasich travnatych ploch ma problem pristat aj L-410, nie to este L-39. Nehovoriac o nie obmedzenom case vyuzitia, vzhladom na rocne obdobie. Mozno tak pri nudzovom pristati. Na prevadzku mimo letisko uz fakt radsej tie dialnice a rychlostne cesty.
Re: Aero L-39NG


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
"Alea iacta est"
Re: Aero L-39NG
K výše naznačeným širším souvislostem:Starlight píše:První článek na Ekonomickém deníku ( https://ekonomicky-denik.cz/cekani-pomo ... ni-firmou/) už má pokračování: https://ekonomicky-denik.cz/reakce-anal ... vodochody/
Je to vlastně reakce autora na reakci Aera na první článek. Přestože autorovi článku radí experti (což tiskový mluvčí Aera ještě asi nepochopil), tak já autora zdrbnu. Protože to hlavní mu není jasné.
2)
Autor to více než přehání s titulkem. Aero a program L-39NG rozhodně nespasí objednávka na 4 letouny (s logistikou) pro CLV. A ani Senegal. To budou jen první, ale důležité reference. Hlavně ta od domácího MO (což CLV de-facto je). Ekonomická návratnost programu L-39NG ale bude někde ve vyšších desítkách prodaných letounů (ze ziskem).
Pokud to ale Aero bude prodávat tempem 4-8 letounů ročně, tak to bude běh minimálně ještě na desetiletí. Pokud nemají jiné zdroje příjmů, které budou celou tu dobu srovnávat dluhy z vývoje a postavení sériové linky, tak je mohou zachránit jen dvě věci.
Velký kontrakt na desítky letadel od jednoho zákazníka (jako byl případ L-159 AČR), což je extrémně nepravděpodobné. Nebo se najde movitý investor, který investuje do Aera nebo ho dokonce „za levno“ odkoupí do Penty a přijde s lukrativnějšími nápady.
1. Změny (urychlení) v programu L-39NG - oznámené minulý měsíc
http://czechairforce.com/wp-content/upl ... _l39ng.jpg
https://www.flightglobal.com/news/artic ... an-460050/
"Pokročilý cvičný letoun (výraz v článku FlightGlobal: "Full trainer configuration") dostal z trhu takovou reakci, že jsme se rozhodli sloučit certifikaci verze pro základní i verze pro pokročilý výcvik,“ říká Dieter John, generální ředitel Aero Vodochody. "[Většina] našich zákazníků má zájem o pokročilý cvičný letoun, ve kterém mohou být piloti vystaveni složitým provozním scénářům."
2. Ekonomické souvislosti
a) Úspora vývojových nákladů? Nebo zákazníci dávají přednost zboží reálně používanému před zbožím prodávaným fotkami prototypu?
https://www.euro.cz/byznys/modre-z-nebe ... ng-1463552
... v tomto článku je blíže komentována změna popsaná o odstavec výše (urychlení)
„Hlavní důvody, které nás ke změně plánu vedly, jsou dva. Konfigurace Full Trainer vyvolala výjimečně silnou odezvu trhu, protože většina našich zákazníků má zájem právě o pokročilý cvičný letoun. Díky nejnovějšímu systému virtuálního výcviku v něm mohou být piloti vystaveni komplexním scénářům vzdušných operací. Druhým důvodem je úspora nákladů sloučením dvou kroků do jednoho.""
b) L-39NG jako jediný nebo jeden z mnoha produktů Aera?
V dnešním článku EURa "Modré z nebe..." je také naznačena snaha o jinou zakázku pro Aero - nebudu postovat, bo nechci z článku citovat nadmíru (kvůli autorským právům EURa).
Obecnější názor na situaci AERa viz z rozhovoru pro EURO letos na jaře Ladislav Šimek, bývalý ředitel Aera :
"EURO:Ředitel Giordo ukončil řadu kontraktů, v nichž Aero dodávalo komponenty na zahraniční letadla. Bylo to nutné?
LŠ: Je to jako koupit si hezký strom, ale protože na kořenech nerostou jablka, tak kořeny osekáte a něco si na nich ugrilujete. Jenže bez nich pak v koruně ta jablka neporostou. Dříve mělo Aero tři pilíře. Aerostructures - tedy kooperační programy, které dávaly firmě svaly a umění vyrobit cokoliv. Další byl inženýring - schopnost konstrukce nových letadel a jejich částí, a třetí vojenský program. Program L-39NG se měl financovat z prostředků z ostatních aktivit. Jejich ořezáním samozřejmě vznikl velký deficit, který je nyní nutné financovat zvenčí. Také ale došlo ke ztrátě mnoha šikovných lidí, mnoha schopností, poškodily se vztahy se zákazníky a celkově je mnohem obtížnější optimalizovat výrobní kapacity."
https://www.euro.cz/byznys/jako-kdyz-st ... ny-1445722
Závěr:
Uvidíme jestli výše popsané kroky AERa nějak souvisí s aktivitou u konkurence oznámené v 06/2019 resp. v 05/2019
např. https://www.janes.com/article/89229/leo ... -air-force
https://www.janes.com/article/88952/fei ... orce-c101s
R.I.P.
Re: Aero L-39NG
29.8. zahájilo Aero Vodochody finální montáž prvního předsériového kusu L 39NG, stroj se poté připojí k současnému prototypu a postoupí letové testy nutné k certifikaci typu. Následně by měl být určen k prodeji potencionálním klientům.
Zároveň finišují přípravy k letovým testům moderního virtuálního výcvikového systému VTS izraelské provenience (IAI), který umožní prostřednictvím datalinku výcvik v obsluze radaru, různých zbraňových systémů včetně raket AMRAAM a jejich simulovaného odpalu, případně souboje s virtuálním protivníkem/protivníky.
Cíle mohou být zadávány jak ze země (datalinkem), nebo je může zadávat instruktor ze zadního sedadla. Pilotovi se vše zobrazuje na palubních MFD.V první fázi testů bude systém instalován na technologickém demonstrátoru, tj. L 39 CW evidenčního čísla 2626.
http://czechairforce.com/news/aero-vodo ... 39ng-7004/
Zároveň finišují přípravy k letovým testům moderního virtuálního výcvikového systému VTS izraelské provenience (IAI), který umožní prostřednictvím datalinku výcvik v obsluze radaru, různých zbraňových systémů včetně raket AMRAAM a jejich simulovaného odpalu, případně souboje s virtuálním protivníkem/protivníky.
Cíle mohou být zadávány jak ze země (datalinkem), nebo je může zadávat instruktor ze zadního sedadla. Pilotovi se vše zobrazuje na palubních MFD.V první fázi testů bude systém instalován na technologickém demonstrátoru, tj. L 39 CW evidenčního čísla 2626.
http://czechairforce.com/news/aero-vodo ... 39ng-7004/
Re: Aero L-39NG
Ja jsem si to kdysi, před rokem, pojmenoval systémová chytrost.Starlight píše:HONZIK11 píše:...to letadlo je ... systemove velice chytre.Můžeš to nějak rozvinout? Přeci jen o L-39NG toho moc zveřejněno nebylo.
Zároveň finišují přípravy k letovým testům moderního virtuálního výcvikového systému VTS izraelské provenience (IAI